Connect with us

Marknadsnyheter

Danmarks ledande outdoor-kedja Friluftsland ny återförsäljare av OrganoTex textilimpregnering

Published

on

OrganoClicks varumärke OrganoTex lanseras i danska Friluftslands butiksnätverk om 12 outdoor-butiker under januari. Friluftsland är en del av Fenix Outdoor Group där OrganoTex redan finns representerade med sitt sortiment av PFAS-fria, biobaserade och bionedbrytbara textil- och skoimpregneringar genom Naturkompaniet i Sverige och Norge samt Partioaitta i Finland. Med Friluftslands som ny återförsäljare fortsätter den internationella expansionen av OrganoTex till Danmark vilket är i linje med OrganoClicks expansionsstrategi.

”Vi ser mycket fram emot att inleda samarbetet med Friluftsland och genom detta nå en stor målgrupp av konsumenter på den danska marknaden, samtidigt som vi stärker vår position som leverantör till Fenix Outdoor”, säger Susanne Karlsson, Försäljningschef för OrganoTex® på OrganoClick.

Om Friluftsland:

Friluftsland öppnade sin första butik i Köpenhamn 1980 och driver idag 12 butiker samt 2st Fjällräven Brand stores och är en del av Fenix Outdoor sedan 2017. Fenix Outdoor är noterat på Stockholmsbörsen och äger andra välkända outdoorkedjor som Globetrotter i Tyskland, Naturkompaniet i Sverige, samt outdoor-varumärken som Fjällräven, Hanwag och Primus.

Om OrganoTex:

OrganoTex är en svensk innovation som bygger på en patenterad grön teknologi, inspirerad av lotusblommans vattenavvisande egenskaper. Inom varumärket finns textil- och skoimpregnering, tvättmedel för funktionsplagg samt industriell DWR. Alla produkter är PFAS-fria och lätt biologiskt nedbrytbara – för att inget ska finnas kvar i naturen. OrganoTex utvecklas och tillverkas av det svenska miljöteknikbolaget OrganoClick. För sina gröna innovationer har OrganoClick vunnit en rad priser.

Presskontakt: Susanne Karlsson, försäljningschef, susanne.karlsson@organoclick.com, +46(0)721945272

https://organotex.com/sv/pressrum/

……………………………………………………………………………..

Om OrganoClick 

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North Growth Market utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är är den vattenavvisande textilbehandlingen OrganoTex®, biokompositen  OrganoComp®, ytbehandlings- och underhållsprodukter för villa- och fastighetsägare under varumärket BIOkleen®, biobaserade bindemedel för nonwovenmaterial under varumärket OC-BioBinder™ och det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom delägda dotterbolaget OrganoWood AB). OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser såsom utnämningen till ”Sveriges mest lovande start-up bolag”, Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser såsom en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF), ett SUSTAINIA100-bolag och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för ”Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning är lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Mangold Fondkommission AB, tel: +46 (0)8 503 01 551, email: ca@mangold.se.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Klarna rapporterar resultat för helåret 2023: växande transaktionsvolym och allt närmre lönsamhet på årsbasis

Published

on

By

Läs original

Stockholm, 28 februari 2024 – Klarna, den AI-drivna globala betalningsleverantören och shoppingassistenten, rapporterar idag sina finansiella resultat för helåret 2023. Bolaget hade sitt största år någonsin i termer av transaktionsvolym, samtidigt som justerat rörelseresultat1 förbättrades med 95% under året.

Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna sa: ”2023 var ett år som för Klarna präglades av att göra saker för första gången och att uppnå nya mål. Vår transaktionsvolym var nästan en 1 biljon kronor och vi såg en förbättring av justerat rörelseresultat med 95%. Vi firade både vår första månad och vårt första kvartal med lönsamhet på fyra år, och i USA levererade vi en bruttovinst på 1,4 miljarder kronor som drev hela verksamheten framåt. November följde som vår mest framgångsrika försäljningsmånad någonsin, med en transaktionsvolym som översteg 100 miljarder kronor och överträffade totalen för hela 2015! Samtidigt som vi fortsätter vår resa mot långsiktig lönsamhet fattade vi ett medvetet beslut att investera i tillväxt under den högintensiva shoppingsäsongen under Q4. Vi kommer att fortsätta investera klokt för tillväxt och fokusera på att vara kostnadseffektiva på vår väg mot årlig lönsamhet.”

Viktiga finansiella händelser:

Största transaktionsvolymen (GMV) i bolagets historia. GMV uppgick till 981 miljarder kronor för året, 17% högre än 2022. Högsäsongen för shopping under Q4 var särskilt stark, och GMV i november nådde 100 miljarder kronor för första gången i Klarnas historia. Den fortsatta GMV-tillväxten drevs av en ökning av antalet handlare som erbjuder Klarnas flexibla betalningsmetoder, i kombination med en ökning av konsumenternas köpfrekvens. Klarna hanterar nu 2,5 miljoner transaktioner per dag. Detta ger en intäktsökning på 22% till 23,5 miljarder kronor för året. 

Fortsatt fokus på kreditförluster ger en bruttovinst på 11,7 miljarder kronor med en marginal på 50%. Klarna minskade kreditförlusterna i absoluta tal med 29% under 2023 och konsumentkreditförlusterna med 32% jämfört med föregående år, vilket är ännu mer imponerande när man beaktar den 17%-iga tillväxten i GMV under samma period. Som en procentandel av GMV förbättrades konsumentkreditförlusterna med 42% till 0,38%. Detta ledde till en total bruttovinst på 11,7 miljarder kronor, en ökning med 60% jämfört med föregående år, med en bruttovinstmarginal på 50%. USA, som nu är Klarnas största marknad mätt i intäkter, levererade en bruttovinst på 1,4 miljarder kronor och 2023 var det första helåret med bruttovinst i USA sedan Klarna gick in på marknaden 2015.

Kostnadseffektiviseringar ledde till en kraftig förbättring av rörelseresultatet. Fortsatta effektiviseringar ledde till en förbättring av det justerade rörelseresultatet med 95% (-378 Mkr), eller 69% på icke justerad basis. Nettoresultatet för perioden förbättrades med 76% till -2,5 miljarder kronor. Klarna genomförde ytterligare kostnadseffektiviseringar inom Försäljning och Marknadsföring där kostnaderna minskade med 31%, medan man samtidigt drev ökad GMV och köpfrekvens hos sitt världsomspännande nätverk av handlare.

Att notera:
Talen i detta pressmeddelande avser Klarna Holding AB. Rapporter för Klarna Holding AB och Klarna Bank AB finns på Klarnas IR-sida

Om Klarna

Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2,5 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 550 000 globala detaljhandelpartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy’s, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com.

1Justerat rörelseresultat definieras som IFRS rörelseresultat exklusive omstruktureringskostnader, aktiebaserade ersättningar, löneskatt, avskrivningar samt amorteringar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Trendbrott när unga lämnar börsen – sju av ungas tio favoritaktier rasade 2023

Published

on

By

Andelen 21-30-åriga aktieägare fortsatte minska 2023 och nu konstateras ett trendbrott. Sju av ungas tio favoritaktier tappade stora värden på börsen och åldersgruppen minskar sitt innehav i 158 av 202 undersökta bolag. Det visar Euroclear Swedens nya aktieägarstatistik.

– Sedan 2013 har andelen yngre aktieägare ökat, men det var en utveckling som fick sig en törn 2022 och fortsatte nedåt 2023 varför vi nu kan konstatera ett trendbrott. Det kan förklaras av felsatsningar på börsen samt att yngre personer inte har marginaler att invänta en vändning, säger Krister Modin, analytiker på Euroclear Sweden.

2013 var antalet aktieägare i åldersgruppen 21-30 cirka 131 000 personer. Fram till 2021 växte gruppen till 321 000 personer, för att därefter vända neråt och 2023 bestod gruppen av cirka 302 000 personer.  

– Även om 21-30-åringarna totalt sett har ökat med 130 procent de senaste tio åren, så lämnade 11 000 av dem börsen under 2023. Det är ingen bra utveckling. Det är viktigt för bolagen att ha en jämn mix av ägare i olika åldersgrupper eftersom de har olika perspektiv på långsiktigheten i ägandet, säger Krister Modin.  

21-30-åringarnas favoritbolag under 2023 var: MGI, Plejd, Evolution, SBB och Neobo fastigheter. Av dessa fem bolag gick fyra minus på börsen under året. Unga har framför allt sålt sitt innehav i: Neobo Fastigheter (-24 000 aktieägare) och SBB (-10 000 aktieägare).  

Värdeförändring* i 21-30-åringarnas tio favoritbolag 2023 

  1. MGI -39% 
  2. Plejd -19% 
  3. Evolution +18% 
  4. SBB -71% 
  5. Neobo Fastigheter -19% 
  6. Synact pharma -89% 
  7. Fortnox +25% 
  8. Embracer -45% 
  9. Paradox International +6% 
  10. Spiltan -2% 

*Procenttalen är ungefärliga 
 

Förändring aktieägare i respektive åldersgrupp under 2023 

Minskat 
0–10-åringar: -6,5% 
11–20-åringar: -6,9% 
21-30-åringar: -3,5% 
41-50-åringar: -0,4% 
71-80-åringar: -1,1% 

Ökat 
31-40-åringar: 3% 
51-60-åringar: 1,4% 
61-70-åringar: 0,6% 
81-90-åringar: 6,7% 
91 och äldre: 2,8%  

Euroclear Swedens aktieägarstatistik 
Euroclear Sweden har licens från Finansinspektionen att hålla aktieägarregistret över Sveriges alla noterade bolag i egenskap av Sveriges värdepapperscentral. Underlaget i Aktieägarrapporten 2023 utgörs av samtliga svenska aktiebolag vars aktier är noterade till handel samt svenska onoterade aktiebolag vars aktier är anslutna till värdepapperssystemet, totalt 1 659 bolag. 

Under dagen släpps Aktieägarrapporten 2023. Du kommer att hitta den här.

För mer information, vänligen kontakta:
Cecilia Strömmar, kommunikationschef, Euroclear Sweden
072-225 69 00, cecilia.strommar@euroclear.com
 
Om Euroclear Sweden
Euroclear Sweden är ett fintechbolag och Sveriges värdepapperscentral. Bolaget hanterar transaktioner till ett värde av 470 miljarder SEK per dag och bidrar till en säker och effektiv värdepappershandel. Euroclear Sweden anordnar årsstämmor med fler än 150 börsnoterade bolag samt erbjuder data och insikter om bolags aktieägarstruktur genom analystjänsten Vantage by Euroclear. Bland kunderna finns 1 700 aktiebolag, 50 banker och finansiella institut samt 70 fondbolag. Euroclear Sweden har 150 medarbetare och huvudkontor i Stockholm. Bolaget är en del av Euroclearkoncernen med 4 000 medarbetare med 80 nationaliteter i fler än 20 länder. För mer information: www.euroclear.com/sweden

Continue Reading

Marknadsnyheter

Willhem väljer HomeQ för bostadsuthyrning

Published

on

By

Bostadsbolaget Willhem, med över 29 000 hyreslägenheter i Sverige, ansluter sig nu till marknadsplatsen HomeQ för sin bostadsuthyrning. Samtliga lägenheter, förutom nyproduktionen, kommer att hyras ut via HomeQ med start under april månad. Förändringen är ett led i att effektivisera och vidareutveckla uthyrningsprocessen.

– Vi har höga ambitioner inom digitalisering och har sett ett behov av att bli ännu mer effektiva i vår uthyrning, säger Anna Mellqvist, IT-och digitaliseringschef hos Willhem. Därför tar vi nu beslutet att förmedla våra bostäder via HomeQ, som är en erkänt etablerad kanal där vi når ut till en bredare målgrupp med våra lediga bostäder samtidigt som vi automatiserar viktiga delar av uthyrningen.

Willhem har idag cirka 29 000 lägenheter fördelat på 13 orter och är därmed en av Sveriges största privata hyresvärdar. Samtliga lägenheter kommer att förmedlas via HomeQs plattform från och med april, med undantag för nyproducerade lägenheter som fortsatt hyrs ut via den egna hemsidan, willhem.se. Bostadssökande och hyresgäster hos Willhem kommer att informeras om förändringen i god tid för att säkerställa en bra övergång.

– Vi vill självklart att våra lägenheter ska bli tillgängliga för så många som möjligt och att processen med att hitta och få en lägenhet hos oss ska vara smidig, enkel och säker. Vi ser fram emot ett fint samarbete med HomeQ och att vi tillsammans ska kunna arbeta för att ge våra bostadssökande en ännu bättre upplevelse i sitt bostadsletande, säger Anna Mellqvist.
 

Fakta Willhem:
Willhem äger, förvaltar och utvecklar hyresbostäder i Borås, Eskilstuna, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Karlstad, Linköping, Malmö, Skövde, Stockholm, Trollhättan och Västerås. Varje dag arbetar vi långsiktigt med att skapa ett enkelt och tryggt boende som är bra för både hus och människor. Läs mer på willhem.se

Fakta HomeQ:
HomeQ är en av Sveriges största marknadsplatser för förstahandslägenheter med flera av landets största hyresvärdar anslutna till plattformen och över 900 000 registrerande bostadssökande. HomeQ erbjuder en nationell marknadsplats som är helt gratis för bostadssökande. Läs mer på homeq.se

För ytterligare information, kontakta:
Madeleine Wetterström
Kommunikations- och marknadschef Willhem

madeleine.wetterstrom@willhem.se
0735-24 50 81

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.