Connect with us

Marknadsnyheter

Dalslands natur ska locka stressade turister till Sverige

Published

on

må, okt 09, 2017 14:00 CET

Att spendera tre dygn i den dalsländska naturen är rätt medicin mot stress och för ökat välbefinnande. När fem personer med hektiska yrken deltog i en casestudie och spenderade 72 timmar i naturen på den dalsländska ön Henriksholm minskade deras stressnivåer med 70 procent. Initiativet från Visit Sweden och Turistrådet Västsverige, The 72 Hour Cabin, har redan fått internationell uppmärksamhet. Nu passar den dalsländska besöksnäringen på att utnyttja tillfället och göra en satsning på naturturism. 

En polis från Tyskland, en taxichaufför från Frankrike, en eventkoordinator från USA samt en programledare och en journalist från Storbritannien flyttade i början av september in i varsitt hus av glas på Henriksholm i Dalsland. Under 72 timmar följdes deras välbefinnande och hälsa upp av svenska stressforskare, medan de fick ägna sig åt kräftfiske, bastubad, matlagning över öppen eld, kajakpaddling och annat som svenskar tycker om att göra i naturen.

– Intresset för naturnära upplevelser växer i världen och det gör nyfikenheten på Sverige också. Genom The 72 Hour Cabin vill vi skapa uppmärksamhet för det speciella band som svenskar har till naturen och bjuda in utländska besökare att också ta del av det, säger Jennie Skogsborn Missuna, Cheif Experience Officer på Visit Sweden.

The 72 Hour Cabin är en del av programmet Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden, en satsning från regeringen. Det finns ett stort engagemang även i den lokala och regionala besöksnäringen i Dalsland när det gäller att utnyttja uppmärksamheten. Med start idag, den 9 oktober, kommer det att finnas möjlighet att från och med nästa vår boka en 72 Hour Cabin-upplevelse liknande den som de fem personerna i casestudien fick. Fler besöksnäringsföretag i Dalsland har tagit fram glashus som kommer att vara på plats våren 2018. Bakom byggnationen av glashusen står ett lokalt företag, Fridh Hell´s Bygg AB i Bengtsfors. För ritningarna står Jeanna Berger, arkitektstuderande dotter i familjen Berger, som äger Henriksholm.

– Det känns väldigt kul att se det lokala engagemang som har uppstått kring The 72 Hour Cabin. Turistrådets samverkan med Dalslands Turist AB och de lokala besöksnäringsföretagen slutar inte med The 72 Hour Cabin. Vi ser stor potential i Dalsland och kommer att fortsätta arbeta tillsammans för att profilera Dalsland som en naturdestination i Västsverige, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation, Turistrådet Västsverige.

The 72 Hour Cabin ska nå potentiella Sverigeresenärer i USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Redan i samband med deltagarnas vistelse på Henriksholm i september skrev flera tongivande internationella medier om initiativet, glashusen och om svensk natur. En av de fem deltagarna beskrev sin Dalslandsupplevelse som en ”life changing experience”.Den 8 oktober publicerades den brittiske journalisten Chris Leadbeaters
text
om sina dagar i Dalsland i The Telegraph. 

– Som dalslänning verksam inom besöksnäringen känns det naturligtvis fantastiskt att se det genomslag som The 72 Hour Cabin har fått internationellt. Genom att sätta de så uppmärksammade och lokalt producerade glashusen i skyltfönstret, hoppas vi kunna locka fler naturintresserade besökare både från Sverige och från utlandet, säger Johan Abenius, vd Dalslands Turist AB.

En dokumentärfilm om The 72 Hour Cabin finns på
https://www.visitsweden.com/72hcabin

 

Urval av artiklar i utländsk media

Condé Nast Traveler

https://www.cntraveler.com/story/how-72-hours-in-a-swedish-forest-may-eliminate-stress

 

Lonely Planet

https://www.lonelyplanet.com/news/2017/09/08/72-hour-cabin-visit-sweden/

 

Stylist

https://www.stylist.co.uk/life/sweden-stress-techniques-glass-cabins-wilderness-nature-wellbeing-relax-wind-down

 

Fast Company 

https://www.fastcompany.com/40464110/samsung-is-out-of-context-hp-goes-back-to-school-the-top-5-ads-of-the-week

Trend Hunter 

https://www.trendhunter.com/trends/72-hour-cabin

 

The Telegraph

https://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/europe/sweden/articles/swedish-holiday-lower-your-blood-pressure/

 

Kontaktpersoner

Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation, 
ann-charlotte.carlsson@vastsverige.com
, tel 031-818359

Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden,
bitte.olsson@visitsweden.com
, tel 0705-250456

Hashtag: #72hcabin

Taggar:

turism
, Sverige
, besöksnäring
, Stress
, Västsverige
, Visit Sweden
, avkoppling
, Dalsland
, naturturism
, Turistrådet Västsverige
, vastsverigecom
, Henriksholm
, Glashus
, The 72 Hour Cabin
, Hållbar natur och ekoturism på landsbygden
, casestudie

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 31.01.2025

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
31.01.2025 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 31.01.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

132 134

11,54

1 525 249,19

XSTO

104 351

11,55

1 205 344,47

XCSE

25 780

11,54

297 591,60

Summa

262 265

11,55

3 028 185,26

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4712 och DKK till EUR 7,4621
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 3 287 232 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Qlife comments on the CEO of the company getting a sanction from Finansinspektionen

Published

on

By

The CEO of Qlife Thomas Warthoe has been sanctioned by Finansinspektionen related to insider information.

The sanction relates to an incident in February 2023 when Thomas Warthoe forwarded an email with details related to a rights issue. The e-mail was forwarded to Peter Warthoe, CSO of the company and Thomas’ brother. Peter Warthoe had previously been part of Qlife management but was no longer part of the management at the time of the forwarding. The rights issue was made public later in February 2023.

The information should not have been forwarded and Thomas Warthoe acknowledges his mistake.

“Peter and I have worked together for more than 20 years, and I forwarded this e-mail as a matter of routine. This was a clear mistake, and I should not have forwarded the e-mail. I have decided to accept the sanction, says Thomas Warthoe CEO of Qlife.

Lars Bangsgaard, the chairman of Qlife comments: “It is of course unfortunate that this happens, I am not particularly happy with this or the timing, but my confidence in Thomas Warthoe as CEO remains intact as I regard the issue as a mistake that can happen when you have worked closely together for so many years. We want to leave this behind us and concentrate on the future”.

For more information please contact:

Thomas Warthoe, CEO
tw@egoo.health
+45 21 63 35 34

Qlife is a Swedish company based in Helsingborg, which develops and markets an innovative medical technology platform, Egoo.Health (“Egoo”), with the goal of giving people access to clinical biomarker data when testing at home. The company is listed on the Nasdaq First North Growth Market (ticker: QLIFE). G&W Fondkommission is the Company’s Certified Adviser. For additional information, please visit www.qlifeholding.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Qlife comments on the CEO of the company getting a sanction from Finansinspektionen

Published

on

By

The CEO of Qlife Thomas Warthoe has been sanctioned by Finansinspektionen related to insider information.

The sanction relates to an incident in February 2023 when Thomas Warthoe forwarded an email with details related to a rights issue. The e-mail was forwarded to Peter Warthoe, CSO of the company and Thomas’ brother. Peter Warthoe had previously been part of Qlife management but was no longer part of the management at the time of the forwarding. The rights issue was made public later in February 2023.

The information should not have been forwarded and Thomas Warthoe acknowledges his mistake.

“Peter and I have worked together for more than 20 years, and I forwarded this e-mail as a matter of routine. This was a clear mistake, and I should not have forwarded the e-mail. I have decided to accept the sanction, says Thomas Warthoe CEO of Qlife.

Lars Bangsgaard, the chairman of Qlife comments: “It is of course unfortunate that this happens, I am not particularly happy with this or the timing, but my confidence in Thomas Warthoe as CEO remains intact as I regard the issue as a mistake that can happen when you have worked closely together for so many years. We want to leave this behind us and concentrate on the future”.

For more information please contact:

Thomas Warthoe, CEO
tw@egoo.health
+45 21 63 35 34

Qlife is a Swedish company based in Helsingborg, which develops and markets an innovative medical technology platform, Egoo.Health (“Egoo”), with the goal of giving people access to clinical biomarker data when testing at home. The company is listed on the Nasdaq First North Growth Market (ticker: QLIFE). G&W Fondkommission is the Company’s Certified Adviser. For additional information, please visit www.qlifeholding.com.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.