Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport EatGood Sweden AB Kvartal 3, 1 juli – 30 september 2020

Published

on

Delårsrapport EatGood Sweden AB

Kvartal 3, 1 juli –  30 september 2020

Försäljning

Under kvartalet uppgick rörelseintäkterna till 1162 kkr. Försäljningen skedde i huvudsak på den svenska marknaden och till en mindre del på export internationella aktiviteter har drabbats negativt pga av olika restriktioner och reseförbud. Dessa restriktioner och förbud har också påverkat all form av mässaktivitet förutom ett undantag i Thailand, Bangkok. Det negativa resultatet under kvartalet om -698 kkr beror huvudsakligen på utvecklingen av Corona pandemin. Affärer har skjutits upp men som förhoppningsvis återupptas efter att läget stabiliserats avseende Corona pandemin. Under tredje kvartalet kan vi konstatera att mer eller mindre alla våra marknader var nedstängda med undantag för Sverige och för en ny återförsäljnare inom marinbranschen, Southern Contracts i Storbritannien. Ordinarie säljarbete med kundbesök, demonstrationer av Lightfry, utställning på mässor, besök hos distributörer har kraftfullt begränsats till att hållas via telefon eller annan digital media. Vi är väldigt tacksamma för att Sverige har hållits halvöppet och att vi kunnat få till en ökad försäljningsvolym i Sverige under detta tredje kvartalet. Vi arbetar vidare med nya och befintliga kunder samt återförsäljare.  Marknaden i Sverige är helt klart intressant  i dessa tider av Covid 19 och vi kommer göra allt för att öka försäljningen i Sverige och andra öppna marknader. Vi blickar framåt och förbereder oss för att marknader åter öppnar upp igen successivt internationellt.

Ny Bless Burgers i Svinesund – en välsignelse med ett fantastiskt team

Bless Burgers fortsätter med expansion och öppnar sin femte anläggning med deras helt nya koncept med mycket hjärta och omtanke avseende miljö och FN’s 17 hållbarhetsmål, men utöver det så har de skapat en  riktigt bra meny med mycket god mat. Idag finns anläggningar, efter senaste öppningen i Svinesund, också i Uddevalla, Trollhättan/Vänersborg, Mariestad och Kristinehamn. För Svinesunds-restaurangen väntas det på att den norska gränsen skall öppnas för fullt drag i försäljningen då norrmännen återigen stormar in över gränsen.

Bless Burgers, Svinesund

Bless Burgers visar verkligen på bredden av vad Lightfry kan producera och tillaga t.ex sötpotatis, pommes frites, chicken nuggets, fiskburgare, falafel, kycklingvingar, chilli cheese nuggets mm. Detta visar mångsidigheten av Lightfry och detta är en knuff och ögonöppnare till andra aktörer på marknaden om vad som är möjligt med Lightfry och luftfritering.

Fafelle är ytterligare ett koncept, som ligger i PK-Huset i Stockholm, som använder Lightfry till spännande produkter för tillagning t.ex falafel, Halloumi-grillost, squash/aubergine, uppvärming av wraps samt produktion av Liba knäckebröd. Intressant är att Fafelle är etablerat i en helt vanlig butikslokal som ej behövde ha alla special-anpassningar för bland annat ventilation osv. Lightfry skapar fler och mer kostnadseffektiva etableringsmöjligheter. (Ps. Även hos Fafelle serveras otroligt god och fräsch mat – prova!)

Fortsatta åtgärder på grund av Corona pandemi

Bolaget har under Q3 fortsatt dragit ner personalens arbetstid med 60%, genom korttids-permittering, för att minska inverkan av detta ofrivilliga globala stopp och skapa bästa möjliga förutsättningar för bolaget på lång sikt, när läget återgår till ett normalläge.  Vi har en fortsatt god soliditet, en bra nivå på det egna kapitalet och ett omfattande betalt lager som hjäper oss avseende likviditeten då försäljning sker och lagret successivt minskar. Vi upprätthåller kapacitet för att kunna producera för behov, bibehålla sysselsättning i produktionen och detta utan negativ inverkan av problem i leverantörskedjan.

Positionering inför 2021 med vidareutveckling av produktportföljen till ”post” Covid-19 tiden

Under detta tredje kvartal så arbetas det med att positionera den nya godkända certifierade fyra-ledade Lightfry enheten för USA-marknaden. Vi har insett hur mycket mer möjliga användare och fler enheter samt kunder som kan göra installationer mer likt plug and play utan behov av ombyggnation av deras elanläggningar med en fyra-ledad Lightfry.  Alla äldre byggnader i USA som är mer än c:a 20 år har elinstallation med fyra-ledad el. Dessa byggnader utgör någonstans mellan 85-90% av byggnaderna i USA. Eatgood har breddat produktportföljen och har här igenom fått en produkt som är mycket mer väl anpassad till efterfrågan i USA och detta har prioriterats under tiden för Covid-19 för att nyttja tiden optimalt för verksamheten och enligt rådande omständigheter. Denna version är också ett väldigt bra komplement för hela Nordamerika, Mellan/Centralamerika och Sydamerika.

Marknadsföring – Digital marknadsföring, sociala media och mässor

I princip alla mässor blev inställda under året men ett positivt utropstecken var Thaifex-mässan i Bangkok med vår nya distributör, Cuisine Craft(Se Lightfry på www.sousvidethailand.com) Pga av låg smittspridning av Covid-19 genomfördes denna mässa 2020 som en nationell mässa. Thailand är en spännande marknad där Lightfry kommer få fritera många nya matprodukter som aldrig provats tidigare.

Fortsatt annonsering sker i Totalfood.com(USA) tills vidare, som har både en tryckt och digital tidning  samt i svenska tidningen Hotell & Restaurang i alla nummer till och med sommaren 2021. Bearbetning sker dessutom parallellt av distributörer och tidigare kontakter från alla mässor där vi har deltagit, för bibehållande och underhållande av kontakter.

  • Inställd, Food Expo, 22-24 mars, Herning, Danmark, (eventuellt nya datum)
  • Inställd, Pizza Show, 6-10 april,Las Vegas, USA, (eventuellt nya datum)
  •  Inställd, Marine Catering Expo, 16-17 juni, Miami, USA
  • Inställd, Western Foodservice & Hospitality show, 9-11 augusti, Anaheim, USA
  • Inställd, NAC’s, 11-14 oktober, Las Vegas, USA
  • NAFEM, 26-28 augusti 2021, New Orleans, USA, Nytt datum
  • HOST, Oktober 2021, Milano, Italien

Marknader och utsikter – Det ser ljust ut för Air Fry Technology

Utsikter på marknaden globalt är att luftfriteringsprodukter för konsument har exploderat och det ligger helt rätt i tiden. Detta är en dragkraft som är väldigt positiv och gör vårt arbete lättare och skapar intresse hos potentiella kunder – mycket värdefullt som påtryckare mot kommersiell luftfritering. I USA sker arbete med att finna fler återförsäljare löpande för att bredda och öka närvaron med bra geografisk spridning där vi knyter till oss återförsäljare med stark närvaro på marknaden och med mycket säljpersonal ute på marknaden som känner kunderna, inköparna och har det rätta kontakterna. Eatgood lägger fortsatt större delen av resurser och tid på att anpassa aktiviter och anpassning av prouduktutbud för USA-marknaden som vi fortsatt ser som den mest intressanta av marknader och där potentialen är som störst och där vi verkligen kan göra en stor skillnad med Lightfry och Air Fry Technology.

Övriga marknader stöttar vi tills vidare med försäljningsaktiviteter nationellt via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader, på ett mer kraftfullt sätt, och för att få en utväxling och en mycket större genomslagskraft. Denna strategi håller vi fast vid i vårt fortsatta arbete. Vår utveckling i USA är även viktig som drivkraft och inspirationskälla för övriga marknader som vill vara med på tåget.

Ekonomi – resultaträkning i sammandrag kvartal 3, perioden 1 juli – 30 september 2020 i KKR

Resultaträkning i sammandrag kvartal 3, 2020                       Q3 2020                                       Q3 2019

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR                            1 162                                               252

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm                                 – 1 758                                          – 1 698

Rörelseresultat före avskrivningar                                                – 596                                          – 1 446

Avskrivningar                                                                                    – 54                                                – 50

Rörelseresultat efter avskrivningar                                               – 650                                           -1 496

Kursförluster                                                                                       – 0                                              – 154

S:a Övriga rörelsekostnader                                                             – 0                                               – 154

Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader             – 650                                            – 1 650

S:a finansiella intäkter och kostnader                                           – 48                                                 – 10

Resultat efter finansiella kostnader och intäkter                        – 698                                           – 1 660

 

Resultaträkning i sammandrag  jan – sep,                                     2020                                            2019

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR                             3 046                                           3 893  

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm                                  – 4 729                                         – 6 426

Rörelseresultat före avskrivningar                                              – 1 683                                          -2 533

Avskrivningar                                                                                   – 158                                            – 148

Rörelseresultat efter avskrivningar                                             – 1 841                                         – 2 681

Kursförluster                                                                                      – 47                                            – 154

S:a Övriga rörelsekostnader                                                            – 47                                            – 154          

Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader           – 1 888                                          -2 836

S:a finansiella intäkter och kostnader                                           – 145                                            – 146

Resultat efter finansiella kostnader och intäkter                       – 2 033                                         – 2 982

 

Ställning per 20200930 avseende:

Likvida medel inklusive outnyttjad checkkredit                          50 kkr

Antal utestående aktier                                                                  11 300 806

Resultat per aktie (jan – sept)                                                       -0,18 kr

 

Kassaflödesanalys, se bifogad pdf

 

Kommande informationstillfällen

Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:

26 januari 2021                           Kvartalsrapport  Q4, bokslutskommuniké 2020

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten/delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.

Borås den 24 november 2020

EatGood Sweden AB

Henrik Önnermark, VD

Denna kvartals/delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.