Marknadsnyheter
Delårsrapport Q2 2024 – B3 Consulting Group AB (publ)
Svagt resultat – förbättrad debiteringsgrad i Q2
April – juni 2024
- Omsättningen uppgick till 266,4 (299,3) MSEK, vilket motsvarar en förändring om -11,0 procent.
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 8,6 (22,0) MSEK med en rörelsemarginal (EBIT) om 3,2 procent (7,4). Rörelsemarginalen justerad för engångsposter med nettoeffekt om 0 MSEK uppgick till 3,2 procent.
- Resultat efter skatt uppgick till 5,5 (16,7) MSEK.
- Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 21,2 (25,3) MSEK.
- Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,62 (1,68) SEK.
Januari – juni 2024
- Omsättningen uppgick till 547,7 (623,9) MSEK, vilket motsvarar en förändring om -12,2 procent.
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 16,5 (62,9) MSEK med en rörelsemarginal (EBIT) om 3,0 procent (10,1). Rörelsemarginalen justerad för engångsposter om 4 MSEK uppgick till 3,7 procent.
- Resultat efter skatt uppgick till 11,7 (50,3) MSEK.
- Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 5,4 (62,2) MSEK.
- Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,25 (5,08) SEK.
VD Martin Stenström: Svagt resultat – förbättrad debiteringsgrad i Q2
Omsättning och resultat
Omsättningen under det andra kvartalet uppgick till 266,4 (299,3) MSEK, en minskning med 11% procent jämfört med samma period förra året. EBIT uppgick till 8,6 MSEK med en rörelsemarginal om 3,2 (7,4) procent. Ett svagt resultat drivet av låg efterfrågan. Vi bedömer att marknaden kommer att fortsätta vara svag även under Q3 men har indikationer på att efterfrågan ökar under Q4. På den positiva sidan stärks vår debiteringsgrad som blir bättre för varje månad under Q2 samt att de åtgärder vi vidtagit för att sänka kostnaderna ger effekt.
Fokus på att stärka vår konkurrenskraft
Vi har i tidigare kvartalsrapporter informerat om kostnadsbesparingsprogammet Hedgehog som fortlöper enligt plan. I förra kvartalsrapporten berättade vi att vi genomfört besparingsåtgärder för att minska även dotterbolagens OH-kostnader för att anpassa overheaden till färre konsulter. Vi fokuserar än mer tydligt på att öka våra intäkter och stärka B3s konkurrenskraft genom förbättrad försäljning via utbildning och rekrytering. Vår målsättning är att hela tiden vara nära våra kunder för att identifiera behov och stödja dem som en digital partner. Genom samarbete inom hela koncernen kan vi bättre fånga behov och skapa möjligheter tillsammans. Vi har även nyligen lanserat vår nya externa webbplats, vilket utgör en god plattform för ett mer aktivt arbete med digital marknadsföring och leadsgenerering framöver.
Förvärv av Webstep AB och B3 Polen
I maj informerade vi om att B3 förvärvar Webstep AB, ett IT-konsultbolag med ca 80 medarbetare inom framför allt systemutveckling, som finns på fyra orter i Sverige. Bolagen kompletterar varandra väl och har liknande kulturer.
Websteps omsättning och resultat kommer att från och med Q3 inkluderas i koncernens resultat och kommer öka koncernens omsättning. Genom förvärvet får B3 en ännu starkare position på marknaden samtidigt som vi etablerar oss i Uppsala och Umeå.
Nyligen fattade B3 Consulting Group beslut om att förvärva majoriteten av aktierna i B3 Consulting Poland som från och med den 1 september blir ett dotterbolag inom koncernen. Med detta förvärv överstiger vi nu 1000 medarbetare inom koncernen, en viktig milstolpe för B3. Transaktionen innebär att B3 Consulting Groups omsättning och EBIT kommer öka kraftigt från och med den 1 september. B3 Polen har haft en fantastisk utveckling sedan start 2018. Nu kommer vi kunna arbeta ännu tajtare tillsammans framåt samt etablera nya satsningar på den polska marknaden. Förvärvet skapar även möjligheter för fortsatt internationell expansion.
Stort intresse för B3s obligation
I juni emitterade B3 seniora säkerställda obligationer om 200 miljoner kronor inom ett ramverk på 300 miljoner kronor och med en löptid på tre år. Obligationsemissionen möttes av stark efterfrågan från en bred bas av nordiska och internationella institutionella investerare och blev kraftigt övertecknad. Obligationen indikerar ett starkt investeringsintresse i B3 och stärker vår finansiella ställning.
Nya affärer i kvartalet
Vi gläder oss åt att flera kunder väljer B3 som sin digitalisteringspartner och även förstärker samarbetet inom olika områden. I det andra kvartalet har B3 bland annat tecknat ett nytt ramavtal med Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB, tilldelats en ny och omfattande teamleverans åt Arbetsförmedlingen och vunnit en upphandling med Sundsvall kommun.
Ledande aktör inom generativ AI
Vi fortsätter att bygga vår position som en ledande aktör inom generativ AI genom en rad aktiviteter för att både utveckla oss själva och stärka våra kundleveranser. Generativ AI erbjuder stora möjligheter men innebär också betydande risker, vilket ger oss möjligheter att hjälpa kunder att hitta säkra lösningar. Vi hjälper bland annat kunder genom att bygga chatbots och AI-assistenter, effektivisera medlemsrådgivning, implementera Microsoft Copilot och utbilda medarbetare, för att nämna några exempel.
Pris för attraktiv arbetsgivare
Medarbetarna är vår absolut viktigaste tillgång och vi strävar ständigt efter att skapa en arbetsmiljö där våra medarbetare trivs och utvecklas och där lärande, wellness och inkludering är prioriterade områden. Därför är det extra glädjande att B3 tilldelades andraplatsen bland studenters topp 10 arbetsgivare inom IT, 3-4 år, i Karriärföretagens senaste mätning. Vi är också nominerade till ett av årets Karriärföretag 2024 och hoppas på att vinna nya utmärkelser under hösten.
Ny VD för B3
Jag tog över som VD för B3 i slutet av april, efter ett flertal år som affärsområdeschef. Även om marknaden har varit fortsatt utmanande i Q2 är det min fulla övertygelse att B3 står starkt när marknaden vänder. Genom våra nya förvärv, de strategiska åtgärder vi genomför och våra fantastiska medarbetare som skapar möjligheter tillsammans med kunderna varje dag, är B3 en stark aktör på den svenska konsultmarknaden. Jag vill tacka våra medarbetare, kunder och ägare för detta första halvår och önska en riktigt skön sommar.
Juli 2024
Martin Stenström, VD och Koncernchef
————————————————————————————————————————————————-
För mer information och detaljerat resultat, hänvisas till bifogad delårsrapport. Rapporten återfinns även på B3:s hemsida under IR och rapporter och presentationer.
Presentation av rapporten
En presentation sänds via webb för investerare, analytiker och media den 17 juli 09.00. Sändningen nås via www.b3.se/ir. Välj ”Se alla” under ”Rapporter och presentationer”. Det finns möjlighet att via mejl ställa frågor via webbsändningen, såväl som i förväg via ir@b3.se
Shortly after publishing this quarterly report, it will also be available in English. Please click on “En” in the top menu on our website www.b3.se
Kontaktuppgifter
Martin Stenström, VD och Koncernchef, 0707-98 96 80, martin.stenstrom@b3.se
André Karlsson, CFO, 0738-35 14 20, andre.karlsson@b3.se
Katarina Lundqvist, Investor Relations, 0722-16 11 00, katarina.lundqvist@b3.se
Denna information är sådan information som B3 Consulting Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 juli kl. 21.00 CET.
B3 Consulting Group är ett expansivt konsultbolag med cirka 800 medarbetare. Med djup teknisk expertis och passion för innovation hjälper vi Sveriges främsta företag och organisationer att skapa morgondagens möjligheter genom digital transformation och verksamhetsutveckling. B3 har en prisbelönad företagskultur som värdesätter våra olikheter, erfarenheter och gemensamma energi. Vi strävar också efter att vara ett etiskt och transparent bolag med en positiv påverkan på samhälle, människor och miljö. B3 finns på nio orter i Sverige samt i Polen, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2003 och är sedan 2016 noterat på Nasdaq Stockholm på Small Cap-listan (B3). Omsättningen 2023 uppgick till 1 141 MSEK, med ett rörelseresultat (EBIT) om 86 MSEK. Mer information finns på www.b3.se.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke