Marknadsnyheter
Dometic expanderar sin marina verksamhet med den nya innovativa gyrostabilisatorn Dometic DG3

Miami FL, USA – 12 februari, 2025
Dometic tar steget in på den snabbt växande marknaden för båtstabilisatorer med lanseringen av den banbrytande DG3 Gyrostabilizer. Genom sin branschledande ingenjörskonst och sitt sömlösa ekosystem förändrar Dometic hur båtar håller sig stabila i vågor och svall, vilket ger en smidig, säker och sjösjukefri upplevelse för alla.
Ledaren inom fritids- och marintekniska lösningar, Dometic, presenterade idag sin revolutionerande gyrostabilisator DG3, skapad för att höja båtupplevelsen med sin banbrytande teknik. Denna innovation förbättrar inte bara upplevelsen för erfarna båtägare utan öppnar också marknaden för dem som tidigare undvikit båtliv på grund av sjösjuka.
DG3 utnyttjar Dometics beprövade teknologier och avancerade tillverkningskompetens, sömlöst integrerad med Dometics omfattande portfölj av världsledande styrsystem. Detta innovativa system tar båtens komfort till en helt ny nivå.
Som den första i en planerad serie av avancerade gyrostabilisatorer markerar DG3 Dometics inträde på en ny marknad och utökar sitt erbjudande till den snabbt växande sektorn för båtstabilisatorer. Detta steg stödjer Dometics fortsatta tillväxt inom marinindustrin.
Marknaden för marin stabilisering växer snabbt, med betydande tillväxt inom fritidsbåtssektorn. DG3 är specifikt designad för båtmarknaden i storleksklassen 35 till 41 fot och är den första modellen i en ny serie gyrostabilisatorer.
Vad är en båtstabilisator?
En båtstabilisator är en enhet som hjälper till att minimera båtens rullande rörelser, vilket säkerställer en smidigare åkupplevelse även i grov sjö. Den förbättrar passagerarkomforten, minskar risken för sjösjuka och ökar säkerheten ombord genom att bibehålla stabilitet i höga vågor eller djuphavsförhållanden.
Varför Dometic DG3?
- Banbrytande uppstart- och nedstängningstid
DG3 minskar uppstartstiden med mer än 65 % och når full beredskap på bara 16 minuter, jämfört med de typiska 50 minuter som krävs av nuvarande system på marknaden. Inga fler långa väntetider – bara att göra sig redo och ge sig ut.
Systemets nedstängningstid är lika imponerande, med full avstängning på bara 20 minuter, en betydande förbättring jämfört med de åtta timmar (15 gånger snabbare) som krävs av nuvarande system.
Detta innebär att DG3 minimerar energiförbrukningen och låter båtägare fortsätta sina aktiviteter – oavsett om det är generellt båtliv eller fiske – utan att behöva anpassa sina planer för att hantera stabiliseringsinställningar eller nedstängning.
2. Hög energieffektivitet
Dometics lösning revolutionerar energianvändningen för gyrostabilisatorer. Systemet introducerar nya innovationer inom energilagring och återvinning, vilket möjliggör en effektiv batteriladdning. Det inkluderar också Dometics egenutvecklade, branschbeprövade Inverted Roller Screw-teknologi för verklig dynamisk kontroll och en betydligt förbättrad prestanda avseende reduktion av rullrörelser ombord.
Med ett långsammare roterande svänghjul, större och mer robusta lager, patentsökt innerbaneluftkylning, parallellkylning och en värmeväxlare i titan är DG3 designad för att hålla sig sval och fungera pålitligt. Totalt sett minskar DG3 energiförbrukningen med imponerande 40 % jämfört med konkurrerande lösningar.
3. Helt elektrisk
Till skillnad från andra system med hydraulteknik levererar DG3:s Roller Screw-teknologi aktivt kontrollerad svänghjulsprocession. Dometics egenutvecklade hel-elektriska processionsaktuator ersätter hydrauliska aktuatorer vilka kräver vätska och riskerar att läcka. Lösningen förbättrar långsiktig hållbarhet, minimerar servicebehovet och sänker de totala ägandekostnaderna.
“Vi lanserar inte bara en ny produkt, vi tar Dometic in i en viktig ny kategori för den globala båtbranschen,” säger Eric Fetchko, chef för segment Marine inom Dometic. ”Denna lansering exemplifierar också vår förmåga att tillämpa vår revolutionerande Inverted Roller Screw-teknologi på nya sätt för att gynna båtägare världen över. Responsen från våra globala båtbyggarpartners har varit mycket positiv, och vi arbetar redan med att utöka vår serie av gyrostabilisatorer,” tillade Fetchko. ”Vi är glada över att kunna ta denna nya teknik till marinmarknaden och utforska nya sätt att integrera den med våra andra lösningar för åkkomfort och kontroll i framtiden.”
Dometic har designat DG3 som en enkel ”drop-in”-ersättare för andra system i jämförbar storlek som finns tillgängliga på marknaden idag. DG3 passar inom samma fotavtryck och frigångsspecifikationer och har vändbara monteringsfötter för att hantera vanliga utmaningar som installatörer stöter på. För att möta dagens båtmarknads behov är Dometics DG3 kompatibel med 12-, 24- och 48-volts batterisystem.
Dometic DG3 är tillgänglig för båtbyggare världen över, och den första kunden har precis tillkännagett sina nya båtar med DG3 som en valfri utrustning på Miami International Boat Show 2025.
[End]
Info till redaktörer
Om Dometic
Dometic är ett globalt tech-friluftsbolag med en målsättning att underlätta ett mobilt liv: ”Make mobile living easy”. Genom att använda vår starka kompetens inom kylning, uppvärmning, energi & elektronik, mobilitet och utrymmesoptimering ger vi fler människor möjlighet att uppleva naturen och förstärker deras känsla av frihet utomhus. Vi uppnår detta genom att skapa smarta, hållbara och pålitliga produkter med enastående design. Miljontals människor runt om i världen använder våra produkter när de campar och utforskar naturen med sina bilar, husbilar eller båtar. Vårt utbud av erbjudanden inkluderar installerade produkter i landbaserade fordon samt i båtar, såväl som fristående produkter som används av friluftsentusiaster.
Vi sysselsätter cirka 7,000 personer globalt och säljer våra produkter i mer än 100 länder. För året 2024 rapporterade vi en nettoomsättning på SEK 25 miljarder (USD 2.3 miljarder) och har huvudkontoret i Solna.
För mer information om Dometic, vänligen besök: http://www.dometic.com.
PRESS CONTACT
Minako Nakatsuma Olofzon
pr@dometic.com
+46 8 501 025 41
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke