Connect with us

Marknadsnyheter

DNV-studie bekräftar energieffektivitetsvinster för LNG-fartyg med DFE+ framdrivningslösning från ABB och MAN

Published

on

  • Det nya konceptet Dual Fuel, Electric+ (DFE+) från ABB och MAN Energy Solutions erkänns av DNV som ett mer energieffektivt alternativ till nuvarande konventionella lösningar för fartyg som transporterar flytande naturgas (liquified natural gas – LNG)
  • DFE+-lösningen kan hjälpa LNG-fartyg att öka energieffektiviteten med upp till 7,5 procent, vilket möjliggör minskade utsläpp
  •  Den modulära och flexibla lösningen ökar lastkapaciteten med 5 procent

DNV har kvantifierat de vinster som ägare av fartyg som transporterar flytande naturgas (liquified natural gas – LNG) kan förvänta sig att uppnå med den nya DFE+-lösningen (Dual Fuel, Electric+) som utvecklats av ABB och MAN Energy Solutions. Lösningen består av MAN:s fyrtaktsmotor 49/60DF för dubbla bränslen och ABB:s dynamiska AC-system för kraftdistribution och styrning, och har utvecklats för att hantera effektivitetsutmaningar som är specifika för fartygstypen.

Utvärderingen från DNV:s Maritime Advisory drar slutsatsen att DFE+-konceptet är ”ett konkurrenskraftigt och mer energieffektivt alternativ till även de mest effektiva konventionella framdriftslösningarna för LNG-fartyg med flerbränslemotorer”. Det minskade maskinutrymmet kan med ”en försiktig uppskattning” ge 5 procent större lastkapacitet. I kombination med andra åtgärder för att optimera prestanda kan DFE+-konceptet bidra till totala energibesparingar på 6 – 7,5 procent med tanke på fartygets ökade transportarbete, säger DNV.

Från och med den 1 januari 2023 har Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) krävt att fartygsägare ska rapportera in fartyg i ett energieffektivitetsindex för design (EEDI), ett energieffektivitetsindex för befintliga fartyg (EEXI) och ett koldioxidintensitetsindex för drift (CII). Dessa verktyg jämför fartyg så att ägarna vet vad de måste göra för att uppfylla IMO:s mål för att minska utsläppen av växthusgaser.

Som det senaste tillskottet i MAN:s fyrtaktsportfölj är MAN 49/60DF-motorn optimerad för LNG. Den är också mycket kompatibel med ABB:s dynamiska AC-system, som kombinerar fördelarna med konventionell AC med fördelarna med variabel frekvens för att låta motorerna arbeta på optimala varvtal vilket förbättrar den totala bränsleförbrukningen avsevärt.

”Ägare av LNG-fartyg står inför särskilda utmaningar när det gäller att följa regelverken, eftersom de är beroende av propellersystem med begränsad potential för effektivitetsvinster”, säger professor George Dimopoulos, vetenskaplig rådgivare, DNV. ”ABB – MAN:s framdriftskoncept syftar till att erbjuda ett mycket effektivt sätt för LNG-fartyg att uppfylla de allt strängare utsläppsreglerna och samtidigt minska bränslekostnaderna.”

”Den nuvarande globala orderboken för LNG-tankfartyg omfattar mer än 200 fartyg, och regelverken för utsläpp fortsätter att skärpas, då behöver ägarna ny teknik för att uppfylla de krav som gäller för denna specifika fartygsklass”, säger Rune Lysebo, Strategic Market Development, ABB Marine & Ports. ”DNV:s vittnesmål om de vinster som LNG-fartyg kan göra med den nya lösningen som utvecklats av ABB och MAN Energy Solutions visar att det är rätt tid att utforska nästa generations teknik för denna fartygstyp.”

DFE+ kan installeras med en energilagringslösning som fungerar som en ”spinning reserve”, eller kombineras med ABB:s elektriska framdrivning Azipod®. ABB och MAN kommer också att utforska möjligheten att integrera bränsleceller när tekniken mognar.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 7 februari 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB:s affärsområde Process Automation automatiserar, elektrifierar och digitaliserar industriella processer som tillgodoser ett stort antal grundläggande behov – från energiförsörjning, vatten och material, till produktion av varor och transport av dem till marknaden. Med sina ~20 000 medarbetare, ledande teknik och service hjälper ABB Process Automation kunder inom process-, hybrid- och maritim industri att förbättra prestanda och säkerhet i verksamheten, vilket möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. go.abb/processautomation

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com  

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Här är det dyrast att separera i Sverige

Published

on

By

Hypoteket har med hjälp av statistik från Svensk Mäklarstatistik räknat ut vad kontantinsatsen blir för två personer som vill köpa varsin trea i en av Sveriges 50 största kommuner. I Stockholms kommun är det dyrast, här blir kontantinsatsen för två treor 1 863 608 kronor. I Borlänge, där det är billigast, handlar det om 382 590 kronor i kontantinsats för två treor.

Antal skilsmässor 2023 

Antalet skilsmässor per gift invånare under 2023 var det lägsta på hela 2000-talet. 2023 registrerades 21 231 skilsmässor i Sverige. Många som separerar gör det från samboförhållanden. Det finns dock ingen samlad statistik på hur många samboförhållanden som leder till separation. 

Om uträkningen 

Hypoteket har via Svensk Mäklarstatistik tagit fram underlag som visar medelpriset på treor i Sveriges 50 största kommuner. Från detta medelpris på treor har vi räknat fram hur mycket kontantinsatsen blir, för en och för två personer (baserat på 15 procent). 

Storstadskommunerna Stockholm, Malmö, Göteborg

Allra dyrast är det för paret som ska köpa varsin trea i Stockholms kommun. Här blir kontantinsatsen per trea  931 804 kronor, och 1 863 608 för två. 

I Göteborg blir kontantinsatsen per trea 541 148 kronor, och 1 082 295 kronor för två. I Malmö blir kontantinsatsen för en trea 404 640 kronor, och 809 280 kronor för två. 

Kommuner exklusive Stockholm, Malmö och Göteborg 

Hypotekets sammanställning visar att det är dyrast att separera i Sundbyberg, Solna och i Nacka  För att två personer ska kunna köpa varsin trea i Sundbyberg krävs en kontantinsats på 661 804 kronor per person, 1 323 608 kronor för två. 

Billigast är det för dem som separerar i Borlänge. Två kontantinsatser för två treor kostar sammanlagt 382 590 kronor. 

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, menar att gruppen som flyttar på grund av separation ofta kommer i skymundan av andra. De ekonomiska förutsättningarna försämras i ett slag när kostnader som tidigare delats på två ska bäras av en. Det är en sak att ha råd med kontantinsatsen, du ska också beviljas lån, kunna amortera och klara dina nya vardagskostnader på en inkomst. Till det ska läggas kostnaden för att två separata hem ska inredas, vilket också kan bli kännbart ekonomiskt. Kontantinsatsen för den nya bostaden är endast en liten del av kostnaderna som kan uppstå. 

Separerar man med barn handlar det ofta om att hitta två bostäder i närheten av varandra. Många föräldrar prioriterarar att barnen ska kunna gå emellan eller åtminstone med lätthet ta sig från en förälder till en annan. Sannolikt väger man också in aspekten att ha det sociala nätverket. Gruppen som flyttar på grund av skilsmässa är därmed ganska begränsade i sitt geografiska sökområde. Är man bosatt i en kommun med höga medelpriser kan andra överväga att flytta till en billigare kommun. Det är dock inte alls lika lätt för personer som flyttar på grund av skilsmässa och med barn.  

– Separationer sker överallt och tar ingen hänsyn till om du bor i en kommun med högre eller lägre bostadspriser. Förhoppningsvis kan man också säga att de som ska köpa varsin trea där det är dyrare bostadspriser sannolikt också säljer något som är dyrare. Det underlättar ju om man säljer sin nuvarande bostad med vinst  för att klara nästa steg i livet efter en separation. Får man inte ihop kalkylen köper man något mindre eller en bostad längre ut. Om ändringarna av kravet på kontantinsats går igenom kan det även gagna människor som separerar. Att gå från 15 till 10 procent i kontantinsats kan göra stor skillnad för den här gruppen,  säger Claudia Wörmann. 

Fem dyraste kommunerna att separera i

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Sundbyberg
  2. Solna
  3. Nacka
  4. Varberg
  5. Kungsbacka 

Fem billigaste kommunerna att separera i 

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Borlänge
  2. Kristianstad 
  3. Trollhättan 
  4. Uddevalla
  5. Skövde

Bifogas uträkning Sveriges 50 största kommuner

För mer information, annan geotafisk indelning eller kommentarer

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket 

claudia@hypoteket.com eller 0709 90 68 14  

Hypoteket har sedan 2018 hjälpt bolånekunder att sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Negativa Ord Kan Avslöja Psykisk Hälsa

Published

on

By

En ny studie i Cognition & Emotion visar att personer som ofta använder negativt laddade ord löper högre risk för förhöjda nivåer av depression och ångest över tid. Oavsett om deltagarna var kliniskt deprimerade eller inte, tydde en hög frekvens av negativt språkbruk på mer intensiva psykiska utmaningar. Även om positivt språk hade en svag koppling till minskade symtom, var denna effekt betydligt svagare.

I studien fick 40 deltagare beskriva sina upplevelser vid tre olika tillfällen under ett år. Deras berättelser analyserades för positivt och negativt språk, och resultaten visade att ihållande negativa språkmönster kan vara en stabil indikator på psykisk hälsa. Detta öppnar för nya sätt att övervaka psykiska tillstånd genom att analysera vårt språk i vardagen.

Källa: psypost.org

tandfonline.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Air India SATS lägger ny order på 15,7 MSEK

Published

on

By

Air India SATS (AISATS) fortsätter att expandera Aerowash-konceptet i Indien. För att möta behovet i den indiska marknaden har Aerowash erhållit en ny order på motsvarande 15,7 MSEK från AISATS.
 
Maskinerna ska användas av AISATS på basen i Mumbai. Sedan tidigare har AISATS etablerat det unika Aerowash-konceptet i New Dehli, Bangalore och Hydrabad.
 
”Det är enormt glädjande att utbyggnaden av AISATS nätverk av baser som kan erbjuda vårt effektiva och miljövänliga tvättkoncept fortsätter. Vi ser ett växande behov av att kunna erbjuda flygbolagen kontinuerlig tillgång till vår drywash. Jag har därför hög tilltro till att AISATS kommer utöka nätverket med fler baser under nästa år. Det gäller att ha respekt för ledtiderna i branschen så överlag är jag enormt stolt över vad vi fått till i Indien på förhållandevis kort tid.”, säger vd Niklas Adler
 
Aerowash kommer att prioritera den nya ordern från AISATS och skeppning beräknas därför att genomföras under de kommande 1-2 månaderna.

Denna information är sådan som Aerowash är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-25 10:57 CET.

Tel: 073-679 39 37
E-post: niklas.adler@aerowash.com

www.aerowash.com

Aerowash erbjuder produkter, lösningar och tjänster för exteriör tvätt av flygplan. Bolaget har utvecklat en produktportfölj bestående av automatiserade tvättrobotar som förkortar tvättprocessen med upp till 60 procent i jämförelse med gängse manuell metod mätt i tidsåtgång vilket genererar besparingar för flygbolag och flygplatser.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.