Connect with us

Marknadsnyheter

Daikin Cloud Service Residential hjälper installatörer att förbättra servicen till slutkund

Published

on

Stockholm, 9 december 2024 – Daikin har förbättrat sitt online-stöd genom att lansera Daikin Cloud Service (DCS) Residential till att omfatta luft-/luftvärmepumpar. Daikin Cloud Service Residential förser installatörer med verktyg för att fjärrövervaka och kontrollera kundernas enhetsinställningar inom en rad parametrar, samtidigt som det möjliggör snabb felsökning och lösning av serviceproblem.

DCS Residential – effektiviserar arbetet och främjar god kundsupport

Att stärka installatörer med de bästa innovationerna, verktygen och tjänsterna har alltid varit centralt för Daikin. Med avancerade fjärråtkomstfunktioner som finns via DCS kan installatörer och ingenjörer arbeta på distans. De har möjlighet att hålla kontakten med slutkunden medan de fjärrövervakar, finjusterar och styr installerade system för att säkerställa pålitlig komfort i hemmet samt optimerad energiförbrukning. Åtkomst online främjar proaktiv felanalys och förenklar diagnostisering för snabbare, effektivare service.

Nya funktioner och möjligheter

DCS Residential är utformat för ett främja effektivare service, och ger mervärde både till installatören och kunden. De avancerade funktionerna erbjuder support på tre sätt:

 

  • Användarinställningar – Möjligheten att avläsa och justera användarinställningar gör att grundläggande inställningsfel kan korrigeras på distans, vilket minskar behovet av hembesök.
     
  • Fältinställningar – Installatörer kan kontrollera en mängd olika fältinställningar och har även tillgång till finjustering av mer avancerade inställningar. Som till exempel justering av dynamisk öppen spis-logik, driften av Daikins ”intelligent eye”-teknologi och korrigering av rummets måltemperatur.
     
  • Datainsamling och analys – Med 36 D-checker-datapunkter, samt möjligheten att se datahistorik upp till två månader bakåt i tiden, kan installatörer kontinuerligt fjärrövervaka kritisk information för installerade enheter på distans. En ny, tydlig visualisering med grafer och tillgängligheten av felkoder gör det enkelt att se trender och identifiera problem.

 

 

Tydliga fördelar

 

 DCS Residential ger mervärde för både installatörer och kunder:
 

  • Snabb lösning av enkla problem. Över hälften av kundärendena handlar om enkla problem utan produkt- eller komponentfel. Dessa kan snabbt lösas genom att justera användar- och fältinställningar på distans via online-anslutning.
     
  • Om ett fel uppstår får installatör och slutkund en notifikation, vilket gör att installatören snabbt kan agera. 
     
  • Effektivare hembesök vid mer komplexa problem. Vid mer avancerade scenarier som kräver hembesök möjliggör fjärrövervakning förberedelser i förväg, inklusive beställning av reservdelar. Detta leder till snabbare service och minimerar ofta behovet av återbesök.
     
  • Minskade resor, ökad kapacitet. Genom att minska antalet resor frigör fjärrövervakning tid för installatörer, vilket ökar deras kapacitet för nya installationer. Detta skapar fler möjligheter att identifiera och hjälpa nya kunder.
     
  • Förbättrad kundupplevelse och lojalitet. Den snabba serviceresponsen och det expertstöd som DCS Residential möjliggör uppskattas av kunder. Det bidrar till ökad kundlojalitet, stärker företagets rykte och genererar nya affärsmöjligheter genom rekommendationer. 

Översikt av fördelarna med Daikin Cloud Service Residential

 

 

 

Hiroshi Nishihara, General Manager – Service & Solutions of Daikin Europe

 

”Daikin Cloud Service Residential har tagits emot väl av installatörer och deras kunder. Det är en viktig del av produktsupporten som vi tillhandahåller och innebär en stor skillnad på marknaden. Vi är glada över att utöka vår portfölj för fjärrövervakning för att hjälpa lokala installatörer att hantera och utveckla sina verksamheter.”

För mer information, besök vår sida med produktinformation här

  

Se introduktionsvideo på YouTube – här!

 

 

 

 

 

 

 

Om Daikin Europe N.V.

Daikin Europe Group är den ledande leverantören av teknik för värme, kyla, ventilation, luftrening och kylning (HVAC- R) i Europa, Mellanöstern och Afrika. Daikin designar, tillverkar och erbjuder kunderna en bred portfölj av produkter, underhållstjänster samt nyckelfärdiga lösningar för bostäder, kommersiella och industriella ändamål. Fram tills idag har Daikin Europe över 13 800 anställda i mer än 59 dotterbolag. Daikin har 14 tillverkningsanläggningar i Belgien, Tjeckien, Tyskland, Italien, Spanien, Österrike, Storbritannien, Turkiet, Förenade Arabemiraten och Konungariket Saudiarabien. Med huvudkontor i Ostend (Belgien) i över 50 år, är Daikin Europe Group ett dotterbolag tillhörande den globala koncernen Daikin Industries.

Om Daikin Industries Ltd.

Daikin Industries (DIL) är världsledande inom värmepumps-, luftkonditionerings- och luftfiltreringsteknik med mer än 98 000 anställda. Grundat i Osaka 1924 är det den enda tillverkaren i världen som utvecklar och tillverkar värme-, ventilations-, luftkonditionerings,- och kylutrustning, samt köldmedierna internt. Daikin utsågs till ett av världens 100 mest innovativa företag av Clarivate (Storbritannien) och LexisNexis (USA), erkänt för sitt ledarskap inom teknologiforskning och immateriella patent. För räkenskapsåret 2023 rapporterade Daikin ett rekordförsäljningsresultat på 28 miljarder € (1 april 2023–31 mars 2024).

Läs mer på www.daikin.eu och www.daikin.se.

 

Mediakontakter Daikin Europe N.V.

Kevin Viader – E-post: viader.k@bxl.daikineurope.com

 

 

Mediakontakt Daikin Sweden AB

Camilla Meyer – E-post: camilla.meyer@daikin.se

 

 

 

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.