Connect with us

Marknadsnyheter

Det nya Svenska Fönster är här – SP- och Traryd Fönster har förenats i ett varumärke

Published

on

Svenska Fönster har länge varit en av Sveriges ledande och mest hållbar fönstertillverkare. Men produkterna har varit uppdelade i två varumärken. Idag förenas de i det nya varumärket Svenska Fönster. Från och med i dag har alltså bolaget och varumärket samma namn. 
– Nu ser vi fram emot en vår där vi tillsammans med våra fantastiska kunder sätter Svenska Fönster på kartan, säger Joakim Spjuth, Director Marketing för Svenska Fönster. 

Bolaget Svenska Fönster bildades 1997 som en sammanslagning av SP Fönster och Traryd Fönster för att bli en ännu mer konkurrenskraftig aktör på den svenska fönstermarknaden. Och nu, måndag den 3 april, förenas de båda anrika varumärkena.  
– Det nya Svenska Fönster bygger vidare på vårt arv och vår historia. Alla de saker som är självklara för oss som jobbar här, säger Joakim Spjuth.  
 
En ny identitet som visar vad Svenska Fönster är 
Till lanseringen av det nya varumärket får Svenska Fönster ett nytt visuellt manér med flera identitetsbärande färger. De har valts ut för att spegla Svenska Fönsters ursprung och vår natur med en kombination av den svenska flaggan och organiska toner. Den nya logotypen har fått ett sigill där den svenska flaggan och bokstäverna S och F har sammanförts i ett runt fönster.    

Ett tydligare varumärke skapar möjlighet att växa 
Målet med att sälja alla bolagets produkter under ett varumärke är att stärka positionen på marknaden och rikta alla marknadsföringsresurser till ett varumärke. Förändringen förenklar också mycket för alla kunder i form av flera hundratals bygghandlare, husfabriker och stora byggbolag.   

–  Vi har fått väldigt positiv respons från våra kunder kring att vi nu samlar alla våra produkter under ett starkt varumärke. Detta ger oss möjlighet att bli tydligare i vårt erbjudande och utveckla ännu mer nya tjänster och produkter framåt, säger Joakim Spjuth. 

 
Samma stora sortiment som tidigare 
Hela utbudet med högkvalitativa produkter från SP Fönster och Traryd Fönster har tagits med in i det nya Svenska Fönster. Det innebär att Svenska Fönster har ett mycket brett sortiment med inåt- och utåtgående fönster, helt i trä eller med aluminiumbeklädd utsida, med rund eller rak profil på insidan. 

 
Bred marknadsföring för att skapa varumärkeskännedom 
För att skapa en hög kännedom om varumärket Svenska Fönster kommer det under våren att synas i många olika kanaler och för både slutkonsumenter och snickare. Det handlar om marknadsföring i TV, radio, annonsering digitalt och i tidningar, samt i sociala medier. Det nya Svenska Fönster kommer även att synas genom de många återförsäljarna.  
– Våra partners står på tå för att hjälpa oss med vår lansering och tillsammans kommer vi på att nå genomslag, säger Joakim Spjuth. 

Svenska Fönster Presskontakt0271-291 00marknad@svenskafonster.se

Svenska Fönster AB ingår i danska koncernen Dovista A/S som i sin tur ingår i VKR Holding med omkring 16 000 medarbetare i fler än 40 länder. I Svenska Fönster AB ingår varumärkena Traryd Fönster och SP Fönster. Samtliga fönster tillverkas i de djupa skogarna i Hälsingland med kärnvirket runt knuten på fabrikerna. Inom hela koncernen arbetar vi ständigt med att minska vår miljöpåverkan i produktionen, distributionen och användningen. Vi är stolta över att vi under de senaste två decennierna arbetat enbart med vattenburen färg och impregnering. Vi är också stolta över vår kunskap om fönster och hur man bygger för att ta tillvara dagsljus och få frisk luft i inomhusmiljön.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rekordhög belåning bland investerare – påminner om tidigare bubblor

Published

on

By

Investerares belåning har nått nya höjder i USA. Enligt färska siffror från Finra steg belåningen på amerikanska investerares depåer till över 1 biljon dollar i juni – en ny rekordnivå.

Den snabba ökningen av belåningen, det som på engelska kallas ”margin debt”, där investerare lånar pengar för att köpa värdepapper, väcker oro bland analytiker. Fenomenet jämförs med tidigare perioder av spekulativt överdrivet risktagande, såsom dotcom-bubblan i slutet av 1990-talet och meme-aktiefebern under pandemin.

Enligt analytiker är investerarsentimentet nu nära glödheta-nivåer, vilket tyder på ett marknadsklimat präglat av eufori snarare än försiktighet. Historiskt sett har liknande situationer ofta föregått kraftiga börsnedgångar.

Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan det bli allt viktigare för investerare att väga riskerna noggrant innan de ökar sin exponering med lånade pengar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.