Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport 2021, 1 januari – 30 juni

Published

on

April – juni 2021

Nettoomsättningen för perioden uppgick till 117,6 MSEK (101,8)

EBITDA för perioden uppgick till 15,8 MSEK (15,1)

EBITA för perioden uppgick till 13,3 MSEK (13,1)

Periodens resultat uppgick till 0,1 MSEK (8,3)

Resultat per aktie före utspädning för perioden uppgick till 0,00 SEK (0,07)

Orderingången för perioden uppgick till 125,8 MSEK (101,0)

Kassaflöde från den löpande verksamheten för perioden uppgick till -6,9 MSEK (20,5)

Januari – juni 2021

Nettoomsättningen för perioden uppgick till 205,4 MSEK (185,5)

EBITDA för perioden uppgick till 24,6 MSEK (20,5)

EBITA för perioden uppgick till 20,2 MSEK (16,5)

Periodens resultat uppgick till 2,6 MSEK (5,8)

Resultat per aktie före utspädning för perioden uppgick till 0,02 SEK (0,05)

Orderingången för perioden uppgick till 217,4 MSEK (238,3)

Kassaflöde från den löpande verksamheten för perioden uppgick till -8,2 MSEK (29,2)

Kommentar från koncernchefen

Stark orderingång och en normaliserad produktmix med kraftigt förbättrad bruttomarginal präglade andra kvartalet.

Nettoomsättningen under andra kvartalet uppgick till 117,6 MSEK, en ökning med 15,6 procent jämfört med andra kvartalet 2020 då nettoomsättningen uppgick till 101,8 MSEK. Organiskt minskade nettoomsättningen med 8,5 procent, vilket beror på extraordinär försäljning av förbrukningsmaterial Q2 2020 för bekämpning av pandemin. Rullande 12 månader uppgick nettoomsättningen till 378,4 MSEK jämfört med 358,5 MSEK för helåret 2020. Under andra kvartalet 2021 ökade i gengäld koncernens bruttomarginal till 44,5% (38,1) till följd av en återgång till en normal produktmix med en högre andel egenutvecklade produkter. Den organiska orderingången ökade under andra kvartalet 2021 med 3,5 procent jämfört med andra kvartalet 2020. Den totala orderingången uppgick till 125,8 MSEK (101,0).

EBITDA-resultatet för andra kvartalet uppgick till 15,8 MSEK (15,1). Periodens resultat efter skatt uppgick till 0,1 MSEK, jämfört med 8,3 MSEK under andra kvartalet 2020. Resultatet för andra kvartalet 2021 påverkades negativt av engångskostnader om 7,5 MSEK hänförliga till refinansieringen av obligationslånet och förvärvskostnader för MRC Systems. Periodens resultat under andra kvartalet 2020 påverkades positivt av statliga bidrag relaterade till pandemin om cirka 3,4 MSEK. Rensat för engångseffekter uppgick nettoresultatet Q2 2021 till 7,6 MSEK (4,9). EBITDA-resultatet rullande 12 månader uppgick till 50,3 MSEK jämfört med 46,2 MSEK för helåret 2020.

Det andra kvartalet 2021 tog ADDvise två viktiga steg i linje med vår långsiktiga strategi. Det första var när vi slutförde förvärvet av MRC Systems FZE. MRC Systems konsolideras i sin helhet under andra kvartalet 2021, och med MRC Systems i koncernen växer ADDvise betydligt både geografiskt och produktmässigt. Det andra steget utgörs av refinansieringen av vår noterade obligation. Vårt nya obligationslån blev kraftigt övertecknat. Obligationslånet gör det möjligt för oss att fortsätta vår offensiva tillväxtresa.

Affärsområdet Lab

Nettoomsättningen inom affärsområdet Lab uppgick till 66,1 MSEK, vilket inkluderar nyförvärvet MRC Systems och är en ökning med 32 procent jämfört med andra kvartalet 2020 då den uppgick till 49,9 MSEK. Det finns positiva tecken från våra laboratoriekunder som rör sig bort från förbrukningsvaror med låg marginal mot utrustning och projekt inom renrum och laboratorieinredning med bättre marginaler.

EBITDA-resultatet för affärsområdet Lab uppgick till 7,5 MSEK, en minskning jämfört med första kvartalet 2020 då det uppgick till 8,3 MSEK.

Affärsområdet Sjukvård

Nettoomsättningen inom affärsområdet Sjukvård uppgick till 51,6 MSEK, en minskning med 0,6 procent jämfört med andra kvartalet 2020 då den uppgick till 51,9 MSEK. Förbättringen av nettoomsättningen fortsatte från slutet av första kvartalet 2021, då gapet jämfört med föregående år minskade. Utsikterna på den nordamerikanska marknaden har förbättrats när vi går in i andra halvåret 2021, och vi förväntar oss att planerade ingrepp som skjutits upp under pandemin, kommer att återupptas under året. Det har återspeglats i stark orderingång i Nordamerika.

EBITDA-resultatet för affärsområdet Sjukvård uppgick till 8,3 MSEK, en ökning jämfört med andra kvartalet 2020 då det uppgick till 7,1 MSEK, vilket till stor del beror på förbättrade marginaler i och med en mer gynnsam produktmix.

Förvärv

Vi fortsätter att arbeta proaktivt för att utöka vår produktportfölj genom nya och intressanta förvärv inom båda våra affärsområden. Den 10 maj 2021 undertecknade ADDvise en avsiktsförklaring om att förvärva GraMedica, som vi planerar att konsolidera i koncernen under andra halvåret 2021. GraMedica är specialiserat på utveckling av ortopediska implantat och stentar för fötter och fotledskirurgi. GraMedica grundades 2003 och har sedan dess utvecklat en produktportfölj med flera fotimplantat, till exempel bästsäljaren HYPROCURE®. Implantaten används över hela världen av ortopediska läkare.

Den 24 maj 2021 undertecknade ADDvise ytterligare en avsiktsförklaring, denna gällande att förvärva Medisuite. Även där planerar vi för att konsolidera bolaget i koncernen under andra halvåret 2021. Medisuite är ett amerikanskt onlineapotek som specialiserat sig inom receptbelagda läkemedel som i huvudsak riktar sig till män. Läkemedlen används till exempel för behandling av cancer, inkontinens och impotens. Medisuites kunder är främst läkare inom områdena urologi och onkologi.

Proforma med genomförda förvärv och tecknade avsiktsförklaringar är årstakten för ADDvise Group mätt i EBITDA ca 80 MSEK med en omsättning på ca 500 MSEK med nuvarande skuldsättning.

Framtida utveckling

Vår bedömning är att efterfrågan inom vårt produktsegment kommer att förbli hög, trots den pågående pandemin, och vår mångsidiga produktportfölj kommer att gynna oss under 2021.

ADDvise långsiktiga intäktstillväxt drivs främst av en växande och åldrande befolkning, ökad förekomst av kroniska sjukdomar och större investeringar i hälso- och sjukvård samt forskning och utveckling. Den globala befolkningen förväntas växa med två miljarder under de kommande 30 åren. År 2050 kan så många som var sjätte person vara över 65 år.

Vi är mycket stolta över att vår balanserade produktportfölj fortsätter att leverera. Vi är övertygade om att vi kommer att se en markant ökning av viljan att investera i medicinteknisk utrustning över hela världen på medellång till lång sikt.

Rikard Akhtarzand, CEO, ADDvise Group AB (publ)

För ytterligare information kontakta:

Rikard Akhtarzand, CEO

Tel 08-128 766 08, e-post: rikard.akhtarzand@addvisegroup.se

Aaron Wong, CFO

Tel 08-128 766 03, e-post: aaron.wong@addvisegroup.se

ADDvise Group AB (publ), Grev Turegatan 3, 114 46 Stockholm

Viktig information:

Denna information är sådan information som ADDvise Group AB är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 juli 2021 kl. 08.45 CEST.

ADDvise finansiella rapporter finns tillgängliga på ADDvise hemsida, https://www.addvisegroup.se/investor-relations/finansiella-rapporter/

Delårsrapporten publiceras i en svensk och en engelsk version. Den svenska versionen utgör originalversionen.

Om ADDvise Group

ADDvise Group AB (publ) är en ledande leverantör av utrustning till sjukvårds- och forskningsenheter. Koncernen består av två affärsområden, Lab och Sjukvård. Försäljning sker globalt. Koncernen har en tydlig förvärvsstrategi med syfte att höja aktieägarvärdet och bredda verksamheten – både geografiskt och produktmässigt. ADDvise Groups aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market och Mangold Fondkommission AB, 08-503 015 50, CA@mangold.se, är bolagets Certified Adviser. Ytterligare information finns på www.addvisegroup.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ekonomin sviktar i Göteborg – värst inom bygg och tillverkning

Published

on

By

Göteborgsregionen drabbades av avmattande konjunktur under tredje kvartalet 2024, särskilt inom bygg, tillverkning och tjänster. Konjunkturindikatorn hamnar nu på 92,9, vilket är i det nedre spannet för ”normalsvagt”. Det visar Business Region Göteborgs fjärde konjunkturrapport för året.

Jämfört med samma period 2023 har läget förbättrats något, men försämrats jämfört med förra kvartalet. Den svagare tillväxten påverkar bygg- och tjänstesektorn, och framför allt tillverkning där företagen faktiskt signalerar lågkonjunktur. Handeln visar samtidigt mer positiva siffror jämfört med föregående kvartal.

Konkurserna fortsätter att öka. Under perioden juli till september 2024 har 209 av regionens företag gått i konkurs, en ökning med drygt 18 procent jämfört med samma period året innan.

De samlade förväntningarna är att Göteborgsregionens ekonomi går mot ett mer normalt läge tidigast under andra halvan av 2025.

Svagare tillväxt och ökande arbetslöshet

Arbetslösheten fortsätter öka. Göteborgsregionen har nu cirka 4 000 färre sysselsatta på årsbasis, och arbetslösheten har stigit till 6,3 procent. I Sverige landade snittet på 6,9 procents arbetslöshet.

– Jobbtillväxten har tappat tempo det senaste året och är nu nere på negativa tillväxttal. Våra förväntningar är att jobbtillförseln kommer att dämpas ytterligare under återstoden av 2024. Jobbtillväxten väntas inte bli positiv igen förrän framåt halvårsskiftet 2025, säger Peter Warda, senior analytiker på Business Region Göteborg.

Arbetslösheten ökar kraftigast för ungdomar, jämfört med ett år tillbaka. I oktober 2024 var till exempel arbetslösheten bland regionens ungdomar 18–24 år 7,3 procent.

Vikande export ger dipp inom tillverkning

Göteborgsregionens tillverkningsföretag står inför en utmanande period med vikande exportmarknader och minskad efterfrågan. Produktionsvolymen ökade endast marginellt under tredje kvartalet trots högt kapacitetsutnyttjande. Mängden anställda har dock ökat något och lönsamheten upplevs ha stigit marginellt. Framåt är tillverkningsföretagen dock mer pessimistiska, och väntar sig en nedgång i produktionsvolym under årets sista kvartal. Tre av fyra företag menar att en dålig efterfrågan begränsar produktionen.

Även Göteborgsregionens tjänstesektor upplever en nedåtgående konjunktur med försämrad lönsamhet. Oroande är att tre av fem företag i tjänstesektorn uppger att verksamheten begränsas av svag efterfrågan. Fler företag har minskat personalstyrkan under det tredje kvartalet, än motsatt. Trots det något dystra läget finns tecken på optimism, med förväntningar om ökad efterfrågan på sex månaders sikt.  Smolk i bägaren är dock att många tror att de kommer att minska personalstyrkan även under årets sista kvartal.

Byggsektorn kämpar vidare med svag efterfrågan. Under det tredje kvartalet uppgav sju av tio byggföretag att byggvolymerna minskat. Många företag ser även att minskande anbudspriser bidrar till osäkerheten på marknaden, medan andra menar att finansieringssvårigheter hämmar byggandet. En följd är att fler byggföretag har minskat personalstyrkan under perioden. Trots utmaningarna tror många att anbudspriserna kan öka något under fjärde kvartalet och det finns en försiktig optimism om framtiden på längre sikt.

Bäst går handeln

Handelssektorn står sig relativt väl, och stärks ytterligare med en ökad försäljningsvolym under det tredje kvartalet. Pilen visar på normalstark konjunktur. Däremot har lönsamheten fortsatt att minska, vilket kan kopplas till högre kostnader och pressade marginaler. Sysselsättningen har stabiliserats i sektorn. Andelen företag som anställt fler överstiger de som minskat antalet anställda. Denna stabilitet speglas även i framtidsutsikterna, där fler handelsföretag förväntar sig en ökad försäljning och viss tillväxt av personalstyrkan under årets sista kvartal.

– Avmattningen vi ser i Göteborgskonjunkturen förklaras framför allt av att företagen är oroliga för en svagare global efterfrågan framåt. På hemmaplan är det däremot ljusare tongångar, eftersom hushållen gynnas av sänkta räntor. Handeln är optimistisk, åtminstone när det gäller volymer, säger Henrik Einarsson, analyschef på Business Region Göteborg.

Konjunkturrapport #4 2024 bifogas.

Kontaktpersoner:

Henrik Einarsson, etableringschef, Business Region Göteborg
henrik.einarsson@businessregion.se
telefon: 031-367 61 27

Peter Warda, senior analytiker, Business Region Göteborg
peter.warda@businessregion.se
telefon: 031-367 62 11

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

MECA och Mekonomen kraftsamlar för ökat kunderbjudande i Luleå

Published

on

By

MECA och Mekonomen gör gemensam sak i Luleå för att skapa ett ännu bättre kunderbjudande. I november 2024 kraftsamlar verksamheterna i en gemensam lokal som kommer att ge både ökad service och bredare produktutbud.

– Vi kommer närapå dubbla vår lageryta samtidigt som vi behåller vår Mekonomen konsumentbutik, precis som tidigare.  Vi tror oss framåt kunna erbjuda våra verkstadskunder mer driftsäkra leveranser. Vi kommer även att få en högre bemanning och har alltså inga övertaligheter i personal i samband med flytten, säger Leif Andersson, regional försäljningschef Mekonomen Company.

Idag försörjer MECA och Mekonomen i Luleå verkstäderna i och runt Luleå med reservdelar och produkter kopplat till bilen. De båda marknadsledande koncepten kommer fortsatt att finnas kvar, precis som tidigare, fast med mer kraft att serva kunderna.

– Utbudet och tillgängligheten kommer att förbättras avsevärt samtidigt som rutinerna för verkstadskunderna fortsätter precis som förut. Vårt mål är självklart att framöver fortsätta att utveckla vårt erbjudande, både mot våra verkstadskunder och bilägare, säger Leif Andersson.

Mekonomens butikskoncept finns representerat runt om i landet och butikerna tillhandahåller bil- och fordonsrelaterade produkter till bilägare men också ett brett produktutbud till verkstadskunderna.

MECAs expresslager har ett primärt fokus på att leverera ett brett produktutbud till verkstadskunderna.

Varumärkena har hört till samma organisation sedan 2012 och man bildar tillsammans Sveriges största verkstadskedja med över 1000 anslutna verkstäder och cirka 200 butiker och expresslager från norr till söder.

Ny gemensam adress:
Spantgatan 4
973 46 Luleå

För mer information, vänligen kontakta:

Leif Andersson 
Regional försäljningschef
leif.andersson@mekonomencompany.se 

MECA är en ledande aktör på eftermarknaden för fordonsrelaterade reservdelar, verktyg och verkstadsutrustning. Verksamheten vilar på en effektiv distribution av reservdelar och verktyg via expresslager runt om i landet till professionella bilverkstäder. Verksamhetens primära fokus syftar till en sak; ett enklare och mer kostnadseffektivt bilägande med högsta kvalitet och service. MECA verkstadskoncept är Sveriges snabbast växande verkstadskedja med över 300 anslutna verkstäder. Läs mer om oss på meca.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop Butiker & Stormarknader tecknar exklusivt ramavtal med Sollentuna kommun

Published

on

By

Från och med november kan drygt 120 enheter inom Sollentuna kommun beställa mat via coop.se och få levererat från Coop Butiker & Stormarknaders e-handelshubb Stora Coop Häggvik. Den förväntade årsvolymen ligger på cirka 3 miljoner kronor och ramavtalet gäller i två år med option till förlängning med 1+1 år.

Coop Butiker & Stormarknader har som exklusiv leverantör ingått ramavtal med Sollentuna kommun gällande leverans av konsumentförpackade livsmedel till kommunens olika verksamheter inkluderat kommunens lokala energi- och miljöbolag Sollentuna Energi och Miljö, fastighetsbolaget Sollentunahem AB och kommunens eget vård- och omsorgsbolag SOLOM AB. I och med detta får 124 beställande enheter inom kommunen tillgång till den fysiska butikens hela sortiment inklusive lokalt sortiment, bageri, fisk och chark till stormarknadspriser. Ramavtalet gäller i två år med option för kommunen att förlänga avtalet med 1+1 år och den förväntade årsvolymen ligger på cirka 3 miljoner kronor.

– Vi är oerhört glada och stolta att kunna meddela Sollentuna kommuns olika verksamheter denna goda nyhet. Vi har via vår e-handelshubb Stora Coop Häggvik erbjudit onlinehandel med hemkörning till Sollentunaborna sedan november 2022 och att nu få tillfälle att erbjuda även kommunens olika verksamheter samma service känns fantastiskt, säger Cecilia Röcklinger Hjalmarsson, Key Account Manager B2B på Coop Butiker & Stormarknader.

– Det är verkligen roligt att vårt business to business-erbjudande upplevs tilltalande och konkurrenskraftigt och att det börjar sprida sig i allt vidare kretsar. Samtidigt som allt fler hemtjänstkunder får upp ögonen för möjligheten att själva beställa online och få hemlevererat upptäcker allt fler företag, organisationer och offentliga verksamheter fördelarna. Bidragande orsaker bakom detta tror jag är vår satsning på decentraliserade e-handelshubbar runt om i vårt verksamhetsområde vilket medför smidiga och frekventa leveranser liksom tillgång den fysiska storhandelns hela sortiment och prisläge, men även våra lösningar för smidigare betalningar, mindre administration och bättre överblick oavsett om inköpet sker online eller i våra butiker, säger Meta Persdotter, vd för Coop Butiker & Stormarknader och Föreningen Coop Östra.

För ytterligare information, kontakta:

Bernd Schmitz
PR & kommunikation
Coop Butiker & Stormarknader AB
076-116 80 99
bernd.schmitz@coop.se

Om Coop Butiker & Stormarknader
Coop Butiker & Stormarknader fokuserar på att så många som möjligt kan få prisvärd, god, hälsosam och hållbar mat på bordet. Mötet med kunder och medlemmar sker i nära 200 butiker (Coop, Stora Coop, X:-tra och obemannade dygnet runt-öppna Coop Mini/Alltid öppet) i Stockholm, Södermanland, Uppsala och Östergötland. Via e-handel på coop.se levereras beställningar till hushåll på fastland och i Stockholms Skärgård alternativt till utplacerade hämta-skåp. Coop Butiker & Stormarknader har sitt säte i Stockholm, engagerar omkring 5 300 medarbetare och ingår i Föreningen Coop Östra, som med fler än 1,3 miljoner medlemmar är Sveriges största konsumentförening. För mer information se https://news.cision.com/se/coop-butiker—stormarknader

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.