Connect with us

Marknadsnyheter

DELÅRSRAPPORT Q1 SEPTEMBER 2023 – NOVEMBER 2023

Published

on

OMSÄTTNINGEN ÖKADE MED 20 PROCENT I FÖRSTA KVARTALET FÖR JÄMFÖRBARA ENHETER

FÖRSTA KVARTALET SEPTEMBER 2023 NOVEMBER 2023

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 52,1 MSEK (48,5), en ökning med 3,6 MSEK och 7,5 procent. För jämförbara enheter ökade omsättningen med 20 procent      
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 49,6 procent (65,3)
  • Bruttomarginalen har föregående år påverkats avseende försäljningen av butiker och en normaliserad marginal föregående år uppgick till cirka 49 procent.
  • Resultat före av- och nedskrivningar uppgick till -15,8 MSEK (-1,3), en försämring med 14,5 MSEK där föregående års resultat påverkats positivt avseende försäljning av butiker.
  • Resultat efter skatt uppgick till –39,7 MSEK (-32,6)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning, uppgick till -0,02 kr (-0,24)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET 

• Den 21 september valdes Christian Karlsson in som ny styrelseledamot som ersättare för tidigare avgående styrelseledamot Dennis Jansén.

• Den 10 november lanserade bolaget en ny väskkollektion, Vezzano, samt inledde ett samarbete med Carolina Gynning som ansiktet utåt för detta nya varumärke.

• Bolagets huvudägare Zenith Management AB har utökat tidigare utfärdad kapitaltäckningsgaranti till totalt 48 MSEK av vilken 47,2 MSEK utnyttjats i form av aktieägartillskott per 30 november.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALET

• Den 22 december 2023 meddelade Bolaget att man ingått ett nytt bankavtal med Nordea som innebär att Bolagets nuvarande finanseringsupplägg med Nordea förlängs med i allt väsentligt samma villkor som tidigare. Avtalet innebär ett lån om 57,5 MSEK samt en checkkredit om 40 MSEK. Det nya bankavtalet löper ut den 31 december 2024.

• Den 25 januari 2024 valdes Eva Lindvik samt Jimi Tadi in som nya styrelseledamöter på årsstämman. Tidigare styrelseledamot Jarle Gundersen och arbetstagarledamot Christina Nilsson hade avsagt sig omval.

VD-kommentar till utvecklingen

I en fortsatt utmanande marknad och bolagssituation fortsätter vi att visa positiv försäljningsutveckling. Vår försäljning har ökat med 7,5 procent i kvartalet jämfört med föregående år, 20% för jämförbara enheter. Vi har lyckats bibehålla en god marginal (49,6), trots en prispressad marknad och en låg andel egna varumärken.

Det första kvartalet präglades av en fortsatt för låg varuförsörjning och vi saknade både volymer inom egen produktion, kategorier och enskilda varumärken som är viktiga för affären. Arbetet med att öka andelen egna varumärken har varit ett av fokusområdena sedan genomförandet av nyemissionen i juni. Trots utmaningar med sen orderläggning och leveranser kunde vi lansera helt nya kollektioner för Rizzo, RBYR och Vezzano samt skinnhandskar under varumärket Rizzo under de två sista veckorna av kvartalet. Kollektionerna bidrog direkt till en positiv andelsökning och utgjorde 25% av den totala försäljningen under november (43% av omsättningen om vi exkluderar RES som kategori) samt en positiv effekt på bruttomarginalen som är en nyckelfaktor för lönsamhet.

Vezzano hade en stark lanseringsvecka och fick en omedelbar effekt i försäljningen av den nya kollektionen som lanserades i samarbete med Carolina Gynning. Samarbetet och kollektionen lockade in nya kunder samt gav positiv publicitet och uppmärksamhet i media och sociala nätverk.

Handskar är en av våra viktigaste kategorier och när vi väl fick in dem i november så ökade vi omsättningen i november med 77% mot föregående år, på enbart handskar.

Vår e-handelsförsäljning har vuxit med 28% under kvartalet, där Morris.no har bidragit med en ökning på 66% jämfört med förra året. Vi har dock fortfarande en alldeles för låg omsättning totalt sett i e-handeln, där vi behöver bredda vårt sortiment när det kommer till varumärken och kategorier samt investera i trafikdrivande aktiviteter för att locka in fler kunder.

Second Hand-väskor är ett relativt nytt affärsområde för oss där vi erbjuder våra kunder möjligheten att välja ett mer hållbart och attraktivt alternativ till nya väskor. Under kvartalet utgjorde Second Hand-väskor 1,4% av vår totala försäljning, vilket betyder att 4 400 unika köp bestod av begagnade väskor i stället för nya.

Morris i Norge har haft en fortsatt stark försäljningsutveckling och visar en tillväxt i Q1 på 25% i jämförbara butiker.

Trots att bolaget har ökat sin försäljning under det senaste kvartalet så är resultatet fortfarande negativt. Bolaget har inte tillräckligt med finansiella resurser för den marknad- och inköpskapacitet som behövs för att bolaget, butikerna och e-handel ska kunna nå sin fulla potential samtidigt som det är en extra hård konkurrens om konsumentens plånbok och uppmärksamhet just nu.

Vi har fortsatt kostnadsfokus för att anpassa oss till marknadens förändringar samt vår bolagssituation och arbetar hårt för att förbättra vårt resultat. En del av arbetet handlar om att kontinuerligt se över och utvärdera våra butikers prestationer och i februari kommer vi att stänga två butiker i Sverige (Hudiksvall och Kalmar).

Bolaget arbetar aktivt med att hitta en hållbar lösning som ska ge bolaget rätt förutsättningar för att nå den potential som finns, kopplat till varumärken, positionering, butiksnät, expertis, medarbetare och kunder. Samtidigt jobbar vi vidare med den dagliga driften under ansträngda ekonomiska förhållanden.

Stockholm 30 januari 2024

Helena Morland

VD och Koncernchef

För vidare information, vänligen kontakta:
Helena Morland, VD, tel: +46 (0) 8 508 99 200, email: helena.morland@rizzogroup.se

Björn Stål, CFO, tel: +46 (0) 8 508 99 200, email: bjorn.stal@rizzogroup.se

Denna information är sådan information som Rizzo Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående persons försorg, för offentliggörande den 30 januari 2024 kl. 8:30 CET.

Om Rizzo Group
Rizzo Group AB (publ) är en ledande aktör inom väskor och accessoarer i Sverige och Norge med totalt 61 butiker. Verksamheten drivs genom de helägda kedjorna Rizzo och Morris med ett utbud av egna och externa varumärken. Rizzo Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker RIZZO B med ISIN-kod SE0016276109 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Koncernen har cirka 160 medarbetare (heltidstjänster). För mer information, besök www.rizzogroup.se

Rizzo Group
+46 8 508 99 200
info@rizzogroup.se

Rizzo Group AB, Kungsholmstorg 6B, 112 21 Stockholm
Telefon 08-508 99 200. Organisationsnummer 556540-1493. www.rizzogroup.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.