Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport för perioden jan-sep 2020

Published

on

Jämförelser i rapporten har, om inte annat angetts, skett mot närmast motsvarande period år 2019. Safe at Sea AB:s räkenskapsår är 1 januari – 31 december.

Koncern – Delårsperioden (jan-SEPTEMBER) 2020

  • Nettoomsättningen uppgick till 6 696 tkr (5 834 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 273 tkr (-3 315 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,134 kr (-0,737 kr)
  • Soliditet 49,9% (26,5%)
  • Kassalikviditet 116,9% (93,3%)

Koncern – TREDJE kvartalet (JULI-SEPTEMBER) 2020

  • Nettoomsättningen uppgick till 843 tkr (1 930 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 464 tkr (-1 365 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,154 kr (-0,303 kr)

MODERBOLAG – Delårsperioden (jan-SEPTEMBER) 2020

  • Nettoomsättningen uppgick till 6 696 tkr (5 834 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 273 tkr (-3 314 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,134 kr (-0,737 kr)
  • Soliditet 50,1% (27,3%)
  • Kassalikviditet 115,4% (91,0%)

MODERBOLAG- TREDJE kvartalet (JULI-SEPTEMBER) 2020

  • Nettoomsättningen uppgick till 843 tkr (1 930 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 464 tkr (-1 364 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,154 kr (-0,303 kr)

 

VD:s kommentarer

I det tredje kvartalet har vi upplevt en mycket avvaktande marknad och vi kan efter utgången av perioden tyvärr presentera ett negativt ackumulerat resultat om -1 273 tkr. Den svaga försäljningen är av allt att döma en effekt av Covid 19 där flera kunder har skjutit på sina beslut. Sannolikt har vi i kvartalet fått erfara den farhåga vi beskrev i början året; att våra kunder som är organisationer och aktörer som involveras i hanteringen av Covid 19 har förskjutit fokus och resurser från materielanskaffning till hantering av pandemisituationen. Det råder ingen tvekan om att vi står inför stora osäkerheter avseende den andra Covid-våg som sprider sig i framförallt Europa. Flera av de europeiska länderna börjar återigen att införa restriktioner som troligtvis kommer inverka negativt på våra affärer där möten, tester och utbildningar är avgörande för att komma vidare i processerna.

För att ta oss runt problematiken med nuvarande begränsningar för fysiska möten och event så har vi i det tredje kvartalet fokuserat på att utveckla vår digitala marknadsföring och processer med åtgärder i form av uppdaterat marknadsmaterial samt utveckling av våra befintliga samarbeten med partners och distributörer. Vi bedömer att förutsättningarna för större mässor och event även framgent kommer att vara begränsade, varpå vi kommer att fortsätta arbetet med att effektivisera och vidareutveckla vårt digitala marknadsarbete både internt och i samarbete med våra lokala partners. Trots rådande omständigheter så var vi i oktober på plats i Kroatien för demonstration av vårt RescueRunner-system. Kroatien är en marknad med stor potential som vi valt att bearbeta själva utan en lokal distributör. I samband med demonstrationsdagen så närvarade framförallt deras Röda Korset-organisation, men även andra myndigheter och organisationer som ser RescueRunner som ett mycket lämpligt arbets- och räddningsbåtsystem.

I våra strategiska projekt har vi i perioden tagit stora kliv framåt. I AVINOR-projektet så genomför vi förberedande tester med goda resultat. Vi inväntar dock fortfarande funktionstester på plats i Norge, men baserat på resultaten från våra förberedande tester och kundens återkoppling så bedömer vi oss kunna presentera en mycket konkurrenskraftig och kostnadseffektiv lösning för ökad räddningsförmåga och räddningskapacitet kring norska flygplatser. I ElEcoRunner-projektet pågår arbetet med vår PoC-enhet (Proof of Concept), och det är vår förhoppning att inom en snar framtid kunna presentera utfallet. Att lansera vår nya drivlina och plattform under en pandemi är en utmaning och därför analyserar vi konkreta åtgärder och planerar för arbetet efter ett lyckosamt PoC-utförande.

Det är vår förhoppning att pandemins effekter inte ska påverka oss lika hårt som den situation vi upplevde i våras och att vi under det fjärde kvartalet ska kunna genomföra tester, sälja, producera och leverera för att stärka det ackumulerade resultatet och nå i hamn med vår uttalade målsättning om ett positivt resultat för 2020 och en orderstock att arbeta med under 2021. Som jag beskrev i det senaste vd-brevet som skickades i september var vår förhoppning att i närtid kunna presentera affärer, och vi kan konstatera att sedan sista veckan i september har vi åter kunnat offentliggöra flera affärsavslut, vilket skapar goda förutsättningar för att kunna avsluta året på ett bra sätt.

Henrik Hartman, CEO

För mer information vänligen kontakta:

Henrik Hartman                                   

Telefon +46 (0)303-23 07 00
henrik.hartman@safeatsea.se

Denna information är sådan information som Safe at Sea AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 oktober 2020.

Safe at Sea AB tillverkar, utvecklar och säljer lätta, flexibla och kostnadseffektiva sjösäkerhetssystem. Dessa system bidrar till att rädda liv och effektivisera maritim SAR-verksamhet (Search and Rescue) och är förmodligen de effektivaste systemen i världen för att rädda nödställda personer ur vattnet. Systemen innefattar utrustning, utvecklade arbetsmetoder och tillhörande utbildning. Basen i Safe at Seas utbud är RescueRunner, SafeRunner, FireRunner och GuardRunner. Safe at Seas aktie är listad på Spotlight Stockmarket.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Kommuniké från årsstämman den 16 maj 2024

Published

on

By

Nedan anges de huvudsakliga besluten vid årsstämman, samtliga beslut var enhälliga

* Mats Ekberg valdes till ordförande att leda årsstämman.

* Vid stämman var 10 495 191 (59,07 %) av totalt 17 768 850 aktier och 23 095 191 (76,05) av totalt 30 368 850 röster representerade.

* Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning.

* Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag vilket innebar att årets resultat balanseras i ny räkning.

* Styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
 

* Till styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget utgår ett styrelsearvode om vardera tre prisbasbelopp och till styrelseordförande utgår ett arvode om sex prisbasbelopp för tiden fram till nästa årsstämma. Ersättningen betalas ut efter genomfört uppdrag och till då gällande prisbasbelopp. Ersättning till revisor utgår mot godkänd löpande räkning.

* Vid därefter företagna val utsågs för tiden fram till nästa årsstämma följande funktionärer:

  • Johan Liu, ordförande  
  • Mats Augurell, ledamot
  • Bill Brox, ledamot
  • Henrik Rhedin, ledamot
  • Lars-Inge Sjöqvist, ledamot
  • Natalie Liu, suppleant

* Till bolagets revisor valdes revisionsbolaget GrantThornton med huvudansvarig revisor Victor Cukierman.

* Stämman beslutade om ett bemyndigande till styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma få genomföra en emission av högst det antal aktier och/eller teckningsoptioner som omfattas av begränsningarna i för bolaget senast antagna bolagsordning. Emissionen kan vara en företrädesemission eller en riktad emission och betalas kontant, genom apport eller genom kvittning.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem

+46 704 180 000

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.