Marknadsnyheter
Djuren brinner och cirkeln sluts på Fotografiska

Residence of Impermanence
Christian Houge
30 augusti-24 november Fotografiska Stockholm
En norsk naturvän och konstnär som sätter eld på uppstoppade djur upphängda på de mest exklusiva tapeter med vilda naturmönster. Det är Christian Houge – och han gör det för att rikta fokus mot människans brist på ödmjukhet inför vår plats på jorden. Fantastiskt vackert fotografi vars budskap får det att hetta till i Residence of Impermanence.
Dessa dramatiska bilder av brinnande djur väcker starka känslor. Fast du vet att de är uppstoppade så blir upplevelsen snarast att de får liv av den sprakande elden. Till det signalen som de exklusiva tapeterna skickar ut.
– De symboliserar imperialismen och kolonialismen i en tid där människorna var besatta av att erövra både natur, nya land och varandra. Dessa engelska tapeter med vild natur togs in våra hem, tillsammans med det uppstoppade djuret för att visa människans makt över naturen. Dessa tapeter ersatte aristokraternas lyxmålningar av jakt och exotiska djur, en genre som porträtterade människans överhöghet och rätt att härska där Peter Paul Ruben var en av de mest berömda konstnärerna, berättar konstnären Christian Houge.
Foto: ©Christian Houge, 2018 Kudu
En trofé har länge fungerat som en stark symbol med skiftande budskap beroende på kontexten i alla kulturer världen över. När kolonialisterna började jaga och döda djur i länderna de ansåg vara ”sina kolonier” ville de förstås visa upp dessa lejon, giraffer, bufflar, tigrar, leoparder, vargar, elefanter med flera idag utrotningshotade arter, och en hel industri av konservering växte upp. Dessa ställdes i positioner som vi människor anser vara typiska för den symboliska bild vi laddat djuret med.
– Fotografierna är sådana att de direkt sätter igång en reaktion hos betraktaren. Vad är det vi ser egentligen? Hur kan Christian Houge med utställningen Residence of Impermanence göra något så vackert av något så laddat som brinnande uppstoppade djur? Ja, det är frågor som många kommer ställa sig i salen här på Fotografiska. Och vi är en plats som älskar att ställa frågor, snarare än att alltid komma upp med svaren, säger Lisa Hydén, utställningsansvarig på Fotografiska Stockholm.
I Houges verk skapas ett budskap som tar avstamp i ålderstigen kolonialism, parat med ett ifrågasättande av att denna utsugning av jordens resurser tyvärr fortfarande är rykande aktuell. Idag säljs även dessa gamla pjäser dyrt på aktioner till nya grupper i samhället som med dem vill visa upp en statussymbol. De troféer Houge använder är gamla och i så dåligt skick att han ofta måste renovera dem före de ska brännas och cirkeln slutas. På detta sätt tas en vara bort från marknaden utan att uppmuntra till skapandet av nya.
– Detta är en dramatisk handling i en dramatisk tid för att provocera en dialog och den är djupt personlig. Vi människor våldför oss på naturen och ser oss som skapelsens herrar. Fast det egentligen är så att vi givetvis är helt beroende av den för vår överlevnad. Därför vill jag, med dessa bilder av brinnande jakttroféer upphängda på dessa exklusiva tapeter, få oss att tänka efter. Var finns ödmjukheten inför att vi är en del i kedjan, var finns diskussionen om hur vi genom den extremt ökande populationen bara fortsätter att roffa åt oss av jordens naturresurser och döda djur?
Foto: ©Christian Houge, 2018 Bearded Parakeets
Vi människor har ju en lång tradition av att använda djur som spegel för att förstå oss själva och vårt beteende, gett dem symboler och vi söker deras blick vare sig de är döda eller levande. Tänk bara på alla talesätt som ”Stark som en björn”, ”Klok som en uggla”, ”Listig som en räv”…
– Konceptuellt är dessa serier en performance med djuret nedbrutet till sin ursprungliga form. Existentiellt så släpper jag djuret fri, jag sluter cirkeln. Och fysiskt sett så destruerar jag ett objekt och eliminerar därmed det från marknaden. En del av processen i denna rituella performance handlar om att släppa kontrollen, då kombinationen av flammorna och djuret skapar det slutgiltiga porträttet. Djuret får ett sista andetag av liv och värdighet, efter att ha befunnit sig i limbo på grund av människans perversa romantisering av naturen. Detta säger en hel del om människans ego, idéen om att vi alltid har behov av att erövra, säger Houge.
Houge är uppvuxen ute i de norska djupa skogarna, med ett speciellt förhållande till såväl naturen som djuren. En kontakt han, från att ha vistats i miljöer där jakt är ett givet inslag men han själv aldrig velat jaga, tagit med sig i sitt skapande. Han utforskar ständigt relationen mellan människa och natur med vilja att väcka nya frågor och diskussioner.
– För honom är själva akten en ritual där han sluter en cirkel och äntligen ger djuren frid, det vill säga att detta görs för att vi ska sluta kretsloppet och lämna djuren i fred för våra galna härskarviljor, fortsätter Lisa Hydén.
Han gör det med hjälp av elden, som blivit det redskap som människan som enda djur lärt sig behärska. Den som därför är en sådan laddning i länken mellan oss och de djur som är på andra sidan i bilden.
Det var i samband med en brand i en exklusiv jakttrofée-butik i Paris som Houge blev inspirerad att själv börja samla in troféer för att skapa serier av fotografier där han sätter eld på dem. I åtta år har han hållit på och för dyra pengar köpt in dessa gamla troféer och skapat sina verk för att lyfta frågor om hur vi förhåller oss till de djur och den natur han månar så starkt om. Nu visas dessa på Fotografiska Stockholm i utställningen Residence of Impermanence som garanterat kommer väcka känslor. Titeln den anspelar på det buddistiska förhållningssättet vad gäller livets obeständighet/Impermanence.
– Situation är absurd med alla dessa uppstoppade djur vilka kostar stora summor, men ju är på väg att ruttna från det att de stoppas upp tills att de faller sönder. Under skinnet finns det olika konstgjorda material som skinnet är uppbyggt kring, vilket jag fortsätter att studera även efter att det brunnit, berättar Houge.
Det faktum att Houge skapar dessa verk som ställer viktiga frågor om just denna konsumtion och detta icke hållbara egoistiska förhållningssätt till planetens resurser upprör förstås vissa.
Kom hit och se själv!
Margita Ingwall
PR&Informationschef
+46(0)70-456 14 61
margita.ingwall@fotografiska.se
Fotografiska Stockholm är inte bara världens högst ansedda museum tillägnat fotografiets fantastiska värld. Denna inkluderande mötesplats har även en internationellt prisbelönt restaurang som utsågs till ”Årets museirestaurang” 2017, samt inspirerande lokaler för olika evenemang, en hyllad akademi och en butik med ett stort urval fotoböcker samt en samling. Museets kärna är ett stort nätverk av världsledande fotografer, och sedan öppnandet har Fotografiska skapat mer än 170 utställningar med verk av ikoner som Annie Leibovitz, David LaChapelle, Irving Penn, Helmut Newton, Sarah Moon, Nick Brandt, Ellen von Unwerth och Andres Serrano samt många unga, lovande fotografer. Genom att ta ställning i kontroversiella frågor och ta betydligt större ansvar – på fler områden – än vad konstinstitutioner normalt gör har Fotografiska haft ett tydligt inflytande och spelat en aktiv roll i det svenska samhället. Museets mål är enkelt: att genom fotografiets kraft föra människor samman, öka medvetenheten och skapa positiv påverkan, ”To inspire a more conscious world”. Fotografiska öppnade i Stockholm 2010, men nu växer familjen med expansion till att börja med i Whitechapel i London och Park Avenue i New York. Genom att etablera sig där vill Fotografiska omdefiniera den traditionella museiupplevelsen genom att skapa urbana mötesplatser där människor bjuds in att vistas och umgås, inspireras, ifrågasätta det som tas för självklart och växa som individer. Det händer något när du möter konsten – du möter dina medmänniskor och du möter dig själv.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke