Connect with us

Marknadsnyheter

Det finns inget fel väder – bara fel däck

Published

on

Vintern tycks komma överraskande varje år. Plogbilar är inte beställda i tid och såväl yrkesförare som privatpersoner sitter fast i modden eller slirar av vägen. Även isiga vägar ställer till med svåra problem jämfört med sommarväglaget. För att påminna i god tid vill Michelin redan nu meddela vilka två greppfasta möjligheter som rekommenderas för vintersäsongen 2021.

MICHELIN X-Ice North 4 är en testvinnare i den ledande bilpublikationen Teknikens Världs vinterdäckstest för dubbdäck år 2020/2021. De tre föregående åren – 2018 till 2020 – utsågs detta vinterdäck med dubb till testvinnare i landets största dagstidning Aftonbladet.

Däcket ger ett stadigt grepp på isiga vägar och har uppmätt låga bullernivåer trots att det är utrustat med fler dubbar än vad som vanligtvis används. Publikationen Ny Teknik hyllar däcket för att dess kontroll på vintervägar med mycket god bromsförmåga på is. Till dessa egenskaper som ökar säkerhet och komfort tillkommer dessutom att MICHELIN X-Ice North 4 ger låg bränsleförbrukning, vilket är positivt för miljön, klimatet och ekonomin. 

Det är viktigt att respektera de särskilda omständigheter som råder i stora delar av Sverige under vintern, säger Arne Sköldén, Miljö och trafiksäkerhetschef på Michelin Nordic. Både lös snö, packad snö och olika former av isbeläggning kräver bästa tänkbara däck som är anpassade för våra förhållanden. Vi uppmanar människor som framför fordon att välja vinterdäck med samma intresse och omsorg som de ofta ägnar sitt skoval under vintern för att inte halka eller frysa.

Behöver bilisten ett högkvalitativt vinterdäck utan dubb är MICHELIN X-Ice Snow ett val som gör vinterkörningen säkrare och mer komfortabel. Att köra på snö och is är för många utmanande med det sämre grepp och den längre bromssträcka dessa underlag medför.

MICHELIN X-Ice Snow är designat för maximal mobilitet på vinterväglag med god accelerationsförmåga både på lös och packad snö, en egenskap som ökar säkerheten. Däcket har prisats för sina köregenskaper och bromsförmåga på snöbelagd vägbana såväl som på is. 

MICHELIN X-Ice Snow har viktiga egenskaper vid körning under blandade väderförhållanden. Däcket har dokumenterad förmåga att minska risken för vattenplaning samt mycket goda köregenskaper och bromsförmåga även på torr vägbana.

Experter hävdar att väder inte går att prognostisera med större säkerhet längre fram än tio dagar. Med däck som klarar både snöig vinter och torr vägbana, ökar naturligtvis säkerheten under hela den tidsperiod som man enligt lag måste ha vinterdäcken monterade på bilen i Sverige, säger Arne Sköldén.

Med däck från Michelin kan du köra säkert med god prestanda från det att de är nya och hela vägen ned till den lagliga gränsen, 3 millimeters mönsterdjup för vinterdäck. Det här bidrar till att användningen av material, resurser och pengar maximeras och ger tillgång till däckets hela potential, ökar säkerheten och dessutom minskar påverkan på miljön. En bilist som använder däcket ned till den lagliga gränsen drar även nytta av den fas när det ger lägst rullmotstånd.

De viktigaste däckråden för säker vinterkörning

  • Kontrollera dina vinterdäck i god tid innan säsongen, att mönsterdjup, slitagebild, eventuell dubbning och allmänt skick är tillräckligt bra för ytterligare en vinter.
     
  • Byt till vinterdäcken när dygnstemperaturen kommer under 7 plusgrader. Typiskt för perioden från november till mars.
  • Välj alltid nordiska vinterdäck om du är beroende av bilen i vardagen och behöver kommer fram i alla sorters väderlekar.
  • Ett vinterdäck är ett däck som är märkt med symbolen 3PMSF på däcksidan. Var noga med att kontrollera vad det är för regler som gäller i andra länder runt omkring oss om du planerar att resa utomlands.
  • Idag är det många olika typer av vinterdäck som är märkta med symbolen 3PMSF, inklusive det nya Europeiska All Season däcket Michelin CrossClimate2 och det Europeiska vinterdäcket Michelin Alpin 6. Detta gör det extra viktigt att du som bilist gör ett aktivt val i ditt köp av vinterdäck så du får den nivå av säkerhet på is och snö som du faktiskt är i behov av.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Som ledande däcktillverkare är Michelin engagerat i att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att utveckla och marknadsföra de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna som motsvarar kundernas behov. Michelin tillhandahåller också digitala tjänster, kartor och guider som bidrar till att göra resan till en mer innehållsrik och unik upplevelse. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används inom en rad affärsområden. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har mer än 123 600 anställda världen över och 71 tillverkningsanläggningar. Gruppen tillverkade cirka 170 miljoner däck 2020. (www.michelin.com) eller www.michelin.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.