Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport januari-mars 2018: Viktiga steg mot en modernare postdistribution och fortsatt kraftig e-handelstillväxt

Published

on

to, apr 26, 2018 13:00 CET
Läs original

Januari-mars 2018 

  • Nettoomsättningen minskade med 2 % till 9 102 (9 328) MSEK
  • Rörelseresultatet minskade till -74 (94) MSEK
  • Justerat rörelseresultat uppgick till -74 (191) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till -167 (16) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -0,08 (0,01) SEK
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -25 (990) MSEK

Kommentar från Håkan Ericsson VD och koncernchef 

Kvartalet har dominerats av fortsatt arbete med den danska omställningen och genomförande av det nya uppdraget från Tullverket i Sverige, att ta ut moms från första kronan. Samtidigt pågår arbetet med att anpassa det svenska brevsystemet till den nya postregleringen som gäller från och med årsskiftet, där den största förändringen är att övernattbefordran för frimärkta brev har ersatts av ett krav på två dagars leverans för 95 procent av alla portoförsändelser.

EU:s godkännande av finansieringen av den danska omställningen drar tyvärr ut på tiden. Det innebär att neddragningar i bemanningen inte kan genomföras enligt plan, vilket skapar merkostnader på cirka 30 MSEK per månad. Min förhoppning är att frågan om finansieringen av den danska omställningen skall lösas inom kort så att vi kan få fullfölja den påbörjade omställningen och genomföra planerade kostnadsreduktioner. En ny produktionsmodell infördes den 21 januari och är den största förändringen i danska bolagets historia. Inledningsvis hade vi en del kvalitetsutmaningar, men trots det klarade vi det danska lagkravet på 93 procent.

I Sverige fick PostNord under kvartalet i uppgift av Tullverket att presentera en handlingsplan för hur vi senast den 1 mars skulle säkerställa att moms tas ut på all privat direktimport från länder utanför EU:s tullunion. På tre veckor skapade vi en process för att hantera momsbetalning för tiotusentals försändelser per dygn. Processen är omfattande och många delmoment sköts manuellt. Avgiften, som skall täcka kostnaderna för hanteringen fastställdes till 60 kronor plus moms, totalt 75 kronor. Kostnaderna har fram till i dag överstigit de intäkter vi haft, men vi räknar med att det skall vara kostnadsneutralt över året. Trots en rad ”barnsjukdomar”, till följd av den korta tiden vi fick för att genomföra förändringen, har hanteringen i allt väsentligt fungerat enligt plan. Totalt har vi tagit emot nästan 1 miljon försändelser sedan den 1 mars. Av dessa har hittills knappt hälften av mottagarna valt att inte hämta ut sina försändelser, vilket innebär att vi nu påbörjat återsändandet av drygt 400 000 försändelser.

Sedan årsskiftet har vi en ny postreglering i Sverige som innebär att kravet på övernattbefordran tagits bort för frimärkta brev och ersatts med ett krav på tvådagarsbefordran. Samtidigt har kvalitetskravet höjts från 85 till 95 procent. Den förlängda tiden som vi har till förfogande för att distribuera en försändelse gör att vi kan ersätta flygtransport med i huvudsak tågtransport och därmed minska våra utsläpp av CO2 med 8 800 ton per år, samtidigt som vi kan minska kostnaderna eftersom tåg är billigare än flyg. Kvaliteten under det första kvartalet var avsevärt högre, 98,9 procent än kravet 95 procent.

Rörelseresultatet för första kvartalet uppgick till -74 MSEK, vilket är en försämring mot föregående år. Detta beror delvis på påskens placering men också på fortsatt hög konkurrens inom logistikaffären och minskade intäkter från brevverksamheten som inte fullt ut kunnat kompenseras på kostnadssidan. Det är bland annat en följd av förseningen av neddragning i bemanningen i Danmark och extra kostnader för att upprätthålla kvaliteten i Sverige.

Implementeringen av en integrerad produktionsmodell, IPM, fortlöper och under kvartalet har flera viktiga nya enheter tagits i drift. Dessa kommer att ytterligare stärka vår kapacitet och vårt erbjudande. Under kvartalet har vi lanserat spännande 3D-print lösningar inom PostNord Strålfors samt tecknat ett partnerskapsavtal med Sony Mobile för 3D-print. Sammantaget har vi haft ett intensivt kvartal som fortsätter att sätta agendan även för nästa kvartal.

Vid frågor kontakta:
PostNord Medierelationer, tel 010-436 10 10, e-post press@postnord.com
 

Kontaktperson: Thomas Backteman. Denna information är sådan information som PostNord AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 april 2018 kl. 13.00 CET.  

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2017 hade koncernen cirka 31 000 anställda och en omsättning på drygt 37 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

RUFF öppnar flaggskeppsanläggning i Holland

Published

on

By

Den 16 januari slog RUFF Golf upp dörrarna till sin första anläggning i Holland – en toppmodern anläggning i det välkända shoppingcentret The Wall i Utrecht. RUFF Utrecht är den första anläggningen inom RUFF-konceptet med en minigolfbana, vilket markerar ett nytt steg i företagets satsning på innovativa golfupplevelser. 

Den 16 januari invigde RUFF en ny flaggskeppsanläggning i Utrecht, Holland. RUFF Utrecht är en toppmodern anläggning i det omtalade shoppingcentret The Wall. Inomhusanläggningen samlar alla delar av RUFF, golfsimulatorer, lounge, bar och restaurang, och är den första RUFF-anläggningen att även få en minigolfbana. 

– Den nya anläggningen i Utrecht kommer utgöra en av våra nya signaturanläggningar och är ett förverkligande av RUFF:s varumärke och vår syn på innovation inom golf. Här kan besökare njuta av golfsimulatorer, en inspirerande loungemiljö, och nu även en kreativ och utmanande minigolfbana, säger Alex Bengtsson, vd och grundare av RUFF Golf. 

Anläggning blir den första RUFF-anläggningen att öppna i Holland. Totalt ska minst 17 anläggningar öppnas upp i Holland under de kommande fem åren.

– Holland var ett av de länder som varit i toppen på vår önskelista från dag ett. Benelux, med Holland i spetsen, är länder med flest golfare per golfbana och en kultur som passar vårt koncept perfekt. Det har också visat sig vara en bra satsning, och det ser vi inte minst i nya RUFF Utrecht, säger Alex Bengtsson, vd på RUFF Golf. 

RUFF Golf har genom ett franschiseupplägg nu 18 anläggningar i Europa. Alla RUFF anläggningar är utrustade med den senaste tekniken från Trackman.

Alex Bengtssonvd0731524842alex@ruffgolf.se

RUFF är inte bara en golflounge, det är en mötesplats för vänner, kollegor, familj och affärspartners. Vår vision är att skapa en inkluderande och välkomnande atmosfär, där golfälskare av alla erfarenhetsnivåer kan förena sig i glädjen och utmaningarna med spelet. Kom in till din närmaste RUFF och upplev golf på ett helt nytt sätt – där gemenskap och passion skapar minnen för livet!

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Statistik ur föreningsregistret 2024: Över 2 000 nya föreningar

Published

on

By

Ifjol registrerade Patent- och registerstyrelsen (PRS) 2 059 nya föreningar. Det är 55 fler än året innan.

 Antalet registrerade föreningar är cirka 100 000.

 

Se vår statistik över registrerade nya föreningar 2020–2024 på prh.fi.

 

Statistik ur föreningsregistret

 

PRS publicerar följande statistik ur föreningsregistret:

 

  • antal föreningar och religionssamfund
  • inkomna ärenden till föreningsregistret och till registret över religionssamfund
  • avgjorda ärenden i föreningsregistret och i registret över religionssamfund
  • registrerade nya föreningar och religionssamfund
  • användning av e-tjänster (i procent) i föreningsregistret
  • antal föreningar efter landskap.

 

Gå till statistiken på prh.fi.

 

Fakta om föreningsregistret

 

Föreningsregistret vid PRS innehåller uppgifter om registrerade föreningar. I registret antecknas till exempel föreningens stadgar, föreningens styrelseordförande och namntecknare, det vill säga personer med rätt att företräda föreningen. Det är möjligt att anmäla föreningens styrelse till föreningsregistret. Det är också möjligt att anmäla samtliga medlemmar i föreningens styrelse till föreningsregistret. Läs mer om föreningsregistret på prh.fi.

 

Ytterligare information:

Jouko Koitto

Ledande jurist

Patent- och registerstyrelsen

Tfn mån–fre 050 4521 673

 

 

 

Om oss

Vi arbetar för företagens och sammanslutningarnas bästa.

Vi registrerar företag, föreningar, stiftelser och andra sammanslutningar samt företagsinteckningar och LEI-nummer. Vi granskar och beviljar patent samt registrerar nyttighetsmodeller. Vi registrerar också varumärken för produkter och tjänster samt mönsterskydd för design. Vi godkänner revisorer och svarar för tillsynen över dem. Vi utövar tillsyn över stiftelsers verksamhet och över kollektiv förvaltning av upphovsrätt.

Vi erbjuder våra kunder rådgivning och utbildning. Vi ger information om företag, sammanslutningar och immateriella rättigheter.

Vi är också nyhetsgranskningsmyndighet (ISA) och myndighet för förberedande patenterbarhetsprövning (IPEA) för internationella PCT-patentansökningar.

Vi hör till arbets- och näringsministeriets (ANM) förvaltningsområde och förhandlar årligen med ministeriet om resultatmålen för vår verksamhet. Vi är ett nettobudgeterat ämbetsverk, vilket innebär att vi täcker cirka 95 procent av våra utgifter med våra serviceinkomster.

Läs mer: https://www.prh.fi/sv/presentation_och_uppgifter.html

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Avisering om förtida inlösen av obligationslån nummer 205

Published

on

By

Med hänvisning till punkt 17 i slutliga villkor, meddelas att Sparbanken Skåne AB (publ) beslutat att tillämpa förtida inlösen (call) av alla utestående obligationer avseende obligationslån med lånenummer 205, ISIN SE0013105335. 

Förtida inlösen görs per den 14 februari 2025 till 100 procent av nominellt belopp. Obligationerna kommer att avnoteras från Nasdaq Stockholm i samband med inlösendagen. 

Samtidigt har Sparbanken Skåne per den 15 januari 2025 emitterat en ny grön senior non-preferred obligation på 800 miljoner kronor med en löptid på fem år och med en rätt att lösas in efter fyra år.

Transaktionerna är ett led i Sparbanken Skånes långsiktiga finansieringsstrategi och finansieringsplan. 

För mer information
Mikael Forsberg, CFO, 044-13 82 17
Kristian Svensson, pressansvarig, 046-16 23 09

Om Sparbanken Skåne
Sparbanken Skåne är en regional sparbank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar där besluten fattas nära kunden. Huvudägare är tre skånska sparbanksstiftelser. I samarbete med stiftelserna kan delar av överskottet från bankrörelsen investeras i samhällsutvecklande insatser.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.