Marknadsnyheter
DevPort AB (publ) redovisar bokslutskommuniké för år 2020
Press release • 16 februari, 2021 14:30 CET
DevPort AB (publ) (”DevPort” eller ”Bolaget”) avslutar 2020 med ett starkt kvartal där både rörelseresultat och -marginal förbättras. Den teknikomställning som sker inom industrin och som leder till ökad aktivitet på marknaden ger DevPort nya tillväxtmöjligheter.
DevPorts styrelse föreslår, till ordinarie bolagsstämma i maj, att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2020.
Fjärde kvartalet (oktober – december 2020)
- Rörelsens intäkter minskade med 29 % till 84,6 (118,8) MSEK
- Rörelseresultatet före engångsposter förbättrades till 7,2 (3,5) MSEK, vilket gav en rörelsemarginal på 8,6 (3,0) %
- Rörelseresultatet förbättrades till 6,3 (2,4) MSEK, vilket gav en rörelsemarginal på 7,4 (2,1) %
- Resultatet efter finansiella poster uppgick till 6,0 (2,4) MSEK
- Resultatet efter skatt uppgick till 4,3 (2,3) MSEK
- Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,43 (0,23) SEK
Perioden (januari – december 2020)
- Rörelsens intäkter minskade med 27 % till 337,3 (465,1) MSEK
- Rörelseresultatet före engångsposter uppgick till 20,7 (22,5) MSEK, vilket gav en rörelsemarginal på 6,2 (4,8) %
- Rörelseresultatet uppgick till 9,5 (21,4) MSEK, vilket gav en rörelsemarginal på 2,8 (4,6) %
- Resultatet efter finansiella poster uppgick till 8,4 (20,4) MSEK
- Resultatet efter skatt uppgick till 6,4 (16,0) MSEK
- Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,63 (1,59) SEK
- Soliditeten uppgick till 30,2 (23,5) % per 31 december 2020
- Koncernens likvida medel uppgick till 35,8 (18,9) MSEK per 31 december 2020. Därutöver hade koncernen outnyttjade kreditlöften om 50,0 (50,0) MSEK.
- Styrelsen föreslår, till ordinarie bolagsstämma 18 maj 2021, att ingen utdelning lämnas (föregående år 0 kronor per aktie).
Väsentliga händelser i fjärde kvartalet (oktober – december 2020)
- Våra effektiviseringar och satsningar samt den ökade aktiviteten när marknaden successivt återhämtar sig ger resultat i årets sista kvartal och gör att både rörelseresultat och -marginal förbättras.
- Teknikomställningen som sker inom industrin ger DevPort nya tillväxtmöjligheter. Behovet ökar inom framförallt Digitala lösningar där kompetens inom bland annat mjukvaruutveckling, aktiv säkerhet och IT efterfrågas. Omställningen medför också att efterfrågan inom vissa områden minskat eller helt upphört vilket medfört engångskostnader för uppsägningar på 11,2 MSEK under helåret, varav 0,9 MSEK under det fjärde kvartalet.
- Ökad geografisk spridning till södra Sverige och en breddning av utbudet till Supply Chain Management ger också DevPort ytterligare tillväxtmöjligheter. DevPort genomförde i början av november ett förvärv av ett mindre bolag som bas för etableringen.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
- Inga väsentliga händelser efter periodens utgång.
Bolagets bokslutskommuniké i sin helhet återfinns också på Bolagets hemsida, www.devport.se
VD har ordet – Återhämtning och ökad lönsamhet
Kvartalet som gått
Vi avslutar året med ett starkt kvartal. Vårt rörelseresultat för det fjärde kvartalet blev 6,3 (2,4) MSEK med en rörelsemarginal om 7,4 (2,1) % vilket är ett styrkebesked. Vi ser att vårt fokus på ökad lönsamhet genom bland annat effektiviseringar och satsningar inom mjukvaruutveckling ger resultat. Vi ser också att vi gör fler och fler affärer inom samtliga affärsområden vilket bekräftar tidigare antagande om att marknaden successivt återhämtar sig. Antalet förfrågningar har, jämfört med tredje kvartalet, ökat under perioden och det gäller både från DevPorts större fordonskunder samt övriga kunder.
Strategisk omställning mot nya områden ökar tillväxten
Andelen arbetspaket och projektåtaganden ökade under fjärde kvartalet och beräknas öka även under år 2021. I kvartalet förlängde vi och utökade två större åtaganden inom elektronikutveckling respektive app-utveckling, till kunder utanför fordonsindustrin. I slutet på året vann vi också två arbetspaket för en av DevPorts största kunder inom fordonsindustrin. DevPorts långa erfarenhet av att på ett mycket kostnadseffektivt sätt arbeta med olika typer av projektåtaganden inom fordonsindustrin ger nu också goda möjligheter för att skapa en stark tillväxt utanför fordonsindustrin vilket vi ser under år 2020 och där vi kommer satsa ytterligare under år 2021.
Det strukturella arbete som startades upp under början av år 2020, kring ökat fokus inom inbyggda system och IT, har under fjärde kvartalet fortsatt. Verksamheterna är nu fullt ut integrerade i ett gemensamt affärsområde med ny affärsområdeschef på plats.
Omställningen mot nya områden som på sikt skall skapa tillväxt sker också genom vår etablering i södra Sverige som både innebär en geografisk breddning och ett nytt område Supply Chain Management.
Omställningen under året har också medfört att vi inom områden där efterfrågan kraftigt minskat eller upphört reducerat antalet anställda, vilket innebär att vi avslutar året med färre anställda än för ett år sedan. Under fjärde kvartalet känner vi att våra tillväxtområden och nya satsningar innebär att vi nu går in i en tillväxtfas. För att klara det framtida rekryteringsbehovet har vi förstärkt vår HR funktion.
Framtiden
Mycket talar nu för en fortsatt återhämtning, trots pandemin, vilket skapar goda förutsättningar för tillväxt för DevPort. Flera av DevPorts kunder fortsätter att visa på ökad försäljning och ökad lönsamhet vilket också märks i det ökade behovet av teknik- och IT-konsulttjänster inom nästan samtliga DevPorts teknikområden.
Hos våra stora fordonskunder går omställningen till eldrivna fordon i rask takt. Behovet av hård- och mjukvarurelaterade teknikkonsulttjänster ökar och inom dessa områden ser vi en positiv prisutveckling för DevPort under år 2021. DevPorts affärsområde Digitala lösningar kommer under år 2021 göra flera satsningar för att ytterligare ta marknadsandelar både inom och utanför fordonsindustrin vilket minskar DevPorts konjunkturkänslighet.
Inom DevPorts övriga affärsområden, Produkt- och Produktionsutveckling ser vi också en tillväxt under år 2021. En konjunkturindikator är exempelvis att vi ser en försiktig ökning av antalet förfrågningar inom Produktionsutvecklingsområdet, där DevPort har en stark position på marknaden, inte minst utanför fordonsindustrin där vår nya satsning i södra Sverige ytterligare förstärker DevPorts position.
Till sist vill jag som alltid tacka alla våra ledare och medarbetare samt våra partners. Ni gör ett fantastiskt jobb och mycket talar för att vi kommer kunna se fram emot ett framgångsrikt år 2021. Vi kan vara stolta över DevPort – Proud to be!
Februari 2021
Nils Malmros
VD och koncernchef
För ytterligare information
Nils Malmros, VD DevPort AB, tfn: 073 620 87 00 eller e-post: nils.malmros@devport.se
Denna information är sådan information som DevPort AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 februari, 2021 kl. 14:30 CET.
Om DevPort
DevPort är ett svenskt teknikkonsultbolag och agerar som oberoende rådgivare och utvecklingspartner med kundens bästa för ögonen. DevPorts verksamhet kan delas in i tre huvudområden; Produktutveckling, Produktionsutveckling och Digitala lösningar. Huvudkunderna återfinns inom fordonsindustrin och övrig utvecklingsintensiv industri. DevPort sysselsätter mellan 300-400 personer fördelat på egna anställda och underkonsulter. DevPort grundades 2008 och listades i december 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market. Huvudkontoret ligger i Göteborg med lokalkontor i Linköping, Stockholm och Helsingborg.
Bolagets Certified Advisor är Avanza Bank med kontaktuppgifter – E-post: corp@avanza.se eller Telefon: 08-409 421 20.
För mer information, besök www.devport.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke