Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport januari – september 2019, Bublar Group

Published

on

Nya storkunder, omställning mot skalbara intäkter och notering på Nasdaq First North Growth Market

– Vårt tredje kvartal och perioden därefter har på många sätt varit mycket tillfredställande. Vi har fått flera nya stora kunder och vi har fått in fler investerare genom två nyemissioner på totalt ca 50 Mkr och noterat aktien på Nasdaq First North Growth Market. Den strategiska plan som vi arbetar efter innebär att vi investerar vidare i våra titlar på spelplattformen, att vi ställer om mot skalbara intäkter inom B2B och att vi aktivt verkar för nya förvärv, säger Maria A Grimaldi, VD Bublar Group

Läs hela VD ordet nedan

Läs hela rapporten här https://bublar.com/investor-relations/financial-reports/
 

Delår, 1 januari – 30 september 2019

  • Nettoomsättningen ökade till 11 818 (351) Tkr
  • Resultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -22 258 (-12 978) Tkr
  • Resultat efter avskrivningar på utvecklingskostnader, inventarier och goodwill
    (EBIT) uppgick till -32 785 (-15 050) Tkr
  • Resultat före skatt uppgick till -32 715 (-15 136) Tkr
  • Resultat per aktie uppgick till -0,79 (-0,47) kr
  • Upplösningen av skattefordran för 2016 och 2017 om 4 744 Tkr påverkar det redovisade resultatet för perioden negativt. Den bokföringstekniska förändringen påverkar inte kassaflödet.
  • Likvida medel i koncernen uppgick i slutet av perioden till 8 659 (22 001) Tkr.
    Efter perioden har en nyemission om ca 40 Mkr före emissionskostnader genomförts.

     

Tredje kvartalet, 1 juli – 30 september 2019

  • Nettoomsättningen ökade till 3 977 (25) Tkr
  • Resultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -7 025 (-3 552) Tkr
  • Resultat efter avskrivningar på utvecklingskostnader, inventarier och goodwill (EBIT) uppgick till -11 108 (-4 244) Tkr
  • Resultat före skatt uppgick till -11 067 (-4 266) Tkr
  • Resultat per aktie uppgick till -0,34 (-0,13) kr
     

Viktiga händelser under tredje kvartalet

  • Bublar har vunnit ett globalt ramavtal för Scania gällande lösningar inom datorgenererade bilder och grafik (CGI), Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR). Bolaget har också fått order från norska tågoperatören Vy för utveckling av VR-applikationer för utbildning och simulering.
  • Det finska bolaget Sayduck förvärvades och utvecklades positivt under perioden. Sayduck har en SaaS-plattform för produktvisualisering i 3D och AR. Ett utökat samarbete inleddes med amerikanska Pixels.com, världens största digitala marknadsplats för konst, avseende visualisering av deras produktkatalog.
  • Under september utökades licenserna för mobilspelet Hello Kitty AR: Kawaii World till att omfatta ytterligare 46 länder, bland annat Japan, Sydkorea, Hongkong, Taiwan samt Sydostasien och Sydamerika. Det innebär att Bublar utökat distributionsrätten för Hello Kitty-mobilspelet till sammanlagt 160 länder med 5 miljarder invånare.
  • Bublar har ingått samarbete med Google Maps för augmented reality-spelet 
    Hello Kitty AR: Kawaii World. Samarbetet med Google Maps ger Bublar tillgång till den mest framstående karttjänsten i världen.
  • Bolaget genomförde en riktad nyemission i juli på ca 10 MSEK.
     

Viktiga händelser efter tredje kvartalet

  • Bublar genomförde en riktad nyemission om ca 40 MSEK i syfte att bredda aktieägarbasen och öka satsningen på bolagets B2B-lösningar samt utvecklings- och marknadsföringsresurser för spelutvecklingen.
  • Bublars aktie noterades på handelsplatsen Nasdaq First North Growth Market den 11 november 2019. Den var tidigare noterad på NGM Nordic MTF.
  • Bolaget fick en strategisk order från Saab avseende utvecklingen av en virtuell utbildningsplattform inom segmentet flygande övervakning.

 

Verkställande direktörens kommentar

Nya storkunder, omställning mot skalbara intäkter och notering på
Nasdaq First North Growth Market

Vårt tredje kvartal och perioden därefter har på många sätt varit mycket tillfredställande. Vi har fått flera nya stora kunder och det är glädjande att vi hittills i år har vunnit alla upphandlingar vi deltagit i. Vi har fått in fler investerare genom två nyemissioner på totalt ca 50 Mkr och noterat aktien på Nasdaq First North Growth Market. Den strategiska plan som vi arbetar efter innebär att vi investerar vidare i våra titlar på spelplattformen, att vi ställer om mot skalbara intäkter inom B2B och att vi aktivt verkar för nya förvärv.

Inom våra affärsområden på företagssidan har vi fått bevis på att vi är på rätt väg genom vunna kunder och efterfrågan på våra produkter och tjänster har ökat sedan förra kvartalet. Vi ser stor potential i vårt senaste förvärv till gruppen, Sayduck, där avtalet med Pixels.com har visat vägen. För koncernen har vi ett negativt resultat då vi, enligt plan, fortsatt investerar i spelplattformen och kostnadsför dessa investeringar direkt mot resultatet.

Vi lägger nu stort fokus på att utveckla vår verksamhet mot skalbara produkter och erbjudanden i kombination med konsultbaserade intäkter. XR-marknaden är i tidigt skede och vi är väl positionerade för att kunna produktifiera vår kunskap och växa med våra kunder. Kunder som SJ, Saab, Scania, norska Vy, Kalmar (Cargotec Sweden) och Electrolux har tidigt insett nyttan och värdet av att använda XR-teknologi i sina verksamheter.

Sayducks SaaS-plattform för 3D-visualisering för e-handelsbolag ger stor affärsnytta för de kunder som använder den. Vi kommer att satsa ytterligare resurser för utveckling och marknadsföring av nya funktioner och produkter på den plattformen. Bland annat med vår samarbetspartner och kund Shopify, en av världens största e-handelsplattformar.

Under den senaste perioden har vi således befäst vår position som nordens ledande noterade XR-teknologibolag. Vi ser att våra kunder har förtroende för vår spetskompetens inom Virtual Training, E-commerce 3D- och AR-visualisering genom att vi vunnit ett flertal långsiktiga ramavtal och prototypuppdrag för vidare ordrar. 

Fortsatt utveckling av spelplattformen

Med vår plattform för kartbaserade AR-mobilspel kan vi förverkliga våra egna och även våra kunders visioner. Intresset är stort för vår expertis inom realtidsbaserade mobilspel och vi ser en stor möjlighet att arbeta med fler större franchise i framtiden.

Vi har jobbat intensivt med våra två egna titlar Otherworld Heroes och Hello Kitty AR: Kawaii World. Det andra betatestet av Otherworld Heroes förbereds just nu och påbörjas under januari. Nu i november släpper vi trailern för Hello Kitty AR: Kawaii World och öppnar upp för fans att förregistrera sig. 

Vi har fortsatt ambitionen att lansera Hello Kitty AR: Kawaii World i samband med OS i Tokyo 2020. Genom våra egna spelproduktioner får vi ett skyltfönster mot omvärlden för vår spelplattform där vi kan visa hur nästa generations platsbaserade AR-spel kan se ut. 

Investeringar och strategiska samarbeten i fokus

Som nordens ledande noterade XR-teknologibolag har vi goda möjligheter att ta tillvara potentialen inom den snabbt växande XR-marknaden. Vi ser en stor potential inom gruppen att inom överskådlig tid vara en framstående aktör inom våra specialområden ”E-commerce”, ”Entertainment” och ”Training & Manufacturing”. Det är nu vi har möjlighet att genom våra nya globala ramavtal tillsammans med våra kunder och samarbetspartners visa att XR-effekten är en del av affärsframgången för dessa företag. 

Det kommer bli intensiva månader framåt i alla våra verksamheter. Vi kommer anställa fler utvecklare, arbeta intensivt med att paketera våra erbjudanden och fortsätta bygga vår ”XR super-power-platform” bestående av våra medarbetare och produkter. Vårt fokus kommer att ligga på tillväxt genom att investera i utvecklingen av vår affärsmodell för skalbara produkter, ökad försäljning, fler strategiska samarbeten och möjliga förvärv.  

Maria A Grimaldi
VD Bublar Group AB

Viktig information

Denna information är sådan information som Bublar Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 november 2019 kl 08.30 CET.

För med information kontakta:
Maria A Grimaldi, VD Bublar Group: maria.grimaldi@bublar.com Telefon: 070-828 38
Anders Lindell, CFO Bublar Group: anders.lindell@bublar.com    Telefon: 070-841 83 14

Bublar Group

Bublar Group AB (publ) är nordens ledande noterade XR-teknologibolag specialiserat inom Augmented Reality (AR) och Virtual Reality (VR). Företaget erbjuder XR-lösningar inom E-commerce, Entertainment, Training and Manufacturing. I företaget ingår dotterbolagen Vobling, Sayduck och Virtual Brains. Bublar har huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

In essence, Bublar Group will change the game. We change how we Work, Shop, and Play.
 

Bolagets mentor är G&W Fondkommission, Telefon: 08-503 000 50.

Bublar Group AB (publ)     Kungstensgatan 18 113 57 Stockholm    Telefon 08 559 251 20 www.bublar.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.