Connect with us

Marknadsnyheter

Digitalisera och koppla upp för att säkerställa driftsäkerheten

Published

on

Den ökade elektrifieringen är ett faktum och det gör att det ställs allt högre krav på elens tillgänglighet och tillförlitlighet. Fler verksamheter bör därför digitalisera och implementera uppkopplade lösningar för att stärka sin driftsäkerhet. Det menar Magnus Engström, kundkategoriansvarig på Schneider Electric.

Behovet av tillförlitlighet och tillgänglighet har länge funnits i krävande verksamheter som sjukhus, datacenter, flygplatser och tunga industrier. Där kan avbrott vara kostsamma och ibland livshotande. Men i och med att elektrifieringen ökar så sprids dessa behov även till andra verksamheter. Idag kan exempelvis andra aktörer inom offentliga verksamheter, butiker och hotell också få svåra konsekvenser om avbrott sker och därför ökar kraven på driftsäkerhet även där.

Men hur ska man gå till väga för att möta det växande behovet av tillförlitlig energitillgänglighet?

Traditionella lösningar som dieselgeneratorer, UPS-lösningar, redundanta lösningar och IT-nät förbättrar tillgängligheten och används av många krävande verksamheter idag. Dock kräver dessa lösningar en hel del eftertanke för att få det att fungera.

– Som tur är finns många vägar och verktyg att ta till för att öka driftsäkerheten. Först och främst kan man tillämpa något som kallas för tillförlitlighet ”by design”, alltså färdiga lösningar som skapar en bättre tillförlitlighet och tillgänglighet. Genom förutvecklade systemarkitekturer kan man minimera både risk och kostnad. Man bör också optimera selektiviteten i en anläggning genom att välja apparater som har god selektivitet och leverantörer som har underlag för att göra en selektivitetsplan, säger Magnus Engström, Kundkategoriansvarig på Schneider Electric.

Denna typ av lösningar behöver också övervakas över tid och underhållas på rätt sätt. Här spelar uppkoppling och kommunikation en avgörande roll. Genom att koppla upp och digitalisera kan en driftansvarig övervaka till exempel effektbrytarnas skyddsinställningar, hantera kapaciteten, övervaka elkvalitet och lokalisera störningar. Det finns även andra applikationer att tillämpa som planerar och säkerställer att underhåll sker i rätt tid och att testning av reservkraften spåras och dokumenteras.

I gamla system och lösningar planeras ofta underhållet baserat på tid eller sker reaktivt när något går sönder. För att göra risken för avbrott så liten som möjligt är dock prediktivt, alltså tillståndsbaserat underhåll, det bästa alternativet. Det bygger på uppkopplade och intelligenta lösningar som talar om i god tid innan service behövs, och kan därmed skydda personal, optimera schemaläggning av underhåll och planera utbyten och moderniseringar. 

– För att skapa en varaktig, hållbar och maximal tillförlitlighet och tillgänglighet behöver vi digitalisera, koppla upp och implementera en intelligent drift. Ju mer beroende vi blir av el, desto större blir konsekvenserna om ett avbrott sker. För vissa skulle det innebära stora kostnader, men för verksamheter som sjukhus och flygplatser kan det vara livsviktigt. Färdiga lösningar och hjälpmedel finns att tillgå för att skapa de bästa förutsättningarna – nu behöver fler inse vikten av att använda dem. Det är digitalisering och uppkoppling som lägger grunden för en driftsäker anläggning, avslutar Magnus Engström.

Läs mer om EcoStruxure™ Power:

https://www.se.com/se/sv/work/campaign/innovation/power-distribution.jsp

Karolina Wilderfalk
karolina.wilderfalk@se.com
0702826763

Vårt syfte på Schneider är att ge alla möjlighet att göra det mesta av vår energi och våra resurser som gynnar utveckling och hållbarhet för alla. Vi ser till att Life Is On. Vi vill vara din digitala partner för ökad hållbarhet och effektivitet. Vi driver digital transformation genom att integrera världsledande process- och energiteknik, uppkopplade produkter, styrning, programvara och tjänster på alla nivåer genom hela livscykeln för hem, byggnader, datacenter, infrastruktur och industrier. Vi är ett globalt företag med stark lokal närvaro. Vi förespråkar öppna standarder och ekosystem tillsammans med partners som delar vår passion för ett meningsfullt syfte, inkludering och handlingskraft.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordic Flanges optimerar produktionen och tecknar hyresavtal med internationell storkoncern

Published

on

By

NORDIC FLANGES GROUP (publ.)

Org.nr 556674-1749

Pressmeddelande

Stockholm den 15 januari 2025 klockan 15:00

Nordic Flanges optimerar produktionen och tecknar hyresavtal med internationell storkoncern

Nordic Flanges är stolta att meddela att vi framgångsrikt har genomfört en omfattande optimering och effektivisering av vår produktion. Genom noggrann planering och förbättring av våra processer har vi lyckats reducera våra produktionsytor avsevärt med bibehållen omsättning och kapacitet, vilket inte bara stärker vår hållbarhetsprofil utan också skapar nya affärsmöjligheter.

I samband med denna förändring som vi tidigare har kommunicerat så är har vi nu undertecknat ett hyresavtal med en internationell storkoncern i Örnsköldsvik som från och med 1 januari 2025 kommer att hyra de överblivna fabriksytorna hos Nordic Flanges AB. Detta strategiska samarbete innebär inte bara ett mer effektivt nyttjande av våra resurser, utan också betydande ekonomiska fördelar för Nordic Flanges. Genom detta avtal beräknas vi spara över 2 miljoner kronor årligen i våra hyreskostnader.

“Detta är ett viktigt steg framåt för Nordic Flanges. Vår förmåga att optimera produktionen och samtidigt skapa nya affärsmöjligheter visar på styrkan och flexibiliteten i vår organisation. Vi ser fram emot att välkomna vår nya hyresgäst och att fortsätta vår resa mot en ännu mer effektiv och hållbar verksamhet,” säger Frederik von Sterneck, VD och koncernchef för Nordic Flanges Group AB.

Nordic Flanges fortsätter att fokusera på innovation, kvalitet och hållbarhet, och vi är glada över att kunna dela denna framgång med våra medarbetare, kunder och samarbetspartners.

Frederik von Sterneck

VD och koncernchef

Om bolaget:

Nordic Flanges är en ledande av industrikomponenter i Norden. Vårt affärskoncept är att leverera industriella lösningar i rostfritt stål, aluminium och kolstål, med marknadens bästa kundservice. För att möta våra kunders höga krav på effektivitet, flexibilitet och kvalitet, är vårt produktsortiment baserat på både egenproducerade och handlade industrikomponenter med kundanpassade logistiklösningar. Koncernen kombinerar egen tillverkning och utveckling med handel och agenturverksamhet inom utvalda teknikinriktade industrisegment.

Verkställande Direktör: Frederik von Sterneck

(frederik.vonsterneck@nordicflanges.com  / tfn. 08-587 979 00)

Styrelseordförande: Bengt Engström

Nordic Flanges Group AB (publ.)

Herkulesgatan 14

SE-111 52 Stockholm

556674-1749

www.nordicflanges.com

https://www.nordicflanges.com/nordic-flanges-group/pressmeddelanden/

Informationen lämnades för offentliggörande den 15 januari 2025, klockan 15:00
 

Nordic Flanges Group AB (publ.) (ISIN SE0023641311) handlas sedan 2007 på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm.

Vår Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB – tfn. 08-503 015 50 – CA@mangold.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Utredning föreslår ökade möjligheter för CSN att behandla personuppgifter vid informationsutbyte med andra myndigheter

Published

on

By

I dag har 2024 års studiestödsdatautredning överlämnat sitt betänkande till Utbildningsdepartementet. Utredningen har bland annat haft i uppdrag att ge Centrala studiestödsnämnden (CSN) bättre förutsättningar att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar och bidragsbrott. De har även gjort en allmän översyn av CSN:s registerförfattningar för att skapa regler som är anpassade efter dagens behov.

Utredningen har sett över den särskilda registerlagstiftningen som finns inom studiestödsområdet och föreslår bland annat att CSN får utökade möjligheter att behandla personuppgifter vid informationsutbyte med andra myndigheter och aktörer.

Utredningens förslag innebär att kraven på att lämna ut uppgifter till andra myndigheter på papper minskar och uppgiftslämnandet kan i stället ske digitalt.

– Det måste bli stopp på den onödiga papperskarusellen hos CSN. Myndigheten behöver få bättre förutsättningar att kunna arbeta mer effektivt och digitalt, utan omoderna pålagor. Så kan vi också möjliggöra utveckling av bättre kontroller för att få stopp på angrepp på våra gemensamma välfärdssystem. Därför ser jag fram emot att ta del av utredarens förslag, säger utbildningsminister Johan Pehrson.

Utredningen föreslår också att CSN ges utökade möjligheter att använda dataanalyser i stödverksamheten, vilket innebär att myndigheten förväntas kunna arbeta mer effektivt med att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar. 

Betänkandet kommer nu att beredas inom Regeringskansliet.

Kontakt

Alexandra Örenmark, pressekreterare hos Johan Pehrson, 076-117 29 48, alexandra.orenmark@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tangiamo participating at ICE Barcelona 2025

Published

on

By

Tangiamo Touch Technology AB (publ) (“Tangiamo” or the “Company”) is excited to announce its participation in ICE Barcelona 2025, one of the world’s largest and most prestigious gaming industry events, taking place 20-22 January 2025 at Fira Barcelona Gran Via.

At this year’s ICE, Tangiamo’s innovative iADR technology and closed dome dice shaker will be featured at Abbiati Casino Equipment’s booth (3M24). This collaboration with Abbiati provides an excellent platform to showcase the Company’s state-of-the-art solutions to industry leaders and gaming professionals from across the globe.

“ICE 2025 is the perfect stage to demonstrate Tangiamo’s innovative capabilities to a global audience. Our collaboration with Abbiati highlights the trust industry leaders place in our technology, and we look forward to connecting with stakeholders and exploring new growth opportunities,” says Chris Steele, CEO with Tangiamo.

Tangiamo’s participation in ICE 2025 comes at a pivotal time, following significant achievements for the Company in 2024:

  • Securing a key development agreement with Paradise Entertainment, marking Tangiamo’s entry into the Macau gaming market.
  • Expanding product distribution opportunities in Asia and Europe through strategic partnership with Paradise Entertainment
  • Licensing Tangiamo’s PAM system to Manserio Holding Ltd, paving the way for growth in B2B and B2C iGaming services.

Tangiamo invites all stakeholders, partners, and industry professionals to visit Abbiati Casino Equipment’s booth (3M24) to learn more about its products and experience Tangiamo’s dice shaker technologies firsthand.

For more information or to schedule a meeting during ICE 2025, please contact:
Chris Steele, CEO
Email: chris.steele@tangiamo.com
Tel: +46 70 978 1081

About Tangiamo
Tangiamo Touch Technology AB (publ) is a Swedish company headquartered in Gothenburg. The company is a leader in advanced technology for both land-based and digital gaming, including sensor technology, visual identification, and AI-driven systems for the gaming industry. Following its acquisition of Trustplay, Tangiamo has expanded into the iGaming sector, now offering a comprehensive platform for both land-based casinos and online operators. For more information, visit www.tangiamo.com. The company’s shares (TANGI) are traded on the NGM Nordic SME.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.