Connect with us

Marknadsnyheter

DELÅRSRAPPORT Q2 – APRIL till JUNI 2024

Published

on

Q2 i sammandrag

  • Nettoomsättningen för kvartal 2, perioden april – juni uppgick till kSEK 19 134 (17 723).
  • Rörelseresultat före skatt uppgick till kSEK 365 (-1 052).
  • Rörelsemarginalen för perioden uppgick till 1,9% (-5,9%).

Bolaget i sammandrag

(kSEK) April – juni 2024 April-juni 2023 Jan-juni2024 Jan-juni2023 Helår 2023
Nettoomsättning 19 134 17 723 36 940 35 574 62 728
Rörelseresultat 366 -1 052 1 919 45 -3 529
Resultat efter skatt 292 -1 049 1 509 35 -3 470
Rörelsemarginal, % 1,9% -5,9% 5,2% 0,1% -5,6%
Resultat per aktie, SEK 0,03 -0,10 0,15 0,003 -0,33

VD har ordet

Under turbulenta tider är det viktigare än någonsin att förstå människan. Allt styrs av människans syn på samhället, varumärket och kunden. I år har vi ovanligt många val runt om i världen där opinionsundersökningar är centrala. Från Venezuela där undersökningarna vittnar om misstänkt valfusk, till USA där opinionsundersökningarna var en av anledningarna till Bidens historiska beslut att kliva åt sidan.

Novus har för fjärde EU-valet i rad varit det undersökningsföretag som kommit närmast valresultatet och vi finns även på den internationella arenan. Jag är precis hemkommen från WAPORs konferens, i Seoul, där jag har träffat forskare från hela världen och föreläst om hur vi moderniserar Gallupmetoden.. Vår metodik är en av förebilderna för forskningen idag.

När bilden av samhället avviker från verkligheten släpper vi metodstudier och samhälls-undersökningar publikt. Vi gör det för att vi bryr oss och för att det är viktigt att människans röst ska höras i en tid där allt går fort. Novus har stor integritet och kunniga medarbetare. Kunderna får tillförlitliga underlag för sina strategiska beslut, underlag baserat på fakta och kunskap, inte känslor och rykten. Novus är inte enbart Sveriges mest kända undersökningsföretag* vi är även ett av de främsta kunskapsföretagen kring individuellt och kollektivt mänskligt beteende.

Som en konsekvens av vårt arbete är det glädjande att kunna visa att Novus har ökat omsättningen med 8% jämfört med samma period föregående år, och detta är en pågående expansionsresa. Där vi fortsätter vårt arbete att leverera det som är viktigast idag till våra kunder, en korrekt förståelse av människans åsikter.

Novus metodutveckling där vi moderniserar Gallupmetoden är världsledande, nu senast genom vårt samarbete med Kivra, där vi kan nå nästan alla svenskar via en digital brevlåda. Vi har använt AI sedan innan Open AI fanns, och vi fortsätter att använda de verktyg som fungerar utan att riskera tillförlitligheten. Konstant utveckling är en del i vårt DNA och vårt namn: Novus.

Det är därför vi år efter år kan säga att vi levererar fakta och kunskap till våra kunder och samhället.

Denna information är sådan som Novus Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-08-29 09:00 CET.

Torbjörn Sjöström08-535 25 820info@novusgroup.se

Novus är ett analys- och undersökningsföretag som genomför opinions- och marknadsundersökningar med erfarenhet i kombination med nya angreppssätt som plattform.

Nyckelord i verksamheten är förtroende, timing och närvaro – på plats när och där det händer med handlingsinriktade analyser. Novus är i dagsläget i huvudsak verksamt på den svenska marknaden med huvudkontor på Sveavägen 59 i Stockholm. Novus Group International (publ) bedriver sin verksamhet i Stockholm och är noterat på Spotlight stockmarkets (marknadsplatsen bytte namn från Aktietorget under 2018) sedan juni 2007.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys