Marknadsnyheter
Delårsrapport Cabonline Group Holding AB (publ) januari – september 2022
JULI – SEPTEMBER
- Intäkterna uppgick till 1 299 MSEK (1 162), en ökning med 12%. Organiskt ökade intäkterna med 11%.
- Justerad EBITA uppgick till 49 MSEK (68) och motsvarande marginal till 3,7% (5,9).
- Rörelseresultatet uppgick till 32 MSEK (61), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -10 MSEK (1).
- Periodens resultat uppgick till -21 MSEK (11).
- Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,95 SEK (-0,05).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -36 MSEK (31).
JANUARI – SEPTEMBER
- Intäkterna uppgick till 3 991 MSEK (3 197), en ökning med 25%. Organiskt ökade intäkterna med 23%.
- Justerad EBITA uppgick till 160 MSEK (185) och motsvarande marginal till 4,0% (5,8).
- Rörelseresultatet uppgick till 119 MSEK (156), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -18 MSEK (-7).
- Periodens resultat uppgick till -108 MSEK (4).
- Resultat per aktie före och efter utspädning var -4,06 SEK (-0,93).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -104 MSEK (182).
VD har ordet
Återhämtningen fortsätter under tredje kvartalet
Cabonlines återhämtning har fortsatt under tredje kvartalet. Vi rapporterar en omsättningsökning på 12% i det tredje kvartalet jämfört med samma kvartal föregående år.
Vi prioriterar som tidigare att hålla en hög servicegrad till våra resenärer, förare och åkare vilket vi lyckas väl med utifrån utmaningarna med att möta efterfrågan, men till en tillfälligt något ökad kostnad på grund av fortsatt kapacitetsbrist. Det gör att lönsamheten påverkas på kort sikt vilket återspeglas i rörelsemarginalen. Vi är övertygade om att vi på längre sikt kommer att öka vår konkurrenskraft och vinna marknadsandelar med vårt erbjudande och nordiska täckning.
Som Nordens största aktör i taxibranschen har vi ett ansvar att värna resenärers möjligheter att kunna boka prisvärda, bra och hållbara resor med taxi. Samtidigt har vi också ett ansvar gentemot våra anslutna åkare för deras ökade kostnader och säkra att de får rimligt betalt. Vi tar vår uppgift på största allvar och arbetar enträget och systematiskt med att balansera vårt uppdrag.
Utveckling under kvartalet
Fortsatta kapacitetsproblem har stundtals gett oss utmaningar att möta efterfrågan när den är som högst, vilket gör att punktligheten till en del har påverkats negativt. Antalet anslutna fordon ökar under kvartalet och vi fortsätter att arbeta intensivt med att vår kapacitet.
Under kvartalet har vi fortsatt att vinna upphandlingar och det är mycket glädjande att vi får fortsatt förtroende att köra färdtjänst i Stockholm fram till och med mars 2026. Andra viktiga upphandlingar vi har vunnit är bland annat förnyat förtroende för serviceresor i Uleåborg i Finland, förnyat förtroende för skolskjuts i Fredrikshamns kommun i Danmark, transport av spårvagnspersonal i Oslo och riksfärdtjänst i Stockholm.
Volymerna för B2B-segementet har ökat med 35% jämfört med samma kvartal föregående år och vi ser goda möjligheter att utveckla B2B-affären i takt med en ökande efterfrågan på företagsrelaterat resande. Även Flygtaxi fortsätter att öka när flygresandet ökar där antalet bokningar ökade med över 207 % jämfört med samma kvartal föregående år.
Under kvartalet var vi störst på taxiresor från Oslo Gardermoens flygplats. Vi tar det som ett bevis på att våra Norgestaxi-resenärer verkligen uppskattar vår service, kvalitet och konkurrenskraftiga priser.
Våra app-resenärer uppskattar att resa med oss. De ger oss ett bra betyg för tredje kvartalet, 4,55 på en femgradig skala, och vi fortsätter arbetet med att förbättra oss ytterligare. Vi har till exempel under kvartalet tillsammans med våra anslutna åkerier utvecklat och intensifierat ett arbete med att säkerställa ökad service och kvalitet, vilket redan har börjat ge goda resultat. Och för att bättre betjäna våra resenärer, förare och åkare har vi påbörjat ett stort teknikbyte av taxametrar i våra anslutna bilar.
Oförtrutet fokus på hållbarhetsfrågor
Vårt hållbarhetsarbete fortsätter att utvecklas positivt. Antalet elbilar ökade med 19% under kvartalet. Vi gör också goda framsteg i vårt fortsatta arbete med scope 1, 2 och 3 i enhetlighet med Science Based Targets Initiative (SBTi). Vårt hållbarhetsfokus för också med sig bättre framtida möjligheter till offentliga upphandlingar och företagsavtal.
Ett direkt resultat av vårt systematiska arbete med mångfald och inkludering är en minskning av omsättningen av åkare med 80% i Stockholm, vilket bidrar till en positiv tillväxt i antalet bilar vecka efter vecka. Ett annat exempel är ökning av medarbetar NPS i Finland med 22%.
Långsiktig finansiering
Cabonline har, som tidigare kommunicerats, under 2022 arbetat med att säkra sin finansiering. En ESG-obligation med utrymme om 2 000 MSEK, varav 1 650 MSEK mkr nyttjats, emitterades i april till en ränta om STIBOR 3m +9,5%, och noterades den 26 september på NASDAQ Stockholm.
Med högt tempo in i 2023
De långsiktiga satsningarna för att leverera bättre service och kvalitet till våra kunder, resenärer, åkare och förare fortsätter. Bland annat arbetar vi intensivt med att etablera en förbättrad teknisk plattform, för att säkerställa efterfrågade erbjudanden och bra service för våra varumärken.
Osäkerheten i vår omvärld med hög inflation, stigande räntor, tilltagande konjunkturoro och vikande framtidstro från både företag och konsumenter kan komma att påverka efterfrågan på taxiresor. Vi går därför in i ett normalt starkt kvartal med ödmjukhet.
Med engagerade förare, åkare och medarbetare i kombination med ett långsiktigt perspektiv, ser vi trots omvärldssituationen goda förutsättningar att stärka vår nordiska position och fortsätta skapa värde för alla våra intressenter.
Till sist, ett stort tack till alla anställda, förare och åkare som gör ett fantastiskt arbete och ett stort tack till alla resenärer som väljer att resa med oss.
Stockholm november 2022
Dag Kibsgaard-Petersen
VD och koncernchef
För mer information, vänligen kontakta:
Dag Kibsgaard-Peterson CEO, tel + 47 400 11 981, dag.kibsgaard-petersen@cabonline.com
Denna information är sådan information som Cabonline Group Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 november 2022, klockan 13:00 (CET).
Om Cabonline Group:
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 600 anslutna åkerier och cirka 4 600 bilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen och Taxi 4×27. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2021 cirka 4,5 Mdr SEK. För mer information: cabonlinegroup.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke