Marknadsnyheter
Det här packas i matsäcken på sportlovet
ti, feb 20, 2018 13:05 CET
Nu är sportlovsveckorna igång. Många väljer att tillbringa ledigheten utomhus, på utflykter i naturen, kanske med skridskor eller skidor på fötterna. I en färsk undersökning har Coops Matometer frågat vad vi helst har med oss i matsäcken på våra utflykter. Undersökningen visar att det man helst packar med sig på utflykten är smörgås med pålägg samtidigt som yngre tillfrågade i större utsträckning packar sin matsäck med ”bars”.
Coops Matometer har med hjälp av Demoskop frågat 975 svenskar vad de har med sig som matsäck när de går på utflykt. Mest populärt, vilket mer än hälften angett, är att ta med sig smörgås med pålägg, kaffe eller frukt i sin matsäck. Däremot var tillfrågade personer i åldern 16-25 inte lika intresserade av att ta med sig kaffe på utflykten. Bara var tredje fyller termosen med kaffe. De tycks även vara mer intresserade än andra målgrupper av praktiska förpackningar och trendiga tilltugg som olika typer av ”bars” (protein/nöt/frukt) eller drickyoghurt.
Familjer
Bland de som deltagit i undersökningen och som angett att de bor i hushåll med tre barn svarade hälften att de tog med sig bullar och kakor i matsäcken, vilket var en högre andel jämfört med andra tillfrågade grupper. Samtidigt har så många som sex av tio i samma grupp angett att de har med sig frukt i matsäcken, vilket är en högre andel jämfört med andra som angett att de bor i hushåll med barn.
De som oftast har med sig varm choklad och korv med bröd på utflykten är personer i singelhushåll med barn. Matsäck som kräver lite mer förberedelser, som hamburgare eller pastasallad, hittar vi bland de som angett att de bor med en partner tillsammans med två barn.
Topp tio att ta med på utflykten (alla utfrågade)
#1 – Smörgås med pålägg (61 %)
#2 – Kaffe (57 %)
#3 – Frukt (51 %)
#4 – Bullar/Kakor (28 %)
#5 – Pastasallad (26 %)
#6 – Drickyoghurt (15 %)
#6 – Varm choklad (15 %)
#8 – Sallad (12 %)
#8 – Bars (protein/nöt/frukt) (12 %)
#10 – Varm korv med bröd (11 %)
Slutsatser från undersökningen:
- Mest populärt i matsäcken bland alla tillfrågade är smörgås med pålägg 61 %, kaffe 57 % och frukt 51 %.
- 60 % av tillfrågade kvinnor har med sig frukt, 32 % har med sig pastasallad och 29 % har med sig bullar och kakor.
- Personer i åldern 16-25 föredrar i större utsträckning bars (protein/nöt/frukt) vilket 31 % angett och drickyoghurt vilket 23 % angett.
- 50 % av de tillfrågade som bor i hushåll med tre barn packar med sig bullar och kakor i sin matsäck. 65 % av svarande i denna grupp har även angett att de har med sig frukt när de går på utflykt.
- 33 % av de tillfrågade som bor i singelhushåll med barn har med sig varm choklad i matsäcken.
Coops Matometer är Sveriges största undersökning om vad människor i Sverige äter till vardags och utgör i dagsläget en databas med information om mer än 150 000 måltider. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop och uppdateras varje vecka med 6 000 nya måltider.
För mer information och fakta från Matometern kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke