Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport 2, 2021: Förbättrat kassaflöde och innovation under andra kvartalet

Published

on

Speqta AB (publ) delårsrapport för perioden 1 januari–30 juni 2021 är nu offentliggjord och finns tillgänglig på: https://speqta.com/investors/financial-reports
 
Väsentliga händelser under andra kvartalet

  • Under andra kvartalet uppgick intäkterna till 39 713 tkr (42 942).
  • EBITDA-resultatet uppgick till 19 801 tkr (23 625), vilket är en marginal på 50% (55). Justerade EBITDA-resultatet uppgick till 5 622 tkr (5 630), vilket är en marginal på 14% (13). 
  • Det operativa kassaflödet var starkt i kvartalet och uppgick till 7 631 tkr (-2 066). 
  • AdTech: SaaS-tjänsten Bidbrains första version lanserades under kvartalet. AI-erbjudandet gör att e-handlare kan växa genom att köpa mer av den trafik som leder till köp. Tjänsten riktar sig till e-handelsmarknaden på Google Shopping Ads.
  • AdTech: Malin Blomberg tillträdde som VD för AdTech, Shopello, och Bidbrain under kvartalet. Malin har erfarenhet av att skala upp onlinebolag, SaaS och e-handel.
  • AdTech: Digitalbyrån Gaffla valde under kvartalet att ingå samarbete med Bidbrain för att optimera sina kunders Google shopping annonsering.
  • C&C: Rahalaitos, Finlands främsta låneförmedlare online, har under året intagit topplaceringar för de mest konkurrensutsatta sökorden inom lån i Finland. Därmed har Speqta nått en viktig komponent av synergimålet att stärka sajtens trafikanskaffning. Även Affilijet, som driver jämförelsesajter med starka mediahus, har utvecklats SEO mässigt positivt. Hela C&C står bra rustat inför återgången efter pandemin.
  • C&C: Vinklubben har ökat sin kapacitet och förbättrar segmenteringen. Vinklubben kan därför från och med andra kvartalet i år och framåt öka sin kapacitet med cirka 20–25% gentemot tidigare år. Vilket man överträffat under andra kvartalet genom att ha en organisk tillväxt på 65%.

VD kommenterar
Aktivitetsnivån var fortsatt hög under kvartalet med framgångsrik produktutveckling och lanseringen av Bidbrain, Speqtas SaaS-baserade AI-tjänst för e-handeln. Bidbrain har en fantastisk tillväxtpotential då den riktar sig till den växande globala e-handelsmarknaden. Vinklubben slår nya rekord och Affilijet har fått topplaceringar inom Google ranking vilket bevisar att affiliate-strategin att samarbeta med välrenommerade, ledande mediehus är rätt väg framåt. Speqta har därför ett attraktivt, och mycket konkurrenskraftigt erbjudande inom prestationsbaserad marknadsföring. 

AdTech: Lansering av Bidbrain betydande framsteg
Lanseringen av AI-verktyget Bidbrain som SaaS-tjänst har gått enligt plan och är ett betydande strategiskt framsteg. Bidbrain riktar sig till den globala marknaden för Google Shopping Ads som värderas till drygt 70 miljarder USD. Tjänsten är transparent, lättanvänd och effektiv, optimerad för att generera maximal försäljning utifrån önskad ROAS (Return On Ad Spend). Vår lanseringen i början av juni var startskottet och nu har de första digitalbyråerna redan valt Speqtas AI-verktyg för att optimera sina kunders Google Shopping annonsering. Utvecklingen fortsätter nu med att förbättra insikterna och algoritmerna i tjänsten, samt att använda fler datakällor som bränsle för AI-motorn att framställa trafik som har bättre konverteringsgrad.

Industrirapporter och analyshus pekar allt oftare på vikten av AI inom e-handeln. E-handlarens hårda konkurrens i kombination med marginalpress och obegränsad mängd av datapunkter gör AI extra passande för att kunna fatta smartare och snabbare beslut. Det leder till högre konvertering samtidigt som kostnaderna för e-handlaren blir lägre och försäljningen högre. Det är ett nytt sätt för e-handlare och digitalbyråer att arbeta med intäkter, och vi är övertygade om att detta är en långsiktigt hållbar lösning som presterar bättre än manuella lösningar. Otvivelaktigt är att e-handlare som använder strukturerad data och AI kommer att bli de framtida vinnarna. 

Omsättningen inom AdTech påverkades i kvartalet av den fortsatta omställningen från Shopello till Bidbrain. Vårt fokus är att investera för framtiden vilket påverkat lönsamheten men gör affären mer hållbar på lång sikt. Över tid kommer omställningen till Bidbrain att ge bättre lönsamhet eftersom SaaS-tjänsten har en hög bruttomarginal per tjänad krona, vilket är skillnaden mot Shopellos intäkter där bruttomarginalen är lägre med sitt påslag på köpt trafik. Omsättningen inom AdTech minskade till följd av den nya affärsmodellen. Minskningen var väntad då mindre försäljning kommer från Shopello och det pågår en omställning till nya tjänsten Bidbrain. EBITDA uppgick till -1,3 mkr (2,0) med en EBITDA-marginal på -17 % (5).
 
C&C: Effektiva strategier för trafikanskaffning
Under kvartalet har investeringarna i att utveckla våra sajter gällande bland annat innehåll och sökordsoptimering gett oss topplaceringar av Google. Det är en betydande styrka att inta topplaceringar i både Finland och Norge för de mest konkurrensutsatta sökorden inom det attraktiva segmentet för privatlån. Vi ser en trend i Googles uppdateringar där starka varumärken premieras. Detta är ett styrkebevis för vår affärsmodell inom Affilijet vilket bygger på att driva jämförelsesajter tillsammans med de ledande nordiska mediehusen. 

Rahalaitos topplaceringar för attraktiva sökord ger bolaget ett gott utgångsläge inför hösten då den finska regeringen släpper den tillfälliga regleringen av lånemarknaden. I samband med utbrottet av pandemin 2020 införde Finland tillfälliga regler om räntetak och marknadsföringsförbud vilket påverkat Rahalaitos verksamhet. Rahalaitos har trots utmaningarna under pandemin levererat god, stabil lönsamhet och är ett framgångsrikt, värdeskapande förvärv.

Vinklubben ökade sin kapacitet under andra kvartalet med cirka 20 – 25 % samtidigt som segmenteringen förbättrats. Strategin har visat sig framgångsrik och lett till ökad konvertering för vinimportörerna. Vinklubben gjorde sitt starkaste kvartal någonsin och växte organiskt med 65 % från andra kvartalet 2020. 

Omsättningen inom Content & Comparison uppgick till 32,2 mkr (25,1), vilket är en ökning med 29 %. Bakom ökningen ligger Vinklubbens rekordkvartal och att Rahalaitos har bättre volymer än vid pandemins utbrott förra året. 

Framtidsutsikter
AI kommer att förändra e-handeln i grunden. E-handlare som använder AI får ökad transparens, högre effektivitet och bättre prognosförmåga, vilket leder till smartare beslut, lägre kostnader och ökad försäljning. Speqta har en nischad stark position inom AI och ser stora möjligheter för Bidbrain. Som vid alla lanseringar räknar vi med att det tar lite tid innan vi får de stora volymerna och intäkterna som har högre marginaler jämfört med intäkterna från Shopello. Vi är övertygade om att Bidbrain kommer att öka Speqtas affär avsevärt. 

Speqta har också en bevisad effektiv affiliate-strategi, och etablerade samarbeten med stora välkända nordiska mediehus. Detta är ett bra utgångsläge inför hösten när vi bedömer att effekterna av pandemin släpper och efterfrågan ökar. Rahalaitos är den ledande låneförmedlaren online i Finland och kommer att kunna dra fördel av ett bättre marknadsläge när den tillfälliga finska låneregleringen upphör i slutet av september. 

Speqta är ett lönsamt, innovativt techbolag med en stark position på marknaden för prestationsbaserad marknadsföring. Med vårt attraktiva erbjudande och effektiva strategi kommer Speqta att fortsätta leverera tillväxt och god lönsamhet. 

Fredrik Lindros, VD Speqta AB (Publ)

Kommande rapporttillfällen
Kvartalsrapport Q3 2021: 11 november 2021

Denna information är sådan information som Speqta AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 augusti 2021 kl.07:00 CET.

Kontakt:
Fredrik Lindros
VD, Speqta AB (publ)
fredrik.lindros@speqta.com
+46 723 10 66 66

www.speqta.com

Om Speqta
Speqtas erbjuder de bästa prestationsbaserade lead genererings-plattformarna med hjälp av data och AI, och ska växa organiskt samt via förvärv på nya och befintliga marknader. Bolaget har två affärsområden, Speqta AdTech samt Speqta Content & Comparison. Bolaget är listat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm under namnet “speqt”. Bolagets Certified adviser är Västra Hamnen Corporate Finance AB, telefonnummer: +46 40 20 02 50, epost: ca@vhcorp.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gympak gasar i Norden med försäljningschef och stort team

Published

on

By

Klädes- och techbolaget Gympak tar nästa steg i sin tillväxtresa genom att ingå partnerskapsavtal med Global Sales House och utse Joachim Svensson till att leda försäljningen i Norden på hotell-marknaden. 

Det strategiska beslutet syftar till att möjliggöra för Gympak att inte bara fokusera på att nå nya kunder i andra delar av världen utan även att accelerera utvecklingen av innovativa tjänster och produkter.

-Joachim bringar med sig en gedigen erfarenhet inom försäljning och ett djupt engagemang för kundrelationer. Han brinner för att utveckla både bolag samt affärer och kommer göra allt för att göra en skillnad för både våra befintliga och framtida kunder. Därför är Joachim och hans team en perfekt match för Gympak säger företagets VD, Jone Sølvik.

Med huvudkontor i Ängelholm kommer Global Sales House att ansvara för försäljningen av Gympaks produkter och tjänster till hotell, spa och resortbranschen i Norden, och samarbetet inleds i maj.

”Jag har följt Gympak sedan starten och jag är förälskad i dess koncept och de människor som är involverade i och kring företaget. Jag är otroligt taggad och ser tillsammans med mitt team fram emot att hjälpa hotell i Norden att göra ännu större skillnad för deras gäster,” berättar Joachim Svensson med ett stort leende.

Andra länder visar intresse

– Vi på Gympak får stort intresse från andra delar av världen. Inte bara potentiella kunder utan också företag som vill representera oss på dess marknad vilket är smickrande berättar Jone och fortsätter: Vår hemmamarknad är alltid väldigt viktig för oss och våra befintliga kunder är a & o. Vi vill vara alla våra kunders favoritleverantör och för att vara det behöver vi alltid vara på tårna och utvecklas.

Gympaks målgrupp är hotell, företag, gym och idrottsföreningar i alla dess olika storlekar och i skrivande stund har bolaget 3 produkter.
– Våra befintliga kunder har öppnat armarna stort till oss och redan önskat att vi utvecklar nya produkter och tjänster. Först ut är inom mental hälsa och därefter blir det nya klädespaket avslöjar Jone.

Jone Sølvik, CEO Gympak, jone.solvik@gympak.com, +46706-112100.

Gympak är ett innovativt företag från Sverige som verkar inom hälsa, träning och klädes-branschen. Målsättningen är att förändra och förbättra hotell- och träningsupplevelser världen om.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning och revisionsberättelse för EasyFill AB (publ)

Published

on

By

EasyFill offentliggör härmed bolagets årsredovisning och revisionsberättelse för räkenskapsåret 2023.

Se bifogad PDF för fullständig årsredovisning och revisionsberättelse för EasyFill AB (publ).

Aktieägare i EasyFill AB (publ) 556653–2924 har kallats till årsstämma den 30 maj 2024 klockan 17.00 på bolagets kontor i Sollentuna på Sollentunavägen 135.

Det kommer även finnas möjlighet att delta digitalt utan rösträtt. Deltagandet digitalt kommer att ske via webbsändning med Teams Webinar. Anmälan sker på www.easyfillcorporate.com/arsstamma.

 

För mer information kontakta
Tobias Sjölander
Chief Executive Officer

+46 70 660 54 23
tobias.sjolander@easyfill.se

Johan Svedberg
Chief Finance Officer
+46 70 379 20 07

johan.svedberg@easyfill.se

www.easyfill.se
www.easyfillcorporate.com

Om EasyFill-gruppen

EasyFill AB är ett svenskt börsbolag som använder svenska patenterade innovationer för att öka försäljning, minska arbetsinsats och reducera matsvinn. EasyFill är ett innovationsdrivet företag med huvudfokus på att utveckla produkter som förenklar hanteringen av varor i butik och restauranger. Alla produkter som företaget tillverkar och säljer är patenterade på de stora marknaderna i världen. Försäljningen sker genom företagets egna bolag, genom återförsäljare och tillsammans med tillverkare av läskkylskåp och kylskåpsmöbeltillverkare som i sin tur säljer vidare sina produkter med EasyFills produkter installerade runt om i världen.

EasyFill är noterat på Spotlight Stock Market, Stockholm sedan maj 2007.

Offentliggörande

Denna information är sådan information som EasyFill AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 maj 2024.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Checkin.com Group kvartalsrapport Q1 2024

Published

on

By

Checkin.com Group (STO:CHECK) rapporterar organisk tillväxt och stärkt lönsamhet trots svaga underliggande volymer.

Rapporten i korthet:

Q1 2024 (vs Q1 2023):

  • Nettoomsättningen ökade till 21 285 (18 839) KSEK vilket motsvarar en tillväxt om 13 (19)%, varav 13 (16)% var organisk.
  • Bruttoresultatet för perioden uppgick till 16 445 (15 549) KSEK med en marginal om 77 (83)%.
  • EBITDA för perioden uppgick till 4 803 (2 769) KSEK med en marginal om 23 (15)%.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till  4 343 (2 578) KSEK. 
  • Net Revenue Retention LTM uppgick till 120 (108)%.
  • Likvida medel uppgick till 36 711 (41 719) KSEK.

Vd-ord från kvartalsrapporten

Vi inledde det nya året med en omsättning som visserligen växt organiskt sedan förra året men som ändå är klart lägre än föregående kvartal, främst drivet av lägre volymer i vårt viktiga resesegment. Redan i förra kvartalsrapporten förväntade vi oss visserligen ett lägre användande under stora delar av kvartal ett, men det är bara att konstatera att volymerna har varit låga under alla de tre första månaderna av året.

Samtidigt som året volymmässigt börjat svagt har den underliggande verksamheten fortsatt ta viktiga kliv och jag vidhåller att vi på många sätt är på en ny nivå som bolag. De nya kommersiella samarbeten vi har i pipen är på en annan skala än tidigare och flera av våra viktigaste samarbeten har stärkts betydligt. Jag är övertygad om att satsningen på de allra största kunderna i allmänhet och inom resesegmentet i synnerhet är långsiktigt rätt även om det medför en slagighet mellan enskilda kvartal innan vi nått en kritisk massa av kunder av liknande storlek. Samtidigt som strategin vi valt just nu ökat vårt beroende av enskilda kunder och deras användande, känner vi oss trygga med denna fas och den hävstång det ger när volymerna väl kommer.

Det finansiella målet om att maximera summan av omsättningstillväxt per aktie och EBITDA-marginal ligger fast, liksom vår ambition att överträffa 80% på årsbasis. Här kan det vara värt att nämna att vi trots den volymmässiga motvinden under Q1 fortsatte att stärka vår lönsamhet och bygga nettokassa. EBITDA stärks till 4,8 MSEK med en marginal på 23%. Sammanslaget med tillväxten per aktie blir summan just för det första kvartalet 36% men den underliggande effektiviteten och den stabila kostnadsbasen bör medföra en fin utväxling lönsamhetsmässigt när volymerna växer.     

De svagare volymerna vi sett under Q1 från resesegmentet går både att hänföra till en generellt svagare säsong och till att vår lösning för att förebygga tredjepartsbokningar fungerat bättre än väntat och därmed minskat just denna typ av bokningar. Även om effekten på volymerna i kvartalet därmed blivit negativ är jag säker på att det faktum att mjukvaran presterar väl och skapar stora värden för våra kunder långsiktigt är något positivt. Operationellt fokus ligger nu på att fortsätta bredda användningen till alla typer av bokningar, ett projekt som snarare fått ökat momentum med det förtroende som framgångarna med tredjepartsbokningar skapat. Samarbetet har också skapat uppmärksamhet bland andra aktörer inom branschen vilket bidragit till att vi i skrivande stund har kommersiella diskussioner med en handfull internationella flygbolag. I takt med att vi adderar fler kunder av liknande storlek bör tillväxten öka och variansen mellan kvartalen minska. 

När det gäller nya enterprise-kunder har vi inte bara förhoppningar på resesegmentet utan har under kvartalet flyttat fram våra positioner i flera andra segment, och jag tror att vi har en god chans att lägga till ett flertal transformativa kunder under året. Vi har dessutom fortsatt att utveckla samarbetet med det stora svenska fintechbolaget och inlett ett gemensamt långsiktigt projekt som bör kunna bredda deras användning av vår mjukvara betydligt. Jag har stärkts i min övertygelse om att rätt spelat bör denna kund inte bara bli en ordentlig intäktsdrivare utan också öka vår möjlighet att få fler kunder bland de största finansiella aktörerna, både så kallade fintechs och mer traditionella banker. 

Sammanfattningsvis har organisationen under Q1 tagit flera strategiskt viktiga kliv och fortsatt utveckla Checkin.com som en partner till de allra största enterprise-kunderna. Resterande året får visa om vår tes stämmer och att slagigheten uppvägs av uppsidan när väl genombrotten kommer. Detta är såklart upp till bevis men vi kommer fortsätta ta de beslut vi tror är rätt för vår långsiktiga tillväxt.

Kristoffer Cassel
VD och grundare, Checkin.com Group

Den kompletta kvartalsrapporten har nu publicerats och hittas på:
https://group.checkin.com/investors/reports/

Webcast

2024-05-16 08:30 CEST inbjuds investerare, analytiker och journalister till en webcast där bolagets VD samt CFO presenterar kvartalsrapporten, följt av en frågestund. Presentationen kan ses via följande länk:
https://www.finwire.tv/webcast/checkin-com/q1-2024/

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jonas Köpniwsky, Head of Communications Checkin.com Group, press@checkin.com

Denna information är sådan information som Checkin.com Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2024-05-16 07:30 CEST.

Certified Adviser

Checkin.com Groups Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).

Om Checkin.com Group:

Checkin.com Group skapar aktieägarvärde genom kapitaleffektiv tillväxt uppnådd genom stark organisk tillväxt och strategiska förvärv. Gruppen erbjuder en unik helhetslösning som hjälper företag och varumärken att förbättra hur slutanvändare checkar in till deras tjänster online. Det heltäckande ramverket består av specialiserade teknologier som täcker varje enskild del av en slutanvändares checkin-upplevelse.

Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, men arbetar och rekryterar globalt för att ha tillgång till de bästa talangerna i världen.

Checkin.com Groups aktie är sedan 2021 listad på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn CHECK. 

Mer information om bolaget finns på: https://group.checkin.com/investors/

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.