Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport kvartal 2, 2021

Published

on

April – juni

  • Intäkterna uppgick till 747,9 (688,9) MSEK. Detta motsvarar en ökning med +9% för perioden.
  • Den organiska tillväxten[1] i andra kvartalet uppgick till +8%. Valutaeffekten i kvartalet var 0% medan förvärven av produktportföljerna Pevaryl® från Johnson & Johnson och Flux®, Decubal®, Apobase® och Lactocare® från Teva bidrog med tillväxt om 1%.
  • EBIT (Rörelseresultatet) uppgick till 31,0 (98,6) MSEK motsvarande en minskning med 69%.
  • EBITDA1 uppgick till 180,7 (226,1) MSEK motsvarande en minskning med 20%.
  • Bruttomarginalen, beräknad som bruttoresultatet i förhållande till nettoomsättningen, uppgick till 56,3% (60,8%) för kvartalet. Marginalen påverkades negativt av produktmix.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 137,9 (171,0) MSEK.
  • Resultat per aktie blev -0,10 (0,11) SEK, före och efter utspädning.

[1] Alternativa Nyckeltal (APM),
se not 4 för ytterligare information.

 

Kommentar från VD Christoffer Lorenzen
 
Andra kvartalet 2021 avslutades med en ökning av intäkterna med 9% jämfört med året innan, vilket är en förbättring jämfört med första kvartalet där intäkterna minskade med -10%. Den organiska tillväxten uppgick till 8% men den totala tillväxten hjälptes av förvärven av Pevaryl® från Johnson & Johnson och portföljen med nordiska varumärken inom konsumenthälsovård från Teva. Den organiska tillväxten förklaras delvis med att jämförelsesiffrorna från förra årets försäljning påverkades negativt av nedstängningar i samband med COVID-19. Den förklaras också av ökande trafik i våra fysiska kanaler som apotek och dagligvaruhandeln. Verksamheten fortsätter dock att påverkas av COVID-19 och minskade infektioner och läkarbesök jämfört med nivåerna innan utbrottet av COVID-19. Det här fortsätter att påverka affären, framför allt i produktkategorierna Specialprodukter och Smärta & förkylning.

Vi fortsätter att utveckla Karo Pharma i enlighet med vår strategi:

– Vi har nu slutfört de flesta investeringarna i den operativa plattform som krävs för att stödja en internationaliserad och växande verksamhet. Nyligen införde vi ett nytt affärssystem och har nu ett enhetligt, effektivt och toppmodernt finansiellt system. Vi har också implementerat system inom leverans- och verksamhetsplanering samt inom regulatory för att digitalisera och skala upp interna verksamheter. Vi kommer att fortsätta att investera i utveckling och förbättring av vår plattform, dock kommer vi att skifta fokus till gradvisa förbättringar av plattformen och investeringar som stödjer våra kommersiella funktioner.

– Gällande våra förvärv, så fortskrider alla integreringsprojekt enligt tidsplan. Proct®– och Teva-portföljerna är redan fullt integrerade. Överföringen och integrationen av Pevaryl®-portföljen fortskrider och kommer att fullbordas under tredje kvartalet. Vi har också slutfört avyttringen av verksamheten Hospital Supply och den 1 juli tillkännagav vi att ytterligare en portfölj med 12 varumärken kommer att avyttras till Evolan Pharma. Avyttringen till Evolan är den sista delen i ett projekt för att optimera och omstrukturera vår portfölj, där verksamheter och varumärken som inte hör till vår kärnverksamhet har sålts av.

– Gällande vårt kommersiella fotavtryck, så växte verksamheten utanför Norden med 24% under det första halvåret och utgör nu 47% av vår verksamhet, jämfört med 37% under samma period förra året. Det senaste tillskottet till våra marknader med direkt verksamhet är Italien, där vi nu har ett eget kommersiellt team och genomför en tydlig go-to-market-strategi med en inhyrd säljorganisation, vilket ger en bättre ingång till italienska apotek.

– Vi påskyndar uppbyggnaden av vår e-handel samt vårt digitala team och kompentens. Under andra kvartalet välkomnade vi en ny chef för digital marknadsföring och e-handel, Fredrik Thorsén, som ingår i koncernledningen. Fredrik för med sig gedigen erfarenhet från e-handel och internationell konsumentmarknadsföring till Karo Pharma. Senast har han varit 12 år på The Absolute Company.

EBITDA för första halvåret uppgick till 440,4 MSEK, motsvarande en ökning på 1% jämfört med året innan. Bruttomarginalen förbättrades med 1% till 58,6% jämfört med året innan och vi har haft strikt kontroll över kostnadsbasen och fortsätter att driva en effektiv verksamhet. Vi ökar successivt vår marknadsföringsbudget, vilket i kombination med investeringarna i e-handeln kommer att spela en mycket viktig roll för att generera tillväxt framöver.

Christoffer Lorenzen
CEO
 

Väsentliga händelser efter rapport­ periodens utgång

Den 1 juli, 2021, slutförde Karo Pharma avyttringen av en produktportfölj bestående av 12 varumärken till Evolan. (Citodon®, Morfin Special, Sincon®, Bamse®, Oliva®, Karbasal®, Complete®, Nazamer®, Ferromax®, Tussin®, Samin® and Conotrane®). Produktportföljen hade en omsättning på 62 MSEK, 2020 med en tillväxt på -4% jämfört med föregående år.
 

Kommande rapporter

Delårsrapport januari-september 2021       28 oktober, 2021
Bokslutskommuniké 2021                           16 februari, 2022

Årsredovisning 2020 publicerades den 30 mars, 2021 och årsstämman hölls den 21 april, 2021

Kontakt

Christoffer Lorenzen, CEO
+46 73-501 76 20
christoffer.lorenzen@karopharma.com

Jon Johnsson, CFO
+46 73-507 88 61
jon.johnsson@karopharma.com

 
Om Karo Pharma

Karo Pharma erbjuder “Smart choices for everyday healthcare”. Vi äger och kommersialiserar tillförlitliga originalvarumärken inom receptbelagda läkemedel och receptfria konsumentprodukter. Våra produkter är tillgängliga i mer än 60 länder med kärnverksamhet i Europa och Norden. Karo Pharma har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.      

Denna information är sådan information som Karo Pharma AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 juli, 2021 kl 08:00. 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.