Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport Q4 2023 Prebona AB (publ)

Published

on

Fortsatt hög tillväxt

Rapportperiod 1 oktober – 31 december 2023 koncernen

Nettoomsättningen uppgick till 2 350 449 (1 489 295) SEK

• Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 871 169 (-2 561 006) SEK

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -1 907 496 (-2 112 384) SEK

• Resultat per aktie uppgick till -0,07 (-0,10) SEK

• Antal aktier vid periodens utgång är 26 616 254 st. (25 966 254 st.)

Årets resultat 1 januari – 31 december 2023 koncernen

• Nettoomsättningen uppgick till 8 485 670 (3 286 673) SEK

• Resultat efter finansiella poster uppgick till -5 963 365 (-7 918 685) SEK                                                   

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -4 669 599 (-6 800 375) SEK

• Resultat per aktie uppgick till -0,22 (-0,30) SEK

• Antal aktier vid periodens utgång är 26 616 254 st. (25 966 254 st.)

Väsentliga händelser under rapportperioden

  • Prebona erhåller order om ca 1,6 mkr från ny internationell kund inom bilvårdsprodukter
  • Prebona signerar återförsäljaravtal och erhåller initial order från kund i Finland avseende Prebonas ytskyddsprodukter
  • Prebona Inodorus luktborttagningsspray godkänt för läkemedelsförmånerna (högkostnadsskydd) i Sverige
  • Prebona erhåller besked om beviljat patent för OdorControl i USA
  • Prebona ingår försäljningssamarbete för ytskyddsprodukter i Sydkorea
  • Prebona genomför en riktad nyemission om 650 000 aktier som tillför Bolaget cirka 2 500 000 kronor före emissionskostnader.
  • Prebona erhåller en ”grön kredit” från statliga Almi på två miljoner kronor. Lånet är garanterat av den Europeiska Investeringsfonden och beviljas satsningar som är miljömässigt hållbara och som bidrar till ett eller flera av de sex målsättningarna i EU:s taxonomi.
  • Prebona ingår återförsäljaravtal med Azelis avseende delar av Prebonas produktsortiment

Väsentliga händelser efter rapportperioden

  • Prebona påbörjar flytt in i nya fabrikslokaler i Simrishamn för att optimera och skala upp produktionen
  • Prebona erhåller bra testresultat i Kina avseende sticklingar där Prebonas näringslösning ingår
  • Prebona lanserar OdorControl Spray mot husdjursmarknaden på Interzoo i Tyskland i vår

VD-ord

Fortsatt hög tillväxt

Med 158 procent i försäljningstillväxt under helåret, till totalt 8 485 (3 286) tkr samt, en ökning med 58 procent för kvartalet (2 250 jämfört med 1 489 tkr) fortsätter den starka utveckling som började under 2023.

Försäljningsökningen under kvartalet kommer framförallt från försäljning till en ny internationell kund som är världsledande inom bilvårdsprodukter. Den beställningen inkluderar både Prebona OdorControl samt Prebona Disinfect K, som är ett vattenbaserat och långtidsverkande desinfektionsmedel för både hårda och mjuka ytor. Kunden kommer att lansera produkterna under eget varumärke på ett flertal marknader nu under våren.

Prebona har även växt med flera andra kunder under kvartalet. Både affärsområdet SurfaceCare och HealthCare utvecklas starkt med nya kunder som har börjat komma igång med införsäljning till sina kunder. Införsäljningen av ytskyddsprodukter i Sverige är dock något försenad främst på grund av att handlarna är försiktiga med att bygga upp stora lager inför säsongen. Det förändrar dock inte vår syn på potentialen över året.

Nya lanseringar på flera marknader

Vi erhöll under kvartalet en första order av vår ytskyddsprodukt Prebona DuraClean från en finsk kund. Marknaden i Finland har vissa likheter med den svenska marknaden och vi bedömer att den därmed bör kunna ge en bra försäljningsutveckling liknande den som vi haft i Sverige. Jag vill även nämna lanseringen av DuraClean i Sydkorea tillsammans med en befintlig kund. Lanseringen görs under Prebonas varumärke i kombination med kundens varumärke. Denna co-branding bedömer vi som mycket positiv då kunden är ett stort och välkänt bolag inom träindustrin i Sydkorea. Samtidigt kräver ett sådant upplägg betydligt mindre marknadsföringsbidrag från Prebona. Vi erhöll nyligen en initial order på drygt 800 tkr från Sydkorea avseende främst DuraClean.

Även i Tyskland har nu ett ihärdigt försäljningsarbete börjat ge resultat. Tre olika starka varumärken inom området för husdjur och hästsport har nu börjat köpa Prebona OdorControl spray med fasta lanseringsplaner för våren. Samtliga företag kommer att lansera under egna varumärken. Det sker även en hel del ytterligare försäljningsaktiviteter i Tyskland som jag hoppas kunna meddela om i närtid. Jag bedömer att den tyska marknaden har potential att bli Prebonas största marknad redan från andra halvåret 2024.

Fokus på egna varumärken

Inom Prebona togs under 2023 det strategiska beslutet att fokusera ytterligare resurser för att öka tillväxten för bolagets egna varumärken. Styrelsen bedömer att det kommer att skapa stort värde för aktieägarna. Även här har aktiviteten varit hög. Exempelvis har Berner Medical som säljer Prebonas varumärke Inodorus inom vårdsektorn i Sverige, Norge och Finland lagt en tilläggsorder under kvartalet. Berner Medical är mycket aktiva vad gäller lanseringen av produkterna, framförallt på den finska marknaden. Här har nu bland annat två stora kedjor inom äldrevården testat och kontrakterats samt lämnat mycket positiv feedback. Berner Medical kommer även att lansera produkten mot apotek under våren. Den nordiska hemmamarknad som nu skapas inom vårdsektorn väntas bli en viktig grund för fortsatt expansion av varumärket Inodorus.

Nya produkter optimerad produktion samt en ny grafisk profil

Inom produktutveckling har vi utvecklat två nya produkter som kommer att lanseras under våren. En produkt hjälper till att hålla textilier svala vid träning och den responderar dessutom automatiskt med ökad kroppstemperatur. Den andra produkten är en optimerad luktborttagningsspray för textilier. Båda produkterna omfattas av patent och patentansökningar som bygger på Prebonas teknikplattform, CompoTech.

Vi har, som tidigare meddelat, påbörjat inflyttningen till nya och ändamålsenliga lokaler, vilket kommer att ge oss goda möjligheter att ytterligare optimera och automatisera produktionen. Detta skapar långsiktiga kostnadsbesparingar samtidigt som vi enkelt kan skala upp produktionen vid behov. Jag vill understryka att den löpande fasta kostnaden för fabriken inte är högre än för nuvarande fabrik.

Dessutom arbetar vi på en helt ny grafisk profil samt hemsida för att lyfta Prebonas identitet samt stödja den satsning mot egna varumärken som vi genomför.

Utsikter inför 2024

Inför 2024 är vårt mål detsamma som inför 2023, det vill säga fokus på fortsatt hög försäljningstillväxt och förbättrat resultat. Med vår prioritering mot egna varumärken och med de skalfördelar vi nu har inom produktion står vi väl rustade för den ökade efterfrågan på Prebonas produkter från kunder över hela världen. Hela teamet på Prebona, som har bidragit med fantastiska insatser under året, är nu helt fokuserad på nyförsäljning samt leverans till våra kunder, nya såväl som befintliga.

Christian Östberg, VD Prebona AB (publ.)

Kort om Prebona AB (publ)

Prebona AB (publ) är ett materialteknikbolag som levererar miljövänliga och funktionella produkter och

material inom affärsområdena AirCare, SurfaceCare, AgriCare samt HealthCare. Bolagets produkter

bygger på Prebonas patenterade teknologi, Prebona CompoTech, som medger att Prebonas kunder kan

tillgodose viktiga behov på ett kostnadseffektivt, hållbart och miljömässigt bra sätt. Prebona vill bli en

globalt ledande leverantör av funktionella material och ytbeläggningar för specifika användningar inom

industrier som representerar stort värde och god tillväxt. Prebona HealthCare AB är ett helägt

dotterbolag för att utveckla lösningar baserade på Prebonas teknologi inom området för hälsovård,

bland annat substans mot antibiotika-resistens.

Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på Spotlight Stockmarket.

För mer information se www.prebona.com.

AFFÄRSOMRÅDEN

Inom affärsområdet Prebona SurfaceCare utvecklar Prebona funktionella material såsom smutsavvisande,

förstärkande, antimikrobiella samt desinficerande ytbeläggningar mot exempelvis detaljhandeln och tillverkningsindustrin.

Inom affärsområdet Prebona AirCare utvecklar Prebona olika typer av funktionella material för eliminering av dålig lukt mot bland annat textilindustrin, detaljhandeln samt facility management.

Inom affärsområdet Prebona AgriCare utvecklas innovativa och miljövänliga produkter mot jordbrukssektorn såsom näringstillskott och olika typer av växtskydd för att förlänga livslängden på blommor och växter.

Inom affärsområdet Prebona HealthCare arbetar Prebona med att utveckla nya unika produkter och substanser inom det medicinska området med fokus på lukteliminering samt antimikrobiella substanser.

MILJÖ OCH HÅLLBARHET

Prebonas teknologi möjliggör tekniska lösningar med hög resurseffektivitet, stark miljöprofil och funktionalitet. Detta är basen i Prebonas affärsidé och avser hela bolagets arbete inom både produktutveckling och produktion. Prebonas produkter har erhållit både nationella och globala miljöcertifieringar såsom Bluesign samt vunnit internationella miljöutmärkelser som Scandinavian Outdoor Award. Vid tillverkning av bolagets produkter används 100% av ingående råvaror i slutprodukten, d.v.s. inga utsläpp sker från produktionen.

PRODUKTUTVECKLING OCH PATENT

Prebona är ett innovativt bolag med intensiv produktutveckling baserat på Prebonas banbrytande teknologi, Prebona CompoTech. Med denna teknologi kan Prebona optimera och styra egenskaper hos material på atomär nivå på ett nytt och unikt sätt. Därigenom skapas synergier mellan bolagets affärsområden. Forskning och utveckling bedrivs i nära samarbete med industrin och akademin. Prebona arbetar aktivt med att stärka sin position via patent och varumärken. Bolaget arbetar tillsammans med ledande patentkonsulter.

PRODUKTION

Bolagets produktion av samtliga produkter inom alla affärsområden bygger på samma teknikplattform, vilket leder till en kostnadseffektiv produktion. Insatsvaror köps in från ledande råvaruleverantörer för att sedan formuleras och produceras i bolagets regi. Bolaget har en effektiv produktion med god kapacitet samt mycket goda uppskalningsmöjligheter vilket gör att Prebona står starkt rustat inför framtida expansion. Produktionen är miljövänlig med noll utsläpp av restprodukter.

MARKNADSFÖRING OCH FÖRSÄLJNING

Prebonas produkter säljs till kunder i Sverige och utomlands. Prebonas försäljningsstrategi bygger på tre delar, Prebonas egna varumärken, försäljning mot bolag som säljer produkterna under sina egna varumärken, samt kunder där Prebonas produkter ingår som en del i en annan produkt (exempelvis en färg eller en lack).

Kommentar till resultatet och finansiering

Bolagets nettoförsäljning för Q4, landar med 2 350 (1 489) TSEK, ca 58% över fjoråret. Nettoförsäljningen under perioden januari till december landar på 8 486 (3 287) TSEK vilket motsvarar en ökning om ca 158%. Bruttomarginalen ligger fortsatt på en hög nivå. Ökningen av intäkterna förklaras i huvudsak av produktlanseringar inom affärsområdena Prebona Surface Care och Prebona Air Care.

Det negativa rörelseresultatet i Q4 slutar tydligt bättre än fjoråret. Detta som ett resultat av ökad omsättning till trots för ökade kostnader och något lägre aktiveringstakt av utvecklingskostnader.

Huvudförklaringen till kostnadsökningen är ökade konsultkostnader i förbindelse med marknadsföringsaktiviteter/produktlanseringar, avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar efter kommersialisering av olika utvecklingsprodukter samt ökade räntekostnader.

Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden var negativt, men med en förbättring mot samma fjolårs period. Soliditeten uppgår till 12,5% per ultimo december. Under oktober genomförde Bolaget finansieringsaktiviteter i form av en riktad emission på 2,5 MSEK samt upptagande av ett ”grönt lån” hos Almi på 2,0 MSEK.

Bolaget förväntar sig betydande försäljningsökningar under 2024, som resultat av pågående försäljningsaktiviteter samt uppstart av olika produktkommersialiseringar i in–och utland. Det är styrelsens bedömning att tillgängliga likvida medel tillsammansmed befintliga lån samt nya bekräftade åtaganden i form av lån/emission samt förväntad budgeterad försäljningsökning kommer att kunna finansiera verksamheten under 12 månader. Specifikt riktade strategiska satsningar kan kräva ytterligare finansiering.

Aktien

Prebona AB (publ) noterades den 17 december 2015 på AktieTorget (nuvarande Spotlight).

Antal aktier

Vid periodens utgång har Prebona AB (publ) 26 616 254 stycken utestående aktier.

Ägarförhållanden i %

Christian och Jessica Östberg 26,59
Tagehus Holding AB 9,60
Bo T Förvaltning 4,93
Claes De Geer 4,73
S-Bolagen AB 4,53
Avanza Pension 4,28
FE Fonder 2,89
Lars-Ove Sandberg 2,85
RCM Engineering 2,48
Small Particle Technology GBG AB 2,38

Principer för rapportens upprättande

Delårsrapporten har upprättats enligt samma redovisningsprinciper som i bolagets senaste årsredovisning, det vill säga enligt Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). 

Kommande rapporttillfällen

Prebona AB (publ) lämnar Q1-rapport 2024-05-22

Denna delårsrapport har inte varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor. 

Stockholm 202402-26

Verkställande direktören på uppdrag av styrelsen i Prebona AB (publ) 

Denna information är sådan information som Prebona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 februari 2024

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.