Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport januari–juni 2022 – Pricer AB (publ)

Published

on

Hög tillväxt under årets andra kvartal med en ökning av orderingång om 42% och omsättning om 36%

 

Andra kvartalet 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 530,3 MSEK (389,0), en ökning med 36,3 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet uppgick till -6,8 MSEK (22,6), vilket motsvarar en rörelsemarginal om -1,3 procent (5,8).
  • Orderingången var 581 MSEK (408), en ökning med 42,4 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Orderstocken uppgick till 542 MSEK (563), varav merparten avses levereras under 2022.
  • Periodens resultat uppgick till -3,5 MSEK (15,2).
  • Resultat per aktie före utspädning var -0,03 SEK (0,14). Resultat per aktie efter utspädning var -0,03 SEK (0,14).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten var 49,5 MSEK (-18,2).

 

Första halvåret 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 996,2 MSEK (781,9), en ökning med 27,4 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet uppgick till -16,5 MSEK (39,9), vilket motsvarar en rörelsemarginal om -1,7 procent (5,1).
  • Orderingången var 1 131 MSEK (850), en ökning med 33 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Periodens resultat uppgick till -13 MSEK (32,9).
  • Resultat per aktie före utspädning var -0,12 SEK (0,30). Resultat per aktie efter utspädning var -0,12 SEK (0,30).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten var 29,2 MSEK (-80,8).

 

 

Tf vd Magnus Larsson kommenterar

 

Det är med glädje vi ser på årets andra kvartal som visar en kraftig ökning av omsättning och orderingång jämfört med motsvarande period förra året. Ett starkt fokus på försäljning, produktion och leverans i kombination med ett ökat kundbehov ligger bakom kvartalets tillväxtökning.

 

Omsättningen uppgick till 530 MSEK vilket är en ökning med 36 procent jämfört med motsvarande period 2021 och 14 procent jämfört med föregående kvartal. Orderingången uppgick till 581 MSEK och ökade med 42 procent år över år och 5,4 procent kvartal över kvartal.

 

Kvartalets rörelseresultat uppgick till -7 MSEK jämfört med 23 MSEK motsvarande period 2021. En fortsatt hög kostnadsnivå på elektronikkomponenter, råmaterial och transporter fortsatte att pressa lönsamheten men vårt arbete med lönsamhetsförbättrande åtgärder pågår kontinuerligt och vi väntar oss att se effekter av lönsamhetsförbättrande åtgärder under andra halvåret 2022, och vidare in i 2023.

 

Under kvartalet uppdaterades företagets strategi för de kommande åren, vilken sedan presenterades i juni på vår första kapitalmarknadsdag på många år. Marknadstillväxten accelererar och vårt mål är att växa snabbare än marknaden genom att marknadsföra innovativa och unika lösningar inom ”In-store communication”. Vi fokuserar på att stärka vår säljorganisation, säkerställa ”thought leadership” inom utveckling och produktion, samt utveckla nya affärsmodeller för att öka våra återkommande intäkter. Genom att följa vår nya strategi planerar vi för en omsättning om 4 500 MSEK 2025, varav 10 procent kommer från återkommande intäkter.

 

Vi ser ett antal marknadstrender som ligger till grund för den ökade efterfrågan på våra lösningar där den starkaste är butiksdigitaliseringen då de allra flesta handlare behöver system som möjliggör ett aktivt arbete med prisstrategier, effektivisering av butiksprocesser och som bidrar till att öka kundnöjdheten hos deras kunder.

 

En annan tydlig trend bland såväl befintliga som nya kunder är intresset för ”Digital Signage” där butiksdigitalisering skapar helt nya affärsmöjligheter genom digital annonsering i butik och därmed ökade intäkter från butikskampanjer och annonsering. Vi för ett antal spännande kundsamtal kring lösningar som kombinerar digitala prisetiketter och Digital Signage och kommer att lansera en lösning under hösten.

 

Utöver butiksdigitalisering och Digital Signage finns ett mycket starkt intresse för lösningar som skapar insikter kring butiksdrift och möjliggör för en handlare att baserat på dessa vidta lämpliga åtgärder som att fylla på produkter, arrangera om produktplacering eller ändra annonsering. Pricers kameralösning ShelfVision, baserat på Pricer patent, skapar ett stort kundintresse och testas för närvarande av ett flertal kunder med gott resultat.

 

Lanseringen av fyrfärgsetiketter, som sker under året, skapar helt nya möjligheter då fyrfärg är en förutsättning för att många livsmedelsbutiker ska investera i digitala prisetiketter eftersom användning av röd och gul färg är ett måste för deras kampanjannonsering. Fyrfärgsetiketter är energikrävande vilket är en ”game changer” för Pricer som har marknadens mest energisnåla etiketter och därmed är bäst positionerad för att leverera en retail-grade lösning.

 

Marknadstrenderna förstärks dessutom kraftigt av en ökad inflation och brist på arbetskraft vilka båda bidrar till att skapa ett stort och omedelbart behov av investering i digitala prisetiketter nu och framöver.

 

Vi ser optimistiskt på framtiden. Våra produkter och lösningar möjliggör kommunikation och effektivisering som ökar våra kunders försäljning, sänker deras kostnader och skapar en bättre kundupplevelse i deras butiker. Med vår nya strategi på plats kommer vi att kunna skapa en mängd nya kundrelationer, vårda och utveckla befintliga kunder och i slutändan aktivt bidra till att stärka den fysiska butikens attraktionskraft bland konsumenter. Detta kommer att generera en tydlig kundnytta och därmed tillväxt, lönsamhet och förutsättningar att nå våra nya finansiella mål. Vi ser fram emot att återkomma till er.

 

Magnus Larsson

Tf VD
 

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Magnus Larsson, tf vd, 0704-316 851

Susanna Zethelius, CFO, 0704-440 092

info@pricer.com

 

Denna information är sådan information som Pricer AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 juli 2022 kl. 08.30 CET.

 

 

Om Pricer

Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tiden för handel med Igrenes teckningsoptioner håller på att löpa ut liksom tiden för själva teckningsoptionerna

Published

on

By

Igrenes teckningsoptioner av serie TO1, som utlämnades i juni 2019, löper ut den 10 juni 2024.  Senare utgivna teckningsoptioner av serie TO2 löper ut vid samma tidpunkt.

Sista dag för handel med TO1 respektive TO2 är onsdagen den 5 juni 2024.

Innehav av en (1) teckningsoption av serie TO1 eller TO2 berättigar till teckning av en (1) nyemitterad aktie till en kurs om 2,75 kronor per aktie.

Vid eventuella frågor, kontakta vd Mats Budh                                               mats.budh@igrene.se, 070-650 62 26

Om Igrene

AB Igrene vill utvinna energi ur Siljansringen, som är resultatet av ett meteoritnedslag för 377 miljoner år sedan. Det är Europas största meteoritkrater och Igrene har upptäckt gasfyndigheter på flera platser runt kratern.

Bolaget har tillgång till patenterad teknik för konvertering av naturgas till vätgas redan nere i borrhålen och låta koldioxiden stanna kvar i berggrunden. Denna metod för produktion av vätgas sker med minimal energiförbrukning.

Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market sedan 2014 och har cirka 3 000 aktieägare.

Se www.igrene.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Beläggningsarbete utförs på halva tiden

Published

on

By

Peab Asfalt utför nu fräsning- och beläggningsarbete på sträckan E6 Örekilsälven – Håby. Bolaget har på eget initiativ valt att genomföra asfalteringsarbetet utan avbrott och arbetar 24 timmar om dygnet, vilket gör att arbetet kan genomföras på halva tiden. Enligt uppdraget från Trafikverket har entreprenören fem veckor på sig att utföra arbetet, men genom att arbeta dygnets alla timmar förkortas tiden betydligt.

– Under tiden arbetet genomförs leds trafiken om via gamla väg E6. Detta ger oss en betydligt säkrare arbetsmiljö utan att behöva oroa oss för att trafiken kommer nära och risken för olyckor minskar. Genom att stänga av vägen helt kan fräsning- och beläggningsarbetet genomföras på rekordkort tid, säger Jonathan Gillén, arbetschef Infra, Peab Asfalt.

Under asfalteringsarbeten på motorvägar brukar man antingen minska hastighetsgränserna förbi arbetsområdet i båda riktningarna eller dirigera trafiken till den andra sidan av vägen. I detta projekt kunde trafiken ledas om, vilket medförde att arbetet kunde genomföras utan risk för trafikstörningar och dessutom på halva tiden. Detta är mycket fördelaktigt för samhället eftersom det både sparar tid och pengar.

Sträckan som skall läggas om med cirka 20 500 ton ECO-Asfalt är cirka 6 kilometer och alla körfält inklusive vägrenen ska få ny beläggning. Sedan den 20 maj har asfaltering pågått i norrgående riktning och under denna vecka pågår arbete i södergående. Hela arbetet på E6 beräknas vara klart under vecka 23.

För mer information kontakta Jonathan Gillén, 0725-33 55 60, jonathan.gillen@peabasfalt.se eller Anna-Karin Svantesson, kommunikation, 0733-84 86 31, anna-karin.svantesson@peab.se

Peab Asfalts är ett av Nordens största specialiserade beläggningsföretag med tillverkning och utläggning av varm, halvvarm och kall asfalt. Vi erbjuder även tankbeläggning samt fräsning av vägar. Peab Asfalt bedrivs i Sverige, Norge, Danmark och Finland och har cirka 2000 anställda. Peab Asfalt ingår i Peabkoncernen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Examen på HDK-Valand: Möt framtiden genom design

Published

on

By

Avgångsstudenter från HDK-Valands designprogram ställer ut tillsammans under titeln Positioneringar. Under fem intensiva dagar kommer HDK-Valands hus på Kristinelundsgatan fyllas med nya, spännande, utmanande och kritiska perspektiv på vad design är och hur begreppet design kan forma framtiden.

Avgångsstudenterna från fyra olika designprogram avslutar sin utbildning med en examensutställning som är både en slutpunkt och en början på nya riktningar, vägar och sammanhang. Under utställningen kommer huset aktiveras genom seminarier, guidade turer med mera.

Välkommen att möta framtidens designers!

Vernissage: 7 juni kl. 17.00
Plats: HDK-Valand, Kristinelundsgatan 6–8
Pressvisning: Press är extra välkomna från kl. 16.00 på fredag 7 juni, samtliga studenter är då tillgängliga på plats.
Utställningen pågår: 7 juni – 11 juni
Kontakt: Mattias Gunnarsson, universitetslektor, telefon: 070−948 0832, e-post: mattias.gunnarsson@gu.se
Press får gärna kontakta Mattias för att boka in studentintervjuer under andra tider.

Läs mer om våra utbildningar inom design:

Masterstudenter i litterär gestaltning läser upp sina examensarbeten
Denna vecka bjuder även litterär gestaltning till examensevent då de har en publik läsning av delar av sina examensarbeten på Göteborgs litteraturhus. Studenterna presenteras av Balsam Karam och Elisabeth Hjorth, båda lärare på utbildningen.

Datum: 30 maj
Tid: kl. 18:30–21:00
Plats: Göteborgs litteraturhus, Lagerhuset, Heurlins plats

Kontakt: Elisabeth Hjorth, professor, telefon: 031−786 2967, e-post: elisabeth.hjorth@gu.se

Se fler av årets examensutställningar från HDK-Valand

Maja Carltoft
Kommunikatör
HDK-Valand vid Göteborgs universitet
Telefon: 073–201 5894
E-post:
maja.carltoft@gu.se

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.