Connect with us

Marknadsnyheter

DELÅRSRAPPORT FÖR TREDJE KVARTALET 2024 NEW WAVE GROUP AB

Published

on

PERIODEN 1 JULI – 30 SEPTEMBER 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 308,3 MSEK, vilket var 1% lägre än föregående år (2 337,0 MSEK). Valutaför­ändringar påverkade omsättningen negativt med 3%.
  • Rörelseresultat uppgick till 312,8 (381,1) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 204,1 (270,9) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,54 (2,04) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 191,4 (173,3) MSEK.

PERIODEN 1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 6 701,4 MSEK, vilket var 1% lägre än föregående år (6 777,0 MSEK). Valutaförändringar påverkade omsättningen negativt med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 799,7 (1 058,4) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 535,6 (752,7) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 4,04 (5,67) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 732,6 (210,3) MSEK.
  • Soliditeten uppgick till 60,7 (55,8) %.
  • Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 29,3 (40,2) %.

VD HAR ORDET

Det känns väldigt bra att vi fortsätter att ta marknadsandelar i en tuff marknad.            

Juli – september

Nettoomsättningen i lokala valutor ökade med 2%. Det känns väldigt bra att vi fortsätter att ta marknadsandelar i en tuff marknad, även om jag samtidigt inte alls är nöjd. I exempelvis Sverige minskade Sportindex med 1,5% under tredje kvartalet och det var 11:e kvartalet i rad med minussiffror. Heminredningsindex var minus 9% i kvartalet trots att det också var minus 1% under 2023, en sammanlagd nedgång på 10% jämfört med tredje kvartalet 2022. Profil-
marknaden bedömer vi även den gick ner med kring 7-9% så det var ett mycket tufft kvartal. Vi står dock sammantaget väldigt starka och fortsätter trots det våra marknadsinvesteringar.

Rörelseresultat

Rörelseresultatet minskade från 381,1 MSEK till 312,8 MSEK och rörelsemarginalen för kvartalet blev 13,6%. Minskningen jämfört med föregående år beror dels på att vi i fjol redovisade vissa engångsintäkter, dels på ökade lönekostnader och vår fortsatta offensiva marknadsinvesteringar i framför allt Tyskland och USA. En stor del av att vi ändock lyckas leverera ett bra rörelseresultat i en svår tid, trots att vi fortsätter våra investeringar, är den stabila bruttovinstmarginalen. Under kvartalet uppgick den till 48,8% vilket var 0,2% bättre än föregående år, trots att många konkurrenter priskrigar för att försöka upprätthålla volymer och omsättning.

Januari – september

Försäljningsmässigt är perioden ungefär också som kvartalet var. I lokala valutor är nettoomsättningen samma som föregående år, vilket är betydligt bättre än marknadsutvecklingen och vi fortsätter hela tiden att ta marknadsandelar. Å andra sidan bör vi kunna ännu bättre! Vårt arbete i det korta perspektivet är att fokusera på att hitta nya kunder och marknader och fortsätta arbetet och investeringarna i Tyskland och USA. Vi ska kunna prestera ännu bättre jämfört med marknaden.

Rörelseresultatet sjönk från 1 058,4 MSEK till 799,7 MSEK beroende på många olika faktorer, varav en är att vi fortsätter att vara aggressiva, investera och ta marknadsandelar. Jag känner mig helt trygg i att detta kommer att ge god effekt i framtiden på såväl omsättning som resultat.

Kassaflöde och balansräkning

Kassaflödet i kvartalet förbättrades från 173,3 MSEK till 191,4 MSEK och för perioden januari – september med hela 522,3 MSEK till 732,6 (210,3) MSEK. Soliditeten är nu 60,7% och rekordstark och skuldsättningen mycket låg. Jag har de senaste nio månaderna märkt viss otålighet bland investerare och aktieägare att vi inte använt vår starka finansiella ställning till förvärv. Vi både vill och kan förvärva och vi kommer med stor sannolikhet att göra det, men ALDRIG för att skapa kortsiktig tillväxt. Våra förvärv ska skapa långsiktiga aktieägarvärden och tillföra koncernen värden även för våra kunder på både kort och lång sikt – men förr eller senare kommer vi säkert att hitta dem.

Framtiden

Jag känner mig lugn, trygg och optimistisk inför framtiden men jag tror inte att ekonomin i allmänhet tar någon större fart i det kortsiktiga perspektivet. Vi lever också i en orolig omvärld som påverkar oss alla. Det vi har kontroll över och skall fortsätta att förvalta är vår starka New Wave-organisation. Vi ska fortsätta att ta marknadsandelar, vi ska fortsätta våra investeringar i alla länder och verksamheter men i synnerhet inom Teamwear som produktområde och geografiskt i Tyskland och USA. Dessa satsningar kommer i det kortsiktiga perspektivet att dra ner resultatet men i det lite längre perspektivet skapa goda värden för våra aktieägare. I det korta perspektivet tror jag inte att vi kommer att få se någon vändning i marknaden generellt, jag tror att vi kommer att få se ytterligare några tuffa kvartal även om jag självklart hoppas att jag har fel.

Till sist, vi har en väldigt bra organisation. Vi har, jämfört med våra konkurrenter, en hög servicenivå, bra produkter och starka varumärken. Vi har en stark balansräkning och en sund ekonomi. Vi tänker fortsätta att bygga New Wave till ett ännu större, bättre och lönsammare företag!

Välkomna att följa med på den fortsatta resan och tack till er alla!

Torsten Jansson, VD och koncernchef

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:

VD och koncernchef
Torsten Jansson
Telefon: +46 31–712 89 01
E-post:
torsten.jansson@nwg.se

Vice koncernchef
Göran Härstedt
Telefon: 070–362 56 11
E-post:
goran.harstedt@nwg.se

Ekonomi- och finanschef
Lars Jönsson
Telefon: +46 31–712 89 12
E-post:
lars.jonsson@nwg.se

Denna information är sådan information som New Wave Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 November 2024 kl 07:00.

Om du intresserad av att anmäla eller avanmäla dig för framtida utskick från New Wave Group, skicka ett mail till info@nwg.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.