Connect with us

Marknadsnyheter

Det finns inget fel väder – bara fel däck

Published

on

Vintern tycks komma överraskande varje år. Plogbilar är inte beställda i tid och såväl yrkesförare som privatpersoner sitter fast i modden eller slirar av vägen. Även isiga vägar ställer till med svåra problem jämfört med sommarväglaget. För att påminna i god tid vill Michelin redan nu meddela vilka två greppfasta möjligheter som rekommenderas för vintersäsongen 2021.

MICHELIN X-Ice North 4 är en testvinnare i den ledande bilpublikationen Teknikens Världs vinterdäckstest för dubbdäck år 2020/2021. De tre föregående åren – 2018 till 2020 – utsågs detta vinterdäck med dubb till testvinnare i landets största dagstidning Aftonbladet.

Däcket ger ett stadigt grepp på isiga vägar och har uppmätt låga bullernivåer trots att det är utrustat med fler dubbar än vad som vanligtvis används. Publikationen Ny Teknik hyllar däcket för att dess kontroll på vintervägar med mycket god bromsförmåga på is. Till dessa egenskaper som ökar säkerhet och komfort tillkommer dessutom att MICHELIN X-Ice North 4 ger låg bränsleförbrukning, vilket är positivt för miljön, klimatet och ekonomin. 

Det är viktigt att respektera de särskilda omständigheter som råder i stora delar av Sverige under vintern, säger Arne Sköldén, Miljö och trafiksäkerhetschef på Michelin Nordic. Både lös snö, packad snö och olika former av isbeläggning kräver bästa tänkbara däck som är anpassade för våra förhållanden. Vi uppmanar människor som framför fordon att välja vinterdäck med samma intresse och omsorg som de ofta ägnar sitt skoval under vintern för att inte halka eller frysa.

Behöver bilisten ett högkvalitativt vinterdäck utan dubb är MICHELIN X-Ice Snow ett val som gör vinterkörningen säkrare och mer komfortabel. Att köra på snö och is är för många utmanande med det sämre grepp och den längre bromssträcka dessa underlag medför.

MICHELIN X-Ice Snow är designat för maximal mobilitet på vinterväglag med god accelerationsförmåga både på lös och packad snö, en egenskap som ökar säkerheten. Däcket har prisats för sina köregenskaper och bromsförmåga på snöbelagd vägbana såväl som på is. 

MICHELIN X-Ice Snow har viktiga egenskaper vid körning under blandade väderförhållanden. Däcket har dokumenterad förmåga att minska risken för vattenplaning samt mycket goda köregenskaper och bromsförmåga även på torr vägbana.

Experter hävdar att väder inte går att prognostisera med större säkerhet längre fram än tio dagar. Med däck som klarar både snöig vinter och torr vägbana, ökar naturligtvis säkerheten under hela den tidsperiod som man enligt lag måste ha vinterdäcken monterade på bilen i Sverige, säger Arne Sköldén.

Med däck från Michelin kan du köra säkert med god prestanda från det att de är nya och hela vägen ned till den lagliga gränsen, 3 millimeters mönsterdjup för vinterdäck. Det här bidrar till att användningen av material, resurser och pengar maximeras och ger tillgång till däckets hela potential, ökar säkerheten och dessutom minskar påverkan på miljön. En bilist som använder däcket ned till den lagliga gränsen drar även nytta av den fas när det ger lägst rullmotstånd.

De viktigaste däckråden för säker vinterkörning

  • Kontrollera dina vinterdäck i god tid innan säsongen, att mönsterdjup, slitagebild, eventuell dubbning och allmänt skick är tillräckligt bra för ytterligare en vinter.
     
  • Byt till vinterdäcken när dygnstemperaturen kommer under 7 plusgrader. Typiskt för perioden från november till mars.
  • Välj alltid nordiska vinterdäck om du är beroende av bilen i vardagen och behöver kommer fram i alla sorters väderlekar.
  • Ett vinterdäck är ett däck som är märkt med symbolen 3PMSF på däcksidan. Var noga med att kontrollera vad det är för regler som gäller i andra länder runt omkring oss om du planerar att resa utomlands.
  • Idag är det många olika typer av vinterdäck som är märkta med symbolen 3PMSF, inklusive det nya Europeiska All Season däcket Michelin CrossClimate2 och det Europeiska vinterdäcket Michelin Alpin 6. Detta gör det extra viktigt att du som bilist gör ett aktivt val i ditt köp av vinterdäck så du får den nivå av säkerhet på is och snö som du faktiskt är i behov av.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Som ledande däcktillverkare är Michelin engagerat i att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att utveckla och marknadsföra de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna som motsvarar kundernas behov. Michelin tillhandahåller också digitala tjänster, kartor och guider som bidrar till att göra resan till en mer innehållsrik och unik upplevelse. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används inom en rad affärsområden. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har mer än 123 600 anställda världen över och 71 tillverkningsanläggningar. Gruppen tillverkade cirka 170 miljoner däck 2020. (www.michelin.com) eller www.michelin.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.