Connect with us

Marknadsnyheter

De flesta företag skyddar inte känslig molninformation

Published

on

  • 40 procent av världens it-chefer avslöjar att de hanterat intrång i molnet under det senaste året. I Sverige var siffran 50 procent.
  • Endast 17 procent av alla företag krypterar minst hälften av all känslig molnlagrad information. I Sverige 14 procent.
  • Bara 34 procent av organisationerna har full kontroll över krypteringsnycklarna.

2021 Thales Global Cloud Security Study, utförd av 451 Research, en del av S&P Global Market Intelligence, rapporterar att 40 procent av organisationerna har upplevt ett molnbaserat dataintrång under de senaste 12 månaderna. Trots ökade cyberattacker riktade mot data i molnet misslyckas de allra flesta (83 procent) av företagen fortfarande med att kryptera hälften av den känsliga information som de lagrar i molnet, vilket väcker oro över vilken effekt cyberkriminaliteten kan ha. Undersökningen har också specifika resultat för Sverige.

Pandemin har påskyndat molntransformationen

Användandet av molnlagring ökar och företag fortsätter diversifiera hur de använder molnlösningar. Globalt rapporterade 57 procent av de tillfrågade att de använder två eller flera molninfrastrukturleverantörer, medan 24 procent av organisationerna meddelade att större delen arbetsdokument och information nu finns i molnet. Enligt en nyligen genomförd studie av McKinsey har företag accelererat sin molnanvändning med tre år jämfört med före pandemin. Det markerar en betydande förändring i användningen av molnet från att vara ren datalagring, till utnyttjande av molnbaserade affärskritiska applikationer.

Säkerheten i molnet är blandad

Enligt studien har 21 procent (23 procent i Sverige) av företagen huvuddelen av sina känsliga uppgifter i molnet, medan 40 procent rapporterade intrång under det senaste året. 50 procent av de svenska organisationerna upplevde intrång. Det finns några tydliga trender hur företagen säkrar sin molninfrastruktur. 50 procent använder multifaktorautentisering (MFA), i Sverige 52 procent, medan bara 17 procent har krypterat mer än hälften av den data de lagrar i molnet. I Sverige är siffran 14 procent. Bland organisationer som använder en multicloud-strategi sjunker siffran till 15 procent.

Även företag som krypterar sina data överlåter 34 procent kontrollen över nycklarna till leverantörer istället för att behålla kontrollen själva. 29 procent i Sverige. Nästan hälften eller 48 procent medger att de inte har en Zero Trust-strategi, och 25 procent överväger inte ens en. I Sverige är siffrorna 41 respektive 23 procent.

Oro över komplexiteten

Det finns en stor oro över den ökade komplexiteten i molntjänsterna. 46 procent hävdade att hantering av integritet och dataskydd i molnet är mer komplext än lokala lösningar. I Sverige är siffran 47 procent.

Hybridmodeller är därför vanliga hos de som inte helt flyttar in i molnet. 55 procent önskar ett ”lift & shift” tillvägagångssätt för molnanpassning hellre än att göra om arkitekturen, eftersom molnet då blir en mer integrerad del av infrastrukturen. I Sverige är siffran 54 procent.

Sebastien Cano, Senior Vice President för Cloud Protection och Licensing hos Thales kommenterar: ”Organisationer över hela världen kämpar för att hitta rätt i den ökade komplexiteten som följer med allt fler molnbaserade lösningar. En robust säkerhetsstrategi är avgörande för att säkerställa informationen och göra affärsverksamheten säker. När nästan alla företag till viss del är beroende av molnet är det viktigt att det finns möjlighet att upptäcka, skydda och behålla kontrollen över sina data.”

Eric Hanselman, Chefsanalytiker hos 451 Research lägger till följande från rapporten: “Att skydda kunddata är alltid prioriterat, och organisationer bör starkt överväga att se över sina strategier för att proaktivt skydda data. Detta inkluderar att förstå specifik teknik, inklusive kryptering och nyckelhantering, samt det delade ansvaret mellan leverantörer och deras kunder. I takt med att integritets- och suveränitetsbestämmelser växer kommer det att vara av största vikt att organisationer har en klar förståelse för sitt ansvar för datasäkerheten och fattar tydliga beslut om vem som har kontroll och vilka som kan komma åt deras känsliga uppgifter ”.

Thales och 451 Research har presenterat de globala resultaten mer detaljerat på Cloud Security Summit. Ta del av presentationerna här.

Om 2021 Thales Global Cloud Security Study

Thales Cloud Security Study 2021 beställdes av Thales och genomfördes av 451 Research, en del av S&P Global Market Intelligence och innehåller synpunkter från mer än 2 600 chefer med ansvar för eller inflytande över IT och datasäkerhet. Respondenterna kom från 16 länder: Australien, Brasilien, Frankrike, Tyskland, Hongkong, Indien, Japan, Mexiko, Nederländerna, Nya Zeeland, Singapore, Sydkorea, Sverige, Förenade Arabemiraten, Storbritannien och USA. Organisationer representerade en rad branscher, med huvudvikt på hälso- och sjukvård, finansiella tjänster, detaljhandel, teknik och federal regering. Jobbtitlarna varierade från chefer på C-nivå, inklusive VD, CFO, Chief Data Officer, CISO, Chief Data Scientist och Chief Risk Officer, till SVP/VP, IT-administratör, säkerhetsanalytiker, säkerhetsingenjör och systemadministratör. Respondenterna representerade ett brett spektrum av organisatoriska storlekar, de flesta med 500 – 10 000 anställda.

För mer information

Thales, Media Relations Security
Constance Arnoux
+33 (0)6 44 12 16 35

Constance.arnoux@thalesgroup.com

Om Thales

Thales (Euronext Paris: HO) är världsledande inom avancerad teknik och ”deep tech” innovationer. Det innefattar anslutning, big data, artificiell intelligens, cybersäkerhet och kvantberäkning. Koncernen servar kunder (företag, organisationer och myndigheter) – inom området försvar, flyg, rymd, transport och digital identitet och säkerhet med lösningar, tjänster och produkter.

Thales har 81 000 anställda i 68 länder. År 2020 omsatte Thales Group 17 miljarder Euro. www.thalesgroup.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.