Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport januari till juni 2022

Published

on

Pressmeddelande, Stockholm, 15 juli 2022

Stabil efterfrågan och förbättrad bruttomarginal trots fortsatta störningar i leveranskedjan

Andra kvartalet 2022

  • Nettoomsättningen minskade under andra kvartalet med 1,1% till 87,9 MSEK (88,9). Valutaeffekter har påverkat koncernens omsättning positivt med 5,4 MSEK
  • Justerad EBITDA minskade under andra kvartalet med 24,8% till 8,0 MSEK (10,7), vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 9,1% (12,0)
  • Rörelseresultatet uppgick till 0,9 MSEK (4,8) vilket motsvarar en rörelsemarginal om 1,0% (5,3)
  • Kvartalets resultat uppgick till -0,7 MSEK (4,0)
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,05 (0,27) SEK
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 11,3 MSEK (14,4) 

Första halvåret 2022

  • Nettoomsättningen ökade under första halvåret med 2,5% till 167,5 MSEK (163,3). Valutaeffekter har påverkat koncernens omsättning positivt med 11,1 MSEK.
  • Justerad EBITDA minskade under första halvåret med 65,5% till 7,1 MSEK (20,5), vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 4,2% (12,6)
  • Rörelseresultatet uppgick till -7,0 MSEK (9,6) vilket motsvarar en rörelsemarginal om -4,2% (5,9)
  • Periodens resultat uppgick till -9,3 MSEK (8,4)
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,64 (0,58) SEK
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 8,7 MSEK (17,8) 
Belopp i TSEK 2022
april-juni
2021
april-juni
2022
jan-juni
2021
jan-juni
R12M
juli-juni
2021
Helår
Nettoomsättning 87 945 88 933 167 459 163 338 331 007 326 886
Nettoomsättningstillväxt, % -1,1 29,2 2,5 10,6 9,6 14,1
Bruttomarginal, % 70,4 62,4 68,5 64,4 70,4 68,4
Justerad EBITDA 8 012 10 661 7 077 20 526 20 508 33 958
Justerad EBITDA-marginal, % 9,1 12,0 4,2 12,6 6,2 10,4
Soliditet, % 55,1 49,2 54,4
Kassaflöde från den löpande verksamheten, Msek  11,3 14,4 8,7 17,8 17,1 26,2
Nettoskuld/justerad EBITDA, ggr (rullande 12 månader) 0,1 0,3
Antal anställda vid periodens utgång 126 144 137

VD kommentar

Trots stora omvärldsutmaningar kan jag konstatera att vi under årets andra kvartal lyckats förbättra vår redan goda bruttomarginal, som är väsentligt högre än den var under det andra kvartalet förra året. Efterfrågan på våra lösningar är stabil och i USA ökar intäkterna med drygt 6 procent i lokal valuta och 24 procent i kronor jämfört med samma period förra året.

Vi påverkas, som så många andra teknikföretag, av fortsatt komponentbrist och även av kapacitetsbrist hos vår europeiska huvudleverantör. Vi har kunnat hantera dessa obalanser på ett bra sätt genom stor flexibilitet och med prishöjningar gentemot våra kunder.

Under kvartalet har vi påverkats av kostnadsökningar för både elektronikkomponenter och insatsvaror. Vi har därför fortsatt att öka våra komponentinköp via spotmarknaden för att kunna hålla våra åtagande mot våra kunder. Med prishöjningar till kunder och intern effektivitet lyckades vi nå en bruttomarginal som är väsentligt högre jämfört med andra kvartalet 2021. Med tanke på den utmanande inköpssituationen och kapacitetsbrist i vår outsourcade produktion är vi väldigt nöjda med att vi fortsatt har en bra bruttomarginal. Det visar att vårt erbjudande tål prishöjningar utan att tappa i attraktivitet.

Vi bedömer att bortfallet i omsättningen till följd av komponentbrist, kapacitetsbrist och allmänna störningar i leveranskedjan motsvarade cirka 5 procent av försäljningen under kvartalet, vilket är något mindre än tidigare kvartal. Vi är förberedda för fortsatta utmaningar under de kommande kvartalen och vi kommer att fortsätta att arbeta med priskompensation för de kostnadsökningar vi drabbas av.

Vi har under perioden fortsatt investera i teknikledarskap inom våra områden och utvecklar mer kompletta lösningar som ger vårt erbjudande ökad konkurrenskraft och för oss upp i värdekedjan. Fokus riktas alltmer mot lösningar som kan bidra till ett hållbarare transportsystem där analys, AI och Deep Learning spelar en viktig roll.

Under kvartalet har arbetet med att få lönsamhet i vårt senaste förvärv Citilog intensifierats och vi når break-even under kvartalet, vilket är ett första steg mot god lönsamhet. Citilogs strategi går ut på att fokusera på de områden där bolaget är världsledande som Incident Management och affärsmodellen justeras mot mindre risktagande. Vi fortsätter arbetet och bedömer att lönsamhet på samma nivå som övriga TagMastergruppen nås under början av nästa år.

Rail Solutions försäljning har under större delen av kvartalet varit avvaktande, men under senare delen av kvartalet har vi sett en ökad aktivitetsnivå och ökad orderingång.

Koncernens omsättning under det andra kvartalet uppgick till 87,9 miljoner kronor, vilket är en minskning med 1,1 procent jämfört med samma period 2021. Vår Traffic Solutionsaffär uppgick till 78,2 miljoner kronor, vilket är en ökning med 13 procent jämfört med motsvarande period 2021. Under kvartalet stod Traffic Solutions för 89 procent av försäljningen, medan Rail Solutions stod för 11 procent.

Kvartalets bruttomarginal uppgick till 70,4 procent med ett justerat EBITDA-resultat på 8,0 miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 9,1 procent. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 11,3 miljoner kronor och koncernens soliditet låg på 55 procent vid periodens utgång. Arbetet med att minska det arbetande kapitalet har fortsatt fokus och kundfordringarna har minskat jämfört med motsvarande kvartal 2021. Lagret har ökat under kvartalet med cirka 12 procent till följd av vår medvetna satsning på att alltid hålla en hög servicenivå mot våra kunder och att kunna leverera även i tider med svåra leveransstörningar.

TagMaster är idag väl positionerat på en marknad med långsiktigt goda förutsättningar för tillväxt och bra lönsamhet och vi är fast beslutna att fortsätta göra TagMaster till ett starkare och tåligare bolag samtidigt som vi når en högre tillväxtkurva. Att vi arbetar med att förbättra trafikmiljön i städer och storstadsområden världen över ger oss en mycket bra position inför de massiva återstartspaket som lanseras i Europa och USA och som i stora stycken inriktas på gröna investeringar.

Strategin och den värdeskapande potentialen har inte förändrats på grund av de kortsiktiga begränsningarna i leveranskedjan och våra satsningar på tillväxt via innovation, kommersiellt fokus och förvärv gör att vi har en positiv syn på bolaget utveckling för de kommande åren.

Jonas Svensson

Verkställande direktör

Granskning av revisorer

Delårsrapporten har inte varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisorer.

Finansiell kalender                                                     

27 oktober 2022:                              Delårsrapport för tredje kvartalet 2022

2 februari 2023:                               Bokslutskommuniké 2022

Denna rapport samt tidigare ekonomiska rapporter och pressmeddelanden finns på bolagets hemsida www.tagmaster.com

För ytterligare information vänligen kontakta:

Jonas Svensson, VD, +46 8-6321950, jonas.svensson@tagmaster.com

Denna information är sådan information som TagMaster AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 juli, 2022 kl. 8.30 CET. 

Om TagMaster

TagMaster är ett applikationsinriktat teknikföretag som utvecklar och säljer avancerade sensorsystem och lösningar baserade på radio-, radar-, magnetisk- och kamerateknologier för krävande miljöer. TagMaster arbetar inom två segment – Segment Europa och Segment USA – under varumärkena TagMaster, Citilog och Sensys Networks – med innovativa mobilitetslösningar för att öka effektivitet, säkerhet, bekvämlighet och för att minska belastningen på miljön inom Smarta Städer. TagMaster har dotterbolag i England, Frankrike och USA och exporterar främst till Europa, Mellanöstern, Asien och Nordamerika via ett globalt nätverk av partners och systemintegratörer. TagMaster grundades 1994 och har sitt huvudkontor i Kista. TagMaster är ett listat företag och aktien handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. TagMasters certifierade rådgivare (CA) är FNCA Sweden, telefon +46852800399, E-post: info@fnca.se , www.tagmaster.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.