Connect with us

Marknadsnyheter

Cybersäkerhetskriget: USA vs Ryssland

Published

on

Ryssland har setts som en av de mer aggressiva aktörerna vad avser cyberattacker. Däremot kvarstår många frågor om vad Ryssland gör åt sitt eget cyberförsvar, då landet råkat ut för flera IT-säkerhetsskandaler och attacker både före och under invasionen av Ukraina. Samtidigt har USA satsat stort på cybersäkerheten, myndigheten för inrikes säkerhet har bland annat rekryterat 150 säkerhetsexperter genom att locka med miljonlöner. Och landets techjättar Google, Microsoft, Apple och IBM har lovat president Biden att investera flera miljarder dollar i säkerhetslösningar, bland annat för federala IT-system.

Mattias Jadesköld och Erik Zalitis.

Den ständigt pågående konflikten mellan stormakterna pågår även när det kommer till internet och cybersäkerhet. IT-säkerhetspodden bjuder därför in kryptologen Mikael Simovits och Pontus Krohn, före detta marinofficer och förbindelseofficer vid Pentagon för att prata mer om vad som skett i respektive land sedan 2014 och hur detta har påverkat deras syn på cybersäkerhet och cyberförsvar.

IT-säkerhetspodden #167: ”USA vs Ryssland” släpps på söndag 1/5, lyssna här:

Lyssna på IT-säkerhetspodden på Spotify
Lyssna på IT-säkerhetspodden i Podcaster-appen
Läs mer om IT-säkerhetspodden och lyssna här på alla avsnitt här

Andra populära avsnitt av IT-säkerhetspodden:

”Contis koppling till ryska regeringen”
https://www.itsakerhetspodden.se/162-contis-koppling-till-ryska-regeringen/
Mattias Jadesköld och Erik Zalitis tar sig en närmare titt på den ökända hackinggruppen Conti och deras tillvägagångssätt där de inte bara nöjer sig med att kräva lösensumma för ransomware-krypterade datorer utan även hotar med hjälp av ett tillvägagångssätt som kallas dubbel utpressning (Double extortion).

”Ny backupstrategi mot Ransomware”
https://www.itsakerhetspodden.se/156-ny-backupstrategi-mot-ransomware/
I detta avsnitt av IT-säkerhetspodden tar vi en funderare kring olika backupstrategier för att göra sin backup mer robust och svårmanipulerad av attackeraren.

”Varför vi blir lurade av hackaren”
https://www.itsakerhetspodden.se/153-varfor-vi-blir-lurade-av-hackaren/
I detta avsnitt av IT-säkerhetspodden tillåter sig Mattias Jadesköld och Erik Zalitis att ta en titt på vilka egenskaper som hackare eller bedragare arbetar emot för att lura sina offer. Vi är alltså i området kring spearphishing, lösenordsläckage och andra tekniska cyberattacker fast denna gång tittas det på offret.

Syftet med IT-säkerhetspodden är att prata IT-säkerhet för en målgrupp som är intresserad av spännande ämnen inom teknik, oavsett om man arbetar med säkerhet eller IT. Vi pratar på ett lättsamt vis, förklarar och blandar humor med tekniskt snack. Ibland nördar vi ner oss rejält. Och ibland förklarar vi lite väl tydligt. IT-säkerhetspodden görs i samarbete med Nordlo av:

Mattias Jadesköld
Certifierad IT-arkitekt med fokus på IT-säkerhet som arbetar strategiskt och rådgivande med säkerhetsfrågor tillsammans med kunder i vardagen. Mattias leder Nordlos säkerhetsövervakningstjänst som utgår från en kundanpassad hotmodellering och avancerat skydd för att förhindra informationssäkerhetsincidenter.

Erik Zalitis
Certifierad IT-säkerhetsspecialist (CISSP och Ethical Hacker) som bland annat genomför djupa penetrationstester eller threat hunting av applikationer och verksamhetssystem. I vardagen arbetar Erik med att utvärdera sårbarheter, hantera high-level incidenter och förebyggande arbete såsom att utveckla skydd, intrångsdetektering och säkerhetsprocesser. 

Vill du veta mer – kontakta:
Erik Zalitis, Certifierad IT-säkerhetsspecialist Nordlo, +46(0)70 445 38 06, erik.zalitis@nordlo.com

Nordlo erbjuder IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentlig verksamhet i Norden, på regional, nationell och internationell nivå. Med strategisk rådgivning, ett nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att driva digitaliseringen framåt. Nordlo har över 800 medarbetare på 46 orter i Sverige och Norge, omsättningen uppgick år 2021 till 1,7 miljarder SEK. Läs mer på https://nordlo.com/.

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.