Marknadsnyheter
De skapade nytt tack vare pandemin


Tack vare pandemin har Askalon utvecklat en helt ny mjukvara för att erbjuda kunderna digitala inspektioner av ventiler.
– Nu kan kunden välja om den vill komma hit eller göra det digitalt.
Det säger Frank Beckius, utbildningsansvarig och diagnostikexpert på Askalon. Han har, tillsammans med kollegan tillika serviceingenjören Tomas Persson tagit fram den plattform som gjort det hela möjligt. I stället för att låta pandemin och svårigheterna den innebar sätta stopp för utvecklingsarbete skapade Askalon helt nya digitala verktyg.
– Vi hade haft idén länge att utveckla en mjukvara som gör det möjligt för våra kunder att göra funktionstesterna digitalt, berättar Frank.
FAT står för factory acceptance test. Enkelt beskrivet handlar det om att den kund som önskar ska få se att det som den köper är okej innan leverans och kunden får dessutom chans att säga om den önskar några åtgärder.
– I en FAT säkerställer vi ventilens funktion tillsammans med våra kunder. Kunden kan följa och se funktionstesterna, förklarar projektledare Malin Pluto.
Interaktiv plattform
Både hon och Frank tror att det hade dröjt ytterligare några år om det inte hade varit för pandemin.
– Innan pandemin kom kunderna till oss. Behovet av ett digitalt verktyg fanns dock eftersom det kan bli långt att åka för en ventil. Pandemin gjorde det ju omöjligt för kunderna att komma till oss, säger Malin.
Målet var en digital metod som var inkluderande och pedagogisk. Ett digitalt verktyg för distansutbildningar hade redan tagits fram, så grunden till digitala inspektioner fanns. Mjukvaran till de båda verktygen är interaktiv och ett enkelt sätt att följa ventilens rörelse. Kunden kan klicka i plattformen i sin dator och se hur ventilen beter sig.
– Vi såg många fördelar med digitala FAT:er. I den inledande dialogen med St1 såg vi potential och St1 har fortsatt digitalt fast de kan komma nu. De vill fortsätta, berättar Frank och tillägger:
– Det ska tillföra något och inte tumma på kvalitet. Det ska vara likvärdigt eller bättre – annars gör vi det inte.
Malin förklarar att det handlar om trygghet för såväl kunden som Askalon.
– Kunden gör en inspektion av ventilen. Kunden måste känna sig trygg, understryker hon.
– Vi kan göra både större och mindre FAT:er. Vid en mindre kan det räcka med en inspelning som vi skickar till kunden. Vi har flexibla kunder, de tycker att det är smidigt och viktigt.
Hur har det mottagits?
– Vi har fått bra feedback, svarar Frank. Det är bara rena fördelar med verktyget. Vi lärde oss väldigt mycket under pandemin.
– Det är ett gott tecken när de ger förslag på hur vi kan utveckla testerna, fortsätter Malin.
Nu när pandemin är över och restriktionerna är borta är kunderna välkomna att åter göra fysiska inspektioner. Men de flesta har valt att fortsätta med de digitala.
– De är alltid välkomna hit, säger Malin. Men nu har de två alternativ. Väljer de det digitala alternativet så spar det både tid och pengar, och på miljön.
Sofia Telby, marknads- och kommunikationschef Askalon
sofia.telby@askalon.se
054-57 92 27
Askalon AB arbetar sedan 1973 för att förbättra processindustrins applikationer – för en säker och hållbar framtid. Vi är runt 100 medarbetare som har kompetens inom ventiler, diagnostik, service och projektledning. Vår konstruktionsavdelning kompletterar vår produktportfölj och gör oss unika i branschen. Vi har dessutom ett utbildningscenter med kurser riktade till våra kunder i processindustrin.
Vi representerar Emerson i Danmark, Island, Sverige och Finland samt VAG i Danmark och Sverige. Våra kunder är bland annat energi- och kraftverk, pappersbruk, raffinaderier, vattenverk och kemiindustri.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke