Connect with us

Marknadsnyheter

De skapade effektivaste reklamen 2016 – hela listan

Published

on

ti, nov 14, 2017 22:25 CET

Under tisdagskvällen den 14 november korades årets effektivaste kommunikationsinsatser på Stockholms stadshus när 100-wattaren avgjordes för 27:e gången i ordningen. Mest prisade annonsören blev IKEA medan byrån med mest wattare blev Åkestam Holst NoA.

Under ett fullsatt gala-event avgjordes årets 100-wattare tisdagen den 14 november. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Ett allt svårare jobb när reklambruset blir större och reklamtröttheten mer påtaglig.

27 priser delades totalt ut under kvällen i nio olika kategorier. Mest prisade annonsören blev IKEA som kammade hem totalt 250 watt (1st 100W och 2 st 75W). Adobe blev näst mest prisad med två stycken 100-wattare medan tredjeplatsen gick till Ålandsbanken som totalt prisades med 125W (75 och 50 watt).

Topp tre reklambyråer som prisades mest blev Åkestam Holst NoA (300W), Abby Priest (200W) och Forsman Bodenfors (175W).

Här är alla vinnare i 100-wattaren 2017:

Internationellt:                                                                               

100W: The Original Brushes of Edvard Munch/Adobe/Abby Priest

75W: Sweden on Airbnb/Visit Sweden/Forsman Bodenfors

50W: The Amsterdam Sneaker/KLM/Pool             

Ideellt Singel:

100W: Bakom fasaden/Kvinnojouren Ellinor/Markus                   

75W: The Humanium Metal Initiative/IM/Great Works/Åkestam Holst            

50W: Free The Speech/Utrikesdepartementet/King

Ideellt Kampanj:

100W: BRISBOT/Bris/Garbergs

75W: Foundation 500/HM Foundation/Volontaire

50W: Vem ser?/ Göteborgs Stadsmission/ Dear Friends

Konsument Singel:
     

100W: AEG Fashion Wash/Electrolux/Pool

75W: IKEA Retail Therapy/IKEA/Åkestam Holst NoA

50W: Fotbollstuben/Intersport Sverige/Welcom/Splay

Företag:                                                

100W: The Original Brushes of Edvard Munch/Adobe/Abby Priest

75W: Världens första riktiga kabeltröja/Nexans/Mecka

50W: Göteborgstryckeriet/Göteborgstryckeriet/Happy Forsman Bodenfors

Årets Nytänk:                                                           

100W: Playing with fire/Trygg-Hansa/Prime

75W: IKEA Retail Therapy/IKEA/Åkestam Holst NoA

50W: Åland Index/Östersjöprojektet/Ålandsbanken/RBK

Konsument Kampanj:

100W: Där livet händer/IKEA/Åkestam Holst NoA

75W: Åland Index/Östersjöprojektet/Ålandsbanken/RBK

50W: ”5 i…” med Knorr Snack Pot/Unilever/Mindshare/ Nyheter24-Gruppen/ Splay Networks

Konsument Strategisk design:
     

100W: Mjau varumärkesutveckling/Doggy AB/Scandinavian Design Group Stockholm

75 W: Nick´s – Ett svenskt uppror mot sockerindustrin/Nick´s/Bold (NoA)

50W: Din egen lilla jordkällare. Och mer./Svegro/ÖPPET

Långsiktigt:                                                               

100W: Apoteket ”Apoteket”/Apoteket/Forsman Bodenfors

75W: The backbone of the Internet – Hur Telia Carrier blev världsledande inom infrastruktur för internet/Telia Carrier/Hilanders

50W: ATG – Ingen dröm är för stor/ATG/Åkestam Holst NoA

Se alla vinnare i 100-wattaren här:
https://100wattaren.se/content/vinnarna-2017

För mer information, bilder och kommentarer, vänligen kontakta:

Tero Marjamäki, pressansvarig, 0736 53 71 36,
tero@annons.se

Om 100-wattaren:

100-wattaren är tävlingen som har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. Läs mer på 100wattaren.se. 

Om Sveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på
annons.se
.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys