Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport 1 januari – 30 september 2024: Ökande produktförsäljning bidrar till förbättrat resultat

Published

on

1 juli – 30 september 2024

Omsättningen uppgick till 31,6 (26,3) MSEK.

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -2,1 (-6,8) MSEK.

Resultatet efter skatt uppgick till -2,9 (-7,9) MSEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 12,1 (-15,7) MSEK.

Resultatet efter skatt per aktie före utspädning uppgick till -0,07 (-0,18) och efter utspädning till -0,07 (-0,18) SEK.

1 januari – 30 september 2024

Omsättningen uppgick till 112,5 (103,1) MSEK.

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 0,7 (-7,7) MSEK.

Resultatet efter skatt uppgick till 1,4 (-8,5) MSEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 11,3 (-16,3) MSEK.

Resultatet efter skatt per aktie före utspädning uppgick till 0,33 (-0,19) och efter utspädning till 0,33 (-0,19) SEK.

VD har ordet

Tredje kvartalet blev ytterligare ett framgångsrikt kvartal för Advenica då omsättningen uppgick till 31,6 (26,4) MSEK, vilket är 20 % bättre än samma kvartal föregående år. Rörelseresultatet (EBIT) för kvartalet uppgick till -2,1 (-6,8) MSEK. Fram till september 2024 uppnåddes en omsättning på 112,5 (103,1) MSEK, en ökning med drygt 9 % jämfört med de första tre kvartalen 2023. Rörelseresultatet var för samma period 0,7 (-7,7) MSEK.

Stor ökning av produktförsäljningen

Vi ser glädjande nog att vår produktförsäljning under årets tre första kvartal har ökat med 45% jämfört med samma period föregående år. Den ökade produktförsäljningen beror dels på merförsäljning till befintliga kunder och dels på fler nya kunder. Detta tillsammans med kostnadskontroll är en bidragande orsak till vårt positiva resultat för de första tre kvartalen. Förutom att det är glädjande med ett bra resultat är vi också glada över att allt fler kunder inser behovet av våra produkter och att vi därmed är med och skyddar den mest värdefulla informationen i samhället.

Ett aktivt kvartal

Kvartalet var ovanligt aktivt för att vara över sommaren, som vanligtvis är en lugnare period. Dels mottog Advenica fler ordrar än vanligt och dels har Bolaget deltagit på flera mässor – både nationellt och internationellt. Vi har även haft flera kundbesök i vårt Experience Center. Där har vi möjlighet att visa kunder och partners våra produkter och på så sätt få en djupare förståelse om hur våra produkter och lösningar fungerar.

Fler är längre fram i kundresan nu

Vi ser allt mer att framförallt de internationella marknaderna nu har kommit längre i sin kundresa vad gäller beslut om åtgärder för högre IT-säkerhet. Där är fler medvetna om vilka produkter som finns och vad som behövs för att skydda sin mest värdefulla information, vilket är oerhört glädjande. I Sverige behöver dock fortfarande fler verksamheter ta de slutliga besluten om att stärka sin cybersäkerhet.

För oss på Advenica är det viktigt att fler tar rätt beslut framöver. Vi får allt fler förfrågningar om att vara med i olika viktiga säkerhets-sammanhang och vi är oerhört stolta över detta och bidrar gärna med vår kompetens. För att uppnå vår vision ”A secure connected world” behöver vi nå ut till fler – för vi är säkra på att det endast är tillsammans som vi kan skapa en säkrare värld.

Rapporten finns att läsa här.

Malmö, den 24 oktober 2024

Marie Bengtsson,
VD och koncernchef, Advenica

Kontakt
Marie Bengtsson, VD och koncernchef, Telefon 0703-86 00 32, E-post: marie.bengtsson@advenica.com

Denna information är sådan information som Advenica är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2024 kl. 12.00.

Om Advenica-koncernen

Advenica tillhandahåller expertis, hög assurans och cybersäkerhetslösningar i världsklass för kritisk data-in-motion upp till Top Secret-klassning. Med oss stärker länder, myndigheter, företag och organisationer informationssäkerheten och digitaliserar ansvarsfullt. Bolaget grundades 1993 och har EU-godkännande på högsta säkerhetsnivå. Våra unika produkter designas, utvecklas och tillverkas i Sverige. Läs mer på www.advenica.com 

Advenica AB är ett publikt bolag listat på Nasdaq First North Premier Growth Market med kortnamnet ”ADVE”. Certified Adviser är Redeye AB, www.redeye.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys