Connect with us

Marknadsnyheter

Dometic förvärvar Igloo med en årlig omsättning överstigande 400 miljoner USD

Published

on

Den 17 september 2021 ingick Dometic ett avtal om att förvärva Igloo – en av världens ledande tillverkare av passiva kylboxar och drinkware.

summerING

  • Förvärvet av Igloo stärker väsentligen Dometics erbjudande och distributionsnätverk på den amerikanska friluftsmarknaden.
  • Dometic förvärvar Igloo för 677 miljoner USD, på kassa- och skuldfri basis.
  • Igloos nettoomsättning de senaste 12 månaderna1) var 401 miljoner USD (en tillväxt om 24%), med en EBITDA marginal om 10,1%.
  • Intäkts- och kostnadssynergier beräknas generera årliga förbättringar i EBITDA om omkring 50 miljoner USD, och realiseras inom fem år.
  • Transaktionen förväntas bidra positivt till Dometics resultat per aktie under 2022.
  • Transaktionen förväntas slutföras under fjärde kvartalet 2021, villkorat av myndighetsgodkännanden.
  • Med anledning av transaktionen bjuder Dometic in till en telefonkonferens idag kl 13.00.

 

Förvärvet av Igloo är ett väsentligt steg i Dometics strategi att fortsätta växa inom den attraktiva friluftsindustrin och skapar en stark bas för ytterligare tillväxt globalt.

”Jag är glad över att välkomna Igloo och dess anställda till Dometic. Förvärvet är i linje med vår strategi att positionera Dometic som ett mer konsumentdrivet, mindre cykliskt företag på den snabbväxande friluftsmarknaden. Nordamerika är den största marknaden för kylboxar och utomhusprodukter, och med Igloos starka varumärke, goda kundkännedom och lokala tillverkningsmöjligheter får vi de nödvändiga verktygen för att ytterligare öka vår försäljning och marginal. ” säger Juan Vargues, VD och koncernchef för Dometic.

”Igloo har visat stark försäljningstillväxt, tagit marknadsandelar och förbättrat marginalen under de senaste åren, vilket drivits av både kommersiella och operativa förbättringar. Aktiviteter för att främja ytterligare intäkts- och kostnadssynergier kommer att genomföras för att generera fortsatta förbättringar.” fortsätter Juan Vargues.

”Vår strategi för lönsam tillväxt bygger på en kombination av organisk och förvärvad tillväxt. Detta är vårt åttonde förvärv i år och vår pipeline av potentiella framtida förvärv är fortsatt stark.” säger Juan Vargues.

Beskrivning av igloo

Igloo är en global leverantör av passiva kylboxar och drinkware-produkter för friluftsmarknaden. Igloo grundades 1947 och är en av de ledande tillverkarna globalt med ett ikoniskt varumärke, ett brett produktsortiment och stark konsumentorientering. Med 92% av nettoomsättningen i USA och med produkter tillgängliga i mer än 90 000 butiker globalt, har Igloo också en egen snabbväxande B2C (Business to Consumer) försäljningskanal.

Tillverkningen sker främst i den egna fabriken i Texas vilket bidrar till kostnadsfördelar, flexibilitet och korta ledtider på den nordamerikanska marknaden. Igloo har sitt huvudkontor i Katy, Texas, och totalt ca 1100 anställda.

Igloos omsättning de senaste 12 månaderna1) var 401 miljoner USD (en tillväxt på 24%), med en EBITDA marginal på 10,1%.

”Jag är oerhört stolt över alla i vårt team som har arbetat så hårt med att bygga Igloo till ett ikoniskt amerikanskt märke”, säger Dave Allen, VD och koncernchef för Igloo Products Corp. ”Som en del av Dometic Group ser vi fram emot att kombinera våra resurser för att påskynda innovation och tillväxt globalt.”

Igloo ägs för närvarande av private equity-företaget ACON Investments, som förvärvade bolaget 2014.

Bakgrund och orsak till förvärvet 

Marknaden för kylboxar och drinkware är en växande marknad, drivet av en ökande friluftstrend världen över, och värd omkring 8 miljarder USD2). Igloo har en klart ledande position på denna marknad i USA. Kombinerat med Dometics globala närvaro och produktutbud av både aktiva och passiva kylboxar, drinkware och snabbt växande utbud av andra utomhusprodukter, förväntas förvärvet skapa en stark bas för att växa ytterligare inom friluftssegmentet. Det bidrar också till att Dometics försäljning blir mindre cyklisk, eftersom det breddar försäljningsexponeringen från ”high ticket discretionary spend” till ”low ticket discretionary spend””.

detaljer kring transaktionen

Enligt villkoren i avtalet kommer Dometic att förvärva Igloo för 677 miljoner USD, på kassa- och skuldfri basis. I tillägg innehåller avtalet en resultatbaserad komponent om maximalt 223 miljoner USD som är beroende av Igloos framtida EBITDA-utveckling.

Transaktionen förväntas bidra positivt till Dometics EBIT och vinst per aktie under 2022. Transaktionen förväntas generera försäljningssynergier på mer än 150 miljoner USD per år genom en förstärkt, kombinerad säljplattform, och kostnadssynergier, inklusive förbättring i leverantörskedjan och effektivare distribution, om 5 miljoner USD per år. Totalt förväntas synergierna leda till årliga förbättringar av EBITDA om omkring 50 miljoner USD, och realiseras inom fem år.

Förvärvet finansieras med interna medel. Påverkan på skuldsättningsgraden (nettoskuld / EBITDA) från transaktionen förväntas bli 1,3x. I slutet av juni 2021 uppgick Dometics nettoskuld / EBTIDA till 1,4x. Som tidigare kommunicerat är målet en skuldsättningsgrad på omkring 2,5x över en konjunkturcykel.

Transaktionen förväntas slutföras under fjärde kvartalet 2021, villkorat av myndighetsgodkännanden. Transaktionskostnaderna kommer att redovisas som jämförelsestörande poster och rapporteras under tredje kvartalet 2021. Igloo kommer att fortsätta att verka under sina befintliga varumärken och rapporteras som en del av Dometics segment Global.

1)Augusti 2020 – Juli 2021
2)Externa källor MarketsandMarkets and EMR

WEBCAST

Analytiker, investerare och journalister är välkomna att delta i en telefonkonferens den 17 september 2021 kl.13.00 (CEST), där Juan Vargues, VD och koncernchef, samt Stefan Fristedt, CFO, kommer att presentera transaktionen och svara på frågor. Vänligen ring in fem minuter innan konferensens början.

Sverige: +46 8 566 42703
UK: +44 333 300 9263
US: +1 646 722 4957

Länk till webcasten: https://onlinexperiences.com/Launch/QReg/ShowUUID=B0AF45E3-B6DA-4AF4-B736-4CC1F1ECA6F3

För ytterliggare information, vänligen kontakta: 

Rikard Tunedal, Head of Investor Relations
Phone: +46 73 056 97 35
Email: 
rikard.tunedal@dometic.com

Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 september 2021 kl. 08:00 CEST.

Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information. Sådan information är all information som inte avser historiska fakta eller omständigheter. Uttrycken ”tror”, ”anser”, ”bedömer”, ”förväntar sig”, ”förutser”, ”avser”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar”, ”kommer att”, ”borde”, ”skulle kunna”, ”eftersträvar” och ”kanske”, liksom negationer av dessa samt liknande uttryck, indikerar att det kan vara fråga om framåtriktad information. Den framåtriktade informationen i detta pressmeddelande är baserad på olika uppskattningar och antaganden vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Dometic anser att dessa antaganden var rimliga när de gjordes, är dessa antaganden till sin natur förenade med kända och okända risker, osäkerhetsfaktorer och andra viktiga faktorer som är svåra eller omöjliga att förutse och som ligger utanför Dometics kontroll. Sådana risker, osäkerheter och väsentliga faktorer kan medföra att de faktiska utfallen kan komma att avvika väsentligt från de resultat som uttryckligen eller underförstått anges i detta pressmeddelande genom framåtriktad information.

Om Dometic
Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Mat & Dryck, Klimat, Energi & Styrning och Andra Applikationer. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt Asien och Stillahavsområdet och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, lastbilar och premiumbilar, i fritidsbåtar och arbetsbåtar samt inom en rad andra områden. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design. Vi säljer våra produkter i ett hundratal länder och vi har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar aftermarket. Dometic har cirka 6 500 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på över 16,2 Mdr för år 2020 och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige.

Mer information om Dometic finns på: https://www.dometic.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.