Connect with us

Marknadsnyheter

DELÅRSRAPPORT 1 2022 JANUARI- MARS

Published

on

           Kvartalsrapport 31 mars 2022

  • Northbaze Group uppnår en omsättning under första kvartalet 2022 på 35 mkr, (40 mkr). Bolaget visar ett positivt EBITDA resultat med 2,2 mkr (1,2 mkr). Omsättningen per affärsområde fördelar sig enligt; Adiantes 12 mkr (15 mkr), Smart Mobility 6 mkr (17 mkr) och Audio & Sound 8 mkr (8 mkr). Copter bidrar med en försäljning om 10 mkr för kvartalet. Copters försäljning kommer i fortsättningen att ingå i affärsområdet smart mobility.  
  • Adiantes visar en minskning i försäljningen med 20% i kvartalet jämfört med första kvartalet föregående år. Minskningen kommer av fortsatta produktionsstörningar som orsakats av Pandemin. Redan under april har produktionen kommit i kapp efterfrågan och under kvartal två kommer Adiantes att kunna visa en försäljningsökning.
  • Smart Mobility visar en kraftigt minskad försäljning i kvartalet. De negativa effekterna från 2021 håller i med bl.a. logistikproblem. De kraftiga fraktkostnadsökningarna i kombination med osäkerheten i leveranstider har försvårat verksamheten betydande. Utmaningen för bolaget består i att kunna upprätthålla acceptabla marginaler under nuvarande kostnadspress.
  • Audio & Sound uppnår en omsättning på 8 mkr vilket är oförändrat jämfört med föregående år.
  • Bruttomarginalen för koncernen i sin helhet ökar kraftigt från 44% till 56% i kvartalet. Till stor del beror detta på ett förbättrat arbetssätt i hanteringen av våra affärer och också på grund av en förskjutning av försäljningsmixen. Exklusive Copters bidrag så är marginalen 52% vilket då ska jämföras med 44% föregående år.
  • Orderboken för koncernen uppgick i slutet av kvartalet till 34 mkr (16 mkr). Fördelningen är Adiantes 15 mkr (9 mkr) Audio & Sound 7 mkr (5 mkr) och Smart mobility 12 Mkr (2) varav Copters bidrag är ca 3 mkr.   
  • Likviditeten har förstärkts under kvartalet med en nyemission som inbringade 10,5 mkr. Emissionen var riktad och vände sig både till gamla och nya ägare. Likviditeten har också förstärkts genom ett fördjupat samarbete med bolagets bank.
  • Koncernen har organisatoriskt vuxit under kvartalet genom förvärvet av Copter. Förvärvet finansierades genom en apportemission. Copter har under kvartalet kunnat bidra med såväl ett positivt resultat och ett positivt kassaflöde. Förvärvet innebär att affärsområdet Smart Mobility förstärks och öppnar upp för stora möjligheter till ”Cross-Selling”. Bolaget ser också synergier på kostnadssidan.
  • Soliditeten har genom de åtgärder som vidtagits i kvartalet kunnat stärkas kraftigt från 51% till 63%.

Kraftigt stärkt marginal och fördubblad EBITDA!

Koncernens viktigaste mål för årets första kvartal har kunnat infrias trots den turbulenta och svårhanterade tid bolaget verkar i, vi kan se tillbaka på ett kvartal som ligger i linje med våra förväntningar. Vi kliver in i Q2 med en mycket god införsäljning i ryggen från Q1, där vi vi dubblerat införsäljningen mot jämförande period.

Bolaget levererar återigen positivt EBITDA under första kvartalet om 2.2 mkr viket innebär en fördubbling mot föregående år.

Bolaget slutförde i januari en nyemission som kraftigt förstärkte soliditeten och likviditeten. Vidare slutfördes förvärvet av Copter AB i januari. Förvärvet genomfördes med en apportemission vilket innebär att bolaget nu tillförs en ökad omsättning, ett förbättrat resultat och ett positivt kassaflöde. Vidare innebär förvärvet att bolaget får in en ny betydande delägare, NEA Partners.

Bolagets enhet i Thailand, Adiantes, har inlett året i linje med budget och bidrar med ett bra resultat samt ett starkt kassaflöde. Fokus ligger under året på tillväxt från både nya och befintliga kunder. Införsäljningen har under kvartalet var mycket bra och den lägre omsättningen förklaras av pandemieffekter i form av nedstängingar och leveransutmaningar hos underleverantörer.

Affärsområdet Audio & Sound har påverkats av bristen på elektronikkomponenter, fördyrade frakter och en viss avmattning av efterfrågan. Detta var förväntat och fokus har varit att bygga varumärket, utveckla vår teknik samt bygga sunda affärer med stärkt marginal.

Affärsområdet Smart Mobility, som förstärkts med förvärvet av Copter, har levererat i enlighet med de högt ställda förväntningarna. Förvärvet av Copter öppnar också för stora möjligheter till ”Cross-Selling” då bolagen tidigare riktade sig till olika kunder. Ytterligare positiva effekter från förvärvet kommer att komma succesivt i form av samordning och lägre kostnader för exempelvis logistik samt annan administration.

Den stora osäkerhet som råder i världen p.g.a. Covid-19 och kriget i Ukraina kräver att vi rustar bolaget för hög effektivitet och låga kostnader. På samtliga områden är bolaget starkare och bättre rustad än för ett år sedan. Arbetet med att utveckla bolagets organisation är en pågående process och koncernledningens mål är att skapa stor flexibilitet och anpassningsbarhet. I detta arbete är personalen den viktigaste faktorn, mycket goda insatser samt engagemang från ett kunnigt team är grundstenar som kommer göra 2022 till ett mycket framgångsrikt år för koncernen.

Göteborg 19 maj 2022

Henrik Andersson

VD

För eventuella frågor kontakta:

Henrik Andersson, CEO
Mobile: +46 761 99 35 55
Email: henrik.andersson@northbazegroup.com

Northbaze Group i korthet (Publ)
Northbaze Group grundades 2006 och har under åren utökat sin målbild till en affärsidé som är att utveckla och ta fram innovativa och funktionella produkter inom audio, IT- och mobiltillbehörsområdet för att förenkla och förbättra människors upplevelse av mobila enheter samt brygga samman människors liv med dagens teknik. Genom att vi kontrollerar tillverkningen och har ett nära samarbete med marknaden kan vi förfina nuvarande varumärken och utveckla kompletterande varumärken för att anpassa oss till ett ständigt föränderligt landskap och marknadsbehov av nya smarta lösningar för att förenkla människors liv i en föränderlig och alltmer teknisk värld.

Visionen är att skapa enkelhet i människors alltmer tekniska liv genom att erbjuda smarta och funktionella ljud produkter och IT-tillbehör.

Aktierna i Northbaze Group (publ) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market. Certifierad Adviser är Partner Fondkommission AB med e-postadress info@partnerfk.se och telefonnummer +46 31 761 22 30.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.