Marknadsnyheter
DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN JAN-SEP 2023
Jämförelser i rapporten har, om inte annat angetts, skett mot närmast motsvarande period år 2022. Safe at Sea AB:s räkenskapsår är 1 januari – 31 december.
Delårsperioden (januari-september) 2023
- Nettoomsättningen uppgick till 11 828 tkr (6 796tkr)
- Resultat efter finansiella poster uppgick till 835 tkr (-3 246 tkr)
- Resultat per aktie uppgick till 0,030 kr (-0,118 kr)
- Soliditet 64,4% (63%)
- Kassalikviditet 111,5% (170,2%)
tredje kvartalet (Juli-september) 2023
- Nettoomsättningen uppgick till 3 762 tkr (3 267 tkr)
- Resultat efter finansiella poster uppgick till 58 tkr (-594 tkr)
- Resultat per aktie uppgick till 0,002 kr (-0,021 kr)
- Soliditet 64,4% (63,0%)
- Kassalikviditet 111,5% (170,2%)
Safe at Sea AB tillverkar, utvecklar och säljer lätta, flexibla och kostnadseffektiva sjösäkerhetssystem. Dessa system bidrar till att rädda liv och effektivisera maritim SAR-verksamhet (Search and Rescue) och är förmodligen de effektivaste systemen i världen för att rädda nödställda personer ur vattnet. Systemen innefattar utrustning, utvecklade arbetsmetoder och där tillhörande utbildning. Basen i Safe at Seas utbud är RescueRunner, SafeRunner, SeaRanger, GuardRunner X, SRX, GRX och ElEcoDrive. Bolaget har sitt säte i Göteborg och listades på AktieTorget den 10 januari 2008.
VD:s kommentar
För det tredje kvartalet presterar vi ett resultat på 58 tkr (-594 tkr), vilket generar ett ackumulerat resultat för delårsperioden om 835 tkr (-3 246 tkr).
Detta trots en turbulent period, med en orolig omvärldssituation är det inspirerande att kunna visa på ett, om än blygsamt, men ändock positivt resultat också för tredje kvartalet.
I synnerhet sett över tid, för historiskt har det tredje kvartalet varit relativt svagt ur ett försäljningsperspektiv. Det är därför extra glädjande att vi kunnat fortsätta på den fina trenden med ett positivt resultat ett fjärde kvartal i rad.
Perioden oktober till december brukar vara ett av de bästa kvartalen för bolaget. Vi har redan nu fler inkomna beställningar under oktober än under hela tredje kvartalet. Bolaget deltar också i flera upphandlingar med lång processtid som enligt kundernas tidplaner ska vara klara innan årsskiftet. För många av våra kunder är det också så att de i slutet på budgetåret är angelägna om att lägga planerade beställningar innan årsskiftet.
Vi har under kvartalet minskat personalstyrkan något och omprioriterat i pågående verksamhet. Detta för att fokusera än mer på försäljningen och pågående upphandlingsprocesser. Jag vill här passa på att ge alla medarbetare ett stort tack för fina arbetsinsatser!
Vi har såväl under perioden som fram till dags dato accelererat försäljningsarbetet speciellt på den militära marknaden och då framförallt försäljningen av SeaRanger-systemet.
Generellt har SeaRanger-systemet väckt ett mycket stort intresse från såväl nya som befintliga kunder på samtliga marknader. Detta tillsammans med det goda samarbetet vi har med Equipnor på den militära marknaden, gör att vi med tillförsikt ser fram emot en spännande avslutning av året och en god start av 2024. Inte nog med det, ElEcoDrive™ vår helt elektriska drivlina som nu finns tillgänglig som alternativ på samtliga våra båtar gör att de kunder som jobbar med hållbarhet i sin verksamhet och med oss som leverantör redan nu kan få tillgång till teknologi som på ett hållbart sätt löser deras utmaningar och behov.
Därtill är ambitionen att komma i mål med SOLAS-projektet, senast under 2024Q1. SOLAS projektet öppnar en stor marknad som vi idag är förhindrad att bearbeta. Arbetet är strategiskt viktigt då det ger bolaget goda möjligheter till tillväxt.
Vi stannar dock inte vid det, tillsammans med forskningsinstitutet RiSE norska Netovation, genomför vi FoU-projektet LSAM-SAFE som syftar till att hitta lösningar bl.a. 3D-printning av skrov till våra båtar. Primärt gäller det RescueRunner. Endast med återvunnen plast och med mindre materialåtgång. Projektet har finansieringsstöd från VINNOVA och administreras av RiSE. Detta är ett projekt som ligger i linje med att möta våra och våra kunders hållbarhets-ambitioner.
Kaj Lehtovaara, tf. vd.
Denna information är sådan som Safe at Sea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-10-31 10:09 CET.
För mer information vänligen kontakta:
Henrik Hartman
Telefon +46 (0)303-23 07 00
info@safeatsea.se
Safe at Sea AB tillverkar, utvecklar och säljer lätta, flexibla och kostnadseffektiva sjösäkerhetssystem. Dessa system bidrar till att rädda liv och effektivisera maritim SAR-verksamhet (Search and Rescue) och är förmodligen de effektivaste systemen i världen för att rädda nödställda personer ur vattnet. Systemen innefattar utrustning, utvecklade arbetsmetoder och tillhörande utbildning. Basen i Safe at Seas utbud är RescueRunner, SafeRunner, FireRunner och GuardRunner. Safe at Seas aktie är listad på Spotlight Stockmarket.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke