Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport för perioden 2023.01.01 – 2023.03.31

Published

on

Delårsrapport för perioden 2023.01.01 – 2023.03.31

 

PolarCool AB (publ) publicerar delårsrapporten för första kvartalet. Hela rapporten finns tillgänglig på bolagets hemsida (https://www.polarcool.se). Nedan presenteras en sammanfattning av delårsrapporten.

 

Väsentliga händelser under första kvartalet

 

PolarCool offentliggör antalet uthyrda system 2022 samt utsikter för 2023

Bolaget meddelar att den installerade basen har ökat till 38 PolarCap® Systems i Europa. Bedömningen är att uthyrningen kommer att fortsätta öka och i slutet av 2023 uppgå till 100-150 system.

 

PolarCool utökar sin närvaro i tysk ishockey

Bolaget tecknar ett 2-årigt avtal med den professionellla klubben Dresdner Eislöwen för användandet av PolarCap® System.

 

PolarCool tar hem första avtalet i Norge – Vålerenga Hockey

PolarCool fortsätter etablera PolarCap® System inom europeisk toppishockey där norska storklubben Vålerenga Ishockey blir nästa lag att implementera PolarCap® i sina rutiner för att behandla hjärnskakningar.

 

PolarCool tar hem första avtalet i Danmark

Bolaget tecknar avtal med danska toppklubben Sønderjyske som spelar i danska högstaligan – Metal Ligaen.

 

PolarCool deltar i UEFA Medical Symposium i Frankfurt som officiell guldpartner

PolarCool deltar som en av 14 utvalda externa partners på det åttonde UEFA Medical Symposium i Frankfurt tillsammans med mer än 250 av fotbollens ledande läkare.

 

Styrelsen i PolarCool beslutar om en företrädesemission om cirka 7,4 MSEK – säkerställd till cirka 90 procent

Bolaget har beslutat om en företrädesemission som vid full teckning tillför Bolaget cirka 7,4 MSEK före emissionskostnader.

 

PolarCool tar hem ytterligare rugbyavtal med fransk Top 14-gigant

Bolaget fortsätter etablera PolarCap® System i den franska högstaligan Top 14 där Lyon Olympique Universitaire (LOU) tecknar ett tvåårigt avtal.

 

PolarCool växer i HockeyAllsvenskan – ligaettan MoDo Hockey tecknar avtal

Framgångarna på den svenska ishockeymarknaden fortsätter för Bolaget. HockeyAllsvenskans ligaetta, MoDo Hockey blir nästa lag att börja tillhandahålla PolarCap® System genom ett tvåårigt avtal.

 

Schweiziska hockeyklubben SC Bern tecknar ett 2-årigt avtal för användandet av PolarCap® System

Etableringen av PolarCap® inom schweizisk hockey fortsätter där klubbjätten SC Bern blir andra laget efter HC Davos att inkludera PolarCap® System i sin behandlingsrutin för hjärnskakningar.

 

Lyckad emission i PolarCool – tillförs 7,4 MSEK

Utfallet i företrädesemissionen meddelas där Bolaget tillförs cirka 7,4 MSEK före emissionskostnader (som beräknas uppgå till cirka 1,6 MSEK).

 

PolarCool beslutar om riktad nyemission upp till 1,5 MSEK

Styrelsen i PolarCool beslutar med stöd av bemyndigandet beviljat av extra bolagsstämma den 13 mars 2023, om en riktad nyemssion upp till 1,5 MSEK.

 

PolarCool meddelar utfall i den riktade nyemissionen

Styrelsen i PolarCool meddelar utfallet i den riktade emission av aktier till garanterna i den tidigare genomförda företrädesemissionen. Totalt tecknades en emissionslikvid om ca 1,3 MSEK, varav 0,3 MSEK betalas genom kvittning enligt 13 kap. 41 § aktiebolagslagen mot fordran på garantiersättning från företrädesemissionen.

 

 

Finansiell översikt och nyckeltal

 

 

 

 

VD Erik Andersson kommenterar kvartalet

 

PolarCools vision är att etablera PolarCap® System som den givna akuta behandlingen av hjärnskakning. Vi vill förändra nuvarande praxis gällande akut behandling, eller om vi ska vara ärliga: brist på behandling.

 

Att genomföra detta är ett långsiktigt och tidskrävande arbete. Under det första kvartalet 2023 har vi fortsatt att göra marknads- och verksamhetsmässiga framsteg. Vi har stärkt vår närvaro på den europeiska marknaden genom nya avtal på både befintliga och nya marknader. Ytterligare europeiska storlag har tecknat avtal och vi har tagit betydande steg framåt i arbetet med certifieringen av vårt eget kvalitetssystem. Vi ser nu fram emot att fortsätta arbetet med att etablera PolarCap® System som en akut behandlingsmetod för hjärnskakningar.

 

Framgångarna i Frankrike fortsätter

Framgångarna i Frankrike fortsatte, rugbylaget Lyon Olympique Universitaire (LOU) blev nästa Top 14-lag att teckna avtal för användandet av PolarCap® System. PolarCool har på senare tid tecknat ett antal strategiska avtal med professionella rugbyklubbar i både Frankrike och Storbritannien. Vi har sedan tidigare två franska rugbyavtal med Top 14-lagkollegorna Stade Français och Racing 92.  Målsättningen i närtid är att teckna fler avtal både i högstaligan Top 14 och i den franska andraligan Pro D2. För varje individuellt avtal närmar vi oss den långsiktiga målsättningen – en ligalösning.

 

Genombrott i Norge och Danmark

Bolaget fortsätter att etablera PolarCap® System inom nordisk toppishockey genom att ta hem första avtalen i Norge och Danmark där storklubbarna Vålerenga Hockey och Sønderjyske blir först ut. Vålerenga Ishockey är en av de mest framgångsrika klubbarna inom norsk hockey med 30 ligatitlar och danska Sønderjyske deltog så sent som säsongen 2021/2022 i Champions Hockey League. Vår förhoppning är att avtalen ska ge ökad uppmärksamhet för vår behandlingsmetod och att fler lag i respektive liga ska följa efter till nästa säsong.

 

Hockeygiganten SC Bern tecknar avtal

Under det första kvartalet tecknade Bolaget ett strategiskt viktigt avtal med den schweiziska ishockeyjätten SC Bern för användning av PolarCap® System. Avtalet är viktigt för Bolagets fortsatta etablering på den schweiziska marknaden där SC Bern nu blir det andra laget efter HC Davos att inkludera behandling med PolarCap® System i sina rutiner för hjärnskakningar.

 

Trenden håller i sig – ökad nettoomsättning jämfört med samma period 2022

Med ett ökat antal avtal fortsätter trenden med en ökad nettoomsättning. Våra avtalsintäkter periodiseras under hela avtalsperioden. Givet en förbättrad försäljning under 2022 ökade nettoomsättningen till 0,3 MSEK (0,2 MSEK) under första kvartalet 2023.

 

Merparten av de avtal som tecknats under Q1 2023 kommer att börja påverka nettoomsättningen under andra halvan av 2023 i samband med säsongstarterna.

 

Den lyckade emissionen stärker PolarCools finansiella ställning

Det positiva utfallet från företrädesemission var en mycket viktig händelse under det första kvartalet. Vi gläds åt intresset och tron på Bolaget och vi arbetar nu intensivt för att öka vår kundbas och omsättning. I och med återbetalningen av konvertibellånet i maj blir våra försäljningsframgångar än mer viktiga för Bolagets finansiella ställning.

 

Framsteg i MDR-certifieringsprocessen

PolarCool arbetar för att erhålla certifiering för Bolagets eget kvalitetssystem. Idag genomförs kvalitetssäkringen i samarbete med BrainCool AB (publ). I den pågående processen med att erhålla ett eget certifikat för detta enligt EU:s nya regelverk Medical Device Regulation (MDR), har vi genomfört och klarat den första revisionen av Intertek, som är en s.k. Notified Body (NB). Detta är den första av två planerade revisioner i den pågående certifieringsprocessen. Den avslutande revisionen, stage 2 audit, är planerad att ske under mitten av juni 2023. Detta är det sista steget för att PolarCool ska kunna erhålla ett eget MDR-certifikat, vilket är en viktig milstolpe och kommer innebära betydligt lägre kostnader framöver för Bolaget. Arbetet med detta kommer därför prioriteras och därmed ta betydande resurser i anspråk fram till det förväntade godkännandet under Q3. 

 

Sammanfattningsvis så är jag nöjd med de framsteg som vi gjort hittills. Under perioden har merparten av våra kunder varit i slutet av sina säsonger och trots det har vi kunnat sluta nya avtal. När uppstarten av de nya tävlingssäsongerna nu sker under Q2 väntar en intensiv och viktig period för PolarCool inför den andra halvan av 2023. Vi har idag ett betydande antal kunddialoger vilket är en förutsättning för att nå vår målsättning för 2023.

 

För mer information

Erik Andersson –  VD PolarCool AB (publ)                             
+46 – 738 60 57 00                                                          
E-mail: erik.andersson@polarcool.se

Denna information är sådan information som PolarCool AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 maj 2023 kl. 10.00 CET.

Hela kvartalsrapporten finns tillgänglig på bolagets hemsida (https://www.polarcool.se) och som bilaga i detta pressmeddelande.

Om PolarCool AB (publ)

PolarCool AB (publ) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudsmällar. PolarCool AB (publ) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Truecallers styrelse inför utdelningspolicy, föreslår utdelning och söker nytt mandat för återköp

Published

on

By

Truecallers styrelse har idag beslutat att införa en utdelningspolicy som innebär att 25 procent av det årliga resultatet efter skatt ska delas ut till aktieägarna i Truecaller. Till bolagsstämman den 23 maj föreslår Truecallers styrelse därför en utdelning om 0,40 kronor per aktie för räkenskapsåret 2023. Därutöver föreslår styrelsen en engångsutdelning om 1,30 kronor per aktie. Den totala utdelningen föreslås bli 1,70 kronor per aktie. Utöver utdelningen föreslår Truecallers styrelse bolagsstämman att makulera 28,6 miljoner återköpta B-aktier vilket motsvarar drygt 7,5% av de utestående aktiekapitalet, samt att bolagsstämman ska ge styrelsen ett nytt bemyndigande för att efter bolagsstämman ha möjligheten att återköpa upp till 10% av de utestående aktierna.

Sedan Truecallers börsnotering i oktober 2021 har Truecaller redovisat en stabil lönsamhet och ett starkt kassaflöde. Detta har använts till att återköpa aktier, i enlighet med de bemyndiganden som styrelsen har fått från bolagsstämmorna 2022 och 2023, samt till att göra mindre tilläggsförvärv. Truecaller har sedan återköpsprogrammet inleddes i september 2022 återköpt drygt 28,6 miljoner B-aktier för cirka 940 miljoner kronor, motsvarande drygt 7,5 procent av det utestående aktiekapitalet. Återköpen har finansierats helt av Truecallers operativa kassaflöden. Per 31 december 2023 hade Truecaller likvida medel och tillgångar i kortfristiga räntefonder om cirka 1 573 miljoner svenska kronor. Detta är ungefär motsvarande nivå som Truecaller hade per 30 september 2023. Bolaget har inga finansiella skulder.

 

Givet Truecallers stabila lönsamhet har Truecallers styrelse fattat beslut om att inrätta en utdelningspolicy som innebär att 25 procent av årets resultat efter skatt skall delas ut till aktieägarna. För räkenskapsåret 2023 motsvarar detta cirka 0,40 kronor per aktie. Därutöver föreslår Truecallers styrelse bolagsstämman en extra utdelning om 1,30 kronor per aktie. Styrelsen bedömer att bolaget även efter en sådan utdelning har en finansiell styrka som väl motsvarar de behov av stabilitet och handlingsfrihet som bolaget kan förväntas ha framöver. Den totala föreslagna utdelningen uppgår till knappt 590 miljoner kronor.

 

Som tidigare kommunicerats har Truecallers styrelse också föreslagit bolagsstämman att makulera de återköpta B-aktierna, samt att ge styrelsen ett nytt bemyndigande för att ha möjligheten att återköpa upp till 10 procent av de utestående aktierna.

 

“Styrelsen är eniga i att vi vill fortsätta återbäringen till aktieägarna i form av såväl återköp och utdelning. Sedan september 2022 har det gjorts genom aktieåterköp och vi anser nu att tiden är mogen att komplettera återköpen med en årlig utdelning om 25 procent av resultatet efter skatt till aktieägarna. Med anledning av Truecallers starka finansiella ställning, lönsamhet och kassaflöde har vi detta år föreslagit en större utdelning för att uppnå en mer kapitaleffektiv finansiell struktur. Vår lönsamhet ger oss möjlighet att både finansiera såväl fortsatt tillväxt som distribution av vinstmedel till våra aktieägare, i form av både återköp och utdelningar, kommenterar Nami Zarringhalam, styrelseordförande för Truecaller.

 

Kallelse och övriga förslag till bolagsstämman den 23 maj kommer publiceras på Truecallers webbplats.

 

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 374 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2022. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Syncro Group announces strategic partnership with Ninetone Group AB

Published

on

By

Syncro Group, which offers the AI platform Collabs for effective and transparent influencer marketing, today announces that the company has signed a strategic partnership with Ninetone Group AB, a premier influencer marketing agency. This partnership will utilize Collabs’ innovative platform to enhance Ninetone’s operational efficiency and open new revenue streams by expanding brand collaborations for their talents.

“We are thrilled to partner with Ninetone, as they embody the type of serious market actor Collabs was designed to support,” said Ebbe Damm, CEO of Syncro Group.

 

“With Collabs, we can not only streamline our existing operations but also expand into new areas by effectively matching our creators with ideal brand opportunities,” said Patrik Frisk, CEO of Ninetone Group.

 

The collaboration will begin in May 2024, with both companies actively working to integrate and optimize their joint operations.

 

Key Partnership Objectives:

  1. CRM Integration: Ninetone will leverage Collabs as a Customer Relationship Management (CRM) tool to manage communications and collaborations more efficiently for the talents they represent.

  2. Commercial Engagements Expansion: Utilizing Collabs’ infrastructure, Ninetone will streamline its engagements with brands, enhancing its ability to connect creators not only signed by the agency but also those outside its exclusive roster. This approach will allow Ninetone to explore new revenue opportunities by finding more relevant brand partnerships for their creators.

 

For further information, please contact:

Ebbe Damm, CEO, Syncro Group
Phone:  +46 70 546 46 00

Email:   ebbe.damm@syncro.group

 

About Syncro Group

Syncro enables collaboration between people and brands through innovative tech. Syncro has offices in Sweden and Denmark, with headquarter in Stockholm.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Syncro tecknar strategiskt partnerskap med Ninetone Group AB

Published

on

By

Syncro Group, som erbjuder AI-plattformen Collabs för effektiv och transparent influencer marketing, meddelar idag att bolaget tecknat ett strategiskt partnerskap med Ninetone Group AB, en ledande influencer marketing-byrå. Detta partnerskap kommer att använda Collabs innovativa plattform för att förbättra Ninetones operativa effektivitet och öppna nya intäktsströmmar genom att utöka varumärkessamarbeten för deras talanger.

”Vi är glada över att samarbeta med Ninetone, eftersom de förkroppsligar den typ av seriösa marknadsaktörer som Collabs är designade att stödja”, säger Ebbe Damm, vd för Syncro Group.

 

”Med Collabs kan vi inte bara effektivisera vår befintliga verksamhet utan också expandera till nya områden genom att effektivt matcha våra kreatörer med idealiska varumärkesmöjligheter”, säger Patrik Frisk, vd för Ninetone Group.

 

Samarbetet påbörjas i maj, 2024, och bägge företag aktivt arbetar för att integrera och optimera sin gemensamma verksamhet.

 

Huvudmål för partnerskapet:

  1. CRM-integration: Ninetone kommer att utnyttja Collabs som ett CRM-verktyg (Customer Relationship Management) för att hantera kommunikation och samarbeten mer effektivt för de kreatörer som de representerar.

  2. Expansion av kommersiella engagemang: Genom att använda Collabs infrastruktur kommer Ninetone att effektivisera sina engagemang med varumärken, vilket förbättrar Nintones förmåga att koppla samman kreatörer som inte bara har kontrakt med byrån utan även externa kreatörer. Detta tillvägagångssätt gör det möjligt för Ninetone att utforska nya intäktsmöjligheter genom att hitta mer relevanta varumärkespartnerskap för sina kreatörer.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ebbe Damm, VD, Syncro Group
Telefon:  070 546 46 00

E-post:  ebbe.damm@syncro.group

 

Om Syncro Group

Syncro Group AB (publ) är ett noterat bolag på Spotlight Stock Market under SYNC B med en egenutvecklad unik AI-plattform inom influencer marketing som är en del av att forma den nya digitala ekonomin och möjliggör samarbete mellan människor och varumärken – via tech. Syncro har kontor i Sverige och Danmark, med huvudkontor i Stockholm. För mer information, gå in på www.syncro.group.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.