Marknadsnyheter
DanAds driver Wimts självbetjäningsplattform för annonsering – Sätter en ny standard inom sportreklam


Den nya annonsplattformen ger varumärken en unik möjlighet att nå Sveriges mest passionerade sportpublik samtidigt som de direkt stödjer klubbar och idrottare.
DanAds driver Wimts självbetjäningsplattform för annonsering – Sätter en ny standard inom sportreklam
Den nya annonsplattformen ger varumärken en unik möjlighet att nå Sveriges mest passionerade sportpublik samtidigt som de direkt stödjer klubbar och idrottare.
Stockholm – 13 februari – Wimt förändrar sportbranschen genom lanseringen av en självbetjäningsplattform för annonsering som ger varumärken möjlighet att nå ut till passionerade och hängivna sportfans i Sverige. Ad Manager-plattformen drivs av DanAds och erbjuder en sömlös och skalbar lösning för företag som vill nå lokala och nationella sportfans.
Wimts annonsplattform ger varumärken direkt tillgång till några av Sveriges mest engagerade sportcommunities, inklusive SHL-klubbar och dess unika längdskidåkningscommunity: XC Skiers Sweden med alla de bästa längdskidåkarna i Sverige. Den självbetjänade processen gör det möjligt för annonsörer att skapa och lansera kampanjer i bara fem enkla steg samtidigt som de spårar prestanda i realtid. Med exakta verktyg för målgruppssegmentering kan varumärken rikta sig till specifika åldersgrupper, kön och intresseområden, vilket säkerställer maximal relevans. Plattformen innehåller också avancerad frekvensbegränsning för att styra hur ofta annonser visas för enskilda användare, vilket optimerar kampanjeffektiviteten.
”Att arbeta med DanAds har varit en sömlös upplevelse, och deras självbetjäningsteknik för annonsering har gett vår plattform en otrolig effektivitet. Varumärken kan nu få kontakt med sportfans snabbare och mer effektivt, samtidigt som de intäkter de genererar hjälper till att stödja idrottare och klubbar. Det här partnerskapet är en win-win för både annonsörer och idrottsvärlden”, säger Sebastian Lundgren, VD på Wimt.
Modellen för intäktsdelning är utformad för att gynna sportindustrin, där en majoritet av annonsintäkterna går direkt till klubbar och idrottare. Annonsörer kan också integrera spårningspixlar och UTM-taggar för att mäta engagemang och konverteringar, vilket ger värdefulla insikter om användaråtgärder som evenemangsregistreringar, tävlingsdeltagande och andra interaktioner.
Nuvarande annonsörer på Wimts plattform har upplevt starka engagemangs- och interaktionsnivåer, med en engagemangsnivå på upp till 5% och en klickfrekvens på upp till 8%, vilket överträffar branschstandarder. Dessa resultat indikerar hög målgruppsrespons och stark varumärkesaffinitet bland sportentusiaster som använder Wimt.
”DanAds har alltid handlat om att tillhandahålla sömlösa och skalbara självbetjäningslösningar för annonsering, och vårt partnerskap med Wimt är en naturlig förlängning av detta uppdrag. Genom att integrera vår teknik i Wimts plattform gör vi det möjligt för varumärken att nå sportpubliken mer effektivt samtidigt som vi säkerställer att annonsintäkterna direkt gynnar klubbar och idrottare. Detta är en viktig milstolpe inom sportannonsering och vi ser fram emot att se effekterna av detta”, säger Peo Persson, CCO & medgrundare, DanAds.
Flera välkända varumärken har redan anslutit sig till Wimts annonsplattform, däribland Lyko, Intersport, ICA Sverige, EQPE, TriPoint och Bredbandsval.
För att markera lanseringen erbjuder Wimt 50% rabatt för annonsörer som registrerar sig före slutet av månaden. Kampanjkoden EARLYBIRD kan användas i kassan, med en minsta utgift på 5 000 SEK.
Annonsörer som är intresserade av Wimts innovativa plattform kan besöka www.wimt.com för mer information eller för att starta sin första kampanj redan idag.
Om DanAds
DanAds är en ledande global partner inom självbetjäning och automatiserad annonseringsteknik. De innovativa annonslösningarna gör det möjligt för publicister och annonsörer att effektivt hantera, optimera och skala upp sina annonskampanjer. DanAds strävar efter att demokratisera annonsering genom att tillhandahålla användarvänliga, AI-drivna lösningar som förbättrar kampanjprestanda och tillgänglighet. Med DanAds kan företag av alla storlekar utnyttja kraften i datadriven annonsering för att nå sina målgrupper på ett effektivt sätt.
DanAds grundades 2013 av CEO Istvan Beres och CCO Peo Persson. DanAds har sitt huvudkontor i Stockholm och kontor i New York och London och har kunder i alla storlekar på en global skala, inklusive några av världens ledande traditionella publicister som Paramount, Roku och TripAdvisor samt några av de största UGC-plattformarna (användargenererat innehåll) och globalt kända varumärken som Philips och SoundCloud.
Läs mer på www.DanAds.com.
För medieförfrågningar, vänligen kontakta:
Marie-Lou Penin, Head of Marketing – marie-lou.penin@danads.com
Om Wimt
Wimt grundades 2022 i Stockholm av Sebastian Lundgren tillsammans med grundaren Fredrik Niemelä och är en innovativ community-plattform inom sportsektorn. Appen erbjuder idrottare, klubbar, ligor, och förbund ett sätt att bygga sina egna communities, där atleter och sport kreatörer skapar exklusivt och interaktivt innehåll för att engagera supportrarna på ett helt nytt sätt.
Wimt har en vision om att omforma sportekonomin, där majoriteten av annonsintäkterna går direkt tillbaka till sporten och de kreatörer som skapar innehåll och engagemang.
För medieförfrågningar, vänligen kontakta:
Matilde Delzanno, Business Operations Lead – matilde@wimt.com
DanAds – För medieförfrågningar, vänligen kontakta: Marie-Lou Penin, Head of Marketing – marie-lou.penin@danads.com
Wimt – För medieförfrågningar, vänligen kontakta: Matilde Delzanno, Business Operations Lead – matilde@wimt.com
Om DanAds
DanAds är en ledande global partner inom självbetjäning och automatiserad annonseringsteknik. De innovativa annonslösningarna gör det möjligt för publicister och annonsörer att effektivt hantera, optimera och skala upp sina annonskampanjer. DanAds strävar efter att demokratisera annonsering genom att tillhandahålla användarvänliga, AI-drivna lösningar som förbättrar kampanjprestanda och tillgänglighet. Med DanAds kan företag av alla storlekar utnyttja kraften i datadriven annonsering för att nå sina målgrupper på ett effektivt sätt.
DanAds grundades 2013 av CEO Istvan Beres och CCO Peo Persson. DanAds har sitt huvudkontor i Stockholm och kontor i New York och London och har kunder i alla storlekar på en global skala, inklusive några av världens ledande traditionella publicister som Paramount, Roku och TripAdvisor samt några av de största UGC-plattformarna (användargenererat innehåll) och globalt kända varumärken som Philips och SoundCloud. Läs mer på www.DanAds.com.
Om Wimt
Wimt grundades 2022 i Stockholm av Sebastian Lundgren tillsammans med grundaren Fredrik Niemelä och är en innovativ community-plattform inom sportsektorn. Appen erbjuder idrottare, klubbar, ligor, och förbund ett sätt att bygga sina egna communities, där atleter och sport kreatörer skapar exklusivt och interaktivt innehåll för att engagera supportrarna på ett helt nytt sätt.
Wimt har en vision om att omforma sportekonomin, där majoriteten av annonsintäkterna går direkt tillbaka till sporten och de kreatörer som skapar innehåll och engagemang.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke