Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport Cabonline Group Holding AB (publ) januari – september 2021

Published

on

Nov 26, 2021

JULI – SEPTEMBER

  • Intäkterna uppgick till 1 162 MSEK (970), en ökning med 20%. Organiskt ökade intäkterna med 19%.
  • Justerad EBITA uppgick till 68 MSEK (7) och motsvarande marginal till 5,9% (0,7).
  • Rörelseresultatet uppgick till 61 MSEK (-16), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om 1 MSEK (-15).
  • Periodens resultat uppgick till 11 MSEK (-80).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,05 SEK (-2,58).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 38 MSEK (-22).

JANUARI – SEPTEMBER

  • Intäkterna uppgick till 3 197 MSEK (3 174), en ökning med 1%. Organiskt ökade intäkterna med 1%.
  • Justerad EBITA uppgick till 185 MSEK (48) och motsvarande marginal till 5,8% (1,5).
  • Rörelseresultatet uppgick till 156 MSEK (-49), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -7 MSEK (-44).
  • Periodens resultat uppgick till 4 MSEK (-199).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,93 SEK (-6,62).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 190 MSEK (56).

VD har ordet

Stark inledning av hösten för Nordens största taxikoncern

Cabonline ser en god ökning av efterfrågan i alla kundsegment och på samtliga marknader som bolaget är verksamt på där intäkterna ökade med 20 procent jämfört med samma period 2020. Även om totalvolymen fortsatt är betydligt lägre än den var innan pandemin bröt ut är det tydligt att marknaden börjat återhämta sig. En viktig förklaring till den positiva utvecklingen av verksamheten är att vi tack vare vår stora fordonsflotta i stor utsträckning kunnat möta den ökade efterfrågan och erbjuda god tillgänglighet till våra resenärer trots att fordonskapaciteten ännu inte kommit upp på samma nivåer som före pandemin. Den ökade efterfrågan resulterar i ökade intäkter per bil för våra anslutna åkare. Under kvartalet ökade även antalet nya app-användare med hela 79 000, vilket visar att marknaden premierar smidiga och trygga resor med en seriös aktör som har kontroll. Vi kan dock konstatera att återhämtningen har skapat vissa utmaningar i organisationen, primärt för vår kundtjänst, och vi behöver öka antalet förare och fordonsflottan ytterligare för att möta efterfrågan, varför dessa områden har högsta prioritet.

Omstruktureringen av verksamheten i Finland går enligt plan och målet att enbart utföra taxiresor via underleverantörer är nu uppnått. Fordonsflottan i den danska verksamheten nådde under kvartalet en ny toppnotering i antal anslutna fordon. Vidare pågår arbetet med att flytta den danska verksamheten till Cabonlines gemensamma teknikplattform. Arbetet beräknas var klart under fjärde kvartalet. Även i Norge fortsätter fordonsflottan att öka och antalet fordon är det högsta sedan 2017. I Sverige har de koncerngemensamma funktionerna samlokaliserats till lokaler i Solna, vilket skapar ännu bättre förutsättningar för fortsatta förbättringar av kvalitet och effektivitet inom koncernen.

Samhällsviktiga tjänster

Under kvartalet visade vi åter prov på vårt konkurrenskraftiga erbjudande genom att vinna flera upphandlingar av samhällsbetalda resor hos nya offentliga kunder såväl genom att erhålla fortsatta förtroenden hos befintliga. Malmö Stad har som exempel valt att förlänga sitt avtal för färdtjänst och skolskjuts med Cabonline fram till och med 2024. Även offentliga aktörer i Uppsala, Bergen och Ålesund har valt Cabonline som leverantör i fleråriga kontrakt.

Hållbarhetsarbetet fortsätter

Under kvartalet ökade andelen elbilar med 19 procent. Denna utveckling är en mycket viktig byggsten i vårt hållbarhetsarbete och vi lägger stor kraft på̊ att öka takten på omställning till en fossilfri fordonsflotta. Vi arbetar kontinuerligt tillsammans med utvalda partners för att bli klimatneutrala senast 2030. I takt med att kommuner och regioner godtar fler elbilsmodeller för utförande av de tjänster som upphandlats ökar Cabonlines andel av eldrivna fordon. I sammanhanget vill jag lyfta det viktiga samarbete som Cabonline har med E.ON, Volvo, Mercedes-Benz och SKODA innehållande investeringar som möjliggör fler elbilar och bättre laddningsinfrastruktur.

Stora utmaningar för branschen att öka kapaciteten

Taxibranschen är en av de branscher som påverkats mest av pandemin. Många åkerier har varit tvungna att säga upp förare och göra sig av med delar av sin fordonsflotta. Svenska Taxiförbundet bedömer att det i nuläget saknas 30–40 procent av den förarkapacitet som skulle behövas. Cabonline har till följd av detta inlett ett stort arbete som till exempel ny förarutbildning, re-certifiering av förare och marknadsföringskampanjer för att behålla, utveckla och attrahera branschens bästa åkare och förare.

Framåtblick

Det ökade resandet vi nu ser gör att vi har en optimistisk syn på utvecklingen för de kommande månaderna, men det finns osäkerheter kring exempelvis hur affärsresandet kommer att utvecklas framöver. Tillsammans med ett starkt team av förare, åkare och kollegor strävar vi efter att även i fortsättningen vara den ledande nordiska aktören inom hållbart taxiresande, samtidigt som vi tar oss igenom återhämtningsperioden efter pandemin. Det kommer att krävas hårt arbete även i fortsättningen och vi som bolag kommer att behöva göra anpassningar längs vägen. Tack vare vårt fantastiska team, starka varumärken, höga kvalitetskrav på vår leverans och hållbarhetsarbete kommer vi att lyckas.

I delårsrapporten april–juni 2021 kommunicerades att Cabonlines huvudägare H.I.G, styrelsen och ledningen med stöttning av anlitade rådgivare inlett en strategisk översyn av Cabonlines framtid, finansiering och utveckling. Den strategiska översynen har fortsatt under kvartalet.

Dag Kibsgaard-Petersen
VD och koncernchef
November 2021

För mer information, vänligen kontakta:
Dag Kibsgaard-Peterson CEO, tel + 47 400 11 981, dag.kibsgaard-petersen@cabonline.com

Denna information är sådan information som Cabonline Group Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 november klockan 13:00 (CET).

Om Cabonline Group
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 500 anslutna åkerier och cirka 4 400 bilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen och Taxi 4×27. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2020 cirka 4,2 Mdr SEK. För mer information, cabonlinegroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coops medlemmar reste rekordmycket med tåg

Published

on

By

2023 överträffade Coops medlemmar tidigare rekord på antal tågresor för sina medlemspoäng. Fler än 145 000 resor bokades med SJ, en ökning med nästan 13 000 mot 2022.

Sedan starten på samarbetet med SJ har Coops medlemmar köpt 479 105 resor (läs fram till och med 2023). Totalt innebär det över 205 miljoner km med tåg. Nu är ett nytt partneravtal i hamn mellan två av Sveriges grönaste varumärken.

– Ett nytt avtal garanterar ett fortsatt hållbart resande, samtidigt som vi kan ge våra närmare fyra miljoner medlemmar ett bättre pris i form av rabatt på tågbiljetter. Det är viktigt för våra medlemmar att kunna göra hållbara och aktiva val, säger Anton Nyman, chef Medlem och Partner på Coop Sverige.

Coop-medlemmarnas sammanlagda resande med SJ under 2023 innebar cirka 26 438 kg CO2. Motsvarande CO2-utsläpp för bilresa på samma sträckor hade inneburit 4 115 474 kg CO2 och med buss 997 690 kg CO2.

– Det är kul att vårt samarbete har effekt och uppmuntrar Coops medlemmar att välja tåget i första hand, säger Paulinne Arpi, Försäljningsansvarig Privatresenärer SJ.

Coops medlemmar har 10% rabatt på resor hos SJ som bokas minst tio dagar före avresa. Rabatten gäller även sträckor utanför Sverige, till exempel till Berlin och Hamburg.

Coops medlemsprogram har under våren sett flera nyheter till fördel för sina medlemmar. Bland annat möjligheten att samla poäng på sina försäkringar via Folksam och en utökning av hotellerbjudandet där numera Coop Danmark även ingår vilket innebär ett bredare utbud samt möjligheten att tillsammans med Coop Danmark och Coop Norge förhandla ner priserna ännu mer för Coop-medlemmar.

– Hotellpremien är ett perfekt komplement om man ska ut och resa i Sverige med tåget i sommar, säger Anton Nyman.

– Som Coop-medlem tjänar du alltid bonuspoäng när du tar del av våra partnererbjudanden via coop.se som inloggad medlem. Det kan som sagt vara allt från resor, försäkringar, glasögon eller upplevelser, du väljer själv vad du behöver.

Källa CO2-utsläpp för Coops tågresande 2023: SJ

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coops medlemmar reste rekordmycket med tåg

Published

on

By

2023 överträffade Coops medlemmar tidigare rekord på antal tågresor för sina medlemspoäng. Fler än 145 000 resor bokades med SJ, en ökning med nästan 13 000 mot 2022.

Sedan starten på samarbetet med SJ har Coops medlemmar köpt 479 105 resor (läs fram till och med 2023). Totalt innebär det över 205 miljoner km med tåg. Nu är ett nytt partneravtal i hamn mellan två av Sveriges grönaste varumärken.

– Ett nytt avtal garanterar ett fortsatt hållbart resande, samtidigt som vi kan ge våra närmare fyra miljoner medlemmar ett bättre pris i form av rabatt på tågbiljetter. Det är viktigt för våra medlemmar att kunna göra hållbara och aktiva val, säger Anton Nyman, chef Medlem och Partner på Coop Sverige.

Coop-medlemmarnas sammanlagda resande med SJ under 2023 innebar cirka 26 438 kg CO2. Motsvarande CO2-utsläpp för bilresa på samma sträckor hade inneburit 4 115 474 kg CO2 och med buss 997 690 kg CO2.

– Det är kul att vårt samarbete har effekt och uppmuntrar Coops medlemmar att välja tåget i första hand, säger Paulinne Arpi, Försäljningsansvarig Privatresenärer SJ.

Coops medlemmar har 10% rabatt på resor hos SJ som bokas minst tio dagar före avresa. Rabatten gäller även sträckor utanför Sverige, till exempel till Berlin och Hamburg.

Coops medlemsprogram har under våren sett flera nyheter till fördel för sina medlemmar. Bland annat möjligheten att samla poäng på sina försäkringar via Folksam och en utökning av hotellerbjudandet där numera Coop Danmark även ingår vilket innebär ett bredare utbud samt möjligheten att tillsammans med Coop Danmark och Coop Norge förhandla ner priserna ännu mer för Coop-medlemmar.

– Hotellpremien är ett perfekt komplement om man ska ut och resa i Sverige med tåget i sommar, säger Anton Nyman.

– Som Coop-medlem tjänar du alltid bonuspoäng när du tar del av våra partnererbjudanden via coop.se som inloggad medlem. Det kan som sagt vara allt från resor, försäkringar, glasögon eller upplevelser, du väljer själv vad du behöver.

Källa CO2-utsläpp för Coops tågresande 2023: SJ

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordlo publicerar hållbarhetsredovisning 2023

Published

on

By

Nordlos hållbarhetsredovisning för 2023 tydliggör bolagets hållbarhetsmål, framför allt inom klimatområdet. Under året har även Nordlo börjat planera för anpassningen till det nya EU-direktivet för hållbarhetsredovisning, CSRD.

– Det blir mer och mer viktigt för våra kunder att göra hållbara val, där IT ofta är en nödvändig möjliggörare. Nordlos hållbarhetsarbete ska bidra till att erbjuda ansvarsfull teknik, ett bättre samhälle och en hållbar värld, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

2023 års hållbarhetsredovisning är den fjärde i ordningen och Nordlo fortsätter att tydliggöra och arbeta efter bolagets hållbarhetsmål. Under året utökades Nordlos klimatuppföljning med nya områden inom Scope 3, i linje med Green House Gas Protocol (GHG-protokollet) och Science Based Targets initiatives (SBTi) kriterier.

– Det är ett pågående arbete som fortsätter 2024, då vi dessutom genomför en dubbel väsentlighetsanalys. Därmed påbörjar vi Nordlos anpassning till det nya EU-direktivet för hållbarhetsrapportering, CSRD, som bolaget kommer omfattas av längre fram.

Utmärkande från 2023 års redovisning är fortsatt mycket nöjda kunder och medarbetare jämfört med branschsnittet.

– Hållbarhetsfrågorna är viktigt får både Nordlos medarbetare och kunder. Vi har möjlighet att göra positiva avtryck genom att bygga en hållbar IT-miljö, och på så sätt hjälpa kunderna att göra hållbara val, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Läs hela hållbarhetsredovisningen här.

Vill du veta mer – kontakta:
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo, +46 70 333 15 59,fredrik.almen@nordlo.com 

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.