Connect with us

Marknadsnyheter

DevPort AB (publ) redovisar delårsrapport för januari-mars 2024

Published

on

Pressmeddelande den 15 maj 2024, kl. 14:00 CET

DevPort AB (publ) (”DevPort” eller ”Bolaget”) redovisar ett resultat på godkända nivåer sett till bolagets historia. Bolagets rörelseresultat blev 11,0 MSEK och omsättningen uppgick till 145,1 MSEK. Ännu ett stabilt kvartal bygger vidare på den grund som bolaget kunnat påvisa de senaste åren. Vår satsning på att öka vår verksamhet inom försvars- och energiindustrin fortsätter att utvecklas vilket skapar gynnsamma förutsättningar framöver.

Första kvartalet (januari – mars 2024)

  • Rörelsens nettoomsättning minskade med 2,6 % till 145,1 (149,0) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till 11,0 (13,2) MSEK, vilket gav en rörelsemarginal på 7,6 (8,8) %
  • Resultatet efter skatt uppgick till 8,2 (9,6) MSEK, vilket gav en nettomarginal på 5,7 (6,4) %
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,82 (0,95) SEK
  • Soliditeten uppgick till 44,8 (42,1) % per utgången av kvartalet
  • Koncernens likvida medel uppgick till 47,3 (30,0) MSEK per utgången av kvartalet – därutöver hade koncernen outnyttjade kreditlöften om 50,0 (50,0) MSEK

Väsentliga händelser i första kvartalet (januari – mars 2024)

  • Inga väsentliga händelser har inträffat under första kvartalet.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.

Delårsrapporten i sin helhet återfinns på Bolagets hemsida, www.devport.se.

VD har ordet – Godkänd start på året

Kvartalet som gått

Omsättning (145,1 MSEK) och rörelseresultat (11,0 MSEK) är på godkända nivåer i bolagets historia, särskilt med tanke på att vi är i en lågkonjunktur. Samtidigt ser vi att konjunkturnedgången påverkar vår tillväxt och vår rörelsemarginal negativt men i linje med vad vi tidigare har indikerat eller t.o.m. något bättre än vad vi förväntade oss.

Under perioden så förvärvade DevPort det Göteborgsbaserade konsultbolaget ZP Engineering AB. Ett strategiskt förvärv som innebär att DevPort får tillgång till kompetens inom bland annat att driva rationaliseringsprojekt. Ett område som ständigt är aktuellt för våra kunder.

Industrin för tunga fordon (ex. lastbilar och bussar) går fortsatt starkt under första kvartalet och det gäller delvis även industrin för lätta fordon (ex. personbilar). DevPorts kunder står inför stora investeringar framöver vilket generellt är positivt för DevPort. Samtidigt ser vi en viss avmattning inom lätta fordon vilket vi tror kommer ha en viss negativ inverkan på vår tillväxt under våren / sommaren, i linje med vad vi tidigare har indikerat.

I första kvartalet utökade vi ett ramavtal med en av våra stora kunder, inom tunga fordon, till att nu också omfatta IT-tjänster.

Försvarsindustrin och Energiindustrin går mycket starkt under första kvartalet och vi har under perioden tecknat ett ramavtal med en av världens största tillverkare av större elkablar. Ramavtalet innefattar samtliga DevPorts tjänster och vi bedömer att det framöver kommer bidra till stark tillväxt inom energiindustriområdet.

Vår satsning inom XR (Extended Reality) har utvecklats väl under kvartalet. Under perioden fick vi bland annat ett uppdrag inom energiindustrin där vi kommer kunna simulera produktionsmiljö för exempelvis utbildningsinsatser. Projektet är ett samarbete med några av Sveriges stora fordonstillverkare och offentlig sektor i Västsverige.

I början på kvartalet så startade vi upp ett nytt kontor i Jönköping vilket därmed blev DevPorts sjätte kontor. Ansvarig ledare, Risto Kesti, har kommit i gång bra och intresset för DevPort är stort i regionen, både på kundsidan och hos de som vill jobba på DevPort.

Vår nya regionchef i Göteborg, Björn Arkenfall, har också under perioden startat upp sitt arbete och kommit i gång bra. Han för med sig erfarenheter från flera olika konsultbolag men också från produktbolag. Björn stärker också vår ledningsförmåga inom IT-området där han besitter mycket erfarenhet.

Under perioden har vi också valt att satsa på varumärkesuppbyggnad och att synas mer i bland annat sociala medier. Vi har sedan årsskiftet en dedikerad huvudansvarig för varumärkesuppbyggnad inom koncernen, Charlotta Dehn, vilket vi ser ger resultat i form av ökat intresse från personer som söker sig till DevPort men också från högskolor.

Framtiden

Vår målsättning att öka andelen affärer utanför den traditionella fordonsindustrin går bra och vi ser att detta kommer öka ännu mer under året med fortsatt fokus på försvarsindustrin, energiindustrin samt övrig basindustri i Sverige. Våra kunder inom dessa områden tror vi kommer fortsatt gå mycket bra. Samtidigt påverkar den allmänna lågkonjunkturen konsultbranschen och då framför allt tillväxtmöjligheterna just nu. Vi förväntar oss en allmän konjunkturförbättring efter sommaren i år och därefter en starkare marknad framåt, både inom den traditionella fordonsindustrin och inom de övriga områden som DevPort växer inom.

DevPorts investeringar i strukturkapital och i nya kunder gör att vi står starkt under hela år 2024 och framåt.

Vi investerar relativt kraftigt just nu i förmågan att kunna driva fler och större projektåtaganden. Exempelvis planerar vi för flytt till nya lokaler i Göteborg. Lokalerna kommer ge oss ökade möjligheter att ta oss an fler och större projektåtagande. Flytten beräknas ske under senare delen av sommaren i år.

Förvärvet av ZP Engineering AB ger oss möjligheter att kunna erbjuda våra större kunder effektiviseringar och rationaliseringar avseende bland annat materialval, utveckling och produktion. Här ser vi framför oss en stor potential.

En trend som vi ser växer sig starkare och starkare under år 2024 är Industri 4.0 och exempelvis kopplingen mellan våra affärsområden Digitala lösningar och Produktionsutveckling. Våra kunder efterfrågar mer digitalisering inom sin produktion och där har DevPort delvis unika erbjudanden. Få konsultbolag kan erbjuda både IT-tjänster och produktionsutvecklingstjänster.

Summerat kan man säga att vi fått en godkänd start på året och att framtidsutsikterna ser bra ut. Detta mycket tack vare våra medarbetare, ledare och partners som gör ett fantastiskt jobb – Proud to be!

Nils Malmros

VD och koncernchef

Finansiell kalender

15 maj 2024, 16.00                           Årsstämma 2024

20 aug 2024, 08.00                         Delårsrapport jan – jun 2024

5 nov 2024, 08.00                           Delårsrapport jan – sep 2024

4 feb 2025, 08.00                            Bokslutskommuniké 2024

För ytterligare information

Nils Malmros, VD DevPort AB, tfn: 073 620 87 00 eller e-post: nils.malmros@devport.se

Denna information är sådan information som DevPort AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 maj, 2024 kl. 14:00 CET.

DevPort är ett svenskt teknikkonsultbolag och agerar som oberoende rådgivare och utvecklingspartner med kundens bästa för ögonen. DevPorts verksamhet kan delas in i tre huvudområden; Produktutveckling, Produktionsutveckling och Digitala lösningar. Huvudkunderna återfinns inom fordonsindustrin och övrig utvecklingsintensiv industri. DevPort sysselsätter fler än 500 personer fördelat på egna anställda och underkonsulter. DevPort grundades 2008 och listades i december 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market. Huvudkontoret ligger i Göteborg med lokalkontor i Linköping, Jönköping, Stockholm, Helsingborg och Karlskrona.

Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB.

För mer information, besök www.devport.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.