Connect with us

Marknadsnyheter

De är entreprenörerna som vann Reach for Changes pitchtävling 2024

Published

on

Den 12:e december gick Reach for Changes årliga pitchtävling av stapeln. Årets tävling genomfördes i två delar: de entreprenörer som sökt en plats i inkubatorprogrammet, pitchade i november för en jury och igår avslöjades de fyra vinnarna. De entreprenörer som ska lämna programmet pitchade för investering på scen framför publik. De entreprenörer som fått en plats i programmet är: Lars Lundqvist och FCV Sverige, Renato Dragic och Akribian EdTech, Yacouba Barry och Vision Generation Boll IF samt Guuled Mohamed och Young Talents Sweden. Prispotten på 175 000 kr fördelades på tre: Jasmin Nasser och Studiegården vann 100 000 kr, Josefine Hölling, Maria Svahn och Funki vann 50 000 kr och Fatima Grönblad och Världen Finns Här vann 25 000 kr.


Entreprenörerna som vunnit utmärkelsen Change Leader och en plats i Reach for Change inkubator fv. Lars Lundqvist, Renato Dragic och Yacouba Barry (Guuled Mohamed ej i bild). Fotograf: Yusuf Hussein

Reach for Change har sedan 2010 stöttat lokala sociala entreprenörer som jobbar för att göra livet bättre för barn och unga utifrån övertygelsen om att de som befinner sig närmast utmaningarna också är de som sitter på många av lösningarna. Genom inkubatorn får sociala entreprenörer hjälp med att skala och accelerera sin positiva samhällseffekt.

“För att lösa de många utmaningar vi står inför som samhälle krävs att vi går samman mellan sektorer och bjuder in mindre traditionella aktörer i arbetet. Sociala entreprenörer har ofta stor förståelse för grundproblemet och målgruppen, men kan sakna resurser att ta idén vidare. Genom inkubatorprogrammet kan vi ge entreprenörerna verktygen de behöver, och koppla samman dem med aktörer i offentlig och privat sektor. Jag ser fram emot att följa dem under nästa år och skapa förändring tillsammans”, säger Andréa Råsberg, Sverigechef Reach for Change. 
 

Årets vinnare till utmärkelsen Change Leader och en plats i Reach for Change inkubator är:

Lars Lundqvist, FCV Sverige – FCV använder spelbaserat lärande för att skapa engagerande aktiviteter där unga kan utforska och stärka sina kompetenser med syftet att öka ungas framtidstro och motverka psykisk ohälsa och isolering. 

Renato Dragic, Akribian EdTech AB – Jobbar för att motverka negativ utveckling av barn och ungas kunskaper i matte genom att främja förståelse och självkänsla. ”Vi vill ge barn en annan upplevelse – inte en digital mattebok, utan ett äventyr där de blir hjältar på sin egen matteresa.”

Yacouba Barry, Vision Generation Boll IF – arbetar för att minska utanförskapet och stärka social sammanhållning genom att erbjuda trygga och meningsfulla fritidsaktiviteter för barn och ungdomar. Genom idrottsverksamhet skapar de en inkluderande miljö som stärker barns självkänsla, förbättrar skolresultat och utvecklar sociala färdigheter.

Guuled Mohamed, Young Talents Sweden – Erbjuder skräddarsydda ekryterings- och bemanningslösningar som aktivt prioriterar, inkluderar och integrerar unga från utsatta områden in på arbetsmarknaden för att minska utanförskap, bryta negativa trender och bidra till ett starkare samhälle.

Juryn som bestämde vilka entreprenörer som fick en plats var: 
Sargon Orahim – Executive Manager Changers Hub
Johan Gustafsson – EVP Communications & Sustainability Tele2
Moa Persdotter – Handläggare inom jämställdhet och inkludering för innovation, Vinnova
Muna Idow – Mermaid Simskola
Torun Litzén – Director Corporate Communication Kinnevik
Mimmi Cromberger, Strategist HR & Sustainability, Hogia
Emelie Kagstedt, Chief Sustainability Officer, Kivra
Sofia Breitholtz – Reach for Change

Vinnare i investeringstävlingen

100 000 kr
Jasmin Nasser, Studiegården
Studiegården skapades för att uppmärksamma och lösa problemet kring att barn- och ungdomar i socialt och ekonomiskt utsatta områden inte når betygskraven i skolan. Studiegården löser detta genom att skapa en fritidsgård som endast fokuserar och profilerar sig mot studier, med handledning, coachning, uppföljning och nära samverkan med alla runtomkring dessa barn- och ungdomar i socialt och ekonomiskt eftersatta områden.

50 000 kr
Josefine Hölling & Maria Svahn, Funki
Det är en utmaning för barn med intellektuella funktionsnedsättningar att leka och interagera, både med varandra och med normalbegåvade barn. Det här problemet löser Funki med en uppsättning musikinstrument som gör det möjligt för alla sorters personer att spela musik ihop, fullt ut, på sina egna villkor.

25 000 kr
Fatima Grönblad, Världen Finns Här
På grund av segregationen i samhället träffar vi mestadels personer som är lika oss själva, och riskerar därmed att fastna i snäva perspektiv och föreställningar. Världen finns här erbjuder engagerande och perspektivvidgande möten, i en form som är trygg, enkel att genomföra och som når många barn och unga.

Juryn som bestämde fördelningen av pitchpotten:
Christine Frostmark – Partner Bain & Company
Kristofer Arwin – Founder TestFreaks & Pricerunner
Amir Sebdani – Partner BLING Capital
Annika Sten Pärson – Founder The Inner Foundation
Fredrik Blomquist – Founder Fundforward
Rustan Panday – Independent Marketing & Advertising Professional
Faduma Aden Senior DEI & Impact Specialist

Inkubatorstödet inkluderar:
– Kapacitetsutvecklande stöd: Vi erbjuder rådgivning, utbildning, mentorskap, coachning samt peer-to-peer learning inom fem utvecklingsområden: effektmätning, finansiell hållbarhet, ledarskap, uppskalning samt systemförändring.
– Nätverk: Vi kopplar samman våra sociala entreprenörer med våra lokala och internationella nätverk av experter.
– Kvalitetsstämpel: En plats i vår inkubator ger en kvalitetsstämpel då vi har en mycket konkurrenskraftig urvalsprocess för att delta i programmet.

Om Reach for Change:
Reach for Change är en global idéburen organisation som tar tillvara på potentialen i lokala sociala entreprenörer som gör livet bättre för barn och unga. Reach for Change grundades i Sverige 2010 och har sedan dess stöttat 1600 Change Leaders i 18 länder, som har nått 4.7 miljoner barn och unga.

För mer information kontakta:
Julia Rex, PR- och kommunikationsansvarig, Reach for Change, julia.rex@reachforchange.org, 0739 26 04 93. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.