Connect with us

Marknadsnyheter

Douze points… och fantastiska recensioner: Booking.com lanserar en alternativ topplista för Eurovision Song Contest 2021

Published

on

  • Denna unika topplista kombinerar både resenärernas recensioner och de senaste vadslagningsoddsen – vi kallar den ”Tour-O-Vision”
  • ”Tour-O-Vision” förutspår Italiens tredje seger
  • Booking.com dyker ner i förväntade rivaliteter och tittar närmare på några överraskande vänskapsröster mellan länder

Nedräkningen till Eurovision Song Contest 2021 har börjat! Efter nästan två år utan Eurovisions unika låtar, färgrika framträdanden och legendariska liveshower (bland annat en man i ett hamsterhjul och ett brinnande piano) ligger förväntningarna på topp. Samtidigt behövs tävlingen nu mer än någonsin. 

Det börjar hetta till i tävlingen allt eftersom bookmakers avslöjar oddsen före finalen den 22 maj, och nu när alla artister är bekräftade har spekulationerna börjat om vem som tar hem den åtråvärda vinsten. Om man ser på det senaste årtiondet har Sverige presterat på topp med flera vinster och topplaceringar.

Många fans kommer nog att satsa på att det blir en av online favoriterna som vinner, men Booking.com – officiell resepartner för Eurovision Song Contest 2021 – har ett ess i rockärmen när det gäller topplistan. Trots att rivaliteten är lika häftig som scenkläderna (kolla in Norges eleganta stil), hyser européer en djup kärlek till övriga deltagande länder tack vare sina reseupplevelser.

Booking.com menar att våra resepreferenser kan påverka vilket land vi röstar på. Visst, Maltas bidrag Je Me Casse är en omedelbar hit, och Islands bidrag har äkta charm och fantastisk stil– men många kommer nog att ge 12 poäng till sina favoritresmål, speciellt om det kan innebära en resa dit när Eurovision Song Contest 2022 går av stapeln.

Med detta i åtanke har Booking.com tagit en närmare titt på sin stora mängd data för ta reda på hur topplistan kan se ut om vi kombinerar låtarna som vi inte kan sluta sjunga med de platser som vi längtar efter att besöka igen.

Tour-O-Vision 
Denna topplista har tagits fram genom att kombinera bookmakers favoriter inför Eurovision Song Contest 2021 med genomsnittliga gästbetyg från resenärer på Booking.com sedan maj 2019, då den senaste Eurovision Song Contest ägde rum. 
 

Tour-O-Vision (kombinerat resultat från Booking.com och bookmakers)* Rankning hos bookmakers**
1 Italien Malta
2 Grekland Frankrike
3 Malta Schweiz
4 Kroatien Italien
5 Frankrike Bulgarien
6 Schweiz Sverige
7 Österrike Litauen
8 Bulgarien Island
9 Polen Norge
10 Serbien San Marino

 

Enligt denna alternativa topplista skulle Italien hamna på första plats (och ärligt talat så är Zitti e buoni den perfekta emolåten för Eurovision), följt av Grekland och Malta. Om Booking.coms förutsägelser slår in skulle detta bli tredje vinsten för Italien. Och enligt Booking.coms topplista skulle Sverige hamna på fjortonde plats.

Oväntad kärlek (till musiken) 
Som en del av undersökningen hittade Booking.com också några förväntade rivaliteter samt några överraskande vänskapsröster länder emellan. Vi kan redan förutse, baserat på tidigare röstningsmönster, att vissa länder sannolikt kommer att rösta på sina grannar under tävlingen, men när det gäller resor blir det mer överraskande än när Lill Lindfors tappade kjolen:

  • När det gäller poäng till Sverige är det vanligtvis Danmark som tilldelar oss flest poäng. Men poängen får våra grannar inte i retur, när det är vår tur att rösta är det våra finska grannar som brukar få flest poäng från oss.

  • Även om Kroatien i genomsnitt ger flest poäng till grannlandet Serbien, är det Italien som får högst poäng av kroater när det gäller resor.
  • Goda grannar är goda vänner när det gäller Spanien och Portugal, där länderna historiskt sett fått flest röster från sin granne. Vänskapen återspeglas dock inte när det gäller vilka som reser till Portugal, där de flesta resenärerna kommer från rivalerna Frankrike, Storbritannien och Italien.
  • Under åren har Italien fått i genomsnitt flest poäng från Albanien, och är faktiskt också toppresmålet för albanska resenärer.
  • Men de höga poängen är obesvarade eftersom Italien har gett flest poäng till Ukraina.
  • Israel har i genomsnitt fått flest poäng från Frankrike, och fransmän ligger på andra plats när det gäller att resa till Israel.
  • Frankrikes rival om Israels poäng är dock Ryssland, som i genomsnitt får flest poäng från Israel.
  • Cypern har aldrig vunnit sedan landet gick med i Eurovision Song Contest 1981, men utanför tävlingen är Cypern fortfarande ett favoritresmål bland rivalerna Storbritannien, Ryssland och Israel.
  • Trots att det skulle bli en engångsföreteelse när de gick med 2015 har Australien deltagit i Eurovision Song Contest fem gånger sedan dess och hamnat bland topp tio fyra gånger. Utanför scenen är det Storbritannien som sjunger Australiens lov eftersom brittiska resenärer är de som besöker landet ”down under” mest.

Big Five är även populära resmål 
Det är inte bara en garanterad plats i finalen som förenar ”the big five” (Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien) med den regerande vinnaren Nederländerna – det finns även starka band mellan länderna när det gäller resor:

  • Storbritannien kanske inte utgör något hot mot toppländerna eftersom de har fått lägst poäng av Big Five-länderna under det senaste årtiondet, men landet är fortfarande populärt bland rivalerna – speciellt bland tyska resenärer.

  • När man räknar samman poängen är det Italien som är det mest framgångsrika av dessa sex länder, trots att de inte har vunnit under det senaste årtiondet. Men landets rika kulturarv lockar resenärer – i synnerhet Rom, som rekommenderas för historieintresserade.
  • Trots att landet missat finalen fyra gånger under de senaste tio åren ligger årets värd och vinnaren 2019, Nederländerna, på andra plats när det gäller Eurovision Song Contest-poäng under det senaste årtiondet jämfört med Big Five. Och utanför scenen är Nederländerna också populärt bland Big Five. Fyra av de fem nationaliteter som besöker landet mest är även landets rivaler i Eurovision Song Contest (Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Italien).

Kommentar från Arjan Dijk, Senior Vice President och Chief Marketing Officer på Booking.com: ”I grund och botten är Eurovision Song Contest givetvis en tävling. Men det är också en möjlighet för de deltagande länderna att förenas och hitta glädjen i musiken tillsammans. Särskilt i år, efter alla reserestriktioner, är det inspirerande att tänka på de miljontals fans över hela världen som via skärmar och smartphones kommer att samlas för att fira gemenskap och inkludering.

På scenen är det en hård kamp om de där 12-poängarna, men vår data visar att vi är mycket mer vänner än vi är rivaler, och vi vill utforska och uppleva just de där resmålen som vi ställs mot i tävlingen. Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen, och vi är glada över möjligheten att kunna resa så snart det är säkert igen för att upptäcka den fantastiska mångfald världen har att erbjuda.”

SLUT

 

KONTAKTUPPGIFTER 

Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information: 
Booking@aspekta.se

UNDERSÖKNINGSMETOD 
*Topplistan ”Tour-O-Vision” har tagits fram med hjälp av ”Booking.com-röster” som ersätter den traditionella Eurovision-omröstningen med gästbetyg. Booking.com-rösterna använder sig av antalet och genomsnittsbetyget från verifierade gästrecensioner som lämnades mellan den 14 maj 2019 och den 21 april 2021, som sedan konverteras till motsvarande poäng på Eurovision Song Contest-skalan. Booking.com-rösterna kombineras sedan med oddsbaserade förutsägelser av poängfördelningen, baserat på juryns poäng och bookmakernas rankning **

 **Förutsägelserna från bookmakers baseras på odds från totalt 18 bookmakers som sammanställdes av Eurovision World den 21 april 2021 (https://eurovisionworld.com/odds/eurovision)

 

Om Booking.com: 
Booking.com grundades 1996 i Amsterdam och har gått från att vara ett litet, holländskt start up-företag till ett av världens största digitala reseföretag. Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG). Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknik som gör det enklare att resa sammankopplar Booking.com miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser, smidiga transportalternativ och fantastiska ställen att bo på, från hus och lägenheter till hotell och mycket mer. Som en av världens största reseportaler för både välkända kedjor och mindre företag gör Booking.com det möjligt för boenden över hela världen att nå ut till en global publik och få deras verksamhet att växa. Booking.com finns på 44 språk och erbjuder över 28 miljoner bokningsalternativ, inklusive fler än 6,5 miljoner hus, lägenheter och andra unika ställen att bo på. Oavsett vart du vill resa eller vad du vill uppleva, gör Booking.com det möjligt och hjälper dig med kundtjänst som är tillgänglig dygnet runt.
 
Följ oss påTwitter ochInstagram, gilla oss påFacebook och besök vårtnyhetsrum för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna om Booking.com.

Om Eurovision Song Contest

Eurovision Song Contest är världens största livemusikevenemang. Det anordnas varje år av European Broadcasting Union (EBU), världens största sammanslutning av public service-bolag.

Tävlingen går ut på att de tv-bolag som är medlemmar i EBU skickar en ny låt som företräder deras land. Tävlingen hålls i det land som vann året innan.

Evenemanget produceras av EBU tillsammans med det tv-bolag som skickade den vinnande låten.

41 tv-bolag kommer att delta i Eurovision Song Contest i Rotterdam 2021 efter att Nederländerna vann med låten ”Arcade” av Duncan Laurence 2019.

Eurovision Song Contest har ägt rum varje år sedan 1956 med undantag av 2020, då tävlingen ställdes in på grund av covid-19-pandemin. 27 länder har vunnit tävlingen minst en gång.

Över 180 miljoner tv-tittare såg tävlingen 2019 på över 40 olika marknader, och miljontals fler såg den online.

Om European Broadcasting Union

European Broadcasting Union (EBU) är världens största sammanslutning av public service-bolag. Vårt uppdrag är att göra public service oumbärligt.

Vi företräder 115 medieorganisationer i 56 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika och har ytterligare 33 associerade organisationer i Asien, Afrika, Australasien och Amerika.

Våra medlemmar driver nästan 2 000 tv- och radiokanaler och en mängd plattformar online. Tillsammans når de en publik på mer än en miljard människor runt om i världen och sänder på nästan 160 språk.

Vi strävar efter att skapa en hållbar framtid för public service, förse våra medlemmar med innehåll i världsklass, från nyheter till sport och musik, och bygga vidare på våra grundläggande värderingar om solidaritet och samarbete för att skapa en samlingsplats för lärande och gemenskap.

Vår dotterorganisation, Eurovision Services, strävar efter att vara förstahandsvalet bland leverantörer av medietjänster genom att erbjuda nya, bättre och annorlunda sätt att enkelt, smidigt och effektivt få tillgång till och leverera innehåll och tjänster.

Vi har kontor i Bryssel, Rom, Dubai, Moskva, New York, Washington D.C., Singapore, Madrid och Beijing. Vårt huvudkontor ligger i Genève.

Du kan läsa mer om EBU påwww.ebu.ch.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cloetta AB:s delårsrapport januari – mars 2024: Stabilt resultat trots historiskt högt kakaopris

Published

on

By

”Jag är mycket glad att leverera ännu ett starkt kvartal trots att den miljö vi verkar i alltjämt påverkas av inflation på livsmedel och fortsatt makroekonomisk osäkerhet. Inflationstrycket varierar mellan olika branscher, men särskilt konfektyrindustrin fortsätter att påverkas av att råvarukostnaderna ökar med kakaopriset på rekordhöga nivåer”, kommenterar VD och Koncernchef Henri de Sauvage-Nolting.

  • Nettoomsättningen för kvartalet ökade med 6,1 procent till 2 094 Mkr (1 973) inklusive en positiv effekt från valutakursförändringar om 0,4 procent
  • Försäljningen av Förpackade märkesvaror ökade organiskt med 3,6 procent under kvartalet
  • Försäljningen av Lösviktsgodis ökade organiskt med 11,7 procent under kvartalet
  • Rörelseresultatet justerat för jämförelsestörande poster uppgick till 192 Mkr (200). Rörelseresultatet uppgick till 193 Mkr (178), påverkat av jämförelsestörande poster om 1 Mkr (-22)
  • Justerat rörelseresultat för Förpackade märkesvaror uppgick till 152 Mkr (184)
  • Justerat rörelseresultat för Lösviktsgodis uppgick till 40 Mkr (16)
  • Periodens resultat uppgick till 107 Mkr (65), vilket motsvarar ett resultat per aktie om 0,37 kr (0,23) såväl före som efter utspädning
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 149 Mkr (24)
  • Nettoskuld/EBITDA uppgick till 1,6 ggr (2,0)

Händelser efter kvartalets utgång

  • Den 4 april 2024 utsåg styrelsen Katarina Tell till tillträdande VD och koncernchef
  • Cloettas årsstämma, som hölls den 9 april 2024 i Stockholm, godkände en oförändrad utdelning om 1,00 kr (1,00)

Se bifogad rapport i sin helhet.
Rapporten presenteras via telefonkonferens med webbpresentation fredagen den 26 april 2024 kl 10.00 (CEST).

Telefonkonferens
Ring in på 08 5051 0031. Vänligen försäkra dig om att du är uppkopplad till telefonkonferensen genom att ringa in och registrera dig några minuter innan konferensen börjar.

Webbpresentation
Direktsändningen finns tillgänglig på: creo-live.creomediamanager.com/6822e4d0-5096-44ca-916c-f60fc53ebd12. Presentationen och rapporten kommer att finnas tillgängliga på www.cloetta.com efter offentliggörandet.

Denna information är sådan som Cloetta AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-26 07:30 CET.

Investerar- och mediakontakt

Laura Lindholm, Kommunikations- och IR-direktör
+46 766 96 59 40
ir@cloetta.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.