Connect with us

Marknadsnyheter

Dubbelbottnad film från kvinnojouren Ellinor vinner 100W

Published

on

ti, nov 14, 2017 19:09 CET

En sociala medier-film som visade en sanning med ljudet på, och en annan med ljudet av. Det var essensen i kvinnojouren Ellinors kampanj för att lyfta frågan om destruktiva relationer. Ett gripande och effektfullt grepp menade juryn och nu vinner tilltaget 100W i kategorin Ideellt singel.

Vi konsumerar film som aldrig förr. Men mycket av den tittar vi på i sociala medier, med ljudet av. En insikt som Kvinnojouren Ellinor med sin byrå Markus tog till sig, och vände till sin fördel. Tillsammans tog man fram en film som med ljudet av och textning på gav sken av att allt stod rätt till när en kvinna visar runt tittaren i sin lägenhet och berättar om sitt liv med sin älskade make. Men i slutet av filmen kommer en uppmaning och fråga fram: ”Såg du filmen utan ljud? Se den igen, och lyssna på vad hon faktiskt säger”. Fram träder en helt annan, mörkare sanning. ”Gripande”, ”effektfullt” och ”realistiskt” var juryns omdöme och tilldelar enheten 100W.

Juryns motivering:

Allt är inte som det ser ut. Genom att ta en svaghet i en mediekanal och använda den till sin fördel träffar årets 100-wattare rakt i magen. Med en stadig fot i verkligheten och ett kreativt grepp lyckas man berätta den sanna historien. Ibland måste vi stanna upp och lyssna. Och slå på ljudet.

Kampanjen ”The Humanium Metal Initiative” med IM och Great Works/Åkestam Holst tilldelas 75 watt medan 50 watt går till Utrikesdepartementet och King med ”Free The Speech”.     

Se alla vinnare i 100-wattaren här: 
https://100wattaren.se/content/vinnarna-2017

För mer information, bilder och kommentarer, vänligen kontakta:

Tero Marjamäki, pressansvarig, 0736 53 71 36,
tero@annons.se

Om 100-wattaren:

100-wattaren är tävlingen som har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. Läs mer på 100wattaren.se. 

Om Sveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på
annons.se
.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys