Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport för andra kvartalet

Published

on

Sammandrag delårsrapport Q2 2024 med vd-ord

Kvartal 2, 2024

  • Nettoomsättning för perioden uppgick till 24 409 (5 993) Kkr.
  • Rörelseresultat för perioden uppgick till 774 (-4 267) Kkr.
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -666 (-4 834) Kkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till -666 (-4 834) Kkr.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,05 (-0,51) kr.
  • Likvida medel per den 30 juni 2024 uppgick till 9 845 Kkr.
  • Eget kapital per den 30 juni 2024 uppgick till 50 135 Kkr.

Första halvåret, 2024

  • Nettoomsättning för perioden uppgick till 39 725 (13 614) Kkr.
  • Rörelseresultat för perioden uppgick till 4 974 (-3 262) Kkr.
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 2 159 (-4 505) Kkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till 2 159 (-4 505) Kkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,16 (-0,47) kr.

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2024

  • Aerowash ställde ut på mässan MRO Americas i Chicago tillsammans med Socomore och US Aviation. I samband med mässan omförhandlade Aerowash distributionsavtalet med US Aviation till ett samarbete på icke exklusiv basis.
  • Bolaget genomförde en riktad nyemission på 20 MSEK. Emissionen tecknades bland annat av svenska och utländska strategiska och kvalificerade investerare, däribland ShapeQ GmbH och Socomore Group.
  • Flera innehavare av konvertibla skuldebrev i bolaget konverterade sina fordringar till nya aktier i bolaget i enlighet med konvertibelvillkoren. Konverteringen uppgick till cirka 7,3 MSEK.
  • Den europeiska patentmyndigheten EPO beslutade att bevilja patent för Aerowash. Kortfattat avser det beviljade patentet bolagets unika borstlösning.

VD-ord

Aerowash växer kraftigt. Under andra kvartalet fyrdubblade vi omsättningen jämfört med motsvarande period förra året (från knappt 6 MSEK förra året till drygt 24 MSEK i år), samt tredubblade omsättningen på halvårsbasis (från 13,6 MSEK förra året till knappt 40 MSEK i år).

Vårt kassaflöde från den löpande verksamheten har också kraftigt förbättrats (från -4,5 MSEK första halvåret 2023 till +6,2 MSEK för motsvarande period i år).

Efter genomförda förstärkningar i kapitalstrukturen har soliditeten också förbättrats under andra kvartalet, från 32% till 60%.

Första halvåret uppvisar vi ett resultat före avskrivningar på knappt 6,5 MSEK.

Orderboken per den 30 juni uppgår till cirka 60 MSEK.

Under perioden genomfördes dels en riktad nyemission som tillförde bolaget cirka 20 MSEK före emissionskostnader, dels en konvertering av konvertibla skuldebrev som förstärkte det egna kapitalet med cirka 7,3 MSEK.

I marknaden är vi än så länge ensamma om att ha driftsatt mechanized dry wash och intresset har aldrig varit större. Marknaden drivs av flera faktorer; kostnadsökningar för personal (framförallt i Europa och USA), växande flygplansflottor (framförallt i Asien och Mellanöstern), krav på vattenbesparingar, krav på ökad effektivitet med mera.

Vi befinner oss i en fas där flera av de största aktörerna i branschen har fått upp ögonen för oss och vårt unika dry wash koncept. Många av dessa vill verifiera konceptet på egen hand och vi genomför därför omfattande demonstrationer hos potentiella kunder. En demo kan vara från ett par dagar till ett par veckor. Dessa insatser är nödvändiga men kräver mycket resurser från vår sida, både vad gäller planering och utförande på plats.

Jag räknar med en intensiv höst där ett flertal större demonstrationer är inbokade och deltagande på minst tre mässor i Europa och Förenade Arabemiraten. Vi har ett positivt momentum som vi måste ta vara på.

I sammanhanget vill jag också lyfta fram att den ledande branschtidningen Ground Handling International gjorde ett längre reportage om oss under perioden.

Många i branschen menar att vår lösning kommer vara en de facto industristandard inom ett par år. För att nå dit måste vi fortsätta arbeta med marknaden, utvecklingen av vår produkt samt förstärka vår organisation och leveransförmåga.

Aerowash tillväxtresa fortsätter.

Stockholm den 30 augusti 2024

Niklas Adler, VD

Tel: 073-679 39 37
E-post: niklas.adler@aerowash.com

www.aerowash.com

Aerowash erbjuder produkter, lösningar och tjänster för exteriör tvätt av flygplan. Bolaget har utvecklat en produktportfölj bestående av automatiserade tvättrobotar som förkortar tvättprocessen med upp till 60 procent i jämförelse med gängse manuell metod mätt i tidsåtgång vilket genererar besparingar för flygbolag och flygplatser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Efter många år uppfylls elevernas önskan – nu blir mensskydd tillgängligt på skolor i Västerås

Published

on

By

Nu får elever i Västerås tillgång till gratis mensskydd. Det är RedLocker som installerar automater i skolorna och bakom satsningen står en finansiär från privata näringslivet, nämligen det Västeråsbaserade företaget Loopia.

– Vi är stolta över att vara del av RedLockers projekt Jämställd Ungdom. Genom att bidra med automater för gratis mensskydd vill vi göra en verklig skillnad i Västerås skolor och bryta tabun. Det är en viktig del av vårt engagemang för samhällsansvar, vi vill att fler unga ska känna sig trygga, säger Anna Pettersson, Head of Brand, Loopia.

Faktum är att frågan om gratis mensskydd i Västerås skolor lyftes redan i november 2020 då Västerås Tidning skrev en artikel om att Vänsterpartiet lämnat in en motion om att införa gratis mensskydd på kommunens skolor. Dessutom har elever själva länge drivit frågan vilket P4 Västmanland rapporterade om i mars 2023 när elevkåren från Rudbeckianska gymnasiet kämpade för mensskydd på deras skola. Nu blir det äntligen verklighet då Rudbeckianska gymnasiet är en av de sex skolorna som har beviljat att vara med i projektet.

Initiativet innebär att skolor i Västerås har blivit erbjudna kostnadsfria mensskydd i tre år framöver samt en mensskyddsautomat för att kunna erbjuda eleverna bindor och tamponger på skoltoaletterna. Projektet som ingåtts är RedLockers satsning “Jämställd Ungdom” och lanserades för ett år sedan med syfte att ta hjälp från näringslivet för att tillsammans göra mensskydd tillgängligt i fler skolverksamheter och idrottsföreningar i Sverige.

Fler skolor som omfattas av projektet är bland annat Hahrska gymnasiet, Edströmska gymnasiet och Nybyggeskolan.

– Vårt projekt Jämställd Ungdom är nödvändigt eftersom frågan om fria mensskydd i skolverksamheter har varit på tapeten politiskt samt inom kommuner sedan vi själva gick i skolan men inget har realiserats än. Att tillsammans med Loopias hjälp kunna förse unga i Västerås Kommun med mensskydd på skolan är ett stort steg mot vårt mål att alla Sveriges skolverksamheter ska tillhandahålla fria mensskydd, säger Liza Eriksson, grundare och vd på RedLocker

RedLocker grundades 2018 som ett UF-företag av de unga entreprenörerna Clara Lidman och Liza Eriksson. Företaget utvecklar automater för gratis mensskydd, där ett digitalt lås gör att endast en tampong eller binda kan tas ut åt gången.

För ytterligare information:

Liza Eriksson, grundare och vd på RedLocker +46 70 272 2301
liza.eriksson@redlocker.se

Anna Pettersson, Head of Brand 076 554 82 36 anna.pettersson@loopia.se

RedLocker har sedan 2018 lett en revolutionerande förändring – gratis mensskydd. Genom högkvalitativa distributionslösningar arbetar bolaget för att allt fler människor ska få tillgång till gratis mensskydd i offentligheten. De röda automaterna för mensskydd har implementerats i över 4000 verksamheter runt om i Europa.

Loopia är Sveriges största webbhotell och är en del av Loopia Group med verksamhet i Sverige, Norge, Finland och östra Europa. Vi erbjuder innovativa lösningar för hantering av hemsidor och e-post till både privatpersoner och företag. Pålitliga tjänster med engagerad personal till konkurrenskraftiga priser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nyemission tecknades för ca 4.03 miljoner kronor

Published

on

By

I PharmaLundensis nyemission inkom teckningar på totalt 8 058 631 units motsvarande 4 029 315,50 kronor, vilket gav en teckningsgrad på ca 44,3 %. Teckningen inkluderar planerad kvittning för ca 1 miljon kronor. Efter emissionskostnader på ca 200 000 kr tillförs bolaget således ca 2,83 miljoner kronor. En miljon aktier tecknades utan företräde, medan resten (87,6 %) tecknades med företräde. Samtliga tecknare erhöll önskat antal aktier.

Betalning för aktier tecknade utan företräde
Avräkningsnotor för aktier som tecknats utan företräde kommer att skickas ut de närmaste dagarna. Full betalning för tilldelade aktier skall erläggas kontant enligt anvisningar på utsänd avräkningsnota, samt vara Mangold tillhanda inom 5 dagar. Om betalning inte sker i tid kan aktierna komma att överlåtas till annan part. Om betalning från en sådan försäljning understiger teckningskursen enligt erbjudandet kan mellanskillnaden komma att utkrävas av den person som ursprungligen tilldelades aktierna.

Handel med BTU och erhållande av aktier och teckningsoptioner
När emissionslikvid för aktier tecknade utan företräde har inkommit till Mangold kommer BTU (betald tecknad unit) bokas ut på angivet VP/depåkonto. När emissionen är registrerad hos Bolagsverket omvandlas BTU till ordinarie aktier och teckningsoptioner. Handel med BTU bedrivs för närvarande på Spotlight, och upphör då BTU har omvandlats till ordinarie aktier och TO.

VD Dr Staffan Skogvall
Jag vill framföra ett varmt tack till alla som tecknat i emissionen! Vi kommer att använda emissionslikviden till fortsatta förberedelser inför vår kliniska studie med Phal-501 mot kronisk bronkit som avses inledas under 2025. Jag har stora förhoppningar om utfallet på denna studie!

Continue Reading

Marknadsnyheter

Effektiva besök och bokningar på World of Volvo

Published

on

By

World of Volvo har fått hjälp av Two att säkra upp både en effektiv besökshantering och ett smidigt sätt att visa mötesinformation för sina eventlokaler i Göteborg. Detta tack vare innovativa lösningar inom Microsoft Power BI och Azure Logic Apps. Med en tydlig vision om att förbättra flödet av information och översikt över besökare och bokningar, har World of Volvo nu två kraftfulla verktyg för att driva sin interna kommunikation och planering.

En framgångssaga med Power BI och Azure Logic Apps

När World of Volvo slog upp sina portar i april i år fanns ett behov av att kunna se besökstrycket både under dagen och inför morgondagen. Detta löste Two genom en lösning i Microsoft Power BI.

Vad händer i huset? Besökshantering med Power BI

Behovet av att förstå och hantera besöksflödet i lokalerna var en central utmaning för World of Volvo. Genom Power BI har Two utvecklat en lösning som mäter antalet besökare baserat på sålda biljetter. Informationen är integrerad i en omfattande Power BI-dashboard som visar antalet biljetter, gäster och bokningar i realtid.

Dashboarden möjliggör för personalen att planera sitt arbete effektivt. Här får de en tydlig översikt över besökstrycket både för aktuell dag och dagen efter. Detta är särskilt värdefullt för de medarbetare som arbetar med samordningen. Nu kan de övervaka och mäta ”fiskstimmet” av människor i lokalerna.

Ett snabbt och responsivt samarbete

-Two har genom hela projektets gång varit responsiva och vi har snabbt hittat sätt att lösa utmaningar längs vägen, säger Therése Lewrén, IT-projektledare på World of Volvo, och fortsätter: -Vi hoppas nu att alla som jobbar i huset ska känna sig trygga med att de har all information de behöver för att få en bra arbetsmiljö och leverera kvalitet till våra besökare.

Den noggranna planeringen och det gemensamma engagemanget för att uppnå tydliga förväntningar har resulterat i en snygg och smidig lösning för både besökshantering och bokningsinformation. IT-arkitekturen som nu är på plats säkerställer att systemet är både hållbart och lätt att underhålla.

World of Volvos satsning på innovativa teknologiska lösningar har inte bara förbättrat deras interna processer. Det har också satt en ny standard för hur besökshantering och bokningssystem kan integreras och användas effektivt.

Bokningshantering med Azure Logic Apps

Det är inte bara besöksflödet som är viktigt att ha koll på. För att förbättra hanteringen av mötesrum och bokningar har World of Volvo implementerat en lösning baserad på Azure Logic Apps. Lösningen ger detaljerad information om samtliga mötesrum i anläggningen. Inklusive vem som har bokat rummet, vilken tid som bokningen gäller och vilka möten som följer. Skärmar utanför varje mötesrum visar informationen för både besökare och personal, vilket skapar en sömlös och transparent översikt.

Alla projekt innebär utmaningar, och tack vare ett fint samarbete mellan Two och World of Volvo kunde teamet hantera och lösa dem på ett bra sätt. En tydlig projektplan och kravspecifikation var avgörande för framgången, och projektet blev en lärorik upplevelse för alla inblandade.

Framtiden ser ljus ut med planer på att utöka systemet. Snart kommer översiktstavlor att installeras i entrén, vilka kommer att hjälpa besökaren att hitta till rätt våning.

En framgångsrik implementation med värdeskapande resultat

– Från början var vårt behov att ligga steget före och identifiera utmaningar innan de uppstår. För att uppnå detta insåg vi att det var nödvändigt att samla in data från alla våra stödsystem och visualisera den på ett enkelt och överskådligt sätt genom rapporter, säger Anton Samuelsson, CTO på World of Volvo, och fortsätter:

– Redan innan jag tog över efter projektfasen hade Two utfört ett enastående arbete med att koppla samman data från våra olika system och dra nytta av Power BI. Detta har gett verksamheten de verktyg som behövs för att kunna reagera snabbare och vara bättre förberedda på kommande utmaningar.

– De direkta effekterna av lösningen ser vi redan idag i form av förbättrad effektivitet och snabbare beslutsfattande. De största fördelarna är att vi nu kan agera proaktivt tack vare realtidsdata och intuitiva rapporter. Lösningen har skapat betydande värde genom att minska manuellt arbete och ge oss en djupare förståelse för vår data, vilket leder till mer informerade beslut, konstaterar Anton Samuelsson.

– Nu när verksamheten har varit igång i snart ett år har behovet av tillgänglighet till information ökat markant. Vi har identifierat flera nya datakällor som vi vill kunna spåra och analysera dagligen för att ytterligare förbättra vår effektivitet och beslutsfattande.

Two och World of Volvo i ett långsiktigt partnerskap

Anton Samuelsson ser fler möjligheter framöver: – På längre sikt förväntar vi oss att lösningen kommer att fortsätta stödja vår tillväxt genom att möjliggöra ännu djupare insikter och ökad anpassningsförmåga. En av de största utmaningarna vi står inför är att hantera den ständigt växande mängden data. Vi tror att Power BI kommer att fortsätta vara en avgörande faktor för att hjälpa oss analysera och visualisera denna data på ett effektivt sätt, vilket i sin tur underlättar strategiskt beslutsfattande.

– Samarbetet med Two har varit exceptionellt; de har varit både tillgängliga och lyhörda för våra behov. Deras stöd har varit ovärderligt i vår strävan att förbättra vår datahantering och analys. Jag vill också tillägga att vi ser fram emot att fortsätta vårt samarbete med Two. Deras expertis och engagemang har varit avgörande för vår framgång hittills, och vi är övertygade om att de kommer att fortsätta vara en värdefull partner i framtiden, avslutar Anton Samuelsson, CTO på World of Volvo.

Christofer Järlesjö
VD
070-2387829
christofer.jarlesjo@two.se

På Two sätter vi relationen till våra kunder och samarbete i fokus för att tillsammans göra våra kunder framgångsrika. Vi hjälper våra kunder att effektivisera och automatisera sina affärsprocesser genom rätt lösningar för både affärssystem och bunsiness intelligence. Vår expertis ligger inom Microsoft Dynamics 365 Business Central, Jeeves ERP, Power BI och Qlik. Med långsiktiga partnerskap som grundsten är vi övertygade om att vi kan ge våra kunder hållbara affärslösningar som hjälper dem uppfylla sina verksamheters mål.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.