Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport 3, 2023: Fortsatt stark tillväxt under integrationsarbetet

Published

on

Speqta AB (publ) delårsrapport för perioden 1 januari – 30 september 2023 är offentliggjord och finns tillgänglig på:
https://speqta.com/investors/financial-reports

Samgåendet med BrightBid redovisas enligt IFRS som omvänt förvärv. Samtliga jämförelsetal i rapporten inkluderar endast BrightBid, om inte annat anges. 

Tredje kvartalets resultat i korthet

  • ARR växte med 82%, jämfört med föregående år, till 61 252 tkr (33 700).
  • Nettoomsättningen under tredje kvartalet uppgick till 17 319 tkr (6 285). En ökning på 176% som främst består av organisk tillväxt inom BrightBid.
  • Återkommande intäkter uppgick till 12 900 tkr (4 594) under kvartalet, en ökning på 181%.
  • EBITDA-resultatet uppgick till -15 519 tkr (-6 946). Justerat EBITDA-resultat uppgick till -11 952 tkr (-6 946), efter justering av transaktions- och omstruktureringskostnader kopplade till förvärvet av BrightBid. 
  • Resultat per aktie uppgick till -0,93 kr (-0,50).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -19 955 tkr (-7 513). Kostnadssynergier från integrationen av BrightBid och Bidbrain har inte ännu gett full effekt under kvartalet, utan kommer synas under kommande tre kvartal. Speqta ser positivt på utvecklingen av kassaflödet framgent med kostnadssynergier i kombination med fortsatt tillväxt. 
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 43 756 tkr (10 750).
  • Speqtas betalande kunder växte till 494 (264), en ökning med 87%.

Händelser under kvartalet

  • Speqtas förvärv av BrightBid slutfördes 3 juli 2023.
  • Gustav Westman, grundare och VD för BrightBid, tillträdde Speqtas koncernledning samtidigt som Malin Blomberg lämnade sin position.
  • Förändringar i styrelsen beslutades på extra bolagsstämma 21 juli 2023, där Anders Gustafsson, Mikael Lindblom, Christos Stavropoulos och Gustav Westman valdes som nya ledamöter. André Lavold och Jari Piiponniemi avgick som ledamöter och tackades för sin insats för Speqta.
  • Fredrik Burvall avgick som styrelsens ordförande. Mikael Lindblom valdes som tillförordnad styrelseordförande.
  • Flertalet nya spännande kundavtal ingicks under kvartalet, som exempelvis Högskolan Kristiana och GetAccept.
  • BrightBid har nämnts i brittisk media som The Times, BBC World Business Report och Forbes. Samt listade i G2 Grid for Search Advertising.

Händelser efter kvartalet

  • En ny tjänst har lanserats som möjliggör annonsering på Google Shopping för Amazonsäljare.
  • Styrelsen har kallat till extrastämma den 24 november 2023. Större aktieägare har föreslagit Johan Rutgersson till ny styrelseordförande.

VD kommentar
Tillväxtresan är i full gång tillsammans med BrightBid som Speqta förvärvade i somras. I tredje kvartalet växte omsättningen med 176% på årsbasis och vår ARR med 82% till 61,3 mkr. Vägen mot lönsamhet går enligt plan och med integrationen har vi börjat realisera kostnadssynergier. Tillsammans med tillväxten kommer det att förbättra vårt kassaflöde de kommande kvartalen. Samtidigt har vi fokus på fortsatt innovation och har i dagarna lanserat en världsunik lösning för Amazonsäljare.

Tillväxten är tydlig och med förvärvet av BrightBid har vi ett ledande erbjudande inom AI-baserad marknadsföring som löser ett tydligt problem hos onlineannonsörer. Under tredje kvartalet ökade antalet kunder med 22% från förra kvartalet till 494 kunder och återkommande intäkter ökade 41% till 12,9 mkr. Det är tydliga bevis på att tillväxten är stark, samtidigt som vi är mitt uppe i integrationen med BrightBid och nu erbjuder både shoppingannonser och textannonser. En av de synergier som vi redan genomfört är beslutet att gå till marknaden med ett varumärke. Sammanslagningen av Speqtas Bidbrain och BrightBid till en tjänst och produkt pågår som får namnet BrigthBid. Det är ett starkt, välrenommerat varumärke som nyligen omnämnts i brittisk media som The Times, BBC World Business Report och Forbes.

Vi har en tydlig plan för att realisera kostnads­synergier efter förvärvet. Genom att bland annat ta bort överlappande stödsystem och roller sänker vi successivt den relativa kostnadsbasen. De positiva effekterna har synts redan i början av det fjärde kvartalet och de kommer fortsätta att realiseras under första halvåret 2024. I slutet av tredje kvartalet uppgick vår kassa till 43,8 mkr och vi bedömer att denna, i kombination med nuvarande tillväxt och synergier, ger oss tillräcklig finansiell styrka för att realisera planen att gå mot lönsamhet under 2024.

Vår framgångsrika innovationsförmåga. Ett exempel är den nyligen lanserade världsunika tjänsten för säljare på Amazon. Med ett enda knapptryck kan de som säljer på Amazon också annonsera på Google Shopping. Vi ger på så sätt Amazonsäljarna ett kraftfullt verktyg för att följa sin avkastning och optimera sina annonskostnader, men även en möjlighet att stärka sin ranking på Amazon. Ett ytterligare bevis på vår innovationsstyrka och förmåga att förstå marknaden för sökannonser är BrightBids placering i september i år på den prestigefyllda plattformen G2 Grid for Search Advertising.

Med tidigare renodling av gruppen och förvärvet av BrightBid har vi skapat ett nytt Speqta. Med en tydlig intäktsökning, synergier och innovationsförmåga startar vi Speqtas resa mot lönsam tillväxt.

Fredrik Lindros, VD Speqta AB (Publ)

Kommande rapporttillfällen
Bokslutskommuniké 2023: 22 februari 2024 

Denna information är sådan information som Speqta AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 09 november 2023 kl.07:00 CET.

Kontakt
Fredrik Lindros
VD, Speqta AB (publ)
fredrik.lindros@speqta.com
+46 723 10 66 66
www.speqta.com

Om Speqta
Speqta är ett adtech-bolag som erbjuder trafikgenererande tjänster med hjälp av data och AI. Bolaget bedriver verksamhet genom SaaS-tjänsten BrightBid, som även inkluderar Bidbrain. Speqta är listat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm under namnet “speqt”. Redeye AB är bolagets Certified Adviser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.