Marknadsnyheter
DNV-studie bekräftar energieffektivitetsvinster för LNG-fartyg med DFE+ framdrivningslösning från ABB och MAN
- Det nya konceptet Dual Fuel, Electric+ (DFE+) från ABB och MAN Energy Solutions erkänns av DNV som ett mer energieffektivt alternativ till nuvarande konventionella lösningar för fartyg som transporterar flytande naturgas (liquified natural gas – LNG)
- DFE+-lösningen kan hjälpa LNG-fartyg att öka energieffektiviteten med upp till 7,5 procent, vilket möjliggör minskade utsläpp
- Den modulära och flexibla lösningen ökar lastkapaciteten med 5 procent
DNV har kvantifierat de vinster som ägare av fartyg som transporterar flytande naturgas (liquified natural gas – LNG) kan förvänta sig att uppnå med den nya DFE+-lösningen (Dual Fuel, Electric+) som utvecklats av ABB och MAN Energy Solutions. Lösningen består av MAN:s fyrtaktsmotor 49/60DF för dubbla bränslen och ABB:s dynamiska AC-system för kraftdistribution och styrning, och har utvecklats för att hantera effektivitetsutmaningar som är specifika för fartygstypen.
Utvärderingen från DNV:s Maritime Advisory drar slutsatsen att DFE+-konceptet är ”ett konkurrenskraftigt och mer energieffektivt alternativ till även de mest effektiva konventionella framdriftslösningarna för LNG-fartyg med flerbränslemotorer”. Det minskade maskinutrymmet kan med ”en försiktig uppskattning” ge 5 procent större lastkapacitet. I kombination med andra åtgärder för att optimera prestanda kan DFE+-konceptet bidra till totala energibesparingar på 6 – 7,5 procent med tanke på fartygets ökade transportarbete, säger DNV.
Från och med den 1 januari 2023 har Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) krävt att fartygsägare ska rapportera in fartyg i ett energieffektivitetsindex för design (EEDI), ett energieffektivitetsindex för befintliga fartyg (EEXI) och ett koldioxidintensitetsindex för drift (CII). Dessa verktyg jämför fartyg så att ägarna vet vad de måste göra för att uppfylla IMO:s mål för att minska utsläppen av växthusgaser.
Som det senaste tillskottet i MAN:s fyrtaktsportfölj är MAN 49/60DF-motorn optimerad för LNG. Den är också mycket kompatibel med ABB:s dynamiska AC-system, som kombinerar fördelarna med konventionell AC med fördelarna med variabel frekvens för att låta motorerna arbeta på optimala varvtal vilket förbättrar den totala bränsleförbrukningen avsevärt.
”Ägare av LNG-fartyg står inför särskilda utmaningar när det gäller att följa regelverken, eftersom de är beroende av propellersystem med begränsad potential för effektivitetsvinster”, säger professor George Dimopoulos, vetenskaplig rådgivare, DNV. ”ABB – MAN:s framdriftskoncept syftar till att erbjuda ett mycket effektivt sätt för LNG-fartyg att uppfylla de allt strängare utsläppsreglerna och samtidigt minska bränslekostnaderna.”
”Den nuvarande globala orderboken för LNG-tankfartyg omfattar mer än 200 fartyg, och regelverken för utsläpp fortsätter att skärpas, då behöver ägarna ny teknik för att uppfylla de krav som gäller för denna specifika fartygsklass”, säger Rune Lysebo, Strategic Market Development, ABB Marine & Ports. ”DNV:s vittnesmål om de vinster som LNG-fartyg kan göra med den nya lösningen som utvecklats av ABB och MAN Energy Solutions visar att det är rätt tid att utforska nästa generations teknik för denna fartygstyp.”
DFE+ kan installeras med en energilagringslösning som fungerar som en ”spinning reserve”, eller kombineras med ABB:s elektriska framdrivning Azipod®. ABB och MAN kommer också att utforska möjligheten att integrera bränsleceller när tekniken mognar.
Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 7 februari 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.
ABB:s affärsområde Process Automation automatiserar, elektrifierar och digitaliserar industriella processer som tillgodoser ett stort antal grundläggande behov – från energiförsörjning, vatten och material, till produktion av varor och transport av dem till marknaden. Med sina ~20 000 medarbetare, ledande teknik och service hjälper ABB Process Automation kunder inom process-, hybrid- och maritim industri att förbättra prestanda och säkerhet i verksamheten, vilket möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. go.abb/processautomation
ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com
ABB Sverige
Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Ozempic kan hjälpa vid alkohol- och drogberoende, visar ny studie
Läkemedel som Ozempic och Mounjaro, som används för behandling av typ 2-diabetes och viktminskning, kan även minska beroendebeteenden, enligt en ny studie. Forskare fann att personer med alkoholberoende som använde dessa läkemedel hade 50% lägre frekvens av alkoholöverkonsumtion. Dessutom visade studien att personer med opioidberoende som tog dessa läkemedel hade 40% lägre risk för överdos.
Studien, publicerad i Addiction, indikerar att läkemedlens förmåga att minska suget efter mat även kan minska beroende av alkohol och droger. Forskningen öppnar för framtida möjligheter att använda dessa mediciner som en del av behandlingen för beroendesjukdomar.
Källa: npr.org
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 13.12.2024
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
13.12.2024 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 13.12.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
142 735 |
10,68 |
1 524 623,90 |
XSTO |
112 945 |
10,67 |
1 204 842,04 |
XCSE |
27 868 |
10,68 |
297 608,39 |
Summa |
283 548 |
10,68 |
3 027 074,33 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,5261 och DKK till EUR 7,4586
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 6 119 397 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
Marknadsnyheter
Sov med isnoshörnig i nya ICEHOTEL 35 – res direkt från Köpenhamn till Kiruna
Strax utanför Kiruna ligger världens första ICEHOTEL och idag, den 13 december, invigs ICEHOTEL 35 i samband med att ICEHOTEL firar 35 år av magi i is och snö.
Photo credit: WHOOPS WRONG ROOM!!, AnnaSofia Mååg, ICEHOTEL 35, ICE KILN, Jaeyual Lee & Daeho Lee, ICEHOTEL 35, Ceremony Hall Gaia’s Bloom, Lisa Lindqvist & Kate Munro, photo Asaf Kliger, ICEHOTEL DOWNLOAD
Årets vinterhotell, ICEHOTEL 35, rymmer 12 unika konstsviter bland annat en gigantisk noshörning i WHOOPS WRONG ROOM!! och samiskt hantverk i Áhku Fáhcat. Därutöver finns 20 isrum, en ceremonisal fylld av isande blomsterprakt för bröllop och events, samt den ikoniska pelarsalen på nästan 30 meter med kristallkronor skapade av 220 handsnidade iskristaller.
ICEHOTEL 35, som krävde 500 ton is från Torneälven och snis (en blandning av snö och is), är skapat av 26 konstnärer från 13 länder, under ledning av Creative Director Luca Roncoroni. De senaste veckorna har ett dedikerat team av byggare, konstnärer, ljusdesigners, isproduktion och konstnärssupport arbetat intensivt för att färdigställa hotellet.
I den året runt-öppna delen av hotellet; ICEHOTEL 365, finns ytterligare 18 konst- och deluxesviter, ett isgalleri och den helt nyskapade isbaren ICEBAR In Orbit. Här kan besökare uppleva en oförglömlig rymdresa, ta en drink med en astronaut i naturlig storlek av is och snö i isbaren och göra en snabb exit genom en rutschkana av is. Sedan starten har över en miljon gäster från hela världen besökt ICEHOTEL som smälter tillbaka i Torne älv varje vår.
Nytt direktflyg från Köpenhamn till Kiruna
Beläget 200 kilometer norr om polcirkeln kan Kiruna, som förra veckan valdes till Europeisk kulturhuvudstad 2029 , erbjuda en första anhalt vid ett besök till Arktis och Swedish Lapland. Känt för sitt fantastiska norrsken, natursköna omgivningar och möjlighet att uppleva samisk kultur erbjuder Kiruna med omnejd ett resmål med upplevelser året om.
För att möta den växande efterfrågan på Arktis och vinterturism lanserade SAS den 12 december en ny direktlinje mellan Köpenhamn och Kiruna. Direktflygen mellan Köpenhamn och Kiruna kommer även gå under vintersäsongen 2025/2026.*
För dem som föredrar att resa med tåg till norra Sverige finns också alternativ – exempelvis nattåg. Från den 15 december tar SJ över driften av nattågstrafiken mellan Stockholm-Luleå/Kiruna/Narvik med sitt Arctic Circle Train.
För mer inspiration om Swedish Lapland och Kiruna besök visitsweden.com samt Kiruna i Swedish Lapland
Pressbilder till Kiruna och Swedish Lapland HÄR
För mer information samt inspiration kring resmålet Sverige besök www.visitsweden.com
*Den nya SAS-linjen från Köpenhamn kommer att trafikeras från den 12 december 2024 till den 27 april 2025, med flygningar på torsdagar och söndagar, och ytterligare lördagsavgångar under jul- och nyårsperioden. Planer för att utöka tjänsten för vintersäsongen 2025/26 har bekräftats. I slutet av säsongen, i april, kommer SAS endast att trafikera på söndagar.
Kontakt: Ebba Ekelund, PR Nordics: ebba.ekelund@visitsweden.com
Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke