Connect with us

Marknadsnyheter

Det behövs mycket mer än 700 miljoner i denna arbetsmarknadskris

Published

on

Det behövs en aktiv arbetsmarknadspolitik när varslen och uppsägningarna slår rekord. Ändå utsätts Arbetsförmedlingen för stora nedskärningar. Regeringen gav, i vårändringsbudgeten, Arbetsförmedlingen ytterligare 330 miljoner kronor för i år, men inga minskade nedskärningar för nästa år. Idag går Arbetsförmedlingens GD Maria Mindhammar ut och säger att hon behöver minst 700 miljoner kronor i minskade nedskärningar för nästa år och att Arbetsförmedlingen inte ska behöva säga upp personal till nästa år.

Förra veckan gick Akademikerförbundet SSR ut på DN Debatt (https://akademssr.se/post/135-procent-arbetsloshet-kraver-fungerande-arbetsformedling) och i vår slutreplik (https://www.dn.se/debatt/utan-arbetsformedlare-blir-det-inga-pengar-till-atgarder/) och krävde att anslagen till Arbetsförmedlingen höjs för 2021 i alla fall tillbaka till 2018 års nivå. Bara så kan man på ett rimligt sätt svara emot de 63 000 nya varsel och rekordhöga arbetslöshet på 415 000 personer.

– För att Arbetsförmedlingen ska kunna bedriva en aktiv arbetsmarknadspolitik behövs minst två miljarder kronor mer nästa år och nyanställningar. Vi har en kanske dubblerad arbetslöshet inom ett halvår och då måste Arbetsförmedlingen stå väl rustad, säger Heike Erkers, ordförande för Akademikerförbundet SSR.

– Arbetsförmedlingen har sedan 2018 utsatts för ett stålbad i orimliga nedskärningar parade med stora omorganisationer. Var sak har sin tid, men detta fungerar inte i en arbetsmarknadskris med rekordstora varsel och uppsägningar som vi fortfarande inte har sett en avmattning av, förklarar Ursula Berge, samhällspolitisk chef på Akademikerförbundet SSR.

– Vi förstår att Arbetsförmedlingens GD måste vara lojal med Januariavtalet och de intentioner som finns där rörande att myndigheten ska göras om i grunden. 700 miljoner kronor i minskade nedskärningar för nästa år hjälper en del, men för att aktivt kunna hjälpa alla nya arbetssökande till nästa jobb krävs mycket mer pengar och fler anställda, säger Heike Erkers.

– Det vore högst välkommet om regeringen nu snarast, kunde avisera extra medel både för i år och nästa år till Arbetsförmedlingen så att de kan ta sig an den här utmaningen på ett offensivt sätt, avslutar Ursula Berge.

Kontakt
Margareta Bosved, kommunikationschef
Akademikerförbundet SSR 
070-777 66 66
margareta.bosved@akademssr.se 

 

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar över 73 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Göteborg lockar tusentals jobbsökande från Europa

Published

on

By

Göteborg är en magnet för jobbsökande från hela Europa. Intresset för regionen och dess arbetsmöjligheter visade sig vara enormt under det senaste European Online Job Days-eventet, med över 2 000 registrerade intressenter. Denna informationsmässa, som ägde rum i slutet av maj på International House Gothenburg (IHG), är ett viktigt initiativ för att visa hur vi samarbetar i Sverige för att knyta samman arbetsgivare och arbetssökande över gränserna i Europa. Det var tredje gången evenemanget genomfördes, och intresset har aldrig varit större.

Ett återkommande och växande event

European Online Job Days genomfördes i samarbete mellan International Citizen Hub Lund (ICHL) och Eures Arbetsförmedlingen. Evenemanget har snabbt blivit en årlig tradition som lockar deltagare från hela Europa. Det senaste evenemanget, ”Balance Your Life on Sweden’s West Coast”, fokuserade på att visa upp Göteborgs och Lunds arbetsmarknader och livskvalitet.

Det är tydligt att Göteborg har mycket att erbjuda. Staden har ett dynamiskt arbetsliv, en blomstrande teknologisektor och en stark miljöprofil. Dessa faktorer, kombinerat med en hög levnadsstandard och en öppen och välkomnande kultur, gör Göteborg till en attraktiv destination för internationella talanger. Dessutom finns International House Gothenburg, som har stort fokus på att underlätta ”soft landing” och retention för internationella talanger och deras medföljande. Genom olika program och nätverkserbjudanden hjälper de regionens nyinflyttade att snabbt finna sig tillrätta, vilket underlättar deras integration i det svenska samhället och arbetslivet. Denna helhetsstrategi ökar sannolikheten för att de som flyttar hit också stannar och trivs långsiktigt i Göteborg. International Citizen Hub Lund är en systerorganisation till International House Gothenburg och jobbar med liknande upplägg.

Starka samarbeten för att främja internationell rekrytering

Evenemanget organiserades i tätt samarbete med International Citizen Hub Lund och Eures Arbetsförmedlingen, två organisationer som spelar en viktig roll i att underlätta internationell rekrytering och integration i Sverige. International Citizen Hub Lund erbjuder stöd och information till internationella medborgare som vill etablera sig i Sverige, medan Eures Arbetsförmedlingen kopplar samman arbetsgivare och arbetssökande inom Europa.

Genom dessa samarbeten kan evenemang som European Online Job Days erbjuda omfattande resurser och nätverksmöjligheter för både arbetsgivare och arbetssökande. European Online Job Days är en plattform där företag kan hitta kvalificerade kandidater och där arbetssökande kan upptäcka spännande karriärmöjligheter. Länk till EOJD plattform

Göteborg – en stad med potential

Göteborg har länge varit känd för sin industriella historia, men staden har genomgått en transformation och är nu ett centrum för innovation och hållbar utveckling. Med företag inom IT, fordonsindustrin, bioteknik och hållbarhet erbjuder staden en diversifierad arbetsmarknad med många möjligheter.

Stadens universitet och forskningsinstitut bidrar också till att skapa en kunskapsintensiv miljö som lockar både svenska och internationella studenter och forskare. Detta akademiska ekosystem bidrar till att stärka stadens attraktionskraft och skapa en kreativ och innovativ atmosfär.
Evenemangets höjdpunkter

Under European Online Job Days fick deltagarna möjlighet att delta i en rad olika aktiviteter och seminarier. Programmet började med välkomstord från Jessica Humleklo, IHG och Lisa Andersson, ICHL följt av en presentation om varför Göteborg och Lund är attraktiva platser att bo och arbeta i. Vidare fick deltagarna en inblick i arbetsmöjligheterna i Göteborg och Lund, med specifika inslag om arbetsgivare inom hälsovård och teknik, såsom Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Volvo Group.

Ett särskilt uppskattat inslag var de berättelser från personer som flyttat till Sverige från Nederländerna, Portugal och Belgien. Dessa berättelser gav deltagarna en mer personlig och konkret bild av hur det är att bosätta sig och arbeta i Sverige. Deltagarna fick också praktiska råd om hur man närmar sig den svenska arbetsmarknaden, samt information om hur man får sina kvalifikationer erkända i Sverige.

Programmet inkluderade även konkret information av deltagande organisationers rådgivare om hur man tar sig in på den svenska arbetsmarknaden. Detta gav deltagarna värdefull information om stöd och resurser tillgängliga för dem som överväger att flytta till Sverige för arbete.

Genom dessa olika inslag och aktiviteter erbjöd evenemanget en omfattande och engagerande upplevelse för alla deltagare, vilket ytterligare cementerade Göteborgs ställning som en attraktiv destination för internationella talanger.

Vägen framåt

Med tanke på det ökande intresset för Göteborgsregionen kommer European Online Job Days sannolikt att fortsätta växa i popularitet. För arrangörerna är det tydligt att detta evenemang fyller en viktig funktion i att främja internationell rekrytering och att stötta regionens arbetsgivare i att hitta rätt kompetens i Europa och få dem att trivas och stanna i Sverige.

Framöver planeras ytterligare förbättringar och utvidgningar av evenemanget för att ännu bättre möta behoven hos både arbetsgivare och arbetssökande. Målet är att skapa en ännu mer interaktiv och engagerande plattform som kan hjälpa fler människor att upptäcka möjligheterna i Göteborgsregionen och Lund.

Sammanfattning

European Online Job Days har visat sig vara en ovärderlig resurs för att främja Göteborgsregionen och Lund som attraktiva destinationer för internationella jobbsökande. Med över 2 000 registrerade intressenter och starka samarbeten med organisationer som International Citizen Hub Lund och Eures Arbetsförmedlingen, fortsätter evenemanget att växa och utvecklas.

Göteborgs dynamiska arbetsmarknad, höga livskvalitet och välkomnande atmosfär gör staden till en idealisk plats för internationella talanger att flytta hit och bygga sina karriärer. European Online Job Days är inte bara en rekryteringsplattform, utan också ett fönster till de möjligheter som väntar i Sveriges andra största stad och den svenska västkusten.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Uppdatering av förslag inför årsstämman 2024

Published

on

By

Uppdatering av förslag inför årsstämman 2024

I enlighet med kallelsen till årsstämman 2024 som Irisity AB (publ) (”Irisity”) offentliggjorde den 26 april 2024 förbehöll sig valberedningen rätten att, fram till och med dagen för årsstämman och under förutsättning att Irisity slutfört förvärvet av Ultinous, inkomma med ytterligare förslag under punkterna 9 och 10 på dagordningen avseende antalet styrelseledamöter samt val av styrelseledamöter.

Mot bakgrund av slutförandet av förvärvet av Ultinous som Irisity offentliggjorde tidigare idag har styrelsen för Irisity mottagit ytterligare förslag från valberedningen inför årsstämman den 30 maj 2024.

Följande förslag ska kompletteras i förhållande till vad som anges i kallelsen till årsstämman 2024.

Punkt 9 – Fastställande av antalet styrelseledamöter

Ursprungligt förslag:

Valberedningen föreslår att styrelsen ska bestå av fem (5) ordinarie ledamöter utan suppleanter.

Nytt förslag:

Valberedningen föreslår att styrelsen ska bestå av sju (7) ordinarie ledamöter utan suppleanter.

Punkt 10 – Val av styrelseledamöter

Ursprungligt förslag:

Valberedningen föreslår omval av ledamöterna Ulf Runmarker, Christian Andersson, Dorian Barak och Anders Trygg samt nyval av Bjørn Skou Eilertsen. Samtliga val för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Nytt förslag:

Valberedningen föreslår omval av ledamöterna Ulf Runmarker, Christian Andersson, Dorian Barak och Anders Trygg samt nyval av Bjørn Skou Eilertsen, Lucas de Mendoza och Inna Kaushan. Samtliga val för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Information om Lucas de Mendoza och Inna Kaushan

Lucas de Mendoza, född 1976, har över två decenniers erfarenhet av corporate finance, strategisk rådgivning och företagsledning inom teknikbranschen, vilket gör honom till ett värdefullt tillskott till styrelsen. Han har arbetat i både multinationella och startup-miljöer. För närvarande innehar Lucas en roll som Managing Partner för ett oberoende M&A-rådgivningsföretag samtidigt som han har haft flera NEDroller i internationella teknikföretag. De senaste fyra åren har han suttit i styrelsen för Ultinous, varav de senaste 14 månaderna som ordförande. Lucas började sin karriär med en femårig anställning på PwC efter att ha tagit sin examen i företagsekonomi från universitetet i Barcelona. Lucas undervisar även i grundkurser för ekonomi.

Inna Kaushan, född 1983, är partner i Stockhorn Capital AB och fokuserar på investeringar i teknikföretag. Hon har en aktiv roll i styrelserna för de bolag där Stockhorn Capital AB investerar. Hennes professionella bakgrund inkluderar investment banking och corporate finance för M&A, KPMG och Erste Group Österrike. Inna har en magisterexamen i internationell ekonomi och en doktorsexamen i nationalekonomi. Hon är baserad i London och har suttit i Ultinous styrelse i åtta år.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Keven Marier, VD, Irisity AB (publ), +46 771 41 11 00, keven.marier@irisity.com.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 maj 2024, kl. 14:00 CEST.

Om Irisity
Irisitys öppna AI-plattform förbättrar existerande kamera- och videohanteringssystem genom att integrera ett antal avancerade AI- och metadata-drivna algoritmer. Systemet har en öppen arkitektur, inbyggda anonymiseringsfunktioner och flexibilitet i installationen (lokala servrar, molnlösning eller hybridlösning.) Med över 3000 installationer världen över litar kunder på precis detektion och analys i realtid. Plattformen förser organisationer med snabb, effektiv och korrekt data i syfte att ge bästa möjliga beslutsstöd åt den mänskliga användaren och därigenom bidra till ökad säkerhet, effektivitet och situationsmedvetenhet.

Irisity AB (publ)-aktien är noterad på Nasdaq First North Growth Market, med tickern IRIS, Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB.

Sverige | USA | Israel | Singapore | UAE | Colombia | Brazil | Argentina | Australia | United Kingdom

https://irisity.com

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Korrigerad version – Truecaller lanserar världens första funktion för identifiering av AI-klonad röst

Published

on

By

Truecaller, världens ledande globala kommunikationsplattform, presenterar stolt sin senaste funktion inom spam- och bedrägeribekämpning: AI Call Scanner. AI Call Scanner tar hjälp av AI för att bekämpa AI, och kan varna användarna i realtid, under telefonsamtalet, om den upptäcker att den röst de hör är AI-genererad. AI Call Scanner har tränats för att identifiera och skilja mellan mänskliga röster och syntetiska AI-röster, för att skydda användarna mot potentiella bedrägerier och bedrägeriförsök. Med hjälp av förstklassig data, avancerad teknologi, feedback från användarna samt en lång historik av att identifiera samtalsmönster varnar Truecaller användarna innan de besvarar ett misstänkt samtal eller sms. Lanseringen innebär att Truecaller nu utökar funktionaliteten för att även skydda användarna under själva samtalet.

Tre sekunder! Så lite av din röst behöver en AI-röstgenerator för att skapa en fullständig klon av din röst. Teknologin bakom otillåten röstkloning och röstsyntes förbättras snabbt och är tyvärr redan lika lättillgänglig som utbredd. Nästa våg av AI-bedrägerier kommer att utnyttja vår allra mest sårbara sida: rädslan för att någon vi älskar är i fara.

 

AI Call Scanner är inbyggd i Truecallers Android-app, ingår i Premium-abonnemanget och lanseras nu globalt, med USA som första marknad. Systemet är utformat med fokus på enkelhet och effektivitet. Användare som får ett misstänkt samtal behöver bara trycka på en särskild knapp i Truecaller-gränssnittet. Samtalet kopplas då omedelbart till vår säkra telefonlinje, som spelar in ett prov av uppringarens röst. Röstprovet bearbetas sedan av Truecallers avancerade AI-modell, som har tränats för att identifiera de unika egenskaperna hos en mänsklig röst och särskilja den från AI-genererade imitationer. Allt händer på bara några få sekunder, och vi är stolta över att kunna lansera tjänsten med en hög nivå av exakthet.

 

En bild som visar text, logotyp, pryl, skärmbild Automatiskt genererad beskrivning

 

Risken för AI-röstbedrägerier ökar till följd av spridningen av AI-röstsyntes. Vårt mål har varit att hitta en effektiv och pålitlig lösning innan den här typen av bedrägerier blir ohanterliga. Jag är stolt över att kunna presentera Truecaller som världens första uppringningsfunktion med inbyggd AI-röstigenkänning. Truecaller använder redan AI på många olika sätt, och detta är en logisk och mycket efterlängtad förlängning av Truecallers funktionalitet inom bedrägeribekämpning”, säger Alan Mamedi, medgrundare och VD på Truecaller.

 

AI Call Scanner lanseras för Android i ett första steg, men vi undersöker redan möjligheterna för ytterligare optimering och expansion, inklusive en nära förestående iOS-lansering. Vårt team utreder aktivt metoder för att finslipa AI-modellens exakthet, korta ned bearbetningstiderna och anpassa funktionaliteten efter den senaste utvecklingen inom röstsyntes. Vi undersöker även en potentiell integrering av AI Call Scanner i andra kommunikationsplattformar och enheter för att utöka dess räckvidd och effekt.

 

Du kan läsa mer om den senaste funktionen (och mycket mer) i vår officiella blogg och community.

 

För mer information, kontakta gärna:

 

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com
 

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 383 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.