Marknadsnyheter
Den polska apotekskedjan Rossmann lanserar DUG
Från och med oktober 2023 kommer Rossmann att börja sälja DUG i Polen. Rossmann är Polens största apotekskedja med ett mycket noggrant utvalt sortiment av hälsosam mat och inför lanseringen har de lagt en order på Veg of Lunds två varianter av den växtbaserade potatisdrycken, DUG Original och DUG Barista.
Rossmann är en apotekskedja som verkar i Tyskland, Polen, Tjeckien, Ungern, Turkiet och Albanien. Företaget har funnits i Polen sedan 1993 och har över 1700 butiker över hela landet. Lanseringen kommer att ske i 50 butiker och baserat på försäljningsresultatet kan DUG potatisdryck eventuellt utökas till hela kedjan.
”Det är mycket glädjande att Rossmann väljer att lansera DUG. Kedjan har en stark marknadsposition i Polen och att vår dryck kommer att säljas i deras butiker innebär att vi har en fantastisk möjlighet att nå ut till många nya konsumenter”, säger Fredrik Carling, vd för Veg of Lund.
Veg of Lund har ett kontrakt med en tillverkare i norra Tyskland som levererar till marknader i norra Europa.
”Med Rossmann följer vi vår strategi att lansera med ledande, kvalitetsmedspelare som positionerar Veg of Lunds produkter som en del av nästa generation av växtbaserad mat. Med en framgångsrik lansering finns det förutsättningar för ytterligare ordrar. Rossmanns omfattande och betydande lansering vittnar om relevansen och möjligheterna med DUG-konceptet och stärker vår fokus på internationell expansion”, kommenterar Fredrik Carling.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Veg of Lund AB (publ)
Fredrik Carling, verkställande direktör
Tel: 0703 12 19 42
E-post: fredrik.carling@vegoflund.se
Om Veg of Lund
Veg of Lund AB (publ) utvecklar, marknadsför och säljer växtbaserade livsmedel som möter konsumenternas krav på smak och hållbarhet. Veg of Lund har sina rötter i forskning vid Lunds universitet och bolagets affärsidé är att använda sin kunskap, egna patenterade metoder och innovativa lösningar för att utveckla och sälja välsmakande, klimatsmarta och närproducerade produkter baserade på potatis. Veg of Lund erbjuder alternativ till mejeriprodukter (mjölkdryck) och mellanmål (smoothies) samt utvecklar köttalternativ. Bolagets produkter säljs under varumärket DUG till konsumenter, restauranger och matföretag i Sverige, Schweiz, Danmark, England och Irland. Bolaget har ambitionen att expandera framför allt i Europa och Asien. Aktien är noterad på Nasdaq First North och handlas under namnet VOLAB. Läs mer på ir.vegoflund.se. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 25.10.2024
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
25.10.2024 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 25.10.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
138 977 |
10,87 |
1 510 276,96 |
XSTO |
109 312 |
10,88 |
1 188 876,31 |
XCSE |
27 154 |
10,87 |
295 103,97 |
Summa |
275 443 |
10,87 |
2 994 257,24 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4427 och DKK till EUR 7,4601
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 1 380 977 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
Marknadsnyheter
Wonderful Times Group Delårsrapport Juli – September 2024
Juli – september 2024
- Omsättningen uppgick till 20,0 MSEK (20,7).
- EBITDA uppgick till 1,4 MSEK (1,6).
- Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -4,4 MSEK (-0,1).
- Resultat efter finansnetto uppgick till 1,4 MSEK (1,5).
- Resultat efter skatt uppgick till 1,1 MSEK (1,2).
- Resultat per aktie uppgick till 0,25 SEK (0,27).
Januari – september 2024
- Omsättningen uppgick till 53,8 MSEK (55,8).
- EBITDA uppgick till 0,9 MSEK (0,7).
- Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -4,4 MSEK (-1,5).
- Resultat efter finansnetto uppgick till 0,9 MSEK (-0,1).
- Resultat efter skatt uppgick till 0,7 MSEK (-0,2).
- Resultat per aktie uppgick till 0,16 SEK (-0,04).
VD-kommentar
Omsättningen under det tredje kvartalet 2024 minskade med 3% jämfört med samma period föregående år. Marknaden för barn- och babyprodukter, leksaker och spel är fortsatt utmanande. Många branschaktörer har det mycket tufft. Det säljarbete vi gjort under året har, trots den utmanande marknaden, resulterat i 8% ökad orderingång. Vi är därför, trots den tuffa marknaden, försiktigt optimistiska. De satsningar vi gjort under lågkonjunkturen skapar förutsättningar för långsiktig tillväxt i WTG men vi behöver ha en något bättre marknad med oss för att fullt ut kunna dra nytta av dessa.
EBITDA för kvartalet uppgick till 1,4 MSEK (1,6 MSEK). Bruttomarginalen är oförändrad jämfört med samma period föregående år. För att resultatet ska öka måste omsättningstillväxten börja ta fart.
WTG har en stark balansräkning och i den nuvarande marknaden ger det arbetsro och möjlighet att investera för fram- tiden. Vår förhoppning är att vi ska kunna ta marknadsandelar när andra har det tufft.
Som vi tidigare sagt så är fullt fokus under 2024 på sälj och marknad. Nyanställningar inom sälj och marknad har gjorts under våren. Vi har tagit ett par större nya kunder under året men för att få till ett riktigt bra driv i försäljningen måste slutkundsmarknaden börja tina upp. När det sker vet vi tyvärr inte men vi ser långsiktigt bra möjligheter till ökad försäljning inom hela vår produktportfölj.
Våra finansiella mål är:
- Genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på 10%
- Långsiktig EBITDA-marginal ska uppgå till minst 10%
- Soliditet på minst 40%
- Utdelning till aktieägarna ska i normalfallet utgöra 30-70% av vinsten efter skatt men med beaktande av bolagets likviditetssituation
Mobil: 070-486 99 83
E-post: sofia.ljungdahl@wonderfultimes.se
www.wonderfultimes.se
Marknadsnyheter
Wonderful Times Group Delårsrapport Juli – September 2024
Juli – september 2024
- Omsättningen uppgick till 20,0 MSEK (20,7).
- EBITDA uppgick till 1,4 MSEK (1,6).
- Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -4,4 MSEK (-0,1).
- Resultat efter finansnetto uppgick till 1,4 MSEK (1,5).
- Resultat efter skatt uppgick till 1,1 MSEK (1,2).
- Resultat per aktie uppgick till 0,25 SEK (0,27).
Januari – september 2024
- Omsättningen uppgick till 53,8 MSEK (55,8).
- EBITDA uppgick till 0,9 MSEK (0,7).
- Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -4,4 MSEK (-1,5).
- Resultat efter finansnetto uppgick till 0,9 MSEK (-0,1).
- Resultat efter skatt uppgick till 0,7 MSEK (-0,2).
- Resultat per aktie uppgick till 0,16 SEK (-0,04).
VD-kommentar
Omsättningen under det tredje kvartalet 2024 minskade med 3% jämfört med samma period föregående år. Marknaden för barn- och babyprodukter, leksaker och spel är fortsatt utmanande. Många branschaktörer har det mycket tufft. Det säljarbete vi gjort under året har, trots den utmanande marknaden, resulterat i 8% ökad orderingång. Vi är därför, trots den tuffa marknaden, försiktigt optimistiska. De satsningar vi gjort under lågkonjunkturen skapar förutsättningar för långsiktig tillväxt i WTG men vi behöver ha en något bättre marknad med oss för att fullt ut kunna dra nytta av dessa.
EBITDA för kvartalet uppgick till 1,4 MSEK (1,6 MSEK). Bruttomarginalen är oförändrad jämfört med samma period föregående år. För att resultatet ska öka måste omsättningstillväxten börja ta fart.
WTG har en stark balansräkning och i den nuvarande marknaden ger det arbetsro och möjlighet att investera för fram- tiden. Vår förhoppning är att vi ska kunna ta marknadsandelar när andra har det tufft.
Som vi tidigare sagt så är fullt fokus under 2024 på sälj och marknad. Nyanställningar inom sälj och marknad har gjorts under våren. Vi har tagit ett par större nya kunder under året men för att få till ett riktigt bra driv i försäljningen måste slutkundsmarknaden börja tina upp. När det sker vet vi tyvärr inte men vi ser långsiktigt bra möjligheter till ökad försäljning inom hela vår produktportfölj.
Våra finansiella mål är:
- Genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på 10%
- Långsiktig EBITDA-marginal ska uppgå till minst 10%
- Soliditet på minst 40%
- Utdelning till aktieägarna ska i normalfallet utgöra 30-70% av vinsten efter skatt men med beaktande av bolagets likviditetssituation
Mobil: 070-486 99 83
E-post: sofia.ljungdahl@wonderfultimes.se
www.wonderfultimes.se
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke