Marknadsnyheter
Delårsrapport 1 januari – 30 september 2024: Ökande produktförsäljning bidrar till förbättrat resultat
1 juli – 30 september 2024
Omsättningen uppgick till 31,6 (26,3) MSEK.
Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -2,1 (-6,8) MSEK.
Resultatet efter skatt uppgick till -2,9 (-7,9) MSEK.
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 12,1 (-15,7) MSEK.
Resultatet efter skatt per aktie före utspädning uppgick till -0,07 (-0,18) och efter utspädning till -0,07 (-0,18) SEK.
1 januari – 30 september 2024
Omsättningen uppgick till 112,5 (103,1) MSEK.
Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 0,7 (-7,7) MSEK.
Resultatet efter skatt uppgick till 1,4 (-8,5) MSEK.
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 11,3 (-16,3) MSEK.
Resultatet efter skatt per aktie före utspädning uppgick till 0,33 (-0,19) och efter utspädning till 0,33 (-0,19) SEK.
VD har ordet
Tredje kvartalet blev ytterligare ett framgångsrikt kvartal för Advenica då omsättningen uppgick till 31,6 (26,4) MSEK, vilket är 20 % bättre än samma kvartal föregående år. Rörelseresultatet (EBIT) för kvartalet uppgick till -2,1 (-6,8) MSEK. Fram till september 2024 uppnåddes en omsättning på 112,5 (103,1) MSEK, en ökning med drygt 9 % jämfört med de första tre kvartalen 2023. Rörelseresultatet var för samma period 0,7 (-7,7) MSEK.
Stor ökning av produktförsäljningen
Vi ser glädjande nog att vår produktförsäljning under årets tre första kvartal har ökat med 45% jämfört med samma period föregående år. Den ökade produktförsäljningen beror dels på merförsäljning till befintliga kunder och dels på fler nya kunder. Detta tillsammans med kostnadskontroll är en bidragande orsak till vårt positiva resultat för de första tre kvartalen. Förutom att det är glädjande med ett bra resultat är vi också glada över att allt fler kunder inser behovet av våra produkter och att vi därmed är med och skyddar den mest värdefulla informationen i samhället.
Ett aktivt kvartal
Kvartalet var ovanligt aktivt för att vara över sommaren, som vanligtvis är en lugnare period. Dels mottog Advenica fler ordrar än vanligt och dels har Bolaget deltagit på flera mässor – både nationellt och internationellt. Vi har även haft flera kundbesök i vårt Experience Center. Där har vi möjlighet att visa kunder och partners våra produkter och på så sätt få en djupare förståelse om hur våra produkter och lösningar fungerar.
Fler är längre fram i kundresan nu
Vi ser allt mer att framförallt de internationella marknaderna nu har kommit längre i sin kundresa vad gäller beslut om åtgärder för högre IT-säkerhet. Där är fler medvetna om vilka produkter som finns och vad som behövs för att skydda sin mest värdefulla information, vilket är oerhört glädjande. I Sverige behöver dock fortfarande fler verksamheter ta de slutliga besluten om att stärka sin cybersäkerhet.
För oss på Advenica är det viktigt att fler tar rätt beslut framöver. Vi får allt fler förfrågningar om att vara med i olika viktiga säkerhets-sammanhang och vi är oerhört stolta över detta och bidrar gärna med vår kompetens. För att uppnå vår vision ”A secure connected world” behöver vi nå ut till fler – för vi är säkra på att det endast är tillsammans som vi kan skapa en säkrare värld.
Rapporten finns att läsa här.
Malmö, den 24 oktober 2024
Marie Bengtsson,
VD och koncernchef, Advenica
Kontakt
Marie Bengtsson, VD och koncernchef, Telefon 0703-86 00 32, E-post: marie.bengtsson@advenica.com
Denna information är sådan information som Advenica är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2024 kl. 12.00.
Om Advenica-koncernen
Advenica tillhandahåller expertis, hög assurans och cybersäkerhetslösningar i världsklass för kritisk data-in-motion upp till Top Secret-klassning. Med oss stärker länder, myndigheter, företag och organisationer informationssäkerheten och digitaliserar ansvarsfullt. Bolaget grundades 1993 och har EU-godkännande på högsta säkerhetsnivå. Våra unika produkter designas, utvecklas och tillverkas i Sverige. Läs mer på www.advenica.com
Advenica AB är ett publikt bolag listat på Nasdaq First North Premier Growth Market med kortnamnet ”ADVE”. Certified Adviser är Redeye AB, www.redeye.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Vermiculus öppnar nytt kontor i Umeå för att stödja fortsatt tillväxt
Med etableringen i en av Nordens starkaste fintech-hubbar stärker Vermiculus sin kapacitet att möta den globala efterfrågan.
Umeå, 6 november, 2024. Vermiculus, en internationell leverantör av börs-, clearing- och värdepapperscentralsystem, växer kraftigt och är stolta över att meddela öppnandet av sitt nya kontor i universitetsstaden Umeå i norra Sverige.
”Vi är glada över att välkomna våra första kollegor till Umeå-kontoret och detta utgör ytterligare en milstolpe för oss. Jag ser fram emot resan framöver med vårt växande team i Umeå och att arbeta så nära med många briljanta personer,”säger Vermiculus ordförande Nils-Robert Persson.
Rekryteringen till Umeåkontoret har redan påbörjats och kommer att fortsätta växa under slutet av 2024 och 2025.
“Den här expansionen utgör ett betydelsefullt steg i företagets fortsatta tillväxtstrategi och det nya kontoret kommer att bli en integrerad del av Vermiculus kärnverksamhet samt sköta både kundprojekt som produktutveckling,” kommenterar Taraneh Derayati, vd på Vermiculus. Hon fortsätter: “Kontoret i Umeå erbjuder specialiserad expertis inom trade och post-trade, tillsammans med bred kompetens inom många områden, från IT till finans.”
Vermiculus, som uppnådde en nettoomsättning på 97 miljoner SEK under 2023 och såg en nästan 50-procentig ökning av personalstyrkan, fortsätter sin kraftiga expansion.
För mer information om vårt nya kontor, lediga tjänster eller för att boka ett besök, vänligen kontakta Henrik Rouet-Leduc.
Styrelseordförande Nils-Robert Persson och VD Taraneh Derayati
Om Vermiculus Financial Technology
Vermiculus Financial Technology AB startade verksamheten 2020 med målet att förse börser, clearinghus och värdepapperscentraler med den modernaste och mest effektiva tekniken för att kunna möta morgondagens utmanande marknad. Läs mer om Vermiculus på www.vermiculus.se
Vermiculus kontaktinformation:
Amelie Hedenstierna, Marketing & Communications
+46736222454
Amelie.hedenstierna@vermiculus.se
Marknadsnyheter
Snabbare, säkrare och skalbar: Vaxxa lanserar ny plattform
Vaxxa AB (publ) meddelar att den nya revolutionerande plattformen nu officiellt är lanserad, och kommer rullas ut i etapper på app.vaxxa.se. I enlighet med bolagets löfte har den första etappen lanserats under oktober, vilket markerar en betydelsefull milstolpe för Vaxxas framtid. Plattformen, som utvecklats på mindre än ett år, kommer ligga till grund för en snabbare och säkrare användarupplevelse samt tillhandahåller en skalbar infrastruktur för fortsatt tillväxt.
Det här är ett stort ögonblick för oss på Vaxxa. Trots att vi är ett mindre bolag har vi, på en kort tid, lyckats utveckla ett helt nytt system från grunden. Med den här satsningen är vi nu redo att skala upp vår verksamhet på allvar. Vi har skapat en teknisk lösning som både stärker vår marknadsposition och erbjuder våra användare högsta möjliga prestanda och säkerhet, säger Karl Frindberg, VD för Vaxxa.
Lanseringen av den nya plattformen, som vi kallar Vaxxa 2.0, markerar en ny era för bolaget. Plattformen har redan börjat användas av våra användare, och den första etappen lanserades den 18 oktober. Då fick användarna möjlighet att utforska och ge feedback på den kraftfulla sökfunktionen. Detta har gett Vaxxa värdefulla insikter för att finslipa och optimera användarupplevelsen.
Plattformen bygger på moderna tekniska lösningar som förbättrar både säkerheten och användarvänligheten. Målet är att säkerställa en pålitlig och sömlös upplevelse, samtidigt som systemet ger Vaxxa möjligheten att effektivt hantera en större användarbas i takt med företagets tillväxt.
Vår resa har bara börjat, fortsätter Karl. Vi ser fram emot att rulla ut fler funktioner successivt och fortsätta leverera en produkt som sätter användarnas behov i centrum. Det här är bara starten på Vaxxas utvecklingsresa, och vi är stolta över att kunna erbjuda våra kunder det allra bästa.
Denna lansering markerar ett viktigt steg i bolagets utveckling, och vi ser fram emot att fortsätta bygga en plattform som sätter våra användares behov först. Tillsammans formar vi Vaxxas framtid och vi välkomnar alla att bli en del av denna spännande resa.
Observera att vi fortsätter att kommunicera vår webbplats som www.vaxxa.se [vaxxa.se]. Användare som besöker app.vaxxa.se kommer använda precis samma plattform.
För mer information, vänligen kontakta:
Karl Frindberg, VD
070 – 530 31 23
kalle@vaxxa.se
Om Vaxxa AB
Vaxxa är ett svenskt publikt aktiebolag, listad på Spotlight Stock Market i Sverige. Via bolagets auktionsplattform vaxxa.se, erbjuder vi privatpersoner och företag att sälja och köpa begagnade objekt inom fordon, maskin, bygg och industri. Genom att kombinera självbetjäningsfunktioner med tillgång till erfarna auktionsmäklare levererar vi en flexibel och pålitlig försäljningsupplevelse. Vår passion och motivation är att göra försäljningsprocessen mer lättillgänglig för både privatpersoner och företag, samtidigt som vi strävar efter att främja en mer cirkulär marknad.
Marknadsnyheter
ICA återkallar ICA Wrap Norrländsk Grillost, 300 g
ICA återkallar ICA Wrap Norrländsk Grillost, 300g, då produkten kan innehålla selleri, vilket är en allergen som inte deklareras på förpackningen. Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Produkten utgör endast eventuell risk för konsumenter som är allergiska mot selleri.
Återkallelsen gäller ICA Wrap med norrländsk, 300 g, med samtliga bäst-före-datum mellan 06-11-2024 och 12-11-2024.
– På ICA gör vi återkommande kvalitetskontroller av alla produkter vi sätter på marknaden. Vi beklagar att vi behöver återkalla dessa produkter och utreder nu tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske, säger Lena Sparring, kvalitetschef på ICA Sverige.
Vid återkallelsen stoppas produkterna i kassan och är inte möjliga att köpa. ICA beklagar det inträffade och uppmanar kunder som har köpt produkten att lämna tillbaka produkten till den ICA-butik där den köptes, reklamera via ica.se alternativt kontakta ICAs kundkontakt på telefon 033-47 47 90. ICAs kundkontakt har öppet vardagar mellan 9:00 och 15:00
För mer information
För kunder: ICAs kundkontakt, telefon 033-47 47 90 (öppet vardagar mellan 9:00 och 15:00) eller via ica.se/kundservice/
För journalister: ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke