Connect with us

Marknadsnyheter

Dalslands natur ska locka stressade turister till Sverige

Published

on

må, okt 09, 2017 14:00 CET

Att spendera tre dygn i den dalsländska naturen är rätt medicin mot stress och för ökat välbefinnande. När fem personer med hektiska yrken deltog i en casestudie och spenderade 72 timmar i naturen på den dalsländska ön Henriksholm minskade deras stressnivåer med 70 procent. Initiativet från Visit Sweden och Turistrådet Västsverige, The 72 Hour Cabin, har redan fått internationell uppmärksamhet. Nu passar den dalsländska besöksnäringen på att utnyttja tillfället och göra en satsning på naturturism. 

En polis från Tyskland, en taxichaufför från Frankrike, en eventkoordinator från USA samt en programledare och en journalist från Storbritannien flyttade i början av september in i varsitt hus av glas på Henriksholm i Dalsland. Under 72 timmar följdes deras välbefinnande och hälsa upp av svenska stressforskare, medan de fick ägna sig åt kräftfiske, bastubad, matlagning över öppen eld, kajakpaddling och annat som svenskar tycker om att göra i naturen.

– Intresset för naturnära upplevelser växer i världen och det gör nyfikenheten på Sverige också. Genom The 72 Hour Cabin vill vi skapa uppmärksamhet för det speciella band som svenskar har till naturen och bjuda in utländska besökare att också ta del av det, säger Jennie Skogsborn Missuna, Cheif Experience Officer på Visit Sweden.

The 72 Hour Cabin är en del av programmet Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden, en satsning från regeringen. Det finns ett stort engagemang även i den lokala och regionala besöksnäringen i Dalsland när det gäller att utnyttja uppmärksamheten. Med start idag, den 9 oktober, kommer det att finnas möjlighet att från och med nästa vår boka en 72 Hour Cabin-upplevelse liknande den som de fem personerna i casestudien fick. Fler besöksnäringsföretag i Dalsland har tagit fram glashus som kommer att vara på plats våren 2018. Bakom byggnationen av glashusen står ett lokalt företag, Fridh Hell´s Bygg AB i Bengtsfors. För ritningarna står Jeanna Berger, arkitektstuderande dotter i familjen Berger, som äger Henriksholm.

– Det känns väldigt kul att se det lokala engagemang som har uppstått kring The 72 Hour Cabin. Turistrådets samverkan med Dalslands Turist AB och de lokala besöksnäringsföretagen slutar inte med The 72 Hour Cabin. Vi ser stor potential i Dalsland och kommer att fortsätta arbeta tillsammans för att profilera Dalsland som en naturdestination i Västsverige, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation, Turistrådet Västsverige.

The 72 Hour Cabin ska nå potentiella Sverigeresenärer i USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Redan i samband med deltagarnas vistelse på Henriksholm i september skrev flera tongivande internationella medier om initiativet, glashusen och om svensk natur. En av de fem deltagarna beskrev sin Dalslandsupplevelse som en ”life changing experience”.Den 8 oktober publicerades den brittiske journalisten Chris Leadbeaters
text
om sina dagar i Dalsland i The Telegraph. 

– Som dalslänning verksam inom besöksnäringen känns det naturligtvis fantastiskt att se det genomslag som The 72 Hour Cabin har fått internationellt. Genom att sätta de så uppmärksammade och lokalt producerade glashusen i skyltfönstret, hoppas vi kunna locka fler naturintresserade besökare både från Sverige och från utlandet, säger Johan Abenius, vd Dalslands Turist AB.

En dokumentärfilm om The 72 Hour Cabin finns på
https://www.visitsweden.com/72hcabin

 

Urval av artiklar i utländsk media

Condé Nast Traveler

https://www.cntraveler.com/story/how-72-hours-in-a-swedish-forest-may-eliminate-stress

 

Lonely Planet

https://www.lonelyplanet.com/news/2017/09/08/72-hour-cabin-visit-sweden/

 

Stylist

https://www.stylist.co.uk/life/sweden-stress-techniques-glass-cabins-wilderness-nature-wellbeing-relax-wind-down

 

Fast Company 

https://www.fastcompany.com/40464110/samsung-is-out-of-context-hp-goes-back-to-school-the-top-5-ads-of-the-week

Trend Hunter 

https://www.trendhunter.com/trends/72-hour-cabin

 

The Telegraph

https://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/europe/sweden/articles/swedish-holiday-lower-your-blood-pressure/

 

Kontaktpersoner

Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation, 
ann-charlotte.carlsson@vastsverige.com
, tel 031-818359

Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden,
bitte.olsson@visitsweden.com
, tel 0705-250456

Hashtag: #72hcabin

Taggar:

turism
, Sverige
, besöksnäring
, Stress
, Västsverige
, Visit Sweden
, avkoppling
, Dalsland
, naturturism
, Turistrådet Västsverige
, vastsverigecom
, Henriksholm
, Glashus
, The 72 Hour Cabin
, Hållbar natur och ekoturism på landsbygden
, casestudie

Continue Reading

Marknadsnyheter

Peptonic meddelar sista dag för handel i BTU och första dag för handel i teckningsoptioner serie TO 5

Published

on

By

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, BELARUS, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, RYSSLAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SYDKOREA, ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTION AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA YTTERLIGARE ÅTGÄRDER ÄN SÅDANA ÅTGÄRDER SOM FÖLJER AV SVENSK RÄTT.

PEPTONIC medical AB (”Peptonic” eller ”Bolaget”) meddelar att den företrädesemission som beslutades av styrelsen den 16 april 2024 och som godkändes av årsstämman den 21 maj 2024 (”Företrädesemissionen”) har registrerats hos Bolagsverket. Handel med betalda tecknade units (”BTU”) kommer därför att upphöra och BTU kommer att ersättas med aktier och teckningsoptioner serie TO 5. Sista dag för handel med BTU är den 11 juli 2024 och teckningsoptioner serie TO 5 tas upp till handel på Spotlight Stock Market den 17 juli 2024.

I samband med registreringen hos Bolagsverket omvandlas BTU till nyemitterade aktier och teckningsoptioner serie TO 5 med kortnamn PMED TO 5. Första dag för handel i teckningsoptioner serie TO 5 på Spotlight Stock Market är den 17 juli 2024. Sista dag för handel i teckningsoptioner serie TO 5 är den 15 november 2024.

Teckningsoptioner serie TO 5

Varje teckningsoption serie TO 5 ger rätt att teckna en (1) ny aktie i Bolaget. Teckningskursen vid teckning av aktier med stöd av teckningsoptioner av serie TO 5 uppgår till 0,013 SEK. Teckning av aktier med stöd av teckningsoptioner serie TO 5 ska ske i enlighet med villkoren för teckningsoptioner serie TO 5 under perioden från och med den 6 november 2024 till och med den 20 november 2024. De fullständiga villkoren för teckningsoptioner serie TO 5 finns tillgängliga på Peptonics hemsida, www.peptonicmedical.se.

För ytterligare information kontakta:

Anna Linton, vd Peptonic Medical AB

Email: anna.linton@peptonicmedical.se

Telefon:  +46 70-244 92 07

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare till Peptonic i samband med Företrädesemissionen. Eversheds Sutherland Advokatbyrå AB är legal rådgivare till Bolaget i samband med Företrädesemissionen.

Kort om Peptonic medical AB                                                                                                                 

Peptonic medical AB (publ) är ett innovativt svenskt biomedicinskt företag som bedriver utveckling och försäljning av kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Portföljen säljs under varumärkena Vagivital och Vernivia. Bolagets vision är att lyfta intim egenvård till nya höjder genom att ge kvinnor verktygen och möjligheterna att själva diagnostisera, behandla och förebygga medicinska tillstånd i underlivet

Peptonic Medical avser kontinuerligt att bredda bolagets produktportfölj genom förvärv och utveckling av innovativa och konkurrenskraftiga produkter i egen regi. Bolagets mousse-baserade drug-delivery teknologi, Venerol, och gelbasen i VagiVital skapar goda förutsättningar att vidga portföljen. Centralt i tillväxtstrategin är geografisk expansion av VagiVital och Verniva via lokala partners.

Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har dotterbolagen Common Sense i USA och Peptonic Medical i Israel.  Peptonic Medical grundades 2009 och företagets aktier är sedan 2014 noterade på Spotlight Stock Market.

Ytterligare information om bolaget finns tillgänglig på Bolagets hemsida, www.peptonicmedical.se.

Viktig information

Publicering, offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner. Mottagare av detta pressmeddelande i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har publicerats, offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana restriktioner. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att, förvärva eller teckna några värdepapper i Peptonic i någon jurisdiktion. Inbjudan till berörda personer att delta i Företrädesemissionen kommer endast att ske genom det EU-tillväxtprospekt som Bolaget avser att offentliggöra med anledning av Företrädesemissionen.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om eller inbjudan avseende att förvärva eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering, eller utan tillämpning av ett undantag från registrering, enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, kopieras, reproduceras eller distribueras, direkt eller indirekt, helt eller delvis, i eller till Storbritannien, USA, Kanada, Japan, Australien, Hong Kong, Nya Zeeland, Sydafrika eller någon annan jurisdiktion där sådant offentliggörande, publicering eller distribution av denna information skulle stå i strid med gällande lagar och regler.

Inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet lämnas inget erbjudande till allmänheten av värdepapper i något annat land än Sverige. I andra medlemsländer i den Europeiska Unionen kan ett sådant erbjudande endast lämnas i enlighet med undantag i Prospektförordningen (EU) 2017/1129.

Detta pressmeddelande innehåller viss framåtriktad information som återspeglar Bolagets aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operationell utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”tror”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

Continue Reading

Marknadsnyheter

eBlitz Group senare lägger ordinarie årsstämma till september

Published

on

By

eBlitz Group AB (publ) (”eBlitz” eller ”Bolaget”) styrelse har idag beslutat om senare läggande av Bolagets årsstämma, med hänsyn till pågående strategiska samtal och utvärderingar av affärsmöjligheter. Bolaget avser att hålla årsstämman den 20 september 2024 i stället för den 13 augusti 2024, som tidigare kommunicerats.

Av strategiska och praktiska skäl flyttar Bolagets styrelse datumet för ordinarie årsstämma, som kommer att hållas fredagen den 20 september 2024 i stället för den 13 augusti 2024. Kallelse kommer att ske minst fyra veckor innan den 20 september 2024.

Besluten påverkar den finansiella kalender

Nästa rapport

Årsstämma                                                                       2024-09-20 (2024-08-13)

Delårsrapport                                                                   2024-11-30                                                                                                                    

För ytterligare information kontakta:

Lars-Erik Bratt, VD i eBlitz Group AB (publ) mobil +46 701442441

Bertil Rydevik, Styrelseordförande eBlitz Group AB (publ), mobil + 44 778 720402

………………………………………………………………………….

Om eBlitz Group AB (publ)

eBlitz Group AB (fd Onoterat AB) är ett etablerat investerings- och rådgivningsbolag verksamt inom Digital Entertainment. eBlitz Group ABs affärsidé att tillhandahålla oberoende företagsrådgivning och finansieringslösningar till svenska tillväxtbolag, samt aktivt förvalta bolagets egna kapital i aktieägarnas intresse. Bolaget har varit verksamt med nuvarande affärsidé sedan våren 2016. Bolaget är noterat på NGM Nordic SME. För mer information se www.eblitz.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sinch Launches Omnichannel Connector on Salesforce AppExchange

Published

on

By

Expanding Messaging Capabilities for Businesses

San Francisco, CA, and Stockholm, Sweden – July 8, 2024 – Sinch (Sinch AB (publ) – XSTO: SINCH), which is pioneering the way the world communicates through its Customer Communications Cloud, today introduced the Sinch Omnichannel Connector on Salesforce AppExchange.  This innovative solution enhances conversational marketing opportunities and customer experiences by offering Salesforce Marketing Cloud customers advanced one-way and two-way messaging​ capabilities.  The solution is now available on Salesforce AppExchange.

The Sinch Omnichannel Connector seamlessly integrates with the Salesforce ecosystem, empowering businesses to elevate their marketing strategies by reaching and engaging customers across their preferred channels. This new offering expands the reach of Salesforce Marketing Cloud platform features, providing a comprehensive suite of omnichannel messaging capabilities. Businesses can now connect with customers through one-way and two-way messaging across 13 diverse channels, including platforms like RCS, Kakao Talk, Viper, and Instagram.  This expands Salesforce’s native channels of SMS, MMS, Email, WhatsApp, and LINE, providing a comprehensive communication solution. 

“With the Sinch Omnichannel Connector, businesses can enhance their customer communications, personalize engagements, and maximize the return on their marketing investments,” said Jonathan Campbell, Senior Director, Messaging Products at Sinch.  “Salesforce Marketing Cloud users can now leverage a broader spectrum of messaging channels through Sinch, beyond those directly supported by Salesforce, to optimize their marketing strategies and elevate customer engagement.”

 To get started, Salesforce Marketing Cloud users simply need to have an existing account and onboard the Conversation API through the Sinch Dashboard. From there, they can easily activate the channels of their choice, tailoring their messaging strategy to suit their unique business needs.

Sinch has partnered with Salesforce since 2014 when Salesforce expanded its SMS offering into international markets. Sinch is a strategic supplier for Salesforce’s global SMS delivery and provides enterprise-grade messaging solutions that support Salesforce and its global customer base.

For more information visit Sinch Omnichannel Connector

Salesforce, AppExchange, Marketing Cloud and others are among the trademarks of Salesforce, Inc.

 

 

For further information, please contact:

Janet Lennon

Director of Global Communications

janet.lennon@sinch.com

About Sinch

Sinch is pioneering the way the world communicates. More than 150,000 businesses – including many of the world’s largest tech companies – rely on Sinch’s Customer Communications Cloud to improve customer experience through mobile messaging, voice and email. Sinch has been profitable and fast-growing since it was founded in 2008. It is headquartered in Stockholm, Sweden, with shares traded at NASDAQ Stockholm: XSTO: SINCH Learn more at sinch.com.
 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.