Marknadsnyheter
Delårsrapport Boho Group januari – juni 2024
Boho Group AB (publ) offentliggör idag bolagets delårsrapport för tredje kvartalet 2024.
EBITDA förbättrades med 31%
JULI – SEPTEMBER 2024
- Intäkterna från bolagets operatörsverksamhet Boho Club uppgick till 41 037 (37 331) TSEK motsvarande en tillväxt på 9,9%. I de totala intäkterna från operatörsverksamheten i det tredje kvartalet 2023 på 41 164 TSEK ingick även intäkter från lägenhetshotellet med 4 120 TSEK vilket avvecklades under hösten 2023.
- Intäkterna från avyttring av fastigheter uppgick under perioden till 13 220 (22 940) TSEK och avser försäljning av tre lägenheter i Hacienda Collection.
- Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 11 973 (9 129) TSEK motsvarande en förbättring med 2 844 TSEK jämfört med föregående år.
- Bolagets kassaflöde från den löpande verksamheten inklusive avyttring av rörelsefastigheter uppgick till -5 781 (9 236) TSEK.
- Bruttoresultatet förbättrades med 4 201 TSEK och uppgick till 13 787 (9 586) TSEK.
- Resultatet efter skatt uppgick till 2 121 (302) TSEK.
- Resultatet per aktie för perioden 1 juli – 30 september 2024 uppgick till 0,04 (0,01) SEK.
januari – SEPTEMBER 2024
- Intäkterna från bolagets operatörsverksamhet Boho Club uppgick till 83 047 (75 346) TSEK motsvarande en tillväxt på 10,2%. I de totala intäkterna från operatörsverksamheten i det tredje kvartalet 2023 på 83 559 TSEK ingick även intäkter från lägenhetshotellet med 8 213 TSEK vilket avvecklades under hösten 2023.
- Intäkterna från avyttring av fastigheter uppgick under perioden till 54 481 (98 636) TSEK och avser försäljning av 12 lägenheter i Hacienda Collection.
- Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 5 752 (3 319) TSEK motsvarande en förbättring med 2 433 TSEK jämfört med föregående år.
- Bolagets kassaflöde från den löpande verksamheten inklusive avyttring av rörelsefastigheter uppgick till 62 620 (60 369) TSEK. Kassaflödet har påverkats positivt av erhållen köpeskilling från tidigare redovisad försäljning av fastighet.
- Bruttoresultatet förbättrades med 1 088 TSEK och uppgick till 9 020 (7 932) TSEK.
- Resultatet efter skatt uppgick till -27 796 (-22 150) TSEK.
- Resultatet per aktie för perioden 1 januari – 30 september 2024 uppgick till -0,48 (-0,38) SEK.
- Redovisat eget kapital per den 30 september 2024 uppgick till 198 390 (223 135) TSEK.
Väsentliga händelser under det TREDJE kvartalet
- I augusti hölls en extra bolagsstämma som beslutade om det tidigare kommunicerade namnbytet av bolaget från Quartiers Properties till Boho Group. Namnbytet görs för att reflektera Bolagets strategi att växa inom hotellsektorn, såväl som driftbolag som fastighetsbolag, och där konceptet och varumärket Boho Club är en grundpelare.
- Vid den extra bolagsstämman den 8 augusti valdes även Fredrik Björklund in som ny styrelseledamot.
- I september öppnades ett nytt wellnesscenter på bolagets befintliga hotellanläggning. Det nya wellnesscentret kommer att bidra till att minska de naturliga säsongsvariationerna och bidra positivt till intäkter och vinst.
Väsentliga händelser efter periodens utgång.
- Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.
VD har ordet
Tredje kvartalet är alltid en intensiv period för oss på Boho Group, och i år har det verkligen visat sig vara vårt viktigaste kvartal. Under sommarmånaderna möttes vi av en stor tillströmning av gäster, och vår förmåga att hantera dessa volymer har varit avgörande för att nå våra högt satta försäljningsmål. Jag är stolt över att se att vår organisation har hållit måttet på alla nivåer och klarat av de påfrestningar som ett fullbokat Boho Club medför. Tack vare vårt fokus på effektivitet har vi lyckats förbättra vår EBITDA med hela 31 % jämfört med föregående år, och vi ser nu en rullande EBITDA-marginal på 20 %, en ökning från 14 % förra kvartalet.
Vi har också sett stor framgång med lanseringen av Bohis bar och öppningen av Ashiana Wellness Center. Mottagandet har varit mycket positivt, vilket visar att dessa nya investeringar, som påverkat kassaflödet negativt under kvartalet, kommer att stärka vår omsättning framgent och ytterligare förbättra kundupplevelsen. Dessa satsningar är exempel på hur vi kontinuerligt arbetar för att skapa en komplett upplevelse för våra gäster och stärka Boho Club som varumärke.
Tomterna vid vårt lyxhotell Boho Club i Marbella har stor potential för kraftigt ökade byggrätter. Vi har arbetat intensivt och i nära samarbete med Marbellas kommun och Junta de Andalucía för att detaljplanera våra tomter i syfte att möjliggöra byggandet av cirka 28.400 m² hotellyta. Under det tredje kvartalet har processen tagit stora steg framåt. I en tekniskt komplicerad process har de administrativa tidsfristerna och de uppsatta stadsmålen uppfyllts.
Denna expansion är en viktig del av vår långsiktiga värdetillväxt där vi estimerar att värdet av de nya byggrätterna motsvarar cirka 15 SEK per stamaktie vid erhållen detaljplanering. Det tillkommer därutöver ytterligare värden genom bland annat projekteringen och utvecklingen av projektet. Vi hoppas kunna återkomma med fler uppdateringar inom en snar framtid.
När vi nu går in i lågsäsongen fortsätter vi med samma engagemang och passion för att utveckla Boho Group. Fokus kommer att ligga på att förbereda för nästa års sommarsäsong genom att utöka vårt restaurangutbud och stärka vår position lokalt samt utforska möjligheter på andra marknader. Marbella är en stark och attraktiv destination, och Boho Club är redo att växa vidare och befästa sin plats som en destination i världsklass.
Med vänliga hälsningar
Andreas Bonnier VD Boho Group
Vid eventuella frågor vänligen kontakta:
Boho Group AB (publ)
Andreas Bonnier, VD
E-post: andreas@bohogroup.com
Telefon: +46 733 36 65 77
Hemsida: www.bohogroup.com
Kort om Bolaget
Boho Group är ett hotellutvecklings- och driftsbolag i toppskiktet avseende design och kvalitet, med verksamhet på den spanska solkusten. Bolaget grundades 2014.
Boho Group äger och driver Boho Club, en boutiqueresort på Golden Mile i Marbella som är prisbelönt för sin design och arkitektur. Både hotellet och restaurangen har sedan lanseringen 2019 etablerat sig som en ledande aktör i Marbella. Besök Boho Clubs hemsida, www.bohoclub.com, för att boka hotellrum eller ett bord i restaurangen. Restaurangen är öppen varje dag och serverar frukost, lunch och middag.
Mangold är Bolagets Certified Adviser. Mangold nås på telefonnummer 08-503 015 50 eller e-post ca@mangold.se.
Marknadsnyheter
ABB och Boliden stödjer cirkulär ekonomi med Low-Carbon Zinc
• ABB använder zink med 75 procent lägre koldioxidavtryck för viktig kraftinfrastruktur
• Low-Carbon Zinc är avgörande för ett fossilfritt samhälle och cirkulär ekonomi
• Boliden använder ABB Electrifications lösningar för att effektivisera och göra hela värdekedjan för zink mer hållbar
ABB samarbetar med den svenska pionjären inom hållbar gruvdrift, Boliden, för att introducera zink tillverkad med 100 procent förnybar energi och återvunnet material i sina kabelskåp. Med ett koldioxidavtryck som är 75 procent lägre än konventionell zink bidrar partnerskapet till att göra kraftinfrastrukturen mer hållbar.
Zink med låga koldioxidutsläpp är avgörande för ett fossilfritt samhälle och en cirkulär ekonomi. Det används för att galvanisera stålkonstruktioner, där zink skyddar mot korrosion i upp till 100 år och maximerar livslängden. Boliden, som tillsammans med ABB arbetar för att elektrifiera och optimera sin värdekedja, använder förnybar energi för att minska koldioxidutsläppen till endast 1,0 kg per kilo producerad metall – cirka 75 procent lägre än branschgenomsnittet 3,6 kg.
ABB:s kabelskåp, varmförzinkade med Bolidens Low-Carbon Zinc, används nu i de elektrifierade gruvorna där Boliden utvinner malmen.
”På ABB strävar vi efter att stärka industrins konkurrenskraft genom att hjälpa våra kunder att bli mer produktiva och effektiva”, säger Massimiliano Cifalitti, global divisionschef för ABB Smart Power. “Med ABB:s lösningar optimerar Boliden sin energianvändning och minskar därmed sin miljöpåverkan. Genom att integrera deras Low-Carbon Zinc i våra produkter, minskar vi koldioxidavtrycket och visar på kraften i samarbeten för energiomställningen och den cirkulära ekonomin.
Manager Zinc Sales från Boliden, Daniel Asplund, säger: ”Vi vidtar alla nödvändiga åtgärder för att säkerställa hög produktivitet i vår gruvdrift och minimera klimatpåverkan. Vårt samarbete med ABB är ett tydligt exempel på varför vi är ledande inom detta område: tillsammans har vi elektrifierat vår verksamhet och drivit på effektivisering. Att använda ABB:s lösningar i våra gruvor, tillverkade av vår egen Low-Carbon Zinc, är ett viktigt steg i våra initiativ för en cirkulär ekonomi.”
ABB har åtagit sig att täcka 80 procent av sina produkter och lösningar med företagets cirkulära strategi till 2030. Företaget går över till material med lägre koldioxidavtryck och erbjuder sina kunder mer hållbara alternativ.
ABB:s kabelskåp från Alingsås är utformade för utomhusmiljöer och ger säker, tillförlitlig och väderbeständig kraftdistribution. Kabelskåp, som länge varit populära inom energisektorn, används nu också i stor utsträckning för laddinfrastruktur för elfordon och applikationer för förnybar energi. Kabeldonskåpet har en miljövarudeklaration (EPD) av typ III som verifierats av en tredje part. EPD:er ger insyn i en produkts miljöpåverkan under hela dess livscykel. ABB går steget längre och får sina EPD:er verifierade av en oberoende programoperatör.
ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen www.abb.com
ABB Electrification är en global teknikledare som möjliggör en effektiv och tillförlitlig användning av el från källa till eluttag. Med över 50 000 medarbetare i 100 länder samarbetar vi med kunder och partners för att lösa världens största utmaningar inom eldistribution och energihantering. Vi hjälper företag, industri och konsumenter att driva sina anläggningar och bostäder på ett effektivt och tillförlitligt sätt. I och med att energiomställningen accelererar elektrifierar vi världen på ett säkert, smart och hållbart sätt. go.abb/electrification
Metaller för kommande generationer
Bolidens vision är att vara den mest klimatvänliga och respekterade metalleverantören i världen. Vi är Europas producent av hållbara metaller och bedriver, med våra värderingar omsorg, mod och ansvar som ledord, verksamheter inom prospektering, gruvor, smältverk och återvinning. Vi är ungefär 6000 medarbetare och omsätter årligen cirka 80 miljarder SEK. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.
Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 25 november, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.
ABB Sverige
Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Nyhet för julen – Skogaholm Julruta med mild smak av pepparkaka
Nyheten Skogaholm Julruta är bakad i mjuka, saftiga portionsbitar med en mild, rund smak av precis lagom mycket pepparkakskryddor. Skogaholm Julruta är på tillfälligt besök. Ett bröd för hela familjen att njuta av till frukost och mellanmål, med en smak som ger extra mycket julkänsla. Skogaholm Julruta passar också bra som bas för juliga snittar.
Juliga snittar med Julruta: gott till glöggen
Skogaholm Julruta med ädelost, färskostkräm & fikonmarmelad
8 snittar
Du behöver:
1 st Skogaholm Julruta
1/2 dl färskost
2 msk ädelost
4 msk fikonmarmelad
1 fikon
Gör så här:
Dela julrutan så du får en under och överdel, och dela sedan varje del i 4 delar.
Rör ihop färskost och ädelost.
Toppa brödet med ädelostkrämen, fikonmarmelad och dekorera med färska fikon.
Skogaholm Julruta med mascarponekräm & kanelstekta äpplen
8 snittar
Du behöver:
1 st Skogaholm Julruta
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl florsocker
3 msk mascarpone
1/2 rött äpple
1 msk smör
1 tsk kanel
1 krm äkta vaniljpulver
Gör så här:
Dela julrutan så du får en under- och överdel och dela sedan varje del i 4 delar.
Vispa grädden lätt och fluffig. Addera mascarponen och florsocker. Vispa ihop.
Skiva upp äpplet, och stek med smör, kanel och vaniljpulver.
Toppa brödet med marcarponekrämen och de stekta äpplena.
Bröd kvar som blivit lite torrt? Gör ströbröd av det! Låt brödet torka ordentligt utan påse, mixa till önskad smul-storlek och förvara torrt. Olika bröd ger olika karaktär och smak till maträtten. Ett riktigt gott ströbröd till julköttbullarna får du av Skogaholm Julruta, med mild smak av pepparkaka.
Skogaholm
Skogaholms Bageri grundades som ett litet familjebageri i hjärtat av Eskilstuna 1926. Sedan dess har bröden blivit fler och bakas idag med samma kärlek till bröden och stoltheten över hantverket. Idag är Skogaholm ett av Sveriges mest välkända varumärken. Sedan 2008 har Skogaholm varit en del av Fazer-familjen.
För mer information vänligen kontakta:
press@fazer.com
Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FNinitiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.
Northern Magic. Made Real.
Marknadsnyheter
Spotlight Groups VD Peter Gönczi presenterar ny strategi i webbsändning
Spotlight Group AB bjuder in till webbsändning hos Finwire, där VD Peter Gönczi presenterar och utvecklar den nya strategi för koncernen som meddelades i pressmeddelande tidigare i dag, den 25 november 2024.
Sändningen inleds klockan 13.30 i dag, den 25 november 2024, och nås via denna länk.
För ytterligare information om Spotlight Group, vänligen kontakta:
Peter Gönczi, VD
E-post: ir@spotlightgroup.se
Hemsida: www.spotlightgroup.se
Spotlight Group är en koncern av fristående verksamheter med ett gemensamt syfte – att förenkla för bolag att växa. Bolaget etablerades 1997 och marknadsplatsen Spotlight Stock Market har idag cirka 140 noterade bolag och drygt 20 ETP:er med flera hundratusen aktiva investerare. Spotlight Group strävar efter att vara en helt öppen infrastruktur som samarbetar med alla finansiella rådgivare och erbjuder de mest kostnadseffektiva lösningarna för bolag som verkar i en noterad miljö, samtidigt som marknadsplatsen ökar såväl möjligheterna för internationell handel som mängden investeringsprodukter som erbjuds för handel. Spotlight Group avser att fortsätta vara en pionjär för noterade tillväxtföretag och därmed skapa förutsättningar för ökad sysselsättning, innovation och konkurrenskraft. Koncernen fyller därmed en viktig samhällsfunktion.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke