Marknadsnyheter
DELÅRSRAPPORT Q2 SEPTEMBER 2017 – FEBRUARI 2018
ti, apr 10, 2018 08:00 CET
Kraftigt förbättrat resultat
ANDRA KVARTALET DECEMBER 2017 – FEBRUARI 2018
- Koncernens nettoomsättning uppgick till 254,3 Mkr (249,8), en ökning med 4,5 Mkr
- Koncernens försäljning i jämförbara butiker ökade med 2 procent under kvartalet
- Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,0 procent (49,0)
- Resultat före av- och nedskrivningar blev 16,7 (8,7), en förbättring med 8,0 Mkr
- Resultat efter skatt uppgick till 12,3 Mkr (3,1)
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,08 kr (0,02)
- Antalet butiker uppgick till 126 jämfört med 129 butiker föregående år
FÖRSTA HALVÅRET SEPTEMBER 2017 – FEBRUARI 2018
- Koncernens nettoomsättning uppgick till 471,1 Mkr (462,7), en ökning med 8,4 Mkr
- Koncernens försäljning i jämförbara butiker ökade med 3 procent under första halvåret
- Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,3 procent (52,8)
- Resultat före av- och nedskrivningar blev 33,4 Mkr (18,6), en förbättring med 14,8 Mkr
- Resultat efter skatt uppgick till 21,7 Mkr (8,3)
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,15 kr (0,06)
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER OCH EFTER KVARTALET
- I enlighet med vår plan för fysiska butiker har ytterligare två butiker stängts för ökad effektivitet och lönsamhet. En Accentbutik i Strömstad stängdes under januari och en Morrisbutik i Rolvsøy stängdes i slutet av februari.
- Under januari inleddes NKs ombyggnationer av varuhuset som kommer att pågå under en längre tid. Samtliga våra tre avdelningar på NK kommer att omfattas och i januari flyttades vår avdelning NK Travel Essentials (tidigare NK Res) till plan 3. Försäljningsutvecklingen har sedan flytten varit positiv.
- I det rapporterade resultatet ingår nedskrivningar av varulager och inventarier för Rizzobutiken på Biblioteksgatan i Stockholm som drabbades av brand i november 2017. Vi vet i dagsläget inte när butiken kommer att öppna igen.
VD-kommentar till utvecklingen
Venue Retail Group presterar klart bättre än marknaden och går därmed emot strömmen i en i övrigt tuff retailmiljö. De positiva tecknen inom koncernen stärks ytterligare och vi förbättrar såväl försäljning som bruttomarginal och resultat.
Bolagets verksamheter fortsatte att utvecklas väl under andra kvartalet och koncernen har därmed åtta kvartal i rad med förbättrat rörelseresultat. Den jämförbara försäljningstillväxten uppgår till 2 procent jämfört med föregående år, vilket är klart bättre än marknaden i övrigt (enligt HUI).
Vårt arbetssätt har under kvartalet präglats av närhet till affären, där vi på ett målmedvetet sätt balanserat försäljnings- och marginalutveckling för att uppnå ett bättre rörelseresultat. Våra kampanjer och aktiviteter resulterade i en bra julhandel som följdes upp med en lyckad reaperiod i januari.
Detaljhandelsklimatet förändras snabbt och vårt fokus på ökad digitalisering för att möta kundens krav går helt enligt plan. Köpbeslutet tas allt oftare på nätet, även om den största delen av handeln fortsatt sker i fysisk butik. Vår omni channel-lösning, kundbeställningar i butik, som levererades under kvartal ett har tagits emot väl av kunderna.
Arbetet med att se över och optimera butiksnätet fortgår i hög takt. Av de 35 mindre och olönsamma butiker som återfanns på vår avvecklingslista återstår nu endast 9 butiker. Tre butiker har till följd av positiv utveckling återlagts i ordinarie drift. Under januari flyttades vår avdelning NK Travel Essentials (tidigare NK Res) till plan 3 på NK i Stockholm. Med ett utvecklat koncept har försäljningsutvecklingen förstärkts sedan flytten. Detsamma gäller vår A-TO-B-butik i Täby C som nu konverterats till Accent – med tvåsiffriga ökningstal av försäljningen som följd. Det är ännu en lyckad del av vårt intensiva förbättringsarbete i varje enskild butiksenhet. Det är glädjande att se hur våra jämförbara butiker fortsätter att utvecklas positivt jämfört föregående år – samtidigt som vår onlineverksamhet växer kraftigt. Vi vill göra det enkelt för kunden – det verkar kunden gilla!
Ett aktivt rekryteringsarbete av nya kundklubbsmedlemmar har inneburit en stadig tillväxt i kundklubben på ca 25 procent per månad det senaste halvåret. Detta har tillsammans med ett attraktivt och tydligt erbjudande drivit försäljningen såväl i online som i fysisk butik. Att stärka positionen för våra lönsamma egna varumärken, Don Donna, Handskmakaren, Rizzo och A-TO-B, är prioriterat. Med Don Donna i spetsen bidrar de egna varumärkena till ett starkare kunderbjudande med kvalitativa produkter till bra priser och med en hög marginal.
Vi fortsätter att ha ett starkt fokus på online och omni channel. Vårt arbete med att sätta kunden i fokus, att verka där kunden finns och att göra det lätt för kunden är framgångsrikt. Att vi på en marknad i stor förändring presterar ett förbättrat rörelseresultat åtta kvartal i rad är för oss beviset på att vår plan fungerar!
Stockholm april 2018
Jonas Ottosson
VD och koncernchef
Taggar:
Marknadsnyheter
Fiskrestaurang och taproom öppnar i Wihlborgsfastighet i Dockan i Malmö
Restaurang- och foodtruckverksamheten Fisky Business öppnar nytt i Dockporten 1 med utsikt över marinan i Dockan. Etableringen görs i samarbete med det skånska bryggeriet Perfectly Squared Brewing som kommer att ha ett taproom på våningen ovanför restaurangen. ”Ett vardagsrum i Dockan”, säger krogprofilerna bakom satsningen.
Fisky Business började som ett pop-up kök på Malmöfestivalen 2014 som sedan utvecklades till en MSC-certifierad foodtruck. Idag driver grundarna Hannes Kindeberg och Sofia Lindmark foodtruckverksamhet samt Hanö hamnkrog och Vandrarhemmet Hanö i Blekinge skärgård.
Den nya restaurangen ”Fisky Business Dockan”, som öppnar preliminärt i mars, rymmer totalt cirka 170 sittplatser och uteservering. I restaurangdelen på bottenvåningen kommer det att serveras olika fiskrätter och öl från Perfectly Squared Brewing. På våningen ovanför blir det taproom med möjlighet att beställa mat från restaurangen.
Perfectly Squared Brewing grundades 2019 och drivs av Loa Ahlqvist och Glenn Pålsson. Under 2024 öppnade de ett taproom i Vellinge där de även driver Vellinge Bryggeri.
Under sommaren flyttar det globala sport- och fritidsföretaget Thule Group in i fastigheten.
– Med Fisky Business Dockan vill vi skapa ett vardagsrum i Dockan som kan användas till många olika ändamål. Det blir en avslappnad, casual miljö med fokus på klassiska fiskrätter som fish and chips, musslor, fisksoppa, sill och helstekta spättor, säger Hannes Kindeberg på Fisky Business.
– Vi älskar hantverksöl och samarbetet med Perfectly Squared Brewing passar oss perfekt. Dagtid kan ovanvåningen användas till privata bokningar, konferenser och andra happenings och på kvällarna blir vi ett taproom, säger Sofia Lindmark på Fisky Business.
– Vi får nu en rejäl yta på bästa läge i Dockan med goda förutsättningar för mat- och dryckesupplevelser, kreativitet och umgänge i en varm och avslappnad miljö. Här får vi möjlighet att träffa konsumenten, få direkt feedback och bygga relationer. Fisky Business är helt rätt partner för oss och en lite annan kombination menymässigt än vad som annars är vanligt när det kommer till öl, säger Glenn Pålsson på Perfectly Squared Brewing.
– Fisky Business blir med sitt koncept ett friskt inslag i Dockan och ett fint komplement till de restauranger som finns i området idag. Kombinationen mat och öl är något som många efterfrågar och bidrar till det havs- och citynära Dockans gemyt, säger Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs.
Wihlborgs Fastigheter AB (publ)
För ytterligare information kontakta:
Ulrika Hallengren, vd, 040-690 57 95
Peter Olsson, regionchef, 040-690 57 62
Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet finns i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. I Malmö, Lund och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget. Fastigheternas bokförda värde uppgår till 58 Mdkr med ett årligt hyresvärde om 4,6 Mdkr. Wihlborgs är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap.
Taggar:
Marknadsnyheter
En vänlig handling i veckan kan förändra livet
En ny studie från Brigham Young University visar att en enkel vänlig gest i veckan kan minska ensamhet, social isolering och ångest, samtidigt som den stärker gemenskapen.
Studien, ledd av professor Julianne Holt-Lunstad, fokuserade på de som utförde vänliga handlingar – från att hjälpa till med en uppgift till att erbjuda ett leende. Resultatet? Givaren fick förbättrad social hälsa och en starkare känsla av samhörighet.
Forskarlaget skapade ”KIND Challenge”, där deltagare utförde en vänlig handling varje vecka. Effekterna märktes tydligt: minskad stress, ökad kontakt med grannar och förbättrade relationer.
”Det är gratis och enkelt – alla kan göra det,” säger Holt-Lunstad. Studien pekar på att vänlighet inte bara hjälper andra, utan också oss själva. Ett leende eller en hjälpande hand kan vara första steget mot ett bättre välmående.
Källa: medicalxpress.com
Marknadsnyheter
Hårda vindar orsakar driftstörningar – Skellefteå Krafts storstörningsorganisation aktiverad
Som en effekt av de stora störningar i elnätet som uppstått på grund av hårda vindar har Skellefteå Kraft Elnät aktiverat sin storstörningsorganisation.
De hårda vindarna som dragit in över Västerbotten under natten mot lördagen har orsakat stora störningar i Skellefteå Krafts elnät.
Vid 03.20 på lördagen var cirka 3 500 av Skellefteå Krafts elnätskunder drabbade av driftstörningar. De drabbade kunderna fanns spridda över Skellefteå Krafts hela elnätsområde.
Redan under fredagskvällen gick Skellefteå Kraft på grund av väderprognoserna upp i förstärkt beredskap, och vid 03-tiden på lördagen aktiverade Skellefteå Kraft Elnäts storstörningsorganisation. Detta för att få de allra bästa förutsättningarna för att åtgärda pågående och eventuellt kommande driftstörningar.
Skellefteå Kraft arbetar givetvis hårt för att de drabbade kunderna ska få tillbaka sin ström så snart som möjligt. All tillgänglig personal i beredskap är ute i fält och arbetar för att åtgärda driftstörningarna. Rapporter från personalen på fält vittnar om hård blåst och på många ställen svår halka, vilket inte underlättar arbetet.
För aktuell information om antalet drabbade kunder och drabbade områden, se Skellefteå Krafts driftkarta.
Under pågående störning och så länge storstörningsorganisationen är aktiverad kommer detta pressmeddelande på Skellefteå Krafts pressida att uppdateras med information med jämna mellanrum.
För mer information kontakta:
Skellefteå Krafts pressjour
Mejl: press@skekraft.se
Tel: 0910-77 25 92
Skellefteå Kraft möjliggör samhällets elektrifiering och framtida infrastrukturlösningar genom innovation, forskning och investeringar i förnybar energi. Vi är en av Sveriges största producenter med produktion av vind- och vattenkraft, värme och bioenergi.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke