Marknadsnyheter
Det går att tanka eller ladda förnybart i Sveriges alla kommuner


Tillgången till de flesta alternativa drivmedel har blivit bättre de två senaste åren. Utbyggnaden av snabbladdningen går snabbast i Norrbotten och Västerbotten. I tio kommuner finns nu fler snabbladdningsstationer än bensinmackar, däribland Stockholm. Det visar Gröna Mobilisters och Miljöfordon Sveriges granskning av infrastrukturen på lokal och regional nivå.
För två år sedan genomförde Gröna Mobilister och Miljöfordon Sverige den första heltäckande kartläggningen av infrastrukturen för alla alternativa drivmedel på kommun- och länsnivå.
– Ämnet är ännu mer aktuellt idag, säger Gröna Mobilisters projektledare Per Östborn. Vid årsskiftet stryptes reduktionsplikten för bensin och diesel. En snabb övergång till alternativa drivmedel är därmed nödvändig för att Sverige ska uppfylla det klimatkrav för år 2030 som beslutats av EU. För att vi ska lyckas måste alternativen finnas överallt.
De två organisationerna bestämde sig därför för att göra en ny kartläggning av infrastrukturen och undersöka vilka förändringar som skett.
Laddning
Vid utgången av år 2021 fanns publika laddstationer i 90 procent av Sveriges 290 kommuner. Tillgång till snabbladdning (50 kW eller mer) fanns i 65 procent av kommunerna.
Vid slutet av år 2023 hade andelen kommuner med publik laddplats ökat till 98 procent. Andelen kommuner med tillgång till snabbladdning hade skjutit i höjden till 81 procent. På grund av underrapportering till databasen Nobil kan dessa andelar vara ännu högre.
– Den snabba förbättringen av laddinfrastrukturen är mycket glädjande, säger Kenny Nässert, projektledare på Miljöfordon Sverige. De vita fläckarna på laddningskartan fylls igen i hög takt.
Vid utgången av år 2023 fanns nästan dubbelt så många publika laddstationer som bensinmackar i Sverige: 4 693 jämfört med 2 710. Sedan den förra kartläggningen för två år sedan har antalet stationer med snabbladdning nästan fördubblats, från 547 till 1 039.
Antalet snabbladdningsstationer har procentuellt sett ökat fortast i Norrbotten och Västerbotten, med 254 respektive 162 procent. Vid utgången av år 2021 fanns snabbladdning i sex av 14 kommuner i Norrbotten; nu finns snabbladdning i länets alla kommuner. I december 2021 gick det att snabbladda i åtta av 15 kommuner i Västerbotten. Två år senare är Bjurholm den enda kommunen i länet utan snabbladdning.
I Jämtland börjar antalet snabbladdningsstationer närma sig antalet bensinmackar. Den 31 december 2023 var kvoten mellan deras antal 0,72, att jämföra med 0,38 i Sverige som helhet.
I tio kommuner finns nu fler snabbladdningsstationer än bensinmackar. Det rör sig om Aneby, Danderyd, Grums, Härjedalen, Krokom, Orust, Stockholm, Storfors, Strömstad och Ystad.
Biogas
Fordonsgasen i Sverige består till mer än 95 procent av förnybar biogas. Antalet gastankställen har ökat från 207 till 216 sedan den förra kartläggningen. Andelen kommuner med biogasmack har stigit från 42 till 44 procent. Ökningstakten är tyvärr långsam, på grund av stagnerande efterfrågan på biogasbilar och vikande utbud.
Det finns dock län som sticker ut. Antalet biogasmackar har ökat från en till fem i Norrbotten sedan utgången av år 2021. Det gamla tankstället i Boden har fått ett syskon, och nya tankställen har tillkommit i Luleå och Piteå. Tillsammans med biogasmackarna i Skellefteå och Umeå har därmed en fungerande infrastruktur för biogas längs hela övre norrlandskusten skapats.
E85
Infrastrukturen för etanol E85 har försämrats något: vid utgången av år 2021 fanns 1 666 mackar som erbjöd E85; två år senare var antalet 1 498. Andelen kommuner där det går att tanka E85 har sjunkit från 97 till 95 procent.
– Tillgången till E85 är fortfarande mycket god, kommenterar Kenny Nässert. Det är en fantastisk resurs i omställningen som måste tas tillvara.
HVO100
Antalet tankställen för förnybar diesel HVO100 har sedan den 31 december 2021 ökat från 578 till 658. Andelen kommuner med en sådan mack har ökat från 68 till 75 procent. Dessa tankställen är ganska jämnt utspridda över landet.
Vätgas
Antalet kommuner där det går att tanka vätgas har stigit från fyra till sex sedan den förra kartläggningen.
Låt alla blommor blomma
Det finns numera publik påfyllnadsplats för något alternativt drivmedel i alla 290 kommuner. För två år sedan formulerade Miljöfordon Sverige och Gröna Mobilister målet att det ska finnas publika påfyllnadsplatser för minst tre olika alternativa drivmedel i varje kommun. Då finns ett förnybart alternativ för varje behov, plånbok och preferens. Här räknar vi in de drivmedel som kan användas i lätta fordon, det vill säga el, E85, fordonsgas, HVO100 och vätgas.
Vid den förra kartläggningen fanns minst tre sådana valmöjligheter i 199 kommuner, motsvarande en grad av måluppfyllnad på 69 procent. Nu finns minst tre alternativ i 220 kommuner, motsvarande 76 procents måluppfyllnad.
Gröna Mobilisters ordförande Jesper Johansson avslutar:
– Vi säger som miljöminister Romina Pourmokhtari brukar göra: lägg inte alla ägg i samma korg. Hur lovande elektrifieringen än är blir omställningen till fossilfrihet mer robust om alla hållbara alternativ bejakas och ges gynnsamma förutsättningar.
Mer information
En detaljerad sammanställning av infrastrukturen för alternativa drivmedel finns i denna excelfil, där den delas upp per kommun, kommungrupp och län.
Bland de kommunala 2030-indikatorerna presenteras indikatorer om tillgången till laddning, E85, fordonsgas, HVO100, RME100 och vätgas. Klicka på respektive diagram för mer information, och klicka sedan på fliken Jämför för att se interaktiva kommunvisa kartor och rankinglistor.
Förekomsten av påfyllnadsplats på kommunnivå åskådliggörs i interaktiva kartor för snabbladdning, E85, fordonsgas, HVO100 och vätgas.
Underlaget om flytande och gasformiga drivmedel hämtas från appen Tanka Grönt, som drivs av Miljöfordon Sverige i samverkan med GC Infra och TRB Sverige. Underlaget om laddinfrastrukturen hämtas från Power Circle och utgår från den nordiska databasen Nobil.
Gröna Mobilisters del i denna kartläggning är ett led i projektet Gröna kommuner på väg 2024, som stöds av Trafikverket via dess bidrag till ideella organisationer.
Infrastruktur för publik snabbladdning den 31 december 2023, jämfört med den 31 december 2021 | ||||
Län | Antal stationer 2023 | Ökning av antal stationer 2021–2023 (%) | Andelkommuner med station 2021 (%) | Andel kommuner med station 2023 (%) |
Blekinge | 21 | 133 | 100 | 100 |
Dalarna | 57 | 84 | 100 | 100 |
Gotland | 11 | 120 | 100 | 100 |
Gävleborg | 44 | 145 | 80 | 90 |
Halland | 44 | 100 | 100 | 100 |
Jämtland | 47 | 88 | 88 | 100 |
Jönköping | 51 | 143 | 46 | 69 |
Kalmar | 35 | 95 | 75 | 83 |
Kronoberg | 23 | 156 | 50 | 50 |
Norrbotten | 50 | 254 | 43 | 100 |
Skåne | 90 | 61 | 67 | 79 |
Stockholm | 138 | 60 | 85 | 96 |
Södermanland | 23 | 44 | 56 | 67 |
Uppsala | 19 | 73 | 50 | 75 |
Värmland | 49 | 145 | 50 | 88 |
Västerbotten | 50 | 162 | 53 | 93 |
Västernorrland | 36 | 125 | 100 | 100 |
Västmanland | 33 | 65 | 70 | 80 |
Västra Götaland | 136 | 60 | 51 | 63 |
Örebro | 26 | 45 | 67 | 67 |
Östergötland | 56 | 100 | 46 | 69 |
RIKET | 1039 | 90 | 65 | 81 |
Kontakt
Per Östborn, projektledare Gröna Mobilister, per.ostborn@gronamobilister.se, 073 819 61 54
Kenny Nässert, projektledare Miljöfordon Sverige, kenny@miljofordonsverige.se, 073 512 90 80
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke